Aquarium plant voeding als kamerplant voeding?


Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi hoi,

Misschien een wat gekkere vraag, maar heb dus sindskort kamerplanten die zo nu en dan het prettig vinden plant bemesting te kunnen krijgen.
De samenstelling van kamerplantvoeding is vaak in verhouding net wat anders dan dat in aquaria word gebruikt.
Ik vroeg me af, gebruiken jullie ook eigen aquarium plant voeding als kamer plant voeding?
Ik wilde dat zelf namelijk proberen aangezien ik losse poederzakjes heb van sporenelementen, KNO3, KNPO4 maar vraag me af of het gehalte 'zout' schadelijk kan zijn voor kamerplanten aangezien er redelijk wat kalium in zou zitten.
Ik was benieuwd of jullie dit al doen!

Groetjes,
Teun
 
Nog beter en ook veel milieubewuster zou zijn je kamerplanten het water geven wat uit je aquarium komt, heb je geen extra plantenvoeding meer nodig voor je kamerplanten
in aquariumwater zit verhoudingsgewijs nauwelijks voeding, niks mis om je aquariumwater te hergebruiken maar bijvoeden moet nog steeds tijdens het groeiseizoen.

Ik meng ook mijn vloeibare "kamer"planten voeding zelf. Deels met dezelfde ingrediƫnten maar ook andere zoals ammoniumnitraat die je in het aquarium niet snel zal gebruiken. De verhoudingen zijn ook compleet anders, Meer stikstof, veel meer fosfaat minder kalium en micro's, meer calcium en magnesium heel kort gezegd. Maar het verschilt ook nogal welke planten je hebt.
 
Ik gebruik nooit extra mest in de tuin, behalve het aquariumwater. Mijn kant van de tuin groeit echt beter (mooier en voller) dan bij de buren šŸ˜„
Ook de kamerplanten geef ik geen extra voeding naast het aquariumwater. Maar goed. Ik heb geen spannende kamerplanten
 
Ik geef ook mijn aquariumwater aan de plantjes in de tuin, die doen het er best op šŸ™‚
 
bij een gewone waterwissel gaat het water de tuin in.
maar als ik ook bodemvuil afheuvel gaat dit bij de planten.
gezien de kleur van dat water kan ik me niet voorstellen dat er geen voeding in zit
 
"vuil" uit het aquarium is natuurlijk voedselrijker, maar de opgeloste voedingstoffen stelt niet zo veel voor. Ik heb dat vorige week al eens voorgerekend in een ander topic
Bedenk ook 1 ppm staat gelijk aan 0,0001%
Een willekeurig vloeibare plantenvoeding voor wekelijkse toediening met NPK 7-4-7 moet volgens de gebruiksaanwijzing 50 keer verdunt worden (20 ml op 1 liter) en geeft dus:
0,14% N 0,08% P en 0,14% K
Een liter van het 20-2-20 (ppm NO3, PO4, K) aquariumwater heeft NPK:
0,00044% N 0,00015% P en 0,0024 % K
Dat is dus 60 keer minder K, 320 keer minder N en 530 keer minder P.
Maw verwacht nou niet meteen heel veel effect van de voedingstoffen in je aquariumwater, omdat er zelfs in een bijgemeste plantenbak niet zo gek veel in zit, zeg maar gerust heel weinig.
Meest voor de hand liggend is dat de planten vooral de regelmatige plons water enorm waarderen, voor een weelderige groei is water nou eenmaal de belangrijkste stof en ook aquariumwater bevat heel erg veel water.

de orchideeƫn bemesting die ik gebruik (en zelf meng) zit bijv op 60 ppm N, dat komt overeen met meer dan 250 ppm NO3. Ik hoop dat niemand dat in zijn aquariumwater heeft zitten.
En orchideeƫn krijgen dan nog weinig meststoffen in vergelijking met veel andere planten.

Opzichzelf is er niks mis mee dat je kamerplanten weinig bemest. Meestal staan ze relatief donker, en het is niet perse een voordeel als ze heel snel groeien.
 
Ik gebruik het wisselwater ook voor de plantjes in huis. De meesten vinden het lekker, maar niet allemaal.
 
Jaren niets anders gedaan dan de planten aquariumwater te drinken gegeven. Nooit tekorten gezien bij de planten sinds ik dat deed.
Aquariumwater mag dan wel weinig voedingsstoffen bevatten in vergelijking met plantenvoeding uit een flesje, maar in tegenstelling tot plantenvoeding in een flesje krijgen de planten het wel elke keer. Dat wordt bij voeding uit een flesje toch ook weer niet aangeraden.
Daarbij, toen ik nog plantenvoeding uit een flesje gebruikte gebruikte ik maar een fractie van de aanbevolen dosering, ook zonder negatieve effecten.

Ik heb een grote verzameling botanische orchideeƫn gehad, ook zij kregen niets anders dan aquariumwater. Was geen enkel punt. Momenteel staat hier alleen nog een grote Phalaenopsis die beter bloeit dan dat ik hem kreeg "vers" van de kweker.

Cijfertjes zijn mooi maar als ik naar de praktijk kijk vraag ik me af waarom ik voeding uit een flesje zou moeten gebruiken.
Voor mij was de groei van een Epipremnum die met zijn wortels in aquariumwater groeide het bewijs dat planten zeer goed gedijen op aquariumwater.
Het controleplantje dat ik op hetzelfde moment aankocht en op een klep van het aquarium stond, bleef achter en was een zielige schaduw van de plant die zijn voeding rechtstreeks uit het aquarium haalde.



de orchideeƫn bemesting die ik gebruik (en zelf meng) zit bijv op 60 ppm N, dat komt overeen met meer dan 250 ppm NO3. Ik hoop dat niemand dat in zijn aquariumwater heeft zitten.
De vraag is of ze die hoeveelheden natuurlijk nodig hebben ;-)
 
Cijfertjes zijn mooi maar als ik naar de praktijk kijk vraag ik me af waarom ik voeding uit een flesje zou moeten gebruiken.
Niemand zegt dat je iets moet. Ik zeg alleen dat aquariumwater niet vergelijkbaar is met meststof omdat de concentraties veel lager zijn. En wat er niet inzit kan een plant niet van groeien. Dat heeft niets met cijfertjes vs praktijk te maken, want in dit geval zijn de cijfers een exacte weergave van de praktijk.

Voor mij was de groei van een Epipremnum die met zijn wortels in aquariumwater groeide het bewijs dat planten zeer goed gedijen op aquariumwater.
Het controleplantje dat ik op hetzelfde moment aankocht en op een klep van het aquarium stond, bleef achter en was een zielige schaduw van de plant die zijn voeding rechtstreeks uit het aquarium haalde.
Planten die met hun wortels in het aquarium groeien hebben net als aquariumplanten in principe toegang tot alle voedingstoffen in het aquariumwater. Dat is niet vergelijkbaar met planten die toegang hebben tot de voedingstoffen aanwezig in een enkel scheutje aquariumwater.( of een flinke hoeveelheid aquariumwater waarvan een groot deel wegloopt zoals in de tuin) Dat is ook de hoofdreden dat de concentratie voedingstoffen in het aquarium veel lager is. De enorme aanwezigheid van water heeft nogal een verdunnend effect.

De vraag is of ze die hoeveelheden natuurlijk nodig hebben

Dat is afhankelijk van wat je wilt, als je planten wilt kweken en dus snel laten groeien, is een gepaste bemesting zinvol. Dan moeten andere omstandigheden natuurlijk ook goed zijn.
Is het een kamerplant die voor de sier in het hoekje van de kamer staat. Kun je natuurlijk een stuk minder bemesten. Helemaal niet bemesten zal uiteindelijk wel zorgen dat de levensduur van een plant uiteindelijk verkort wordt, maar teveel bemesten ook. En laten we eerlijk zijn de meeste mensen helpen een plant sowieso in een paar maanden om zeep.
 
En laten we eerlijk zijn de meeste mensen helpen een plant sowieso in een paar maanden om zeep.
Dit herken ik maar ik kan er niks aan doen hoor dat de planten hier vaak niet langer dan 3 mnd leven. Ik heb geen groene vingers en kan het beter vinden met aquariumplanten:DD
 
Niemand zegt dat je iets moet. Ik zeg alleen dat aquariumwater niet vergelijkbaar is met meststof omdat de concentraties veel lager zijn. En wat er niet inzit kan een plant niet van groeien. Dat heeft niets met cijfertjes vs praktijk te maken, want in dit geval zijn de cijfers een exacte weergave van de praktijk.
Ik zeg ook niet dat ik iets moet, ik zeg hier dat ik me afvraag of ik het zou moeten doen om een beter resultaat te halen. Dat is in elk geval zoals ik bedoelde. Voor mij ligt hier in elk geval een nuance verschil.



Planten die met hun wortels in het aquarium groeien hebben net als aquariumplanten in principe toegang tot alle voedingstoffen in het aquariumwater. Dat is niet vergelijkbaar met planten die toegang hebben tot de voedingstoffen aanwezig in een enkel scheutje aquariumwater.( of een flinke hoeveelheid aquariumwater waarvan een groot deel wegloopt zoals in de tuin) Dat is ook de hoofdreden dat de concentratie voedingstoffen in het aquarium veel lager is. De enorme aanwezigheid van water heeft nogal een verdunnend effect.

Dat dit de hoofdreden is dat de concentratie voedingsstoffen in het aquarium veel lager is vind ik nogal een aanname.
Daarbij, planten water geven met een scheutje werkt niet, dan houd je om maar met aquariumtermen te spreken 'dead spots'. Als de potgrond plaatselijk droog blijft zullen zelfs wortels afsterven daar waar het steeds droogt blijft. Bovendien neemt dan steeds de hoeveelheid zouten in de potgrond toe.

Maar goed, dat is mijn visie.

Dat is afhankelijk van wat je wilt, als je planten wilt kweken en dus snel laten groeien, is een gepaste bemesting zinvol. Dan moeten andere omstandigheden natuurlijk ook goed zijn.
Is het een kamerplant die voor de sier in het hoekje van de kamer staat. Kun je natuurlijk een stuk minder bemesten. Helemaal niet bemesten zal uiteindelijk wel zorgen dat de levensduur van een plant uiteindelijk verkort wordt, maar teveel bemesten ook. En laten we eerlijk zijn de meeste mensen helpen een plant sowieso in een paar maanden om zeep.
Over wat een gepaste bemesting is verschillen we dus duidelijk van mening. Ik ga niet uit van de cijfers, maar van wat ik zag maar dat gaf ik eerder ook al aan. Ook als andere omstandigheden geoptimaliseerd waren, bv bij gebrek aan daglicht werken met kunstmatige verlichting (natuurlijk maar beperkte plek voor optimaal licht in een woonkamer), verhoogde luchtvochtigheid in combinatie met ventilatie en luchtbeweging dmv ventilators en hogere temperatuur in de wintermaanden, bleek in mijn situatie (met name botanische orchideeƫn) aquariumwater prima te werken.

Om de situatie wat beter te schetsen, het ging hier om een soort van kas, met boven de planten verlichting en ventilators (regelbaar). De ventilators haalden lucht van buiten de kas. De verlichting zorgde voor een hogere temperatuur waardoor ik niet extra hoefde bij te verwarmen, in de zomer soms zelfs koelen daar extra verse lucht van buiten te halen.

Wat ik niet deed was gebruik maken van een bewateringsysteem, dat ging handmatig, waarbij tot 2 maar daags gecontroleerd werd.

Mogelijk... en dat is slechts een theorie, reageerden de botanische orchideeƫn goed omdat er veel opgebonden waren en daardoor snel opdroogden en dus ook relatief vaak bewaterd moesten worden.
De situatie waarin ik de meeste ervaring op deed verschilde dus nogal van een kamerplant die veel licht vraagt in een donker hoekje van de kamer.

Yes, ik ren rond met een lux meter :DD
 
Beetje brandnetel aan de vis
16552858555721398284961.jpg
en al het,verschoningswater, aan de tuin verschenken.
1655285913975374101219.jpg
pakt ze meer chrolophiel mee op om alle lumen meete pakken.
 
Dat dit de hoofdreden is dat de concentratie voedingsstoffen in het aquarium veel lager is vind ik nogal een aanname.
Valt mee:
Een aquarium met 250 liter met 20 ppm nitraat bevat 5 gram nitraat in totaal. 20 ppm is 0,002 % dus een lage concentratie. Maar 5 gram nitraat dat constant rond de planten circuleerd is meer dan voldoende om in de stikstofbehoefte te voorzien. Heel veel water met een lage concentratie is nog steeds veel voeding.
Al giet je 250 liter water door de pot, er blijft maar een klein deel hangen. Water en de opgeloste voedingstoffen die onderuit de pot of van de slab lopen zijn niet meer beschikbaar voor de plant. 50 ml van hetzelfde aquariumwater is 0,001 gram nitraat. Je gaf zelf ook aan dat de plant die met de wortels in het aquarium water groeide het veel beter deed. Die had in totaal ook veel meer voeding tot zijn beschikking.
Over wat een gepaste bemesting is verschillen we dus duidelijk van mening. Ik ga niet uit van de cijfers, maar van wat ik zag maar dat gaf ik eerder ook al aan. Ook als andere omstandigheden geoptimaliseerd waren, bv bij gebrek aan daglicht werken met kunstmatige verlichting (natuurlijk maar beperkte plek voor optimaal licht in een woonkamer), verhoogde luchtvochtigheid in combinatie met ventilatie en luchtbeweging dmv ventilators en hogere temperatuur in de wintermaanden, bleek in mijn situatie (met name botanische orchideeƫn) aquariumwater prima te werken.

De meeste (hobby)kwekers van orchideeƫn adviseren rond de 75 pmm N in sproeiwater bij wekelijkse voeding. Aan minder zal een plant niet dood gaan, maar wel minder snel groeien. En dan is orchideeƫnvoeding nog mild. 75 ppm N is 332 ppm NO3. 50 ml van dat water is 0,0166 gram nitraat. Vergeleken met de totale hoeveelheid in het aquarium nog steeds niet veel.

Ik geef minder omdat mijn planten niet onder de best denkbare omstandigheden groeien kwa licht en temperatuur.
 

Terug
Bovenaan