Aquarium te breed


Tom84

New member
Lid geworden
29 mei 2023
Berichten
3
Leeftijd
39
Hoi allemaal, ik heb al een tijdje een bak in de garage staan van Ciano op bijhorende kast. Binnen in de woning heb ik enige tijd terug een witte kast van Akvastabil gekregen van men vrouw omdat ze de zwarte kast van mijn draaiende aquarium lelijk vond. Nu wil ik mijn huidige aquarium wisselen voor de Ciano alleen is die blijkbaar 102 cm breed en de kast van akvastabil is 100 cm breed. Maw aan elke kant (links en rechts) steekt de bak er ongeveer 1cm uit (de plastieken frame rond het glas steekt er 1,2cm uit langs elke kant, het glas zelf ongeveer 0,8cm langs elke kant om heel exact te zijn).

Het aquarium in zijn geheel is 102×40×60. Is het nodig om hier een plank onder te leggen of zou het zo kunnen?
 
Dat kan de bak wel hebben. Wel zou ik altijd een veerkrachtige laag tussen bak en kast leggen. Een piepschuim plaat, vilt, neopreen.
 
Ik zou er een plank onder leggen
 
Zelf zou ik er ook een dikke plaat onderleggen. Of het moet is wat anders en dat weet ik niet.
 
Dank voor de antwoorden maar ik ben er nog niet uit. Kan je berekenen hoeveel gewicht er op die 2 cm rust? Want een dikke plank lijkt me overkill, ik denk niet dat er op zich veel gewicht rust op die punten.

Die vilt is een goede tip, dat ga ik zeker doen. Want het wordt een aquascape met nog wel wat soil en stenen etc,.. de kast kan dat zeker dragen is goed materiaal. Mijn vorige aquarium zat helemaal vast op de kast na een paar maanden. Helemaal vergeten dat ik er iets moet tussendoen. Thx!
 
stukje uit de handleiding van de bak
NL) Verwijder voorzichtig de verpakkingselementen.
Plaats de Emotions® op een stevig en stabiel oppervlak.
Het is aan te bevelen om de nieuwe Ciano® stand te
gebruiken die speciaal voor dit doel ontworpen is en die
een veilige installatie van het aquarium garandeert.
Dus of het nu zon goed idee is op er piepschuim of iets anders onder te liggen ook omdat de bak in een frame zit lijkt het.
Wel zorgen dat de bak volledig ondersteunt wordt dus plaat even groot als de bak ivb de ondersteuning van de glasplaten zowel zij als bodem.
 
Volgens mijn zijn veel kasten onder de Jewels ook smaller dan de bak zelf. Maar dan zit er nog wel een plank onder die de uiteinden draagt.
 
Persoonlijk zou ik er ook een stuk betonplex onderleggen,
dat hoeft ook geen 18mm dik te zijn om enkel die cm aan de zijkanten te ondersteunen.
Ik weet niet van waar je bent,
maar hier in belgie kun je dat mooi gratis op maat laten zagen bij de doe het zelf zaken waar je de plaat koopt.
Hoef je dat zelf ook al niet meer te doen.
 
Kijk simpel naar de krachtverdeling, niet heel moeilijk. De zijruiten hoeven echt niet door de ondergrond ondersteund te worden. Sterker nog; mijn bioloog van 350 liter heeft afgelopen weken staan draaien op een onderplaat die aan beide zijden van de bak 20 cm te kort was. Het enige is dat je op moet passen voor puntbelasting, dus vandaar die veerkrachtige laag eronder. Die hoeft ook maar enkele mm dik te zijn. Een randje glasband is hier al voldoende.
 
Wat ik mis in het verhaal (ik ken dit type aquarium niet) is: hangt het glas in de plastic frame of ligt het glas direct op het meubel.
Als het glas steunt op het meubel dan ga ik mee in het verhaal van @Xammy39

Maar hangt het glas net als bij Juwel in het plastic frame dan zweeft het glas dus en zou ik er ook een plaat betonplex onder leggen.
 
Maar hangt het glas net als bij Juwel in het plastic frame dan zweeft het glas dus en zou ik er ook een plaat betonplex onder leggen.
Het gaat hierbij alleen maar om de belasting van de kitnaden, die neemt toe met het gewicht van de zijruiten omdat die immers niet ondersteund worden. Uitgaande van 8 mm glas weegt de ruit 4,8 kg, dat is dus de verticale belasting. Die hangt aan totaal 130 cm2 kit naad wat een afschuifkracht geeft van 30 gram per cm2 kitnaad. De waterdruk daarentegen zorgt voor bijna 500 gram belasting per cm2 kit naad.
Doen we dezelfde rekensom bij de voorruit dan kom je uit op ongeveer 12 kg voor de ruit met 176 cm2 kitnaad. De belasting door de waterdruk is hier 850 gram per cm2 kitnaad.
Als de voorruit 850 gram per cm2 kan hebben ga ik ervan uit dat een zijruit wel 530 in plaats van 500 gram kan hebben.:cool:
En als dat alle twijfel nog niet wegneemt, kijk eens waar een aquarium het eerst stuk gaat als het gaat om kit die niet sterk genoeg is.... Dat is altijd bij de voor of achterruit bij de bodem in het midden, daar is de mechanische belasting van de kitnaad het grootst.
 
Dat laatste is een interessante. Dat is een beetje waar ik naar op zoek was. Alleen was men vrouw al naar de hubo gereden voor een plaat :) De glazen plaat steunt trouwens op de kast, die zweeft niet.
Wat op termijn wel mogelijk nog een impact gaat hebben is de verlichting. Ik wil nog een twinstar sa3 erop leggen en die steunt ook op de zijkant. Geen idee hoeveel zo'n lamp weegt wel.
Bedankt iedereen!!
 
Wat op termijn wel mogelijk nog een impact gaat hebben is de verlichting. Ik wil nog een twinstar sa3 erop leggen en die steunt ook op de zijkant. Geen idee hoeveel zo'n lamp weegt wel.
Bedankt iedereen!!
Je kunt die verlichting er rustig op leggen. Ga er maar vanuit dat het glas eerder barst dan dat de kitnaden het begeven. Daarbij zit er altijd een behoorlijke marge ingebouwd. Als je bedenkt dat je op een ruit van 10 mm en 1 m2 gewoon een volwassen kerel kunt zetten....
 

Terug
Bovenaan