aquarium met planten onder en boven water.


ornatus

Active member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
42
Leeftijd
39
Hallo, ik heb nog een aquarium staan van 2000x600 mm en dan 35cm hoog (31cm waterstand)

hier zou ik graag een onverwarmd aquarium van maken met bv de aphistogramma borelli, of iets gelijkaardigs ( soorten die dus onverwarmd kunnen zitten)

echter zou ik mijn onderkast 800mm diep maken, zodat ik achter het aquarium nog een 20cm "bak" heb die ik als plantenzone wil gebruiken voor planten die uit het water leven, alles moet wat natuurlijk overgaan in elkaar dus sommige moeten ook uit het aquarium komen.


Kan iemand mij tips geven over welke planten te gebruiken in en rond het aquarium die eruit groeien en die bovengronds ook groeien?


289363694_552857986428791_5071608283643571198_n.jpg


iets gelijkaardigs als dit, maar andere verlichting en niet zoveel rotsen
 
Wordt het een plantenfilter achter de bak?
 
daar had ik ook aan gedacht... is theorie is zoiets wel mogelijk denk ik... maar de praktijk? werken met bv een 20cm voorfilter uit filtermatten die ik kan wisselen, en erna een bak met lavasplit en planten? een betonplex bak maken, vijverfolie erin zorgen dat ik een overloop maak met n soort waterval (zorgt voor extra zuurstof) geen idee, valt iets mee te doen natuurlijk
 
Het plantenfilter werkt denk ik het beste met een valse bodem. De ware bodem vol met lavasteen zodat het goed doorstroomt, en dan op 10 a 20 cm hoogte een RVS/Kunststof plaat met gaten, plus worteldoek om de potgrond uit je dubbele bodem te houden (plaat in segmenten is hiervoor het beste). De plaat zit er dan enkel in om toegang relatief makkelijk te maken. Water rondpompen is zo makkelijk te doen.

Voorfilter en retouroverloop is een prima idee.

Met deze opzet is er van zo'n prachtige lage en lange bak een meesterwerk van een hillstream aquarium van te maken. Sta er bijna bij te watertanden...
 
ja wel dat is een beetje het idee erachter. En ik denk dat dit een zeer mooi iets kan worden aan een zeer laag verbruik. idd de plantenbak een valse bodem en de onderste bodem schuin laten lopen naar 1 punt met een aftak, ideaal voor mijn wekelijkse(of mss langer) waterwissel, en het zwaardere sediment zakt mooi op die bodem schuin weg.
 
Hallo, ik heb nog een aquarium staan van 2000x600 mm en dan 35cm hoog (31cm waterstand)

hier zou ik graag een onverwarmd aquarium van maken met bv de aphistogramma borelli, of iets gelijkaardigs ( soorten die dus onverwarmd kunnen zitten)

echter zou ik mijn onderkast 800mm diep maken, zodat ik achter het aquarium nog een 20cm "bak" heb die ik als plantenzone wil gebruiken voor planten die uit het water leven, alles moet wat natuurlijk overgaan in elkaar dus sommige moeten ook uit het aquarium komen.


Kan iemand mij tips geven over welke planten te gebruiken in en rond het aquarium die eruit groeien en die bovengronds ook groeien?


Bekijk bijlage 345526

iets gelijkaardigs als dit, maar andere verlichting en niet zoveel rotsen
Dat zijn er vele! De planten die wij in onze bakken gebruiken zijn namelijk voor het merendeel moerasplanten! En dat zijn dus planten die ook in de natuur emers (boven water) en submers (onder water) groeien.
 

Terug
Bovenaan