Aquarium met zelfbouw meubel


D

Daf-Truckie

Guest
Na eindelijk het ontwerp zover klaar te hebben kunnen we gaan beginnen met de bouw van mijn nieuwe aquarium met meubel.
Het aquarium zal 140x50x60 gaan worden gemaakt van 10mm dik glas.

Voorbeeld hoe het meubel met aquarium er uit gaat zien.
183281daftruckie_0_82_aquarium_voorbeeld_afbeelding.jpg


Het meubel wordt gemaakt van vurenhout, en voor het zicht werk plaatmateriaal van berken multiplex. De afwerking van het meubel zal gebeuren met WoCa Masterolie Wit.

Tevens gaan we als het aquarium klaar is zoveel mogelijk de techniek wegwerken, en zelf proberen een achterwand te maken.

Vandaag het benodigde hout gehaald, dus kunnen komende week gaan starten met het meubel.
 
WE volgen het met spanning.
 
Ow dat ziet er mooi uit en klinkt heel erg goed! Ik ga dit wel even volgen!
 
Leuk projectje. Ontwerp ziet er goed uit. Houd het in de gaten. Succes!
 
kijk zo kom je nog eens op idee�n
mooi maat van de bak
ben zeer benieuwd
 
De eerste balken zijn verzagen en boutverbindingen zijn aangebracht, deze worden nu verlijmd tot de voorpoten van de kast. Dit alles vergt wat tijd met drogen van de lijm, met de aanwezige lijmklemmen, maar het begin is er.

De linkerpoot bezig met uitsparingen maken.
736957daftruckie_0_82_dscf0001.jpg


het verlijmen van de middenpoot.
999597daftruckie_0_82_dscf0002.jpg
 
als ik dit zo zie ga ik mijn werkplaats/schuur toch echt wel missen ;(
je bent lekker bezig

mvg

jaap
 
Ben inderdaad blij dat ik hier deze ruimte heb Jaap, vorig jaar de oude keuken vervangen en doet nu dienst als werkbank van 3,5 meter dus heb lekker de ruimte om te klussen.
Moet het geheel alleen nog wat afwerken en een fris kleurtje geven maar de aquarium krijgt nu voorrang :)
 
Nieuwe update, de voorste 2 hoekstaanders zijn voor zover klaar. De achterste zijn nu in de maak. Paneel op maat gemaakt voor de voorzijde maar deze platen hebben de verkeerder dikte :oops:
Ik vermoed dat de panelen in het verkeerde vak hebben gestaan bij de DHZ winkel totaal niet gezien en naar gekeken verder, morgen even omruilen. Alles is op 12mm gefreesd en dan zit 9 wel heel losjes :)

Vooraanzicht, in het paneel komt een opening met als afwerking deurtjes.
116395daftruckie_0_82_05dscf0001.jpg


356828daftruckie_0_82_06dscf0002.jpg


De hoekstaanders
628939daftruckie_0_82_07dscf0003.jpg
 
Een update van het meubel, het begint zijn vorm te krijgen

Zijaanzicht:
715715daftruckie_0_82_11dscf0001.jpg


Vooraanzicht breedte van het meubel 150:
371273daftruckie_0_82_15dscf0005.jpg


Binnenzijde rechts is afgewerkt:
674137daftruckie_0_82_13dscf0003.jpg


De inspecteur die dagelijks komt controleren :)
824985daftruckie_0_82_16dscf0006.jpg
 
Dat ziet er heel keurig uit! En goeie inspecteur ook :D
 
Moet zeggen dat je dat wel erg netjes doet zeg :D
 
ziet er goed uit en de inspecteur lijkt mij en strenge pracht hond zeg


groetjes

jaap
 
Schitterend al zeg! handig als je handig bent ;)

Denk dat je van die inspecteur geen last zal krijgen want die vindt waarschijnlijk alles prima voor een plakje worst! :D
 
Mooi, zeer mooi :thumbs:

Wat ik me af vraag is of je onderkast niet wat te laag is, deze staat toch een stukje van de grond, ik denk dat je met ietofwat grote potfilter problemen gaat krijgen om deze erin te zetten.
Waarom zeg ik dit? omdat ik tegen hetzelfde probleem aanloop ;)
 
Dank jullie alle, ja met worst zal ik hem zeker af kunnen afleiden :)

luc zei:
Mooi, zeer mooi :thumbs:

Wat ik me af vraag is of je onderkast niet wat te laag is, deze staat toch een stukje van de grond, ik denk dat je met ietofwat grote potfilter problemen gaat krijgen om deze erin te zetten.
Waarom zeg ik dit? omdat ik tegen hetzelfde probleem aanloop ;)

Ja luc dat probleem is er inderdaad ingeslopen tijdens het ontwerp.

De hoogte van het meubel is 70cm, maar de kast opening is maar 48cm. Toen ik de nieuwe JBL e1901 zag en de afmetingen van zo`n filter kwam ik er achter dat dit een probleem werd, maar er is gelukkig ruimte voor 2 dus als het nodig is lossen we dit zo wel op.
 
Ben bezig geweest de tekening over te nemen in Sketchup, en daarmee ook mijn lichtkap verder uit te werken. Gaat inmiddels wat beter in gebruik hierbij een 3d beeld.

Het gehele meubel met links het idee van een open lichtkap,
351973daftruckie_0_82_aquarium.jpg


Het ontwerp van de lichtkap
761482daftruckie_0_82_lichtkap_aquarium_02.jpg
 
Project ligt even stil ivm problemen met het aquarium bouwen!

Aquarium was besteld, maar wegens omstandigheden bij de bouwer was hij een week uitgesteld en zou hij gisteren 27 december klaar zijn. Gisteren naar de bouwer geweest en zag daar een aquarium staan waar ik toch wel van schrok, en het leek dat door de omstandigheden mijn bak maar even snel snel in elkaar is gezet om hem op de 27 alsnog klaar te hebben.
Erg jammer allemaal, vooral ook omdat zij er zo niet over dachten. En je met de afwerking (rand e.d) er toch niets meer van zag zij hij.

Zijn er ervaring met betaalbare aquarium bouwers omgeving Brabant? Want als er geen reactie meer van hun zijde komt ga ik echt elders kijken.
Wilde zelf nog gaan kijken bij Veldhuis in Enschede is alleen niet bij de deur.
 
Mooi project!

Mag ik vragen welke bouwer dit was? wil zelf ook een aquarium laten bouwen, maar deze bouwer kan beter gemeden worden zo te zien.
 
Waarom dan niet zelf?

Bestel het glas en zet hem in elkaar.
 
@bob-by Coenen in Best; men zou nog contact opnemen gezien ze het wel wilde oplossen maar niets meer gehoord. Ben nu +/- 100,- duurder uit ook door transport maar heb nu een mooie aquarium staan. Prima voorgelicht door Veldhuis waardoor we wat wijzigingen hebben aangebracht in mijn ontwerp, hierdoor moet ik nu de lichtkap iets aanpassen maar dit zij zo. En hij was binnen een week klaar, was verrast toen ze afgelopen donderdag al belde dat hij klaar was.

@Bertus, geen ervaring mee en ik wil wel dat het water in de bak blijft :)

Hier wat foto`s, meubel staat ivm de afwerking nu andersom dus ze zijn van de achterkant.

473544daftruckie_0_82_23dscf0001.jpg


846493daftruckie_0_82_24dscf0002.jpg


Kan nu de aanpassingen gaan doen aan het meubel en verder gaan met de lichtkap te maken, basis is klaar en staat in de epoxy.
 
Ziet er goed uit!
Succes ermee
 
Nee,dan beter laten doen.
Is een mooie bak geworden.

Maar, tube kit. 2 ruitjes. en eens proberen. kost je denk 10 euro, en een ervaring rijker.

Zo ben ik ook begonnen.
 
is een mooie bak zeg ziet er lekker stevig uit
en is ie goed gekeurd door de inspecteur

en Bertus met 2 ruitjes kan je toch geen bak maken :thumbs:

groetjes

jaap
 
al een tijd niets gelezen hoe staat het er voor met het project

groet

jaap
 

Terug
Bovenaan