Aquarium opnieuw inrichten en vullen


Hidde06

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2023
Berichten
195
Leeftijd
20
Hallo. Ik heb besloten om mijn aquarium even opnieuw in te richten en te vullen. Ik heb een aantal neon tetra’s en wil deze graag wat gezelschap geven. Ik zat zelf te denken aan 1 of 2 ancistrussen en dan een groepje maanvissen. Is dit een goede combinatie? Zo nee, wat kan er anders/beter?
 
Hoe groot is de bak en wat voor bodem heb je en welke temperatuur. Maanvissen moet je in een groep van min 5 houden eigenlijk en dan niet te koud. 24-28 graden.
Voor de Maanvis heb je dus wel een bak nodig van min 240 liter en het liefst 60cm hoog.
 
Hoi Hidde,

Hoe groot is je bak en hoeveel neontetras heb je? zwemt er verder nog wat in? Heb je misschien een fotootje van je bak dat zou ook erg kunnen helpen:)
 
Sommige maanvissen vinden het een geweldig idee om samen te zwemmen met neontetra's, denk dus nog een keer heel goed na of je die wel combineert....En 5 is wel het bsolute minimum voor een maanvissengroep. Als je pech hebt, en er sterft er één, of ze zijn wat heetgebakerder, heb je 4 of 5 maanvissen die elkaar de tent uitvechten.
Misschien is het een idee om ipv de manen eens te denken over (dwerg)cichliden?
 
Als je pech hebt, en er sterft er één, of ze zijn wat heetgebakerder, heb je 4 of 5 maanvissen die elkaar de tent uitvechten.
Vier overhouden gebeurde mij na 1 jaar maar die gaan heel gemoedelijk met elkaar om gelukkig maar dat kan anders uitpakken.
 
Ik heb nu een 150L aquarium. Familie heeft hetzelfde aquarium en die hebben al 4 jaar 5 maanvissen rondzwemmen, die het allemaal super goed doen. Het is dus wel mogelijk, maar wellicht niet zo’n verstandig idee. Cichliden ben ik persoonlijk niet zo fan van. Wil wel graag een ander redelijk groot visje eigenlijk.
 
Niet verstandig inderdaad en het lijkt dat ze het goed doen maar voor het welzijn en hun gedrag is dat niet goed.
 
Ik heb nu een 150L aquarium. Familie heeft hetzelfde aquarium en die hebben al 4 jaar 5 maanvissen rondzwemmen, die het allemaal super goed doen. Het is dus wel mogelijk, maar wellicht niet zo’n verstandig idee. Cichliden ben ik persoonlijk niet zo fan van. Wil wel graag een ander redelijk groot visje eigenlijk.
Je weet dat maanvissen ook cichliden zijn?
En wat bedoel je dan precies met 'cichliden' waar jij geen fan van bent? Er zijn er nogal veel namelijk.....
 
Je weet dat maanvissen ook cichliden zijn?
En wat bedoel je dan precies met 'cichliden' waar jij geen fan van bent? Er zijn er nogal veel namelijk.....
Klopt idd, maar puur op het uiterlijk. Vind maanvissen persoonlijk een stuk mooier, maar dat gaat dus over helaas…:)
 
Toch zijn er ook hele mooie cichlides die rustig zijn zoals de Maroni bijvoorbeeld.
 
Ik heb nu een 150L aquarium. Familie heeft hetzelfde aquarium en die hebben al 4 jaar 5 maanvissen rondzwemmen, die het allemaal super goed doen. Het is dus wel mogelijk, maar wellicht niet zo’n verstandig idee. Cichliden ben ik persoonlijk niet zo fan van. Wil wel graag een ander redelijk groot visje eigenlijk.
Weten die familie wel veel??
 
Klopt idd, maar puur op het uiterlijk. Vind maanvissen persoonlijk een stuk mooier, maar dat gaat dus over helaas…:)
Je moet eens bij AquaInfo onder çichliden kijken: er zijn cichliden in alle mogelijke kleuren en veel vormen en formaten. Ik heb de indruk dat jouw beeld van 'cichliden' vrij beperkt is.
Ik heb persoonlijk de Thorichtys elliotti en ben aan het onderzoeken welke van de 3 Pseudocreilabrus (nicholsi, philander of multicolor) in mijn Juwel komt.
Vind ik persoonlijk erg kleurrijke en mooi gevormde cichliden....
 
Wat zwemt er nu in je bak? In je eerste post schrijf je een paar neontetras maar in een ander topic van je lees ik ook guppen. En in een ouder topic van je schreef je het volgende:

Ik heb nu momenteel 2 roodkopzalmen, 2 sumatranen en 2 schoudervlekzalmen.

Als wij weten wat er rondzwemt kunnen we je misschien beter helpen, en misschien kan je nog een fotootje van je bak plaatsen voor een nog beter beeld?:)
 
Ik heb momenteel 6 neon tetra’s en 6 guppen (2m en 4v)
 
Daarnaast nog aantal garnaaltjes en slakken
 
ok, dan zijn maanvissen ook vanwege de garnalen geen goed idee. De meeste maanvissen lusten wel een garnaal....
 
O daar blijft geen garnaal van over kan ik wel zeggen.
 

Terug
Bovenaan