Aquarium ter grootte van bierkrat


N

NLCJ

Guest
Hallo allemaal,

Een hele tijd geleden heb ik besloten om een room divider te maken van kratjes, inmiddels heb ik deze kratten bij elkaar gespaard en wil ik hieraan beginnen.

Nu bedacht ik laatst dat het leuk zou zijn als ik in deze room divider een aquarium maak in een bierkratje. Snel veranderde het idee van bierkratje naar een aquarium ter grootte van een bierkrat in de room divider - dus ik hoef niets kapot te zagen en eigendomrechten schenden zoals besproken in dit topic.

Echter had ik een paar vragen; voornamelijk aangezien dit pas het begin van het idee is...

Als eerste 'project' wil ik graag een aquarium ter grootte van een krat maken, waarvan zou dit het beste gemaakt kunnen worden en hoeveel gaat dit ongeveer kosten? Online ben ik al verschillende prijzen tegengekomen, van 100 euro per vierkante meter voor acrylglas tot 24 euro per vierkante meter met gewoon glas - ik ben een arme student en moet alles zo goedkoop mogelijk hebben.

Als dit alles goed zou gaan zou ik het aquarium willen uitbreiden met bijvoorbeeld nog een krat die ergens hoger in de room divider staat. Natuurlijk moet hier dan iets van een buis o.i.d. tussen komen zodat de vissen de water highway kunnen gebruiken om naar een ander paradijs te gaan :thumbs: . Met acrylglas kan ik nog enigszins zelf boren/zagen, met gewoon glas moet ik het al laten doen - als het uberhaupt mogelijk is?

Ook had ik gedacht om bijvoorbeeld een tuinslang aansluiting aan de onderkant te maken waardoor ik het water er makkelijk uit kan laten lopen zonder de hele room divider af te breken (ik roep maar wat, geen idee wat haalbaar is).

Maargoed, graag zou ik tips en adviezen willen van de professionals hier op dit forum voordat ik al mijn centjes weggooi...

Bij voorbaat dank,
Chris
 
Een aquarium van het formaat van ��n krat is erg klein.
Ik zou dan liever voor het formaat van twee kratten gaan.

Je plan van de verschillende hoogte is niet mogelijk als je ze op elkaar aan wil sluiten.
Het water zal dan altijd naar de laagste bak stromen (wet van de communicerende vaten).
 
Ik weet dat het niet heel groot is, maar dat hoeft ook niet per se.

Daarnaast is het ook het idee om het aquarium dat lager ligt ook een bovenplaat te geven, dus gewoon een 'glazen balk' zodat het water er niet uitstroomt en zich vanzelf omhoog werkt naar het andere aquarium. Nou neem ik wel aan dat hierdoor de druk vergroot en er dus een dikkere glasplaat/acrylplaat nodig is?
 
NLCJ zei:
Ik weet dat het niet heel groot is, maar dat hoeft ook niet per se.
Geen enkel probleem. Maar als ik dan de afmetingen van een kratje zie, zo'n 45x30x25 grofweg (toch?), dan is dat bruto een kleine 35 liter. Een mooie maat voor een garnalenbakje.

NLCJ zei:
Daarnaast is het ook het idee om het aquarium dat lager ligt ook een bovenplaat te geven, dus gewoon een 'glazen balk' zodat het water er niet uitstroomt en zich vanzelf omhoog werkt naar het andere aquarium. Nou neem ik wel aan dat hierdoor de druk vergroot en er dus een dikkere glasplaat/acrylplaat nodig is?
Een soort van gesloten systeem?

~ Ivo
 
Als je met een gesloten circuit van enkele bakken gaat werken dan zit je met diverse problemen, deze oplossen zal niet eenvoudig of goedkoop zijn vrees ik.

-Elke bak moet 100% luchtdicht afgesloten zijn.
-hoe ga je deze inrichten?
-kuisen?
-100% vol doen met water zodat er nergens nog lucht zit?

-Elke bak moet verbonden zijn door een buis, meestal wordt hiervoor een plexiglasbuis voor genomen, zoek de prijs maar eens op van deze hebbedingetjes:
-hoe ga je die kuisen als er aan de binnenkant algenafzet op het "glas" is?

Elke verbinding tussen de bak en buis moet 100% waterdicht zijn:
-hoe ga je dit plakken?(glas en plexiglas is een moeilijke combinatie om te plakken)

-Als er een vis in ��n van de bakken is gestorven hoe ga je hem eruit halen?
-Hoe ga je de vissen eten geven in een afgesloten bak?
Hoe ga je snoeien of plantjes neerzetten in zo'n bak?
-Hoe ga je een zodanige stroming cre�ren zodat die toch overal komt en geen stille plekjes krijgt?

Ik wil je niet ontmoedigen, dromen mag en kan, maar daar zal het bij blijven denk ik, of het moet zijn dat je 1000den euro tegenaan gaat smijten en door een expert laat maken. ;)

Wat eventueel wel zou kunnen, er is zelfs een lid van hier die het toegepast heeft is enkele bakjes naast elkaar zetten en die met elkaar verbinden, deze staan allemaal op dezelfde hoogte en zijn bovenaan allemaal open. :)
 
Dit soort ongein denk ik dan aan:

UWfMgGit4kK8mKW3WDZBnCy9_rv4pgCS.jpeg
 
luc zei:
Als je met een gesloten circuit van enkele bakken gaat werken dan zit je met diverse problemen, deze oplossen zal niet eenvoudig of goedkoop zijn vrees ik.

-Elke bak moet 100% luchtdicht afgesloten zijn.
-hoe ga je deze inrichten?
-kuisen?
-100% vol doen met water zodat er nergens nog lucht zit?

-Elke bak moet verbonden zijn door een buis, meestal wordt hiervoor een plexiglasbuis voor genomen, zoek de prijs maar eens op van deze hebbedingetjes:
-hoe ga je die kuisen als er aan de binnenkant algenafzet op het "glas" is?

Elke verbinding tussen de bak en buis moet 100% waterdicht zijn:
-hoe ga je dit plakken?(glas en plexiglas is een moeilijke combinatie om te plakken)

-Als er een vis in ��n van de bakken is gestorven hoe ga je hem eruit halen?
-Hoe ga je de vissen eten geven in een afgesloten bak?
Hoe ga je snoeien of plantjes neerzetten in zo'n bak?
-Hoe ga je een zodanige stroming cre�ren zodat die toch overal komt en geen stille plekjes krijgt?

Ik wil je niet ontmoedigen, dromen mag en kan, maar daar zal het bij blijven denk ik, of het moet zijn dat je 1000den euro tegenaan gaat smijten en door een expert laat maken. ;)

Wat eventueel wel zou kunnen, er is zelfs een lid van hier die het toegepast heeft is enkele bakjes naast elkaar zetten en die met elkaar verbinden, deze staan allemaal op dezelfde hoogte en zijn bovenaan allemaal open. :)

Er is een reden dat ik het hier vraag en niet gelijk begonnen ben met bouwen, met name dit soort dingen dus. ;)

Mijn originele plan is dus weg, ik heb niet duizenden euro's om een aquarium te maken (helaas). Het laatste idee van verschillende bakken naast elkaar lijkt me dan wel weer interessant, ik weet niet precies wat er allemaal bij komt kijken, maar als ik bijvoorbeeld drie bakken ter grootte van een krat pak, en deze op dezelfde hoogte zet, dan moet het wel te doen zijn (met bijvoorbeeld PVC buizen ertussen, deze zullen toch niet zichtbaar zijn)?

P.s. Ik dacht eigenlijk om het plexiglas/glas met kit vast te maken, zo heb ik het althans voorbij zien komen op het internet.
 
Je kan bv. 3 of 4 bakjes naast elkaar zetten, bij deze kan je zelf of laat je dan gaten in boren, deze kunnen van enkele cm doorsnede tot 10 cm doorsnede zijn(bij deze grote moet je hulp vragen van een plaatselijke glasboer(als hij zo groot al kan boren)
Je kan dan misschien ergens een stukje plexiglasbuis kopen(een klein beetje kleiner van diameter ten opzichte van het gat in de aquaria)deze kan je dan bij drie bakken in twee of bij vier bakken in drie even grote delen zagen.
Deze zou je dan kunnen kitten, er komt toch geen druk op het plexiglas te staan, wel zorgen dat je de goeie kit hebt(welk merk? kan ik niet zeggen, weet het niet ;) )

Voordelen van zo te werken is dat de bakjes open zijn boven aan, je kan ze inrichten zoals je zelf wil, je kan de stukjes buis tussenin gemakkelijk(bv. met en tandenborstel)kuisen.
Je zal het merken in je portemonnee :D
en je visjes kunnen nog heen waar ze willen.
 
Leuk idee. Ik denk dat er net naar dit topic verwezen werd. Mss handig om even door te lezen.
 
Killerfish zei:
Leuk idee. Ik denk dat er net naar dit topic verwezen werd. Mss handig om even door te lezen.

Dat is idd het topic dat ik bedoelde, was het al aan het zoeken geweest, maar niet gevonden :sorry:
mercikes :)
 
Het idee van de bakken van verschillende hoogte is volgens mij redelijk makkelijk wel te bereiken.

Denk aan het systeem van een overloop die is aangesloten op een bioloog. Doordat de opvoerpomt water uit de bioloog het aquarium in pompt zal daar het waterpeil steigen. Door die steiging loopt er water van de overloop weer naar beneden de bioloog in. Enz. Enz. Enz.

Ter illustratie:
2bierkratten_zps3ccc45d2.jpg


Kort de werking.
- Vanuit de linkerbak wordt er water omhoog gepompt de rechter bak in (oranje pijl);
- in de rechter bak zal daardoor het waterpeil stijgen (rode pijl);
- zodra het waterpeil daar hoger komt dan de linker aquariumruit van dat bakje zal het water naar beneden lopen (groene peil);
- en dan is het water terug de linker bak in.
Et voila!

Alles dus gebaseerd op het pompen van water van het linker, naar het rechter bakje. Dat kan op twee manieren:
- opvoerpompje
- extern filter, met inlaat in linker bak, en uitlaat in rechter bak (heb je meteen je filterinstallatie te pakken).

Wat zo helaas niet zo makkelijk bereikt kan worden is dat bewoners van de ene naar de andere bak kunnen.

~ Ivo
 
Luc, wist de naam van het topic nog. Heb deze ook gevolgd. Het zoeken was gelukkig niet zo moeilijk..
Nlcj: succes met de vele idee�n
 
Goed, ik heb het de afgelopen dagen iets drukker gehad waardoor dit even op een lager pitje is komen te staan. Ik ga dit nog oppakken en zal dan het eindresultaat wel delen met jullie. ;) Nogmaals hartelijk bedankt voor de hulp, ik ga volgende week een glasboer opzoeken.
 
Buiten dat ik opzoek ben naar een glasboer en ik geld gevonden heb niet echt. Ik vergeet jullie niet, daar moet je me op vertrouwen. ;)
 

Terug
Bovenaan