Aquarium zwevend inbouwen


Geert01

Member
Lid geworden
12 november 2021
Berichten
9
Leeftijd
42
Goedenavond iedereen.
Ik heb een nieuw project in gedachten. Ik wil een aquarium van 200x60x60 zwevend ophangen. Iemand dit al ooit gedaan of gezien ?

Mvg

Geert
 
Mh... een bakje van 720 liter waterinhoud met planten en vissen, alleen de bak zelf zonder iets weegt al 94 kg bij een glasdikte van 12 mm.
Een bodemmedium van 4 cm weegt minimaal 58 kg. Dan nog hout en keien, apparatuur enz, je zit voor jet het weet aan minimaal 1000 KG
Dat wil je ophangen,"zwevend" maken. Dat kan alleen met vaste hangverbindingen die NIET kunnen bewegen, anders komt er bij bewegen teveel druk op 1 ophangpunt.
Als je dat wil ophangen aan een plafond dan heb je minimaal 8 ophangpunten nodig die dan elk minimaal 125 KG moeten dragen. Dat is bij diverse plafonds wel te doen.
Maar ik zou dat niet echt aandurven. Je kan niet zo maar een chemisch anker gebruiken. Je zult door het dek heen moeten en dan in de vloer ( boven het dek!!) sleuven moeten kappen, waarin stalen dwarsbalken de druk verdelen. Een leuke gedachte, maar een zeer dubieus project!
 
ik heb (hier???) wel eens een project gezien van iemand die z'n aquarium (van gelijkaardige grootte) had laten zweven.
Het is te zeggen, de bak stond met de kopse kant tegen de muur en werd daar dus nog tegen de muur op gehouden.
 
Woensdag komt de ingenieur langs. Dan wordt het uitgerekend en een beslissing genomen. Gr
 
Volgens mij bedoeld hij zwevend vanuit een muur, aquarium gedragen op stalen balken met techniek weggewerkt achter die muur in een bepaalde ruimte of kamer. Je krijgt dan de illusie dat een aquarium zweefd mits netjes afgewerkt rondom het aquarium. Hier heb ik wel aardig wat voorbeelden van gezien.

Gedragen aan een plafond kan ik me dat niet voorstellen 🤔.

Gr. Ed
 
De ingenieur is inmiddels langs geweest. Het is zeker mogelijk. Ijzeren plaats van 0.8mm dik (200x60) deze plaat word dmv chemische verankering op 15 plaatsen vastgezet tegen de muur. (M12) Op deze plaat 4 liggers van upn 100x100. De liggers worden op 170mm van de muur ondersteunt door upn 100x100.
 

Bijlagen

  • opstelling.PDF
    160 KB · Weergaven: 164
De ingenieur is inmiddels langs geweest. Het is zeker mogelijk. Ijzeren plaats van 0.8mm dik (200x60) deze plaat word dmv chemische verankering op 15 plaatsen vastgezet tegen de muur. (M12) Op deze plaat 4 liggers van upn 100x100. De liggers worden op 170mm van de muur ondersteunt door upn 100x100.
Volgens tekening is de plaat 8mm, 0.8 is echt dun hoor
 
Ja idd 8 Mm of 0,8 cm
 
Mooi dat je een oplossing hebt gevonden, ook al iemand gevonden die het gaat maken?
 
Ik ben nog aant twijfelen als ik het wel ga doen. De hele instructie kost ong. 750€ . Het is goed zelf te doen. Ben de voor- en nadelen nog aant afwegen.
 
Denk vooral dat het zit in de garantie..
als je het zelf doet heb je die niet, als je het laat uitvoeren kan je daar iets over laten opnemen in de aanbesteding
 

Terug
Bovenaan