Aquarium niet waterpas en aquarium raakt meubel niet overal


M

Marieke1

Guest
Ik heb al wat gelezen op het forum over het niet waterpas staan van aquaria, en voor zover ik gelezen heb is dat meestal geen probleem zolang er maar geen torsie plaatsvindt/gebeurt.
Echter, bij mij staat de bak niet naar 1 kant scheef, maar naar 2 kanten. Op deze foto zie je de lange kant van de bak, je ziet dat het water links bijna een cm hoger staat dan rechts (de bak is ongeveer 100 cm breed en 40 cm diep):
IMG_20180728_191323.jpg

En op de korte kant zie je ook een verschil van een paar mm:
IMG_20180728_193514.jpg

Vraag 1: verandert dit 'dubbele scheef staan' de zaak nog, of kan dit in principe geen kwaad?

Verder las ik dat vooral torsie funest is voor een aquarium, dus:
Vraag 2: hoe meet je dat?

Ik was zelf eens begonnen te kijken of de bak de onderkast op iedere plek raakt, en dat is niet zo. Op onderstaande foto kun je zien dat ik onder een deel van de korte kant een blaadje kan schuiven, en aan de achterkant (dus de kopse kant die tegen de muur staat) kan ik langs de hele breedte van de bak een blaadje schuiven. Hier staat de bak nu dus niet op het meubel.
IMG_20180728_201823.jpg

Vraag 3: hoe erg is het dat het aquarium niet op ieder punt op de onderkast leunt?
Het lijkt mij dat er op sommige punten van de bak meer druk komt te staan, maar misschien dat de plastic 'ombouw' aan de onderkant dit opvangt.

Wat meer info over de bak: het is een 3e hands dubai 190 bak met (ik denk) originele onderkast. Het is een kast met 4 horizontale platen die in de breedte van de bak lopen (dus over de korte kant) en 1 plank die daar haaks op staat, maar alleen achter het middelste kastgedeelte. Vóór het plaatsen van de onderkast hebben we de stelpoten allemaal ingedraaid, en na het neerzetten gezorgd dat iedere poot de grond raakt (gecontroleerd door er een A4'tje onder proberen te schuiven).
Ik wil het aquarium graag op deze plaats laten staan als dat mogelijk is, want het buitenfilter is te groot om via de voorkant in de kast te zetten omdat hij niet tussen de scharnieren door past.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me toch een kwestie van de stelpoten te verstellen want op deze manier zal de bak barsten vol met water.
 
Stelpoten draai je niet aan zodat ze overal de vloer raken, maar tot het meubel waterpas staat. Dan zet je de bak erop, vul je voor een derde met water en controleer je of de boel nog altijd pas is. Als hij vol staat weer hetzelfde doen.
 
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar ik ben bang dat ik een verschil van 1 cm niet op kan vangen dmv het afstellen van de poten (met andere woorden: ik weet niet of ik ze 1 cm uit kan draaien).
 
Misschien begrijp ik niet helemaal, maar denk jij dat de vloer wat krom is (kan best, dat heb ik ook en ik heb een beton vloer), is de onderkast krom, of is de bak zelf krom?
 
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar ik ben bang dat ik een verschil van 1 cm niet op kan vangen dmv het afstellen van de poten (met andere woorden: ik weet niet of ik ze 1 cm uit kan draaien).
Als het goed is moet dat wel kunnen hoor. Als het zoveel is zul je anders misschien met blokjes moeten werken om de kast op te zetten, of toch een andere plek vinden waar de vloer niet zo scheef is.
Misschien eerst een waterpas op de vloer zelf?
 
ik zou de bak toch meer waterpas zetten als dit, dit lijkt me echt te veel. Kan je de stelpoten langs de kant waar hij afhelt niet zo ver uit draaien dat hij waterpas komt (ik ken de dubay bakken niet)? Anders zal je het toch op 1 of andere manier moeten opvangenA Meet dit best ook met een waterpas en niet op het zicht. Meet dit eerst op het draagvlak van de kast zelf, haal de bak dus even van de kast. Controleren kan je als de bak terug op de kast staat. Als je de 4 poten kan verstellen dan moet je hem perfect pas krijgen. vraag desnoods hulp van iemand die wat handig is in dit soort zaken.
Als hij perfect recht staat in beide richtingen dan kan er ook geen torsie optreden, (mits de ondergrond stabiel is).
staat de bak in een kader(plastic frame)? dan zal de bak wel overal gaan steunen eens hij gevuld is. dus dat is geen probleem.
 
Jah dit gaat niet werken ben ik bang, zoals je zelf al aan geeft en “algemeen” bekend is dient een aquarium ten minste rondom ondersteund worden.

Niet waterpas is inderdaad geen drama, is alleen geen porem

Heb je ook een foto van de stelpoten anders?
Wel mooi hoor als roomdevider, Watvoor “biotoop” wil je erin gaan maken?
 
Bedankt voor jullie antwoorden :D
De vloer zelf is niet waterpas. En aangezien de bak dwars op de muur staat, merk je dat extra goed. (Het is een betonnen vloer met daarop een ondervloer en laminaat.)
Ik zal inderdaad met latjes moeten gaan werken, en dan de kleine verschilletjes opvangen met de stelpoten. Onder het aquarium zitten 8 poten (2 rijen van 4), dus in het optimale geval moeten er 3 latjes van verschillende hoogtes komen. Denken jullie dat hiermee het probleem dat de bak op de kopse kanten niet steunt ook opgelost zal worden?
Van de stelpoten kan ik morgen een foto maken, ik kan de bak niet alleen van de onderkast tillen (ofja, dat kan misschien wel, maar dat lijkt me geen strak plan).

@tuinkabouter: ik ben van plan er een gezelschapsaquarium van te maken, dus redelijk wat planten en wat visjes, maar (voorlopig) niets bijzonders.

Ik geloof dat het dit aquarium&onderkast is, maar dan een oudere versie (met tl buizen en zonder timer etc.):
https://www.aquarium-enzo.nl/ferplast-dubai/ferplast-dubai-100-led-aquarium-zwart-55833.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen vloer is waterpas gelukkig
Maar je hebt ook nivelleer setjes die je kan kopen, hoef je niet te klieren met latjes
 
Bij dezen wat foto's van de stelpoten:
IMG_20180729_115138.jpg


Het binnenste deel van de pootjes is in en uit te draaien, dit kan vanaf de binnenkant van de kast:
Ingedraaid:
IMG_20180729_115147.jpg

En een stuk uitgedraaid:
IMG_20180729_115257.jpg


Uiteindelijk heb ik twee stukken laminaat onder de 4 pootjes het verst van de muur gelegd, en verder de poten bijgesteld tot het aquarium in beide richtingen waterpas staat. De 4 middelste pootjes heb ik op het laatst pas 'uitgeschroefd' zodat ze op de vloer staan, maar ik vond het lastig om te bepalen wanneer ze goed op de vloer staan (dus wel stevig op de vloer, maar niet zodat de hele kast verder omhoog gedrukt wordt).

Bij het meten kwam ik erachter dat de kast zelf niet helemaal recht is, het lijkt erop dat de kast hol is, dus in het midden net iets lager dan aan de zijkanten:
Linkerkant kast (het belletje zit net iets links van het midden):
IMG_20180729_165358.jpg


Midden kast (het belletje zit in het midden):
IMG_20180729_165412.jpg


Rechterkant kast (het belletje zit net rechts van het midden):
IMG_20180729_165422.jpg

Ik denk dat het verschil tussen de zijkanten en het midden minder dan 1 mm is.

Ook raakt de bak de kast niet op alle punten: op sommige plekken op de kopse kanten kan ik er een blaadje tussen steken (op dezelfde plekken als ik een paar reacties eerder beschreven heb).

Nu komt mijn vraag: geeft het hol staan van de kast en het niet steunen van de bak op de kopse kanten een verhoogd risico op breken/lekken/andere problemen in de toekomst?
 
Dit is een aquarium met een strip/ombouw om de onderkant, en ik heb gelezen dat je bij juwel aquaria met zo'n strip geen tempex onder de bak mag leggen. Ik ga ervan uit dat dat dan ook voor mijn bak geldt?
 
Goeie vraag, dat weet ik niet ik heb altijd onder alle bakken een tempexplaat gelegd, ook onder de juwelbak die we een tijd gehad hebben
 
Zoveel twijfels, ik zit er nu serieus over te denken om de bak terug op marktplaats te zetten en een heel nieuw (maar dan dus echt nieuw, en niet tweedehands) aquarium te kopen. Ik ben echt vreselijk bang dat ik dadelijk 200 liter water over de vloer heb liggen (ook omdat dit al een 3e hands aquarium is)... :S
Of is het zo dat áls het fout gaat, er eerst een kitnaad ofzo los gaat, en het wat langzamer naar beneden komt? (Maar ik denk dat dit van tevoren niet echt te voorspellen is?)
 
Als het fout gaat kan het op 10001 manieren fout gaan, van een lekkende kitnaad tot een gesprongen ruit, hoe ouder de bak, hoe groter het risico
 
Tempex zou ik niet doen nee.
Je kan wel kijken of dat frame niet verlijmt zit aan de bak, dat is bij juwel namelijk niet zo..
Dan til je gewoon de bak uit het frame en zet je hem zonder frame op tempex
 
Nee, onder een bak met plastic frame mag je geen tempex plaat leggen. De bak hoort alleen maar op het frame te staan, de bodemplaat van de bak is niet bedoeld om te dragen. In dat opzicht is het ook niet erg dat de bovenplaat van je kast een beetje hol is, de bak steunt toch alleen op de buitenrand van het paneel. Als de randen van de kast maar recht zijn. De afwijking die je waterpas nu aangeeft zijn trouwens te verwaarlozen, mogelijk is de kast zelfs bewust zo gebouwd.
Dat de kader van je bak niet overal raakt is ook geen probleem, door het gewicht, eens de bak gevuld is, zal het kader deze oneffenheden opvangen.
Met andere woorden, nu kan je de bak met een gerust hart vullen.
Heb je de bak trouwens buiten getest of bij de vorige eigenaar gevuld zien staan? Dan zou ik me niet de minste zorgen maken.
 
De bak heeft bij de vorige eigenaar meer dan een half jaar leeggestaan, en daarvoor was hij half gevuld (er hebben schildpadden in gezeten). Voordat ik de bak meegenomen heb, hebben we samen de bak gevuld, en de dag erna weer leeggehaald. Er was toen geen lek te zien. Voor de zekerheid ga ik het aquarium langzaam vullen (over meerdere dagen) en een paar dagen/weken zo laten staan om te kijken of hij echt niet lek is.
 
als je hem op voorhand getest hebt dan zou ik me echt geen zorgen maken.
 
Vandaag heb ik er weer een paar emmers water bijgegooid, en weer bijgesteld. Ik denk dat ik er uiteindelijk 2 of 3 uur over heb gedaan: steeds als ik 2 kanten waterpas had, was er weer een andere kant die niet waterpas was. Aan het einde kwam ik er ook achter dat één van de stelpoten dolgedraaid was (wat aan het begin nog niet was, toen kon ik die kant nog omhoog draaien) en toen heb ik besloten dat deze bak weer terug op marktplaats gaat en ik een hele nieuwe ga kopen. Dan is het ook iets minder belangrijk of hij waterpas staat en kan ik 's nachts waarschijnlijk beter slapen (zonder me zorgen te maken dat ik wakker word met een natte vloer). Waarschijnlijk gaat het de Aquatlantis elegance Expert worden. :)
 

Terug
Bovenaan