Aquarium plaatsen op locatie met veel daglicht en zon in aquarium


A

AlexS

Guest
Vorig jaar zijn we gestart met een Juwel 400 die we hadden geplaatst aan het uiteinde van onze eettafel. Het Aquarium was voorzien van een achterwand (en uiteraard juist filter de JBL 1501, vissen en beplanting). Het probleem is dat het aquarium (wij hebben een doorzonwoonkamer) dicht bij onze achterpui stond. Deze is bijna volledig van glas en ligt op het zuiden.

In het begin ging het super, waterwaarden zijn altijd goed geweest, alleen kregen we last van blauwalg. Van alles geprobeerd, middeltjes bij de aquariumspeciaalzaak vandaan. Maar na twee maanden hebben we de strijd opgegeven en alles verkocht (verloor in dezelfde tijd mijn baan en kon dit er niet bij hebben). Nu een jaar later,

SPIJT!!!

Op een andere plek in de woonkamer staat inmiddels een Rio 180, erg mooi, maar het blijft kriebelen om toch zo een mooi aquarium te hebben staan aan het einde van de tafel. Tijdens het eten met de kids visjes spotten is echt geweldig!

Mijn vraag, kunnen jullie mij adviezen geven, hoe ik een aquarium kan plaatsten op de genoemde locatie (dus met veel licht en ook wel iedere dag een uur direct zonlicht. De voorkeur van mijn vrouw is een beplant aquarium, uiteraard met vissen. Mijn voorkeur gaat uit naar Malawi. Uiteindelijk zal de beste keuze van de twee, bepaald worden door de locatie/het lichtprobleem.
 
Ik vrees dat dit geen goede combinatie is, je gaat geconfronteerd worden met zoveel algen dat je snel de brui gaat aan geven, ze geven niet voor niets de uitleg dat je geen zon op je bak mag laten schijnen of dat je je bak niet vlak tegen een vensterraam zet.
 
eens met luc zie hier resultaat van invallend zonlicht op de rio240
sam-0869.jpg


groet

jaap
 
Er is toch wel een mogelijkheid om het zonlicht te beperken?
Het zal niet zo mooi zijn om vanuit alle kanten naar te kijken, maar een "ombouw" die zorgt dat er van de zijkanten minder tot geen zonlicht in valt? De bak dan in het verlengde van je kamer geplaatst (als je begrijpt wat ik bedoel).
 
Er is toch wel een mogelijkheid om het zonlicht te beperken?
Het zal niet zo mooi zijn om vanuit alle kanten naar te kijken, maar een "ombouw" die zorgt dat er van de zijkanten minder tot geen zonlicht in valt? De bak dan in het verlengde van je kamer geplaatst (als je begrijpt wat ik bedoel).

Dat kan mits je de zijkant aan de vensterkant dicht maakt, maar dan nog moet je zien of de zon door dat venster komt en zoja, hoelang dan.
 
:thumbs:
 
Bedankt voor jullie reacties. De bak zou zo komen te staan dat de korte kant ongeveer 1 meter bij het raam vandaag blijft. De zijkant van de bak dicht maken is zeker een optie. Overdag staat het zonnescherm uit en komt er geen zon op het aquarium. Wel zal, in het vroeg voor en late najaar (als de zon laag staat) de zon onder het scherm door schijnen en dan per dag, ongeveer een half uur direct in de bak schijnen (vooral op de korte kant, deze maken we dicht en een beetje schuin op de voorkant).
 
zonlicht zal veel groenalg veroorzaken zie foto van flipper/jaap.

op je glas is dit helemaal niks natuurlijk.

in een mbuna malawi aquarium is deze alg op de stenen weer zeer gewenst :) alleen zul je zeer regelmatig de ruiten moeten poetsen om ook goed in de bak te kunnen kijken :juggle:
 
In plaats van een ombouw zou je eerst ook een folie kunnen proberen.
Zwart om alles tegen te houden, een "frosted" folie wat vaak erg mooi is in een beplant aquarium of een achtergrondposter met print.

Scheelt toch wat in de portemonnee t.o.v. een hele ombouw en je kan je aquarium ook nog iets extra's meegeven.
 
Bedankt voor jullie reacties. De bak zou zo komen te staan dat de korte kant ongeveer 1 meter bij het raam vandaag blijft. De zijkant van de bak dicht maken is zeker een optie. Overdag staat het zonnescherm uit en komt er geen zon op het aquarium. Wel zal, in het vroeg voor en late najaar (als de zon laag staat) de zon onder het scherm door schijnen en dan per dag, ongeveer een half uur direct in de bak schijnen (vooral op de korte kant, deze maken we dicht en een beetje schuin op de voorkant).

Dan zou ik er geen schrik voor hebben, dat beetje zon zal het verschil absoluut niet maken.
 
Nee met zo weinig zon zou ik me ook niet druk maken, heb ik ook..
Kwestie van wekelijks je ramen soppen en dan blijft de alg weg ;)
 

Terug
Bovenaan