Aquarium Management Software


C

Coulibaly

Guest
Ik heb al een aantal programma's bekeken, gratis en betalende versies en geen enkele kan me echt bekoren.

Functioneel gaat het nog wel, er zijn er voldoende die ongeveer de features hebben die ik wil, doch ook niet 'alles'.

Maar qua gebruiksvriendelijkheid laten ze allemaal de wensen over.

Het is meestal nogal omslachtig om dingen in te voeren �n terug op te vragen.

Het gevolg is dat je er niet aan begint.

Ik ben zelf informaticus, dus waarom niet zelf even zoiets in elkaar kloppen dacht ik zo.

Ik heb wel een aantal idee�n over wat erin moet, maar het valt niet uit te sluiten dat er een hoop zaken zijn waar ik op dit moment niet aan denk. Ik ben tenslotte geen ervaren aquanaut.

Daarom wil ik eens horen wat jullie van zo'n stukje software verwachten, wat jullie ermee zouden willen doen. Ook wanneer je niet-ervaren ben, wil ik graag iets van je horen.

Als het stukje software klaar is, krijgt iedereen die zinnige feedback heeft gegeven een kopij.
 
Ieder heeft daar weer eigen wensen over.. zelf ben ik voor ultieme configurabiliteit, de meeste tools dwingen een werkwijze op die mij dan ook niet bevalt.

Persoonlijk ben ik alleen ge�nteresseerd in logging/journaling, ik heb daarvoor een vrij complexe spreadsheet gemaakt, met enig gebruikersgemak ingebouwd middels comboboxen bij dubbelclick etc..
Elke dag voer ik (per bak) in wat er aan relevante handelingen zijn verricht, zoals gemeten waterwaardes, wat gevoerd, hoeveel ververst, hoeveel turf vervangen, welk verlichtings-schema er wordt gebruikt etc.. etc..
Een indruk..

oY0Ss4GZErrkbhpRzFyFuHuqgN_gmCCE.jpeg
 
@kellemes,

Dat is zeker niet slecht wat je hebt. Ik doe het nu ook in een spreadsheet, zij het die van mij wat eenvoudiger is.

Ik log dus ook graag wat ik heb gedaan, maar wil bv. ook een kleine alarmfunctie die aangeeft wanneer ik wat moet voederen, water verversen, filters reinigen of vervangen, etc...

Het bestaat al wel elders, maar de manier waarop is mijn ding niet.
 
Ik ben met computers ongeveer net zo handig als een appelslak met mes en vork...

Hier potlood, gum, en een ruitjesschrift. Als ik het nodig vindt. Momenteel maar 1 bakje op een laag pitje ik doe het uit mijn hoofd. Ik ben geen control freak.

Misschien is dat die , bijna, 32 jaar ervaring,.
 
MauriceM zei:
Ik ben met computers ongeveer net zo handig als een appelslak met mes en vork...

Hier potlood, gum, en een ruitjesschrift. Als ik het nodig vindt. Momenteel maar 1 bakje op een laag pitje ik doe het uit mijn hoofd. Ik ben geen control freak.

Misschien is dat die , bijna, 32 jaar ervaring,.

Dat begrijp ik.

Wat misschien interessant zou zijn: wat schrijf je neer in je schriftje?
 
Niets, alles zit in het kopje,en op stickers.Weke voeding,welke voor wat.
Water verversen op vaste tijd.
 
Ik heb ook geprobeerd te loggen maar dat is bij mij nog niet nodig gebleken. Alles gaat op routine, en dat is vol te houden omdat ik alleen low-tech werk.
 
Corry zei:
Niets, alles zit in het kopje,en op stickers.Weke voeding,welke voor wat.
Water verversen op vaste tijd.

Ok, dat snap ik. De stickers zijn jouw spreadsheet. En dat combineer je met een zeker automatisme.

Schrijf je naast 'welke-voeding-wanneer' nog andere zaken op stickers?
 
Dennis_89 zei:
Ik heb ook geprobeerd te loggen maar dat is bij mij nog niet nodig gebleken. Alles gaat op routine, en dat is vol te houden omdat ik alleen low-tech werk.

1 bokaal met 1 goudvis? Grapje eh ;)

Ik snap je wel, maar anderen hebben weer best wel wat speciale dingen die een speciale verzorging nodig hebben. Nog anderen hebben meerdere aquaria.

En er zijn nog wel wat redenen te bedenken waarom sommige mensen alles loggen en graag reminders nodig hebben. Ik heb bv. een goed geheugen, maar kan wel eens verstrooid zijn en dat soort dingen vergeten.
 
Coulibaly zei:
Dennis_89 zei:
Ik heb ook geprobeerd te loggen maar dat is bij mij nog niet nodig gebleken. Alles gaat op routine, en dat is vol te houden omdat ik alleen low-tech werk.

1 bokaal met 1 goudvis? Grapje eh ;)

Nog anderen hebben meerdere aquaria.

Telt 21 aquaria als meerdere??
 
Dennis_89 zei:
Coulibaly zei:
Dennis_89 zei:
Ik heb ook geprobeerd te loggen maar dat is bij mij nog niet nodig gebleken. Alles gaat op routine, en dat is vol te houden omdat ik alleen low-tech werk.

1 bokaal met 1 goudvis? Grapje eh ;)

Nog anderen hebben meerdere aquaria.

Telt 21 aquaria als meerdere??

Absoluut. Knap dat jij dat kan bolwerken. Ik zou het niet kunnen. Ook niet m�t software. lol
 
Coulibaly zei:
Dennis_89 zei:
Coulibaly zei:
Dennis_89 zei:
Ik heb ook geprobeerd te loggen maar dat is bij mij nog niet nodig gebleken. Alles gaat op routine, en dat is vol te houden omdat ik alleen low-tech werk.

1 bokaal met 1 goudvis? Grapje eh ;)

Nog anderen hebben meerdere aquaria.

Telt 21 aquaria als meerdere??

Absoluut. Knap dat jij dat kan bolwerken. Ik zou het niet kunnen. Ook niet m�t software. lol

Dat is dus omdat het low-tech is, geen co2, geen veeleisende planten. Ik hoef dus alleen maar mijn voer en water bij te.
houden. En aangezien ik me voornamelijk op 1 familie focus is dat allemaal te doen zonder papier/programma. Door die routine blijven de bakken constant. Ik heb een tijdje een voerschema gebruikt, maar dat zat na een paar weken in mijn hoofd. Dus zo'n prestatie als het lijkt is het niet hoor.
 
Dennis_89 zei:
Coulibaly zei:
Dennis_89 zei:
Coulibaly zei:
Dennis_89 zei:
Ik heb ook geprobeerd te loggen maar dat is bij mij nog niet nodig gebleken. Alles gaat op routine, en dat is vol te houden omdat ik alleen low-tech werk.

1 bokaal met 1 goudvis? Grapje eh ;)

Nog anderen hebben meerdere aquaria.

Telt 21 aquaria als meerdere??

Absoluut. Knap dat jij dat kan bolwerken. Ik zou het niet kunnen. Ook niet m�t software. lol

Dat is dus omdat het low-tech is, geen co2, geen veeleisende planten. Ik hoef dus alleen maar mijn voer en water bij te.
houden. En aangezien ik me voornamelijk op 1 familie focus is dat allemaal te doen zonder papier/programma. Door die routine blijven de bakken constant. Ik heb een tijdje een voerschema gebruikt, maar dat zat na een paar weken in mijn hoofd. Dus zo'n prestatie als het lijkt is het niet hoor.

Dat snap ik. Het is bij mij niet eens super complex of zo. Maar ik zit al met verschillend voer voor verschillende vissen. Ik heb wat rode planten die andere dingen nodig hebben (vraag me niet wat, mijn vriendin doet de planten), CO2 installatie heb ik ook, maar weinig omkijken naar door de pH controller - maar moet wel af en toe geijkt worden, in de kleine bak gaat er dan weer wel elke dag een beetje
vloeibare CO2 in, etc etc etc

Tuurlijk zal ik na een tijdje ook wel de routine hebben, maar tot die besteed ik het graag uit aan een stukje software.
 
Als het gaat om management in de zin van op tijd gewaarschuwd worden voor bepaalde klusjes aan het aquarium is veelal voldoende zoiets als Google-Calendar of 1 der alternatieven project/takenbeheerders. En met een spreadsheet kan dat allemaal ook. Mijn spreadsheet maakt elke nacht om 00:00 een nieuwe regel aan en doet nog een aantal dingen.. het zou ook een mailtje kunnen sturen, of een sms. Kost niks, werkt prima.

Als ik denk aan specifieke software voor dit doel dan denk ik al snel aan (al dan niet geautomatiseerd) loggen van data (temp, ph-metingen etc..) en middels grafieken/rapportages overzichtelijk krijgen wat deze data betekend.
Vooral dat laatste, historische data kun je interessant vinden, en kan erg leerzaam zijn en anders wel leuk om terug te zien.

Een groooote uitdaging vind ik altijd weer om ervoor te zorgen dat zo'n tooltje voor iedereen beschikbaar is. Veelal is het gemaakt puur voor 'een specifiek os', of een 'specifiek mobiel os'.
Dat is met mijn tooltje (zie handtekening) voor mij ook een frustratie, om het functioneel te maken voor iedereen (los van de hardware/os die ze gebruiken) is niet minder dan een gruwel.
 
kellemes zei:
Als het gaat om management in de zin van op tijd gewaarschuwd worden voor bepaalde klusjes aan het aquarium is veelal voldoende zoiets als Google-Calendar of 1 der alternatieven project/takenbeheerders. En met een spreadsheet kan dat allemaal ook. Mijn spreadsheet maakt elke nacht om 00:00 een nieuwe regel aan en doet nog een aantal dingen.. het zou ook een mailtje kunnen sturen, of een sms. Kost niks, werkt prima.

Als ik denk aan specifieke software voor dit doel dan denk ik al snel aan (al dan niet geautomatiseerd) loggen van data (temp, ph-metingen etc..) en middels grafieken/rapportages overzichtelijk krijgen wat deze data betekend.
Vooral dat laatste, historische data kun je interessant vinden, en kan erg leerzaam zijn en anders wel leuk om terug te zien.

Een groooote uitdaging vind ik altijd weer om ervoor te zorgen dat zo'n tooltje voor iedereen beschikbaar is. Veelal is het gemaakt puur voor 'een specifiek os', of een 'specifiek mobiel os'.
Dat is met mijn tooltje (zie handtekening) voor mij ook een frustratie, om het functioneel te maken voor iedereen (los van de hardware/os die ze gebruiken) is niet minder dan een gruwel.

Ondanks dat je tool op de pc uitmuntend werkt hebben we laatst wel gestoeid met android, dat ging toch net ff anders. Telefoontje koppelen aan de pc en zo uploaden was toch wat makkelijker.
 
Ja, dat bedoel ik.. de software werkt op (niet mobiel versies van) Windows/Linux/OSX maar velen werken tegenwoordig mobiel. En bereik je dus nog niet iedereen, vind ik best bagger eigenlijk, zou graag een tooltje maken wat voor iedereen gewoon werkt.
Ben wel bezig met een android-app maar mijn hardware piept en kraakt en het is soms zo complex dat me broek er van afzakt ;)
(and that's no pretty sight)
 
Nou het was geen ramp hoor, geen moeite. Ik vind via de pc toch makkelijker omdat ik dan beter overzicht heb over mijn foto's.
 
kellemes zei:
Ja, dat bedoel ik.. de software werkt op (niet mobiel versies van) Windows/Linux/OSX maar velen werken tegenwoordig mobiel. En bereik je dus nog niet iedereen, vind ik best bagger eigenlijk, zou graag een tooltje maken wat voor iedereen gewoon werkt.
Ben wel bezig met een android-app maar mijn hardware piept en kraakt en het is soms zo complex dat me broek er van afzakt ;)
(and that's no pretty sight)

Het is geen commercieel project waarbij het doel is "iedereen".

Het is in de eerste plaats voor mij. En als anderen het ook leuk vinden, dan is dat fijn.

Maar ik ga niet speciaal gelijk een versie voor alles en iedereen bouwen.

Ik wil iets dat a) gebruiksvriendelijk is b) waarbij ik snel zaken kan invoeren en opvragen.

En dan is een smartphone niet het ideale device.

Geloof me, als je voor Windows iets bouwt, dan 'pak' je nog altijd bijna iedereen.

Zo'n 90% van de mensen in het Westen gebruikt nog steeds een Windows bak of heeft er gemakkelijk toegang tot (werk, school, vrienden, familie, ...).

Je kan zo'n Windows tool ook laten mailen of sms'en naar je smartphone. Neen, niet hetzelfde als een appje. Hoeft ook niet.
 
Ik ben ondertussen bezig met een prototype te ontwerpen.

Even een paar screenshots:

tPsv97QMy8s-h-mSJKwt8GNZkUF2m78T.png


Hier kan je de gewenste waterwaardes invullen en voorzien van de nodige alarmen.

Het is de bedoeling dat straks quasi alle waardes met de juiste alarmen en oplossingen zullen aanwezig zijn.

tPsv97QMy8s-h-mSJKwt8GNZkUF2m78T.png


In dit scherm kan je dan weer schema's gaan opstellen, zoveel als je zelf wil. Je kan per schema aangeven welke waardes je zal testen.

tPsv97QMy8s-h-mSJKwt8GNZkUF2m78T.png


Vervolgens kan je in de agenda, het hart van het programma, schema's gaan inboeken of oude resultaten herbekijken.

Vormgeving staat uiteraard niet op punt, ook zal ik nog wat meer functionaliteit toevoegen. Het gaat uiteindelijk maar om het concept, het idee.

Later ga ik ook een database van vissen en planten toevoegen, waar je eveneens allerlei zaken zult kunnen doen:

* Info opvragen over de vis of plant
* De gebruiker zal een alarm krijgen wanneer de geteste waterwaardes niet langer compatibel zijn met dier of plant
* De gebruiker zal advies krijgen of 2 vissen bij elkaar passen, hoeveel exemplaren hij nodig heeft, of ie wel past in zijn bak, etc...
* De gebruiker zal advies krijgen waar en hoe hij een bepaalde plant moet planten.
* ...

Kortom, nog h��l veel werk :)
 
Zier er veel belovend uit. Ik hou de eventuele metingen bij met de hand in een schema waar ik alle waarden en eventuele handelingen kan opschrijven. Ben niet zo handig met de pc dus dat gaat voor mij het snelste ;)
 
John, ik ga het zo bouwen dat het ook geschikt is voor mensen die niet handig zijn met computers :)
 
csGhnIMar0Chlo1DMGIdfCjCnf7skVvd.png
 
Ik ben ook al even op zoek naar een gebruiksvriendelijk programma om alles netjes op te slaan.
Bovenstaand programma ziet er mooi uit, ik zie alleen dat er na December 2015 geen vervolg is wbt de vorderingen van dit programma. Erg jammer wat het ziet er heel netjes uit en ik zou er graag gebruik van maken,

Mvg Ron
 
Mijn vriendin vindt dat ook jammer, Ron.

Ze wil ook dat de data beter bewaard blijft dan in een spreadsheet. :)

Helaas iets te weinig tijd gehad, maar ik ga binnenkort toch wat verder doen. Ik moet, krijg anders binnenkort geen eten meer :)
 
Nou, dat van dat eten zal wel meevallen denk ik ;)
Maar het zou zonde zijn om er niets meer mee te doen.

Groet, Ron
 
Met wat ben je dat aan het schrijven? .NET?
 
Harro zei:
Met wat ben je dat aan het schrijven? .NET?

Ja, VB.NET.

Heb nooit eerder met die taal gewerkt, maar vroeger wel met Visual Basic 6.
 
Coulibaly zei:
Harro zei:
Met wat ben je dat aan het schrijven? .NET?

Ja, VB.NET.

Heb nooit eerder met die taal gewerkt, maar vroeger wel met Visual Basic 6.

Dit is al een ouder Topic maar hoe is het hier nu mee?
Heb je al iets werkend kunnen bouwen?

Overigens heb ik nu ook iets gevonden; Aqualot 2 professional.

Het is Freeware
Het programma heeft Engels of Duits als voertaal maar is met een Nederlandse taalmodule aan te passen. (Af en toe wel met grappige, wat kromme, vertalingen.)

Het programma heeft wel een aantal tekortkomingen, zo heb ik nog niet ontdekt hoe bepaalde correcties uit te voeren, maar werkt verder wel.

http://www.aqualot.de/en/download.php

Hier waren, niet zo lang geleden, wat vragen over, vandaar deze informatie.

Groet,
Ben.
 
De TS is al heel lang niet meer online geweest dus ik ben bang dat wij dat niet snel komen te weten:(
 
omdat ik helemaal in den beginne ben met aquaria.
ga ik vanaf stap 1 alles bloggen.
dus ik hoef niets in te voeren.
en begin met een lege bak.
ik ben nog aan het scripten om een leuke blog in elkaar te flansen.
in php en mysql.
op die manier heb ik " en " een logboek
en heeft de mede aquarium er ook iets aan.
Wat de software over het algemeen betreft heb ook ik niets nuttigs gevonden.
dus lijkt mij php het best geschikt.
 
zo dit is echt mijn topic, ben beginnend met mijn aquarium krijg gelukkig hulp van een vriend. Die mij even de tik op de vingers geeft en even laat landen.

Jammer dat de starter niet verder is gegaan met zijn ontwikkeling.

Betreft ontwerpen kan ik niks, maar ben gek op apps en dergelijk. Alles draait thuis op de app en had stiekem gehoopt dat er in het aquarium wezen toch echt wel wat was.

momenteel meerdere apps draaien ook de Aqarimate(was hier ook besproken), aangezien ik geen Windows gebruik moest ik 10 euro betalen voor de app en 10 euro per jaar. Geen probleem. Maar de app is al dik een jaar niet ge-update. De plantjes welke in in de bak heb gezet staan niet in de database. Ik ben nog een beginner dus heb echt niet een of andere alpenkruid in de bak staan wat 1x per 10 jaar groeit.

Dus de nood vraag en ook een beetje het omhoog brengen van de topic helluppp
 

Terug
Bovenaan