Aquarium overgenomen met vissen, hoe het beste starten?


L

lian_aquafan

Guest
Beste aquarium houders, graag jullie advies voor het volgende. Ik heb lange tijd een klein aquarium 70L nu kon ik een 240L aquarium overnemen met vissen doordat de eigenaar de relatie verbroken had en de ander het niet zag zitten om ze te verzorgen. De bak was ook al een poosje niet schoongemaakt.

Ik vind het gaaf om ze op te vangen alleen doordat de vissen er al inzitten is het opstarten wat lastiger. Ik wil graag van jullie horen wat beter moet, want ik maak me zorgen als ik straks een nitriet piek krijg of de vissen het dan overleven.

Ik heb c.a. 50 L oud water mee genomen. Mn zwager heeft geholpen met de opstart. Alles is eruit gehaald en schoongemaakt. Met nieuwe voedingsbodem en grind erover. Verder zijn opstart bacteriën in het water gedaan en aqua safe om het leiding water beter te maken daarna zijn de vissen erin gedaan (wel warm gehouden met warmte element / bubbel buis in de transport box, ze hebben het tot nu toe allemaal overleefd).

Hij draait met de vissen v.a. afgelopen woensdag. Ik heb een test koffer met druppels en snelle test strips. De nitriet is onder de 0,5 volgens de druppel test en volgens de test strip 0 de nitraat is iets hoger c.a 30/40 volgens de test strip. Ammoniak is volgens de druppel test onder de norm. Afgelopen zaterdag heb ik een heel flesje van dupla 250 ml erin gedaan tegen nitriet (zie foto). De nitriet waardes zijn nog steeds laag gebleven, maar las dat die kunnen gaan pieken ergens eind van de eerste / 2e week.

Voorlopig kan ik 2 weken bijna elke dag thuis voor school werken. Om zo 2x p.d. nitriet te testen. Als deze omhoog schiet wil ik er nitrivec indoen of water verversen wat is beter?

Er zitten 5 kleine maanvissen in, c.a. 25 kardinaal tetra visjes (ze groeien samen op dus zouden de maanvissen de tetravisjes met rust laten) 7 corydorassen 6 ancistrussen (die weleens jongen hebben gehad) en 5 roodneus zalmpjes en 4 siamese algeneters. +7 helena slakken.

IMG_2850.JPG


1 black mollie en 1 roodkoper zalmpje zitten er nog in die wil ik naar het vissen asiel brengen, evt. met de 5 roodneus zalmpjes omdat het anders te druk voor de vissen is? (en omdat het zielig is dat die 2 alleen zitten).

Er zit een aangesloten eheim pro 2 filter op en een co2 fles, er komen nu meer dan 20 bellen per min. uit, hoe kan ik deze minderen? en is co2 nu nodig of kan ik beter een bellen pomp aanzetten?

PS. afmetingen 1,20 x 50 cm x 48 cm. temp. 25 graden.

Wat is een goed plan van aanpak?

Ik wil van de week de black mollie vangen, en dat rood koper zalmpje eruit halen met evt. de 5 rood neus zalmpjes zodat er niet teveel vissen in de bak zitten. Deze kunnen dan naar het vissenasiel in Delft. Geeft dat niet teveel stress voor de vissen?

Verder wil ik achterin nog flink wat hoge planten achterin zetten en op de bodem evt. meer lage planten. Alleen lijkt me dat lastiger met schoonmaken/ stofzuigen als hij helemaal vol met planten staat?

En 2x pd. testen / gedrag van de vissen in de gaten houden en matig voeren.

Voorlopig het filter niet schoonmaken (c.a. 1 maand, en dan steeds 1/3 per week van het filter schoonmaken).

Alleen wat planten erbij zetten verder de natuur zijn gang laten gaan en de bodem stofzuigen met een eheim stofzuiger.

Gaan ze het dan overleven of kan het gebeuren dat als ik een middag weg ben geweest en terug kom dat dan alle vissen dood zijn door een nitriet piek?

Wat kan er beter en waar moet ik rekening mee houden? Ik hoor het graag.

Alvast bedankt voor jullie advies, ik ben er erg blij mee want ik zorg graag goed voor de vissen. En het is geweldig om van het uitzicht te genieten :)

IMG_2849.JPG
IMG_2851.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1 x nitrivec . filter met rust laten. pas doen als de stroming minder word,\

Die ancistrussen. 6 > is veel ,hoor. zit je strak met hok vol. en ga ze dan maar vangen.

Ja, bak leeg halen , hoor. alles er uit, IK had er 50. Nu geen meer..

Kon wel opnieuw beginnen, met Sturisoma, aureum. dat is niet erg.
En water verversen , gewoon elke dag 1/4 . ben je altijd zeker.
en luchtpomp.
 
Ik zou het filter pas aanpakken als je merkt dat de uitstroom flink verminderd. Ook zou ik niet of amper met een stofzuiger in de bodem komen en als alles goed op orde is dan is dat veelal ook amper nodig. De eerste tijd even zuinig voeren in elk geval en de waarden goed monitoren.
 
Water verversen. En zeker 50%

Bedankt voor het meedenken! Heb van de week een dag dat ik de hele dag van huis ben, kan dat de eerste 2 weken veilig? Of wanneer kan ik een nitriet piek verwachten?
 
1 x nitrivec . filter met rust laten. pas doen als de stroming minder word,\

Die ancistrussen. 6 > is veel ,hoor. zit je strak met hok vol. en ga ze dan maar vangen.

Ja, bak leeg halen , hoor. alles er uit, IK had er 50. Nu geen meer..

Kon wel opnieuw beginnen, met Sturisoma, aureum. dat is niet erg.
En water verversen , gewoon elke dag 1/4 . ben je altijd zeker.
en luchtpomp.

Ah dus eigenlijk is het beste een grote vang actie en alleen 2/3 vrouwtjes of alleen mannetjes overlaten? :)
 
Ik zou het filter pas aanpakken als je merkt dat de uitstroom flink verminderd. Ook zou ik niet of amper met een stofzuiger in de bodem komen en als alles goed op orde is dan is dat veelal ook amper nodig. De eerste tijd even zuinig voeren in elk geval en de waarden goed monitoren.

Bedankt! ga ik doen! In de dierenwinkel zeiden ze dat evt. de uitstroom buis van het filter met gaatjes er ook uit kan is dat zo?
 
Bedankt voor het meedenken! Heb van de week een dag dat ik de hele dag van huis ben, kan dat de eerste 2 weken veilig? Of wanneer kan ik een nitriet piek verwachten?
Zo snel mogelijk 50% wissel, en dan zoals aangegeven dagelijks minstens 1/4 verversen, dit 3 weken lang.
De uitstroom zou ik laten zitten, is een spraybar, end at is een goede uitstroom.
 
Zoals Apisto al aangeeft zou ik de spraybar ook laten zitten voor een betere uitstroom.
 
Er zitten 5 kleine maanvissen in, c.a. 25 kardinaal tetra visjes (ze groeien samen op dus zouden de maanvissen de tetravisjes met rust laten) 7 corydorassen 6 ancistrussen (die weleens jongen hebben gehad) en 5 roodneus zalmpjes en 4 siamese algeneters. +7 helena slakken.

Dat zijn wel redelijk wat vissen, je zit wel op de Max.van je bak denk ik zo, dus alle handelingen zoals hierboven omschreven uitvoeren.

Die Ancistrussen zijn heel goed in baby's maken, ik heb ook een koppel wat soms wel 3 nesten paar jaar heeft, gelukkig laten ze zich wel makkelijk vangen.
Ik bied ze altijd gratis op Marktplaats aan, ben je er zo vanaf.
Alleen een paar mannelijke in één bak kan heibel geven, heb ik hier al meegemaakt.
 
Laat ze makkelijk vangen?
Ja, bak overhoop halen, en dagen bezig met vangen, i de 1.20 m bak.

Heb er een 50 uitgevangen. weg ermee.
 
Haha, nee hoor valt reuze mee, beetje voer aan de voorkant van de bak en ik schep ze er zo uit.

Een Tetra vangen is pas een drama.
 
Zo snel mogelijk 50% wissel, en dan zoals aangegeven dagelijks minstens 1/4 verversen, dit 3 weken lang.
De uitstroom zou ik laten zitten, is een spraybar, end at is een goede uitstroom.

De waardes vallen nog onder de norm, wat is dan beter preventief verversen of alleen als er een piek komt?
 
Haha, nee hoor valt reuze mee, beetje voer aan de voorkant van de bak en ik schep ze er zo uit.

Een Tetra vangen is pas een drama.

Goed idee om ze zo te vangen, ga ik doen. Als het lukt vang ik wat mannetjes zodat er 2/3 vrouwtjes overblijven dan krijg ik sws geen jongen. Anders gaan de jongen idd op marktplaats :)
 
Bij mij zijn ze ook gewend dat er voer naar beneden dwarrelt op die plek, als ik de kap los doe worden ze al zenuwachtig.

Komkommer zijn ze ook gek op, als ik dat in de bak doe zitten ze er binnen 10 sec. op (met de nodige strijd onderling) ze gunnen elkaar niets.
 
De waardes vallen nog onder de norm, wat is dan beter preventief verversen of alleen als er een piek komt?
Ja je moet preventief verversen de nitrietpiek zie je niet aankomen, tenzij op een morgen als alle vissen bovendrijven.
Trouwens voor nitriet en NH4 is er geen norm, die moeten 0 zijn!
 
Ja je moet preventief verversen de nitrietpiek zie je niet aankomen, tenzij op een morgen als alle vissen bovendrijven.
Trouwens voor nitriet en NH4 is er geen norm, die moeten 0 zijn!

Gedaan! blijf ik voorlopig elke dag doen. Volgens deze uitleg kan je nooit te veel eerder te weinig verversen. ik blijf nu elke dag 30% verversen tot nitriet op 0 is.
 
Gedaan! blijf ik voorlopig elke dag doen. Volgens deze uitleg kan je nooit te veel eerder te weinig verversen. ik blijf nu elke dag 30% verversen tot nitriet op 0 is.

Inderdaad, verversen kan vrijwel geen kwaad, echter moet je natuurlijk wel letten dat je ververswaarden zowat overeenkomen met je aquarium water, idem voor de temperatuur om shock te voorkomen.
 
zo lijkt het also het door de ww komt. Wat zeker niet het geval is.
Dit heeft de vis meegekregen van de vorige eigenaar.
Ik ben geen expert in ziekten, helaas maar er zullen waarschijnlijk zodadelijk mensen reageren die er meer van kennen.

Bedankt iig, ik wacht even de rest van de reacties af!
 

Terug
Bovenaan