Aquarium resetten?


Snap dat het even verwerken is. Even schrikken maar komt best goed. Dat verversen zit nu eenmaal aan sluiers houden. Daar zijn hele makkelijke manieren voor maar dat is voor later. Je kunt niet alles even in 1 dagje.

Hierbij een hele goede, leuke link. Veel info en foto s. Blog en wat al niet meer………….

http://solidgoldaquatics.com/2013/04/23/beginner-mistakes-to-avoid-dos-and-donts/
 
Op 20 vierkante meter kan ik niet nog een bak kwijt, dus ze zullen het hier mee moeten doen.

Nu heb ik de plantjes terug gezet in de bodem, maar hoe zorg ik dat die worteltjes in de grond blijven zitten? De plantjes zijn voor een groot deel weer losgekomen
 
Heb je ze diep genoeg geplant want ze lieten eerst toch ook niet los?
 
Op 20 vierkante meter kan ik niet nog een bak kwijt, dus ze zullen het hier mee moeten doen.

Nu heb ik de plantjes terug gezet in de bodem, maar hoe zorg ik dat die worteltjes in de grond blijven zitten? De plantjes zijn voor een groot deel weer losgekomen

Zo, dat is wel heel weinig. Maar die hoef je niet in de kamer te houden, hoor. Is meer voor als er iets gebeurt, zoals bij mij.
1 M . Malawi lek. Nu had ik zelf nog wat 60 cm en een 80 cm. dus kon water over late lopen.

Nu is hij weer lek. dus einde oefening. OP nieuw plakken, gaan er plantjes in. zonder water.
 
Aah op die manier.. ja studentenkamertje he!

Ik hoop toch niet dat die bak hier ooit gaat lekken... pfoe wat een drama zal dat zijn. Dat komt dan gewoon doordat de kit aan het einde van zijn latijn is?
 
Ik heb hier al 2x met een 60cm gehad dat de kitnaad bovenaan loslaat en dan loopt er ook at water uit al is dat beperkt. Een aquarium wordt ook ouder en gaat geen mensenleven mee;)
 
Ik heb het ook gehad met een Jewel Primo maar die ging op de onderplaat lekken en was binnen een half uur leeg. Gelukkig maar een 55 liter bak maar toch. 55 liter over je vloer is toch 5 volle emmers. En genoeg om je laminaat naar God te helpen
 
Aah op die manier.. ja studentenkamertje he!

Ik hoop toch niet dat die bak hier ooit gaat lekken... pfoe wat een drama zal dat zijn. Dat komt dan gewoon doordat de kit aan het einde van zijn latijn is?


nee, meer dat er teveel gewicht op se bodem staat, waardoor de kast ook wat inzakt.
dan blijven de voor en achterkant staan ..en de bodem zakt wat uit.
 
Weer even een vraag... m'n aquarium staat nu te draaien. Filter staat aan. Heb elke dag de tl een tijd aan...

Maar wat is het uitgangspunt? Ik heb twee van die flesjes met spul waarvan er 1 dagelijks in kan. Maar hoe lang zou dan het licht aan moeten? En is er nog iets?

15346780887651689132446.jpg
 
Ik zou dat s morgens doseren als het licht aangaat en de profito zou ik ook spreiden over de week. Ook is het van belang dat je voldoende nitraat, fosfaat en co2 hebt voor een goede groei van de planten dus ik zou de waarden zo af en toe even meten.

Je kan het licht gerust 8 uur laten branden hoor en hier brandt het licht gemiddeld 8-9 uur.
 
Hmm okee. Ik voer ze trouwens niks bij, de garnalen hebben algen genoeg en de borstelneus scharrelt er ook zo een beetje bij.

En ik kwam daarnet tot de ontdekking dat er een zwangere garnaal is. Ben helemaal enthousiast :p
 
Ja als je de vissen voert dan snoepen ze wel mee hoor. Leuk dat er een zwanger is en dat betekent dus kleintjes.
 
L1nda wat is nu precies je plan? Blijft alleen de 80 cm bak voor de sluiers en wil je daar mooie plantengroei? Blijven de garnalen en de borstelneus?

Carbo is (in mijn persoonlijke mening) rommel voor je vissen en volgens mij ook dodelijk voor garnalen.

Veel planten hebben al die toevoegingen niet eens nodig en in een sluierbak gaan de meeste planten er toch wel aan.
 
Er zijn er die carbo toepassen bij garnalen en waar het goed gaat maar dat hangt denk ik van de soort garnalen ook af. Ik zou het ook niet continu willen gebruiken bij garnalen want het is een chemisch goedje en niet alle planten zijn er blij mee.
 
L1nda wat is nu precies je plan? Blijft alleen de 80 cm bak voor de sluiers en wil je daar mooie plantengroei? Blijven de garnalen en de borstelneus?

Carbo is (in mijn persoonlijke mening) rommel voor je vissen en volgens mij ook dodelijk voor garnalen.

Veel planten hebben al die toevoegingen niet eens nodig en in een sluierbak gaan de meeste planten er toch wel aan.

Ik wil de garnalen toch niet op laten vreten... Heb er wel veel kijkplezier van!
Als ik zo kijk en de plantjes zijn groen en de garnalen hopsen vrolijk rond, dan heloof ik dat m'n bak best goed komt...
 
Betekent trouwens dus dat m'n sluiers nog steeds in de kleine bak zitten... Dat is wat minder...
 
Zou het omkeren, je garnalen in de kleine bak en je sluiers in de grote bak want als je eens voor de grap googled op sluiers en hoe groot ze kunnen worden -mits goed gehuisvest- (een ruime 30 cm) dan zal je zien dat dit kleine bakje funest voor ze is
 
Dat gaan deze niet meer doen gok ik.
.
 
Dat gaan deze niet meer doen gok ik.
.
Maar dan nog, voor vissen van 15 cm (met staart had je ze toch gemeten? 30cm is zonder staart) is jouw huidige bakje te klein.
Lees ik goed dat je de goudvissen niet meer in de grotere bak wil zetten of lees ik je verkeerd?
 
Ik weet nog niet zo goed hoe en wat, ben nog even aan het denken. Volgende week komt iemand langs die me wellicht kan helpen
 
Ik weet nog niet zo goed hoe en wat, ben nog even aan het denken. Volgende week komt iemand langs die me wellicht kan helpen
Helpen met wat? Helpen met de grotere bak?
Je sluiers zullen ontzettend blij zijn met 80 cm.
 
Ja dat is me nu wel duidelijk....!!
 
Dat is natuurlijk mooi maar waarmee komt die persoon je helpen als ik vragen mag?
 
Kan even meekijken, meedenken en wellicht wat overnemen. Heeft ook een aquarium, al jaren
 
Update! Een van de sluierstaarten heeft vandaag het leven gegeven... :( Balen als een stekker..!

Van een collega heb ik een testsetje gekregen en ik testte gisteren het water van het grote aquarium op 0 nitriet, 0 nitraat en 0.25 ammonia. 20% van het water vervangen en de filters (voor het eerst sinds ik de bak heb) eens uitgespoeld onder de kraan.. Wat een zooi kwam daar uit zeg!! Heb ze niet helemaal schoon gemaakt ivm dat bacterie verhaal, gewoon zoals je even een spons uitspoelt...

Vandaag weer getest maar kwam erachter dat de score aflezen zonder daglicht toch wat lastiger was... Ik twijfelde over de ammonia en eigenlijk ook wel over de nitraat dus heb wederom water ververst.

Nieuw water gooi ik boven het filter erin zodat niet de hele bodem alle kanten op vliegt, maar is dat handig of juist niet om andere redenen (bacterien??)

Morgen ga ik weer het water testen, en kijken hoe het er dan voor staat.

Over de garnaaltjes: Ik heb ze op mekaar zien zitten (paren?) Ik heb er eentje met eitjes gezien... en die garnaal met eitjes heb ik ook twee gelige mini dingetjes uit zien laten vallen waarna die zich van het glas liet vallen en later ergens anders zat te eten... Dus dat was denk ik niet de bevalling?

Ik zie soms ook dat ze vervelt zijn, en soms zit er aan het velletje nog pootjes maar dat is dan denk ik een dooie?

Verder voer ik in de grote bak helemaal niks, een keer een schijfje komkommer voor het kijk plezier. Maar die was er met een uur weer uit.

Ik heb nu een boek over aquaria, vissen en planten van mn tante gekregen en met die testkit moet dit wel wat kunnen worden...
 
Je water in je bak gieten kun je ook door even een diep bord op de bodem te zetten om de waterstraal op te vangen.
Vervellingen van garnalen zitten altijd pootjes aan, d egarnaal vervelt in zijn geheel.
Komkommer heeft 0,0 % voedingswaarde omdat het voor 98% uit water bestaat, het vult dus wel maar voedt niet (daarom zo populair bij mensen die een dieet volgen) daarom kun je beter courgette gebruiken, of paprika, brandnetel (geblancheerd of gedroogd) vinden ze ook lekker, ik hang een complete brandnetelplant te drogen en dan na 3 maanden gaat de hele plant (zonder de wortels) zo de bak in en die kun je er rustig een aantal dagen in laten zitten die brandnetelplant.
 
Courgette bestaat voor 92% uit water dus is ook niet echt voedzaam.

Over de garnaaltjes: Ik heb ze op mekaar zien zitten (paren?) Ik heb er eentje met eitjes gezien... en die garnaal met eitjes heb ik ook twee gelige mini dingetjes uit zien laten vallen waarna die zich van het glas liet vallen en later ergens anders zat te eten... Dus dat was denk ik niet de bevalling?

Gelige eitjes klinkt dat ze niet bevrucht zijn en worden dan afgestoten.
Weet niet welke garnalen je hebt maar de meeste dwerggarnalen dragen hun eitjes tot het volledig ontwikkelde mini garnaaltjes zijn.
 

Terug
Bovenaan