Aquarium planten in vijver


E

EJAY

Guest
Heeft iemand ervaringen met aquariumplanten in de vijver?
Dan heb ik het niet over de 'basic' koud waterplanten.

Ik er zelf aan te denken vallisneria gigantea aan te schaffen voor mijn vijver in de zomerperiode. ik heb ergens gelezen dat deze prima in de vijver kon.
 
Vallisneria gigantea kan zeker.
Heb ik jaren in een koudwateraquarium gehad.
 
10 bosjes vallisneria gigantea zijn besteld. ik heb het water net nog gemeten op 16 graden, mooie temperatuur
 
10 ?!?!?

A;s het om een aquarium ging hadden we je voor gek afgeserveerd :D :D
 
Haha snap ik. Ik heb de gewone vallisneria in het aquarium staan, deze groeit niet meer zo hard sinds ik vloeibare co2 toevoeg. Maar het grote wapperende 'gras' zal in de vijver mooi staan :)
 
Hoe ga je deze planten , in een mandje is zowieso niks gezien de manier van uitlopen .
Ik heb er paar jaar terug ook wel eens geprobeerd , maar dat was niks , te weinig vuil/zand op de bodem in te wortelen .
Ze kunnen best lage temperaturen aan , degene die ik nog in een bak in de serre heb staan hebben de winter daar overleeft .
En daar was het water net niet bevroren .
 
Het schijnt dat de vallisneria in bepaalde delen van Limburg door menselijk toedoen in slotenen plassen voorkomt.
 
erwin2 zei:
Hoe ga je deze planten , in een mandje is zowieso niks gezien de manier van uitlopen .
Ik heb er paar jaar terug ook wel eens geprobeerd , maar dat was niks , te weinig vuil/zand op de bodem in te wortelen .
Ze kunnen best lage temperaturen aan , degene die ik nog in een bak in de serre heb staan hebben de winter daar overleeft .
En daar was het water net niet bevroren .

Ik heb bodemsubstraat in de vijver en klein laagje zand.
misschien met steen op de bodem (in aquarium maakt de vallisneria ook zijscheuten)
of toch in 2 grote vijvermandjes (30x30cm) met substraat en bovenste laag fijn substraat.


Ben er nog niet helemaal uit.
 
Verder nog iemand ervaring met andere aquariumplanten in de vijver?
 
Vorig jaar aquaria opgedoekt en heb echinodorus in de vijver gezet moeras gedeelte en kom tot mijn verbazing dit jaar weer op.
Weet niet meer welke soort.
Lobelia cardinalis doet het ook prima
 
De vallisneria gigantea heb ik in substraat gepoot. ze staan er nu een maand in, maar doen het niet echt super.
Misschien is het beter als ik ze met visdraad bevestig aan een steen?
 
Ik heb in mijn vijver:
Alternanthera reinecki
Aponogeton boivinianus
Aponogeton madagascariensis/Gaasplant
Didiplis diandra/Peplis diandra
Echinodorus uruguayensis
Gymnocoronis spilanthoides
Ludwigia palustris
Nuphar japonica
Valisneria gigantea
Volgens een Duist boek over aquariumplanten zijn de meeste planten in dit lijste winterhard of kunnen temparaturen tot 4�c verdragen.

De planten zitten sinds begin mei in de vijver en zijn al goed aan de groei. Hopelijk komen ze de winter door.
 
Hoe heb je de vallisneria gepoot? hij groeit niet echt bij mij, maar gaat ook niet dood.
 
Bij de vallisneria zie ik de minste groei. Ik heb hem in een vijvermandje gevuld met substraat voor zuurstofplanten gepoot. Er zit een uitloper aan die langs het vijvermandje naar beneden lijkt te groeien.
 
ja had ik ook gedaan, lange tijd gewacht maar vrijwel 0,0 groei
 
ik heb ook vallisneria in de vijver. heb m niet gepoot maar een steentje aan de wortel gebonden (die rode stenen die meestal onderin ge potjes zitten als je planten nieuw koopt.) De vallisneria doet t trouwens goed.
 
ik heb ze inderdaad nu ook met steentje+elastiekje op de bodem liggen. kijken wat het doet
 
Update?

Zoals op het lijstje van Joery te zien zijn er inderdaad veel aquariumplanten die het in theorie (dus qua temperatuur) goed zouden moeten kunnen doen in de vijver. Bedenk wel dat de ene vijver de andere niet is. Net zoals dat niet alle planten het in elk aquarium even goed doen. Ze blijven bepaalde voedingsstoffen nodig hebben natuurlijk.
 
vallisneria gigantia en de gewone doen niks in de vijver, het gaat niet dood maar groeit ook niet. (70 cm diepte)
voor de rest weinig meer getest met aquariumplanten moet ik zeggen.
 
Bij mij doen sommige aquariumplanten het goed in de vijver. De Vallisneria doet ook weinig bij mij. Andere planten groeien dan weer zeer goed.
 
Het is het eerste jaar dat ze er in staan maar het is de bedoeling dat ze buiten blijven.
 
Schop hem ff omhoog iemand hier ervaringen van dit jaar delen.
mijn lobelia cardinalis is de winter goed doorgekomen maar dat verbaasd niemand natuurlijk.
verder geen aquariumplanten in de vijver
 
In mijn bakjes heb ik waterpest wat het niet goed doet(hoe dan?). Hoornblad was al aardig bruin bij aankoop, vertoont heel af en toe wat groene topjes nu. Penningkruid doet het prima, ook in mijn aquaria groeit het goed, ik kan het snoeien en weer in de grond stoppen. Enige is dat de blaadjes steeds wat kleiner worden. Ook heb ik een klein beetje javamos buiten in mijn ronde kuip, ligt er een paar dagen in en zal over een paar week eens kijken hoe dit groeit.
 
MauriceB zei:
Schop hem ff omhoog iemand hier ervaringen van dit jaar delen.
mijn lobelia cardinalis is de winter goed doorgekomen maar dat verbaasd niemand natuurlijk.
verder geen aquariumplanten in de vijver

Ik heb de rood-bladerige variant van de L. cardinalis in de vijver, deze zou in tegenstelling tot de normale variant niet winterhard zijn, maar is afgelopen winter zonder problemen door gekomen. Ook in andere vijvers waar deze staat hier in de buurt.



Gerjan90 zei:
In mijn bakjes heb ik waterpest wat het niet goed doet(hoe dan?).

Niet alle soorten waterpest zijn geschikt voor de vijver.
 
Gerjan90 zei:
In mijn bakjes heb ik waterpest wat het niet goed doet(hoe dan?).

Niet alle soorten waterpest zijn geschikt voor de vijver. [/quote]

Ik heb de elodea densa (dus niet de canadensis ofzo).

Groetjes.
 
Nou, de meeste wel,hoor.
Hoe komen de sloten en plassen dan zo vol?

Aquariumstekken.
 

Terug
Bovenaan