Aquarium platy eenzaam


Y

Yorick!

Guest
Ik heb een 60 bij 35 cm aquarium. Het is een goedbeplant aquarium.

Dit is mijn visbestand:
- 1 ancistrus
- 1 panda garra
- 6 purperkopbarbelen
- 3 otocinclus
- 1 platy
- 4 slangevisjes

Panda garra is een beginners fout en foute koop geweest en hij gaat beter dan verwacht in men "klein" aquarium.

Alleen ik had een half jaar ge leden platy jonkies gehad alles verkocht ouders gehouden. 1 jonkie die zich blijkbaar super goed had verstopt is achter gebleven. Helaas waren de ouders al wat ouder en hebben het loodje gelegd. Nu zit men platy alleen en wou ik graag een vriendinneke voor hem zoeken.

Zelf dacht ik aan een ballon molly of een guppy of nog een platy. Alleen weet ik niet of ze goed bevriend gaan zijn. En dat ik gewoon beter een platy kan kopen als vriendin.

Zelf wou ik over een maand ook geaag een cpo erbij hier zou ik graag jullie mening van wille omdat men bodem al best goed bevolkt is?
 
Ik zou geen cpo nemen met zoveel vissen want sommige cpo s happen nogal graag in vinnen. Hangt een beetje van het karakter af maar ik zou het in dit bakje niet doen.
 
Zijn er mischien wel nog andere dwerg kreeften die wel bij dit bestand zouden kunnen gaan?
 
Dankjewel binnenkort is de limbeurs kan ik eens kijke wat voor dwerg kreeftjes ze hebben. Is het mogelijk om 1 platy samen met 1 ballon molly te houden. Gaan deze naar elkaar omkijken of gaat men platy zich nog alleen voelen?
 
je platy kan je alleen met soortgenoten een groepsgevoel geven (andere Xiphophorus soorten waarshijnlijk ook, maar deze worden te groot voor je aquarium, en er is kans op hybride vissen). plaats er 2 vrouwtjes (kleurmorph maakt dan niet uit) bij en je platy is weer helemaal het heertje :petjeaf:

Balloonvissen zijn eigenlijk zielig om te kopen, want door de verkorte wervelkolom kunnen die beesten amper zwemmen, deze zou ik zowieso nooit aanschaffen.

Zowel de Ancistrus (tenzij het de claro is), Garra flavatra, en purperkopbarbelen worden te groot voor het aquarium wat je hebt. om deze dieren een plezier te doen zou ik hier een beter huisje voor zoeken, of deze aan de LFS teruggeven.
 
Ik snap dat je de meeste visjes te groot vindt voor mijn aquarium. Ik heb ze allemaal aangeschaft toen ik beginner was en niet veel veel van aquaria af wist. De vissen die ik nu heb zitten al heel lang samen. De ancistrus is geen grote zwemmer en je ziet dat de panda garra het fijn heeft, dit komt door de decor van men aquarium. Weg doen is helaas geen optie vanwege mijn ouders.
 
Als ik kon kiesen ware ze allang naar een groter aquarium of nieuw te huis maar heb veel geld in men aquarium gestoken waardoor ik niks weg mag doen van men ouders en heel veel mensen houden ancistrus cirrhorus in 60 cm aquarium en vinden dat het minimum van maat. Maar veel zeggen dat 80 weer het minimum is. Kan dit ook niet liggen aan het karakter van het visje.
 
Ik lees voor de Ancistrus inderdaad verschillende maten en dan ook al vanaf 60cm al lijkt mij dat erg krap toe voor een vis van rond de 10cm.
 
De mijne zit in een bak van 120 cm en gebruikt ongeveer 100 cm effectief. En zwemmen dat hij kan, af en toe gaat zijn turbootje aan.
 
Is het ook normaal dat mijn ancistrus alleen 's nachrs actief is en overdag zich verstopt. ik heb mijn ancistrus al 5 jaar dus normaal zou hij wel al gewend moete zijn aan mijn aquarium
 
Mijn Ancistrus laat zich overdag wel zien maar schiet bij onverwachte bewegingen van mij weg. Benader ik de bak rustig blijft hij zijn ding doen. Ik denk dat ze zich alleen laten zien als ze zich veilig voelen.

Komt de jouwe ook niet tevoorschijn tijdens of vlak na het voeren van de vissen of als je er een algentablet in gooit?
 
Ik zie hem nooit overdag wel tege de achterwand achter de plante. als ik ga slape zie ik hem soms wel tege de voorruit. Ook als ik de vissen eten geef komt hij niet te voorschijn wat ik bijzonder vindt dat hij nogaltijd leeft? Soms stop ik ook groenvoer voor men otocinclussen en ancistrus maar dan weet ik ook niet of de ancistrus daar van eet. Vandaag heb ik ook sla gegeven ben benieuwd of ik straks visjes ervan zie eten.
 
Snachts hoor ik men ancistrus ook heel hard schrapen over de achterwand en da kan je echt heel goed horen
 
Blijkbaar vindt hij toch te eten. Kijk eens of hij een mooi bol buikje heeft als hij weer aan de ruit hangt.
Gooi als je gaat slapen en alle licht uit is eens een algentablet voor hem in de bak :)

Heb je ook een stuk hout voor hem in de bak? Dat hebben ze nodig voor de spijsvertering.
 
Zal er vanavond rekening mee houden. Men aquarium zit vol met hout. Mijn aquarium is ingericht in een zuid-amerikaans biotoop alleen een paar vissen hore er niet in thuis maar voor de rest is het mooi biotoopje.
 
Vandaag heb ik een nieuwe platy bij gekocht een moie rode platy. De platy mannetje heeft af en toe al naar het nieuwe visje gekeken. Voor de rest is het vrouwtje heel gestrest. Hopelijk gaat het morgen al wat beter. In het begin was het vrouwtje ook bang van de barbelen die wat drukker zijn.
 
Dit is de latijnse naam Xiphophorus maculatus. De foto is van internet maar mijn visje ziet exact hetzelfde uit

FD6FD859-1B9F-41C6-94E2-9458C9B85BB9.jpeg
 

Terug
Bovenaan