Aquarium TL lamp produceert teveel hitte


H

Hidde Strikwerda

Guest
Hallo,

De TL lamp in mijn aquarium produceert zoveel hitte dat ik mijn aquarium niet op de juiste temperatuur kan houden. Ik heb een juwel monolux 60 met de tl lamp er nog in zitten zoals ik hem 2 maand geleden op marktplaats gekocht heb. Ik vroeg me af of het mogelijk is om de lamp die in de kap van de juwel monolux 60 zit te vervangen door een minder hete lamp. Daarnaast ben ik ook benieuwd of er zonder het vervangen van de lamp, maatregelen zijn die ik kan nemen om de lamp minder heet te maken.

Ik kijk uit naar jullie antwoorden,
Hidde Strikwerda
 
Welke temperatuur wil je en hoe hoog is die?

Wellicht is het njet alleen de lamp maar ook de omgevingstemperatuur.
 
Heb je een foto van de lamp in de kap ?
 
Ik heb ook 2 van die bakken maar herken dit probleem duidelijk niet. Daar zit toch 1 buis van 15W in?
 
Hoe warm wordt die lamp dan? Evt onvoldoende ventilatie in de kap waardoor de warmte niet weg kan? Dit zou ook een oplossing kunnen zijn

Hier dezelfde bak maar herken het 'probleem' ook niet
 
Alleen tijdens de warme periode hier werd de temp vrij hoog maar dat lag niet aan de lamp en meer aan de omgevingstemperatuur.
 
Hallo Allemaal,

Dank voor de vele reacties. Ik heb foto's van de lamp in de bijlage staan. Het is inderdaad een 15w lamp. De bak schommelt tussen de 28 en 29 graden, en ik zou hem het liefst rond 25 graden hebben. Het is nu natuurlijk vooral overdag nog wel redelijk warm, misschien is dat de voornaamste reden dat de bak zo warm blijft. Hoe doen jullie dit tijdens warme periodes dan?

Groetjes,
Hidde

WhatsApp Image 2018-09-20 at 10.17.11.jpeg


WhatsApp Image 2018-09-20 at 10.17.19.jpeg
 
je zou kunnen kiezen voor led ipv tl. Simpelweg een ledstripje bijvoorbeeld met tywraps aan de tl vast maken. Scheelt warmte.
 
Erg raar want deze gewone 15W buis levert hier in de 60cm bakken niet zoveel warmte. Hoe warm is het in de kamer waar de bak staat dan?

Laat anders eens 1 dag de tl uit en kijk of dat verschil maakt.
 
Lijkt me vreemd ja dat dit echt een probleem gaat worden.

Welke temperatuur wil je graag hebben en welke temperatuur krijg je nu?
En hoe warm is het water in de ochtend?
 
Weet je zeker dat de thermostaat niet te hoog staat?

(Tip: Niet naar de cijfers op je verwarming kijken. Die kloppen vaak niet helemaal. Ik zou in de ochtend voordat het licht aangaat je water meten. Als het te warm is en je verwarming staat ook aan (lampje), dan moet je hem iets terug draaien. Ik heb verwarmingen gehad die volgens de cijfers 34 graden zouden geven, maar in praktijk op 27 bleven hangen.)
 
Dat probleem heb ik hier met de nano van Super Fish en als je het 25 graden wil hebben dan moet je hem zeker 5 graden hoger zetten in een nano van 30 liter.
 
T8 geeft wel veel warmte, scheelt, verwarming uit.

Nu in de 1 m gangbak zonder water 28 graden.
 
je zou kunnen kiezen voor led ipv tl. Simpelweg een ledstripje bijvoorbeeld met tywraps aan de tl vast maken. Scheelt warmte.
Ik ben niet bekend met deze led stripjes, waar kun je die halen. En hoe werken die qua stroomvoorziening?


Erg raar want deze gewone 15W buis levert hier in de 60cm bakken niet zoveel warmte. Hoe warm is het in de kamer waar de bak staat dan?

Laat anders eens 1 dag de tl uit en kijk of dat verschil maakt.
Dat ga ik vannacht eens proberen, ik heb normaal mijn lamp van 18.00 - 03.00 aanstaan.


Dat probleem heb ik hier met de nano van Super Fish en als je het 25 graden wil hebben dan moet je hem zeker 5 graden hoger zetten in een nano van 30 liter.

Deze opmerking snap ik geloof ik niet helemaal.

Ik heb de heater/verwarming momenteel niet aan staan aangezien de bak dus al ruim te warm is.
 
Ik had een heater die was ingesteld op 20 graden maar de bak was netjes 26...

Denk niet dat het perse aan de tl ligt
 
Test het op deze manier. Dan weten we ineens veel.

- Haal je verwarming uit de bak of trek de stekker uit het stopcontact.
- Meet nu de temperatuur (licht uit halverwegen de dag)
- Meet de temperatuur voordat je lichten aangaan (18:00)
- Meet de temperatuur als je naar bed gaat (liefst 03:00, maar ik snap dat dit lastig kan zijn :) )
- Meet de temperatuur morgenvroeg zo vroeg mogelijk. (voor 09:00)

Al die waardes even hier posten.
 
ledstripjes voor aquariums zijn bij heel veel winkels te koop. Google er maar eens op, bijvoorbeeld op "aquarium led verlichting set''. Je hebt een ledstrip nodig en een adapter/controller, daar zit een stekker aan die je in het stopcontact stopt.
 
Welke planten ga je houden, want als je enkel watervoedende planten hebt is een beetje daglicht en de goedkoopste leds op stip meer dan voldoende. Als je voldoende ventilatie hebt kun je de allergoedkoopste witte ledstips kopen op rol die je kan vinden en ben je klaar.
Als je echter planten gaat houden die meer afhankelijk zijn van licht... dan word het heel wat anders, en is het maar de vraag wat je voor die 8 euro in huis haalt. Laat staan de kwaliteit van het spul.

Iedereen heeft wel doorzichtig plastic gezien wat geel word op den duur. En niemand vraagt zich af van wat voor doorzichtig plastic die ledjes gemaakt zijn. Niet voor niets dat chinese grijze LEDS 1 cent kosten, en er soms ineens LEDS van 25 euro per stuk op de markt komen. Als dat plastic van een LED geel word in 3 maanden... zit je dan.
 
Welke planten ga je houden, want als je enkel watervoedende planten hebt is een beetje daglicht en de goedkoopste leds op stip meer dan voldoende. Als je voldoende ventilatie hebt kun je de allergoedkoopste witte ledstips kopen op rol die je kan vinden en ben je klaar.
Als je echter planten gaat houden die meer afhankelijk zijn van licht... dan word het heel wat anders, en is het maar de vraag wat je voor die 8 euro in huis haalt. Laat staan de kwaliteit van het spul.

Iedereen heeft wel doorzichtig plastic gezien wat geel word op den duur. En niemand vraagt zich af van wat voor doorzichtig plastic die ledjes gemaakt zijn. Niet voor niets dat chinese grijze LEDS 1 cent kosten, en er soms ineens LEDS van 25 euro per stuk op de markt komen. Als dat plastic van een LED geel word in 3 maanden... zit je dan.
Dit is zeker niet het hele verhaal. Ook niet wanneer de lichtintensiteit minder mag zijn. Goedkope leds weigeren ook snel dienst en geven dan dus helemaal geen licht meer. Zelf heb ik boven kweekbakjes, bijvoorbeeld maar ook elders, behoorlijk wat geëxperimenteerd met goedkoop spul. Variërend van Action leds tot stripjes van een zekere Koning... Het blijft vragen om problemen, zo heb ik ervaren.
 
je zou kunnen kiezen voor led ipv tl. Simpelweg een ledstripje bijvoorbeeld met tywraps aan de tl vast maken. Scheelt warmte.
Pas op, leds kunnen ook behoorlijk heet worden. Ze stralen de warmte weliswaar niet naar beneden maar naar de bovenkant toe. (Vandaar de eventuele koelribben die je bij veel systemen ziet.) Er ontstaat er wel degelijk hitte die dus ook onder de kap kan blijven hangen.
 
Alles over led is goed en wel maar ik denk dat hier iets anders speelt want ik heb er hier enkele draaien met een 15W buis en de temp loopt niet echt veel op. Ook heb ik deze geluiden nog niet eerder gehoord.
 
Heb je een gewoon filter of luchtpomp?
 
De temperaturen in de bak gister en vandaag zijn als volgt:

20/09 13.08 = 27,75
20/09 18.24 = 28/26,4
21/09 02,12 = 28,9/27,5
21/09 10,03 = 27,9/26,3

De tweede temperaturen zijn de temperaturen gemeten door mijn digitale thermometer die met een sonde in het water zit. Die heb ik gistermiddag ontvangen en in de bak gedaan. Als ik naar deze temperaturen kijk is het toch wel duidelijk dat het licht wel veel temperatuur schommelingen veroorzaakt

Ik vroeg me ook af welke manier van temperatuur meten in jullie ervaring accurater is, digitaal of zo'n glazen thermometer in de bak.

Ik heb wel een redelijke hoeveelheid planten in de bak staan, dus ik denk niet dat led strips verstandig zijn.

Heb je een gewoon filter of luchtpomp?
Ik heb een normale filter

groetjes,
Hidde
 
Ik gebruik de gewone ouderwetse glazen nog. Ik kan het mis hebben maar ik zie slechts een verschil van 1 graad. Dat de temp 1 graad kan stijgen door de TL is denk ik wel te verwachten.

Daarom zou ik zeggen lat het licht eens een dag uit en meet dan de temp ook eens.
 
Ik gebruik de gewone ouderwetse glazen nog. Ik kan het mis hebben maar ik zie slechts een verschil van 1 graad. Dat de temp 1 graad kan stijgen door de TL is denk ik wel te verwachten.

Daarom zou ik zeggen lat het licht eens een dag uit en meet dan de temp ook eens.

Dit!

Die graad moet niet erg zijn, alleen zit je in het geheel iets aan de hoge kant (al is dat ook afhankelijk van je bezetting)
Ik zeg ook de lamp even 24 uur uitdoen en dan kijken of je onder de 26 komt.

Ik zou inderdaad voor die 3 euro ook een ouderwetse thermometer erin hangen. Kan nooit kwaad.
 
Ja het is ook hoog maar wat is daar de reden van als de lamp het geheel niet eens zoveel opwarmt?
 
Ik meet ook lekker digitaal, maar wel kalibreerbaar, zodat je ook echt weet wat je meet. Alhoewel het voor sommigen ter indicatie best lekker is om op een glazen buisje in je bak te kijken, maar dat is niet mijn persoonlijke ding
 
Ik heb ook electronisch. kan ik meerdere verwarmingen aan hangen ,tot 2000 watt dor stekkerdoos.
voeler hangt ook n de bak.
 
Ik vraag me eigenlijk nog steeds af wat de omgevingstemperatuur is. Bij mij binnen is het ook nog 26. Bak is 26,4 (met LED verlichting). De temperatuur is ingesteld op 23 graden.
Omgevingstemperatuur speelt een grote rol.

Sorry als dit al vermeld is in dit topic, ik heb niet alles gelezen.
 
Ik zal vanavond de tl lamp is helemaal uit houden en kijken wat er dan gebeurt qua temperatuur.

Ik weet niet precies wat mijn binnentemperatuur is in mijn kamer. Kun je dat gewoon meten door de glazen thermometer uit het water te halen en dan kijken wat die zegt, of zijn die dingen alleen gemaakt voor in het water?

Ik meet ook lekker digitaal, maar wel kalibreerbaar, zodat je ook echt weet wat je meet. Alhoewel het voor sommigen ter indicatie best lekker is om op een glazen buisje in je bak te kijken, maar dat is niet mijn persoonlijke ding
Ik heb nu dus een digitale en een glazen thermometer in de bak, maar die geven allebei een duidelijk andere temperatuur aan, welke is in jullie ervaring accurater?
 
Ik heb nu dus een digitale en een glazen thermometer in de bak, maar die geven allebei een duidelijk andere temperatuur aan, welke is in jullie ervaring accurater?
Ik heb hier een bak gehad waarvan ik dacht datie te koud was omdat de analoge thermometer niet warmer aangaf als 22 graden terwijl de bak 30 graden was. Ook heb ik eens 10 digitale thermometers bijelkaar gebonden en in de bak gehangen en daarbij liepen de verschillen op van meer dan 5 graden tussen de diverse digitale thermometers.
M.a.w. er is maar één goede thermometer: een gekalibreedre, en alle andere thermometers wijken af, ongeacht of ze bij tante ali vandaan komen of bij een gerenommeerde winkel
 
Ik weet niet precies wat mijn binnentemperatuur is in mijn kamer. Kun je dat gewoon meten door de glazen thermometer uit het water te halen en dan kijken wat die zegt, of zijn die dingen alleen gemaakt voor in het water?


Dat zou moeten kunnen natuurlijk. Of hij zuiver is dat is en blijft de vraag maar goed.
 

Terug
Bovenaan