1. Bezoekt u onze sponsor om onze server in stand te houden?

aquariumbescherming tegen hittegolf

Discussie in 'Zelfbouw projecten' gestart door gapak, 5 aug 2013.

View Users: View Users
  1. gapak

gapak

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Met de zwoele zomers van tegenwoordig en problemen als deze en lijstjes als deze is het misschien niet oninteressant een (zelfbouw) oplossing te voorzien voor dit probleem. Oftewel: een systeem dat automatisch (dus ook als we op vakantie zijn of een dagje weg of op het werk) aan het lijstje met maatregelen begint als de temperatuur in het aquarium te hoog wordt.

In principe moet dat eenvoudig te programmeren zijn. Een systeem dat de temperatuur van het aquariumwater controleert en van zodra deze boven een bepaalde waarde uitkomt (laat ons zeggen 30�C) aan ons lijstje begint, telkens met laat ons zeggen 15 min tussen elke stap. Als de waarde dan terug onder 28�C zakt kan deze de stappen terug ongedaan maken in omgekeerde volgorde. Hier dan uiteraard met laat ons zeggen 24 uur tussen elke stap (een grotere stap is hier nodig om te vermijden dat het lijstje elke nacht ongedaan zou worden gemaakt terwijl de temperatuur de dag erna weer zou kunnen gaan stijgen) of om het programmeerbaar te maken is het dan misschien beter om te spreken van 96 x 15 minuten.

Welke stappen zou het systeem moeten kunnen doorlopen?
    1. Het verwarmingselement uitschakelen (je weet nooit dat deze defect is en het water onterecht blijft opwarmen).
    2. Eventueel een ventilator inschakelen.
    3. De (eerste) verlichting uitschakelen.
    4. De rest van de verlichting en CO2-bemesting uitschakelen.
    5. Beluchting inschakelen.
    6. De klep van het aquarium openen (dat laatste zal moeilijker te automatiseren zijn, maar we zouden ervoor kunnen zorgen dat het systeem ons waarschuwt, wanneer we dit zelf moeten doen, door bijvoorbeeld een zoemer.)

Dit systeem moet dus uit 3 dingen bestaan:

1. Iets dat de temperatuur meet.
    2. Iets dat de verwerking doet.
    3. Iets dat de 'hardware' van ons aquarium aanstuurt.

Dus:

1. Iets dat de temperatuur meet.

In principe volstaat bijvoorbeeld een arduinobordje met een temperatuursensor. We moeten alleen zien dat deze in contact komt met het aquariumwater en we zouden een soort 'ijking' moeten uitvoeren. Oftewel: eerst de arduino programmeren dat deze het signaal van de temperatuursensor naar de computer stuurt waar deze op is aangesloten. Daarna de temperatuursensor in water brengen van 28 en 30�C om te kijken welk signaal dit geeft om dit signaal in de code van het definitieve systeem te kunnen opnemen.

2. Iets dat de verdere verwerking doet.

In principe zouden we arduino zelf de verwerking kunnen laten doen. Maar dan moeten we er ook voor kunnen zorgen dat arduino de 'hardeware' van ons aquarium meteen zou kunnen aansturen. Als dat niet zou kunnen, kunnen we arduino de code laten draaien die we gemaakt hebben om deze te ijken en de computer gewoon de verdere verwerking laten doen, eventueel met behulp van Processing. Als je namelijk de gelijkenissen tussen arduino en processing bekijkt zie je meteen dat arduino op processing is gebaseerd:

bron: http://adestefa.com/blog/imgs/firmata_2.png

Beiden moeten dus kunnen samenwerken!

Natuurlijk is het minder interessant om processing op een pc te laten draaien die eigenlijk niet de hele dag aan moet staan om de temperatuur van het aquarium te controleren. Een systeem dat draait op een NAS of homeserver die meestal wel continu aanstaan is daarom misschien interessanter. Zonder een uitgebreid idee te hebben van de mogelijkheden denk ik daarbij spontaan aan Synology of amahi (welke onder fedora draait).

3. Iets dat de 'hardware' van ons aquarium aanstuurt.

Als we de verwerking van het systeem aan de pc overlaten kunnen we hiervoor een usb relay controller voor gebruiken.

Het signaal van de zoemer kan eventueel naar het arduino-bordje gestuurd worden. Daar is namelijk eenvoudigweg ook een zoemer op aan te sluiten.

Zover sta ik momenteel met het idee. Ik zit nog met volgende vragen (laat iets weten als je er een antwoord op weet!)

1. Hoe knutsel je mbv een temperatuursensor compatibel met arduino eenvoudig een temperatuursensor die geschikt is voor aquariumgebruik in elkaar? Dan denk ik aan de afstand (een 'verlengkabel'?) tot in het aquariumwater die overbrugd moet worden en tevens aan een (warmtegeleidende) afscherming hiervan om ervoor te zorgen dat dit geen nadelige effecten zou kunnen hebben op het aquariumwater.

2. Ik blijf ermee in m'n maag zitten dat een pc voor de verwerking zou moeten zorgen en onnodig stroom verbruikt. Dit terwijl arduino de gegevens zelf zou kunnen verwerken. Is iemand bekend met een mogelijkheid om arduino rechstreeks met een relay controller te laten communiceren?

3. En als we dan toch de verwerking aan een pc of nas moeten overlaten: is het systeem van synology geschikt te maken om overweg te kunnen met arduino en een relay controller? Zoniet: stel dat we arduino en/of processing installeren op een fedorasysteem dat dienst doet als hda (amahi), zou dit de functionaliteit van de hda (nadelig) kunnen verstoren? (ik vermoed van niet aangezien amahi de basisfuncties van linux reeds gebruikt maar zekerheid zou prettig zijn) of (misschien helemaal onwaarschijnlijk): iemand bekend met een amahi-app voor arduino/processing?

4. Bestaan er kant en klare (usb) relay controllers voor leken die geen zin hebben in elektrisering?

5. Zoniet: hoe kan zoiets op een veilige manier door leken gemaakt worden? (of anders geformuleerd:zwaai:o'n usb relaykaart in een behuizing stoppen en in contact brengen met de 'aquariumhardware', hoe pak je dat in praktijk aan?)

2. Joost1980

Joost1980 Erelid

Lid geworden:
    30 jun 2009
    Profilux kan dit allemaal. Maar mijn aquarium mag best een weekje warmer worden. Tot nu toe is hij overigens nog niet 1 keer boven de gebruikelijke 29 graden geweest.

3. W0uter

W0uter

Lid geworden:
    11 jul 2013
  4. TS
    TS
    gapak

gapak

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Maar zelfbouw is goedkoper en een leukere uitdaging.

Niet iedereen heeft zoveel geluk. Met 4 tl-lampen erboven heb ik de meegeleverde 300W voeding nog nooit nodig gehad, tijdens warme dagen zoals deze en afgelopen week ben ik verplicht deze uit te schakelen boven de 30�C als ik geen vissen wil verliezen.

@wouter:

Om snel en kort te kunnen antwoorden heb ik alleen je beginpost doorgelezen. Sta mij toe daar hier op te antwoorden:

Op LCD-scherm en menunavigatie en dergelijke zou ik persoonlijk op besparen. Met pc gaat dat namelijk ook. De pH meter lijkt handig, de controllerfunctie ben ik echter niet zo'n voorstander van. Ook de herinnering voor het aquariumonderhoud zou bij mij persoonlijk niet veel zin hebben. Ik ben het nog nooit vergeten, doe het nooit op exact hetzelfde moment (met werk en verlof zijn er weinig momenten dat ik hier altijd voor thuis ben ;) ) bovendien doe ik 1 � 2 dagen van tevoren al voorbereidend werk. Bij het onderhoud baseer ik mij namelijk ook op de waterwaarden en een DOM-analyse 'duurt' 24 uur. Bovendien zijn er wel meer zaken waar ik mijzelf moet aan herinneren mbt het aquarium in zake kweek e.d. dus is het overzichtelijker dit samen in 1 planning bij te houden.

Die temperatuursmeting, is dat gelukt? Kan je uitleggen (of een link geven naar de uitleg hiervan) hoe je dat hebt uitgevoerd?

Het verlichtingssysteem (en dergelijke) aansturen is wat het systeem uit bovenstaand idee ook zou moeten kunnen. Is het gelukt dat uit te voeren? Zoja, idem hiervoor: kan je uitleg plaatsen?

Die doseerpomp: heb je dat succesvol kunnen uitvoeren? Voor dit systeem is het misschien niet nodig, maar handig lijkt het mij wel, persoonlijk zou ik het niet voor plantenvoeding gebruiken, maar het lijkt extra handig voor zaken die best in kleine beetjes meerdere keren per dag dienen gedoseerd te worden.

Alvast bedankt ;)

5. senne76

senne76

Lid geworden:
    3 mrt 2012
    google anders eens op jarduino aquarium controller , het is eigenlijk voor zeeaquaria , maar het kan veel meer dan alleen de temp controleren

6. TS
    TS
    gapak

gapak

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Bedankt!

Ik heb de handleiding eens doorgenomen om na te gaan of er interessante zaken instaan voor dit systeem.

Daar wordt meteen een geschikte temperatuursensor genoemd: Waterproof DS18B20 Digital temperature sensor. Nu nog weten waar je daar kan aangeraken! :P

De rest van de uitleg aldaar is jammer genoeg niet geschikt voor dit systeem of te beknopt. Maar goed, dankzij meer info over die temperatuursensor toch al 1 van de 5 openstaande vragen bijna beantwoord.

7. senne76

senne76

Lid geworden:
    3 mrt 2012
    Je kunt de code ook gratis downloaden , hierin zit ook een functie om verwarming/koeling en alarm in te schakelen.
    Op ebay vind je de DS18B20 in een waterproof omhulsel

8. TS
    TS
    gapak

gapak

Lid geworden:
    28 jul 2011
    De uitdaging om een eigen code te schrijven is wel leuker. Bovendien laat je dan alle functies die je niet nodig hebt eenvoudigweg achterwege ;)

9. senne76

senne76

Lid geworden:
    3 mrt 2012
    Als je copy paste doet , heb je die andere functies niet nodig ;)
    De kap opendoen zou je met pneumatische cilinders kunnen doen , dat heb ik wel eens eerder gezien

10. W0uter

W0uter

Lid geworden:
    11 jul 2013
    @gapak
    Ik heb mijzelf nog niet de tijd gegeven om aan de slag te gaan met een project als ik linkte in mijn vorige post. Ik kan je helaas geen antwoorden geven.
    Wel lees ik graag mee wat jou bevindingen en idee�n zijn en waar ik kan geef ik tips/informatie ;)

11. guppenvriend

guppenvriend

Lid geworden:
    8 mei 2011
    Hoi,

Ik heb precies eenzelfde idee, alleen dan wat simpeler:

1. temperatuur meten, en als die te hoog wordt fan aanzetten. Ik wil er 2 monteren van 3 cm, dat die individueel
    aangezet worden aan de hand van de temperatuur. Ik kan ze makkelijk bestellen, maar die werken dan op 12v, kan dit?
    2. led verlichting aanzetten en rustig op gang laten komen, en s'avonds weer rustig uitzetten. Ik heb er nu een standaard pl boven hangen, al weet ik niet of ik die er in kan verwerken.
    3. automatisch voeren, al kan dit ook met een normale eheim.

Het is een nano-bakje, dus dan het gaat minder te kosten, wat erg gunstig is voor mijn spaarpot.
    Ik volg dit topic graag

groeten

12. deleenheir

deleenheir

Lid geworden:
    4 nov 2013
  13. guppenvriend

guppenvriend

Lid geworden:
    8 mei 2011
    werkt deze ook met high power led's, die wil ik gaan gebruiken.
    10 watt, en daar 2 van. 1 warm witte en 1 witte. Ik weet nog geen geschikte manier om ze te dimmen en te schakelen via de arduino

groeten

14. deleenheir

deleenheir

Lid geworden:
    4 nov 2013
    Dimmen ga je niet kunnen met een relay, daar heb je een transistor voor nodig.

Dit doe je door middel van PWM op de arduino.

lees er hier meer over: http://arduino.cc/en/Tutorial/PWM

Ik heb voor een soortgelijk project een TIP122 gebruikt, eigenlijk zijn er mosfet die hier beter voor zijn (minder verlies).

Indien je arduino en led niet dezelfde voeding hebben moet je nog een optocoupler toevoegen om de twee circuits te scheiden.

Lees hier een eenvoudig voorbeeld met een tip120:

http://www.instructables.com/id/Use-Ard ... trol-moto/

15. Lecturer in Recent Runes

Lecturer in Recent Runes

Lid geworden:
    27 nov 2011
    Ik stuur mijn krabbenbak aan met een LuckyReptile Thermocontrol II en dat gaat prima. ik kan er overdag en 's nachts de temperatuur mee regelen door het aansturen van ventilatoren en warmtelampen, dus dat zou bij een aquarium ook wel moeten kunnen, lijkt me.

16. guppenvriend

guppenvriend

Lid geworden:
    8 mei 2011
    dan zal het misschien handiger zijn om het te houden op het schakelen, wel stap ik gelijk over op LED verlichting, zodat ik later nog de upgrade kan doen om dat te dimmen. Het lijkt me handig om de LED's te beveiligen, als ze te warm worden dat deze dan worden uitgeschakeld. Kan ik de temp. sensor rechtstreeks op de arduino aansluiten, het lijkt me niet namelijk.

dit moet geschakeld worden:
    1 temp. aquarium, als deze te hoog wordt, de fan aanzetten.
    2 temp. LED's, als deze te heet worden die ook uit te schakelen.
    3 de bediening van de led's, zo is het simuleren van onweer ook mogelijk, wat de vissen kan stimuleren tot voortplanting. dit heeft te maken met het regenseizoen. Ook moeten de LED's los te schakelen zijn.

extra opties, voor de toekomst:
    1 verwarming aan/ uit zetten, ook door de meting van de temperatuur.
    2 LED's dimmen, en de zonsop en -ondergang simuleren.

het totaal mag ongeveer uitkomen op 25 euro, wat goed haalbaar is.
    Is hiervoor de Arduino Uno of de Mega nodig?

17. deleenheir

deleenheir

Lid geworden:
    4 nov 2013
    De code hiervoor is zeer beperkt en ook het aantal pins stelt niet veel voor. Het kan dus prima met een uno

1 pin om oneindig veel ds18b20s uit te lezen. Deze sensor werkt met onewire bus.
    1 pin per apparaat dat je wil schakelen. 1 voor de leds aan en uit te doen en 1 voor de koeling.

De DS18B20 hang je rechtstreeks aan de arduino

Ik heb een soortgelijk projectje gedaan met ventilatoren die over een chauffage blazen, dit draait zelfs op een attiny85 @ 1Mhz (zie code hieronder)

Maar als je je licht wil regelen zal je gebruik moeten maken van een externe klok zoals een DS3231 om te weten hoe laat het is.

Het wordt echter complexer als je een manier wil om de parameters zoals min temp, max temp, uren wil aanpassen. Dan moet je een scherm, knoppen en een menu gaan maken. Om het eenvoudig te houden kan je ook je parameters hard coded ingeven en je arduino flashen als je ze wil aanpassen.

Code:
    #include <OneWire.h>
    #include <DallasTemperature.h>

// Data wire is plugged into port 2 on the Arduino
    #define ONE_WIRE_BUS 0
    #define TEMPERATURE_PRECISION 9
    int fanpin = 1;
    int maxspeedpin = 3;

// Setup a oneWire instance to communicate with any OneWire devices (not just Maxim/Dallas temperature ICs)
    OneWire oneWire(ONE_WIRE_BUS);

// Pass our oneWire reference to Dallas Temperature. 
    DallasTemperature sensors(&oneWire);

float fanStartTemp = 32;
    float fanStopTemp = 30;
    float fanFullSpeedTemp = 80;
    float currentTemp;
    float minimalPWM = 30;
    float maximalPWM = 100;
    float calculatedPWM = 0;

void setup(void)
    {
      pinMode(fanpin, OUTPUT);
      sensors.begin();
      TCCR0B = TCCR0B & 0b11111000 | 0x01;

analogWrite(fanpin, minimalPWM);
      delay(10000);
      digitalWrite(fanpin, LOW);
      delay(2000);

for(int i = 0; i< 60; i++)
      {
        calculateMaxPWM();
        analogWrite(fanpin, maximalPWM);
        delay(1000);
      }

}

void loop(void)
    { 
      calculateMaxPWM();
      getTemps();
      calcFanSpeed();
      adjustFanSpeed();
    }

void calculateMaxPWM()
    {
      float analogValue = analogRead(maxspeedpin);
      maximalPWM = (((float)255-minimalPWM)/1024 * analogValue) + minimalPWM;
    }

void getTemps()
    {
      sensors.requestTemperatures();
      currentTemp = sensors.getTempCByIndex(0); 
    }

void calcFanSpeed()
    {
      if (currentTemp < fanStopTemp) calculatedPWM = 0;
      if (currentTemp >= fanStartTemp && currentTemp < fanFullSpeedTemp) calculatedPWM = minimalPWM + ((maximalPWM - minimalPWM)/(fanFullSpeedTemp - fanStartTemp) * (currentTemp - fanStartTemp));
      if (currentTemp >= fanFullSpeedTemp) maximalPWM = 255;
    }

void adjustFanSpeed()
    {
      if(calculatedPWM > 0)
      {
        analogWrite(fanpin, calculatedPWM);
      }
      else
      {
      }
    }

18. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Een oud Topic. Toch nog even; de vragen die Ts stelt kunnen met een Arduino allemaal (zelfstandig) ingevuld worden!

jessicapilon vindt dit leuk.
  19. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
  20. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
  21. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ja en voor weinig geld en kant en klaar ook nogeens;)

22. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
  23. treb

treb

Lid geworden:
    20 jan 2013
    Aquariumkoelers zijn er in diverse uitvoeringen,deze zijn vrij prijzig maar je kunt wel de temperatuur bij instellen/ regelen.

Voor de wat handigere hobbyisten is er ook een mogelijkheid om zoiets zelf in elkaar te knutselen, je koopt eventueel een gebruikte diepvriezer of een nieuwe,het zgn. kleine tafelmodel. Daar boren we 2 gaten in op de juiste plek,vervolgens plaatsen we 2 koppelingen in de geboorde gaten en sluiten daar de in en uitgang op aan.

De binnenzijde van de kleine diepvriezer voorzien we van een opgerolde eheimslang,zo lang als mogelijk,hoe langer de eheimslang hoe langer het contact in de diepvriezer.Je kunt er eventueel ook nog je diepvriesvoer in kwijt.
    Moet wel kwijt dat ik vooraf niet weet of dit gaat werken,nogmaals ik heb het zelf nog niet of nooit uitgeprobeerd.

Verder denk ik dat als er een klein opvoer pompje op staat wat niet al te snel het water rondpompt de contacttijd wat langer is in de kleine diepvriezer en dat daardoor het koelingseffect wat wordt verhoogd.
    Met dit eventuele kleine pompje lijkt mij dat je deze opstelling goed kunt gebruiken en kunt laten circuleren in het laatste vak van de bioloog.

Er zullen nog wel enige aspecten zijn die misschien meer aandacht verdienen,misschien wat condens aan en bij de uitgang van het gekoelde water,?maar het is toch uit te proberen,de investeringen zijn niet echt hoog toch.

24. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
  25. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ja maar met de mijne plug ik de stekker erin en klaar en ik wil niet beginnen aan het moeten aansluiten van draadjes Ben. Ik stel met een drukknopje de temp in en klaar is Kees. Dan maar een paar euri extra betalen;)

26. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Deze zijn ook echt gebruiksklaar!

27. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ja maar daar moet je toch nog wat met de snoertjes doen en heb je geen kant en klare unit Ben? Ik hang hier de sensor in de bak en plug een stekker in de muur en het werkt.

Op de foto van die uit jouw link zitten volgens mij aansluitpunten achter dat klepje met het schroefje.

28. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
    Wat blijf ik toch blij met mijn vis bestand, hoef niets te koelen........

En wat ik mij afvraag, waarom kunnen vissen niet een korte periode op een temperatuur tegen de 30 graden overleven? Is het koelen nu echt zo belangrijk? En ik snap dat garnalen de pijp uit gaan......

29. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Is het ook niet, zelfs veel koudwater vissen kunnen het prima hebben. Word soms veel te gewichtig over gedaan.

Bij zoutwater is dat wel een issue overigens.

30. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik gebruik de coolers ook enkel op de zeewaterbak en bij de TB garnalen.

31. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Heb het hier wel eens 32 graden in de bak gehad niks geen probleem ondervonden.
    Blijft nu best redelijk na de nacht is de open bak nog geen 26 en de biotoop 26.5.
    Laatste mag rustig richting 29 voor langere tijd en een piek van 32 is ook daar geen probleem.