Aquarium lek


J

Joan1995

Guest
Beste allemaal,

Gistermorgen zag ik dat zich 's nachts een mooi plasje rondom mijn aquarium had gevormd. Conclusie: mijn aquarium lekt. Omdat ik zelf gister nog moest werken heeft vriendlief het aquarium leeggehaald en alles in emmers gezet.

Na het werk kwam ik erachter dat hij mijn filtermedia in een bak aquariumwater had gezet in plaats van de filter in een bak met aquariumwater te laten draaien. We zijn eerst halsoverkop nog een nieuw aquarium gaan kopen, waardoor de filter dus van 12 tot ongeveer 5 uur 's middags heeft uitgestaan.

Gisteravond hebben we het hele aquarium nog ingericht, gevuld en hebben we de vissen erbij gedaan. Hierbij heb ik ook het zand gewassen. Ik vraag me nu dus af of de bacteriën in de filter nog intact zijn, of dat ik moet oppassen voor een nitrietpiek.

Groetjes Joan
 
Lekker eind van het jaar dan. Is het een grote bak?

Ik zou sowieso de komende tijd even goed de waterwaardes in de gaten houden dmv testen. En bij twijfelmeen paar keer extra water verversen.
 
In je filter zal een deel het vast hebben overleefd maar ik zou zuinig voeren en je waarden in de gaten houden.
 
Jeetje nog even stress op de laatste dag. Ik denk dat veel bacterieen het wel overleven. Wel in de gaten houden.
 
In mijn jonge jaren had ik een aquarium in mijn slaapkamer.
Met een buitenfilter waarvan ik het merk ben vergeten.
Dat kreng maakte behoorlijk lawaai.
Dus deed ik die elke nacht uit en 's morgens weer aan.
Niet wetend wat voor ellende dat allemaal kon veroorzaken.
Ja, wist ik veel in die tijd?

Hij stond dus elke nacht een uurtje of 8-10 uit.
Ik heb nooit een probleem gehad.
Plantjes bleven mooi groeien, visjes bleven mooi leven.

Wel, jouw filter heeft ook zoiets uitgestaan.
Ik denk dat het wel mee zal vallen.
 
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik sowieso 2x per week ga verversen en verder de vissen goed in de gaten houden. Ik heb met kerst een druppeltest gekregen, dus als ik het niet vertrouw zal ik het zeker even nameten. Ben er nu wel iets geruster op dat mijn vissen niet ineens boven zullen drijven als ik thuiskom van het werk.

Lekker eind van het jaar dan. Is het een grote bak?

Ik zou sowieso de komende tijd even goed de waterwaardes in de gaten houden dmv testen. En bij twijfelmeen paar keer extra water verversen.

Het was een aquarium van 60 cm (54 liter) en gelukkig is er niet heel veel uit gelopen. Het hout (of de verf) van het bureau waar hij op stond is wel wat gaan rimpelen. Ik heb wel van de situatie gebruikgemaakt om direct een 80 cm aquarium te kopen, waardoor ik nu 160 liter heb. Ik denk wel dat ik wacht met het kopen van nieuwe vissen totdat ik minstens 3 weken verder ben.
 
Ik zou inderdaad even wachten met nieuwe vissen tot alles stabiel is. Ik weet niet welke filter je had maar de kans is aanwezig dat die te klein is voor de 80cm.
 
Gelukkig is het bij een kleine lekkage gebleven, maar leukis anders natuurlijk
80 cm aquarium te kopen, waardoor ik nu 160 liter heb
80 cm is toch geen 160 liter, of hij moet behoorlijk hoog/diep zijn?
 
5 uur s'morgens gepost. Knap hoorrrr
 
Gelukkig is het bij een kleine lekkage gebleven, maar leukis anders natuurlijk

80 cm is toch geen 160 liter, of hij moet behoorlijk hoog/diep zijn?

Denk 120 liter.
Andesr 80 x 40 x 50 cm
 
Burps. Thanks
 
WAs het geen condens. ?
 
Gelukkig is het bij een kleine lekkage gebleven, maar leukis anders natuurlijk

80 cm is toch geen 160 liter, of hij moet behoorlijk hoog/diep zijn?

Ach ja je hebt gelijk. 126 Liter. Ik denk dat ik aan 160 dacht doordat in het boekje stond dat hij gevuld zo'n 160 kilo zou wegen (tenzij ik me daar ook in het model heb verkeken). Was gelukkig inderdaad maar een kleine lekkage, maar leeg looptie dan toch ongeacht de snelheid waarmee.

WAs het geen condens. ?

Nee het was geen condens. Vroeg me eerst ook af of ik de vorige dag met waterwisselen soms geknoeid had en dat niet heb gezien. We hebben het in ieder geval eerst opgeveegd en er even een doek bij laten liggen, en als we die weghaalde dan duurde het even maar kwamen er vervolgens weer druppels onder het aquarium vandaan.
 
Ik zou inderdaad even wachten met nieuwe vissen tot alles stabiel is. Ik weet niet welke filter je had maar de kans is aanwezig dat die te klein is voor de 80cm.

De filter is trouwens een JBL i80. In het vorige aquarium was dat eigenlijk overcappaciteit. Mocht het zo zijn dat het toch te weinig blijkt te zijn, kan ik die nog altijd uitbreiden. Ook zat er een eheim aquaball bij het aquarium. Dus twee filters zijn ook nog steeds een optie. Een buitenfilter wordt het in ieder geval nog niet, aangezien ik nog bij mijn ouders woon op dit moment.
 
Filtertje is misschien wat aan de kleine kant, maar als je niet zo'n zware bezetting hebt moet dat wel kunnen.
Ach ja je hebt gelijk. 126 Liter.
Netto zal het dan een ruime 100 liter zijn denk ik.
 
In mijn jonge jaren had ik een aquarium in mijn slaapkamer.
Met een buitenfilter waarvan ik het merk ben vergeten.
Dat kreng maakte behoorlijk lawaai.
Dus deed ik die elke nacht uit en 's morgens weer aan.
Niet wetend wat voor ellende dat allemaal kon veroorzaken.
Ja, wist ik veel in die tijd?

Hij stond dus elke nacht een uurtje of 8-10 uit.
Ik heb nooit een probleem gehad.
Plantjes bleven mooi groeien, visjes bleven mooi leven.

Wel, jouw filter heeft ook zoiets uitgestaan.
Ik denk dat het wel mee zal vallen.
Een wetenschapper heeft ooit op dit forum duidelijk uiteen geze,t dat een filter zelfs enige dagen uit kan staan, zonder schade aan de bacterie cultuur te berokkenen.
 
Ja, die zonder zuurstof kunnen, Maar de zuurstof minnende toch niet ,hoor.

Dan grote kans op witte bak met dode bacterie.
 
Een wetenschapper heeft ooit op dit forum duidelijk uiteen geze,t dat een filter zelfs enige dagen uit kan staan, zonder schade aan de bacterie cultuur te berokkenen.

Ik had een interne bioloog 24 uur uitstaan en kreeg een gigant van nitrietpiek toen die weer aanstond.
 
Ja, Filter te schoon. OMo was er niks bij.
Slachting in de bak. die er al jaren in zaten.
 
Ik kan het artikel niet meer terug vinden.

Ik moet ook zeggen dat ik diverse keren aquaria, heb opgestart met alleen 30% oud aquariumwater, verder vers water en een nieuwe schone pomp. En nooit problemen heb gehad.
 
Filtertje is misschien wat aan de kleine kant

Heb eens gekeken en besloten dat ik de filter ga upgraden als ik er meer vissen in ga stoppen dan de huidige bezetting (5 kuhli's en 8 guppen). Sowieso moet ik minimaal 2x in de week een waterwissel doen i.v.m. de Kh in mijn aquarium, dus opzich is een klein beetje ondercappaciteit naar mijn idee niet zo'n heel groot probleem.

Het is nu in ieder geval bijna een week later, en alle vissen zwemmen nog vrolijk rond zonder enig teken van problemen. Maandag ga ik de nitriet eens testen, maar ik heb er in ieder geval wel vertrouwen in dat het met de vissen goed gaat komen. De planten zijn er naar mijn idee slechter aan toe in ieder geval.
 
Als jij nu nitriet hebt, ligt alles op zijn gat, of drijft.

Heb je het eens, is het telaat, hoor.
 
Als je vaak water ververst kom je met een klein filtertje wel weg, maar wat is het KH probleem dan, te hoog? en door wat?
 
Als je vaak water ververst kom je met een klein filtertje wel weg, maar wat is het KH probleem dan, te hoog? en door wat?


Kul. Wat als het niet kan? Dan loopt het op.
En waarom zoveel water verversen. dan stabiliseert het nooit.
 
Kul. Wat als het niet kan? Dan loopt het op
Laatst zei je nog ergens tegen mij dat je ook veel water kan verversen ipv met een goed filter te werken.
En nu spreek je me tegen:S
 
En waarom zoveel water verversen. dan stabiliseert het nooit.

maar wat is het KH probleem dan, te hoog? en door wat?

Ik heb besloten 2x in de week 2 a 3 emmers (op dit formaat bak) te gaan verversen, doordat mijn Kh bij meting in de vorige (60 cm) op 2 Kh blijkt te liggen. De Gh ligt gelukkig rond de 7 doordat ik een kalkhoudende steen aan het aquarium heb toegevoegd toen ik doorkreeg dat het kraanwater een lage Gh heeft (rond de 3 ofzo). Uit nieuwschierigheid heb ik het kraanwater op Kh getest, en daar blijkt een Kh van 4 in te zitten. Wil ik voorkomen dat dit terugzakt naar 2 binnen een week tijd, zal ik vaker een waterwissel moeten doen. Ik ben dan toch wel van mening dat dat meer stabiliteit zal brengen dan alles maar op zijn beloop laten.
 
Ik ben dan toch wel van mening dat dat meer stabiliteit zal brengen dan alles maar op zijn beloop laten.

Kh van 2 is echt super laag, de Kh hier is 5 en dat vind ik al best laag, Gh is hier 6
 
Laatst zei je nog ergens tegen mij dat je ook veel water kan verversen ipv met een goed filter te werken.
En nu spreek je me tegen:S

Rare redenering.

Beter een goed filter die het water zuivert. die groot genoeg is.
Dan telkens teveel water verversen.

En wat jij vind, moet jij weten.


Joan, waar test jij de waarden mee. Hoe kom je dan aan die waarden?


Druppels of stickey.
 
Rare redenering.

Beter een goed filter die het water zuivert. die groot genoeg is.
Dan telkens teveel water verversen.

En wat jij vind, moet jij weten.


Joan, waar test jij de waarden mee. Hoe kom je dan aan die waarden?


Druppels of stickey.

Ik snap inderdaad dat het beter is om een filter te hebben dat de volledige lading dekt, vandaar dat ik ook van plan ben de huidige i80 te upgraden met een extra filtercompartiment. Het zal niet helemaal zijn wat het moet zijn (doordat hij nog steeds hetzelfde aantal liter per uur doorpompt), maar ik was dan ook niet van plan de bak propvol met vissen te duwen.

Ik heb dat gemeten met een druppeltest. Doordat het kraanwater hier zo zacht is had ik in eerste instantie een ph van 4, een gh van 3 en een kh van 1. Dit is toen ook in een ander topic besproken. Ik heb toen besloten er een kalkhoudende steen in te leggen en te kijken hoe dit op natuurlijke wijze mijn waardes zou beïnvloeden. Dit brengt me dus op een ph rond de 7 (tussen 6.5 en 7) en een gh van 7. Helaas heeft die steen geen invloed op de kh. Dit zal ik dus rond een goede waarde moeten zien te houden met behulp van kraanwater. Maar aangezien daar de kh maar 4 van is, lijkt me 1 waterwissel in de week te weinig om hier een redelijk stabiele waarde in te bewaren.

Ik was daarbij ook niet in de veronderstelling dat twee keer in de week een waterwissel doen kwaad zou kunnen.
 
Ik zou inderdaad even wachten met nieuwe vissen tot alles stabiel is. Ik weet niet welke filter je had maar de kans is aanwezig dat die te klein is voor de 80cm.

Dat heeft volgens mij meer te maken met bezetting dan met volume.
 
Een filter kan een bepaalde hoeveelheid vervuiling aan. Stel filter x heeft een capaciteit van bv 50 guppies.

Nu laten we hetzelfde filter draaien op een grotere bak maar met dezelfde 50'guppies.

Buiten het volume water veranderen we niets dus produceren nog steeds dezelfde vervuiling.

Dan zou dat filter in principe toch nog steeds die 50 guppies moeten kunnen bijbenen zelfs iets meer want meer water dus grotere verdunning EN meer oppervlak aan bv glas en meer substraat. Daarom lijkt het mij eigenlijk logischer om van bezetting dus vervuiling uit te gaan IPV water volume.
 
Een filter kan een bepaalde hoeveelheid vervuiling aan. Stel filter x heeft een capaciteit van bv 50 guppies.

Nu laten we hetzelfde filter draaien op een grotere bak maar met dezelfde 50'guppies.

Buiten het volume water veranderen we niets dus produceren nog steeds dezelfde vervuiling.

Dan zou dat filter in principe toch nog steeds die 50 guppies moeten kunnen bijbenen zelfs iets meer want meer water dus grotere verdunning EN meer oppervlak aan bv glas en meer substraat. Daarom lijkt het mij eigenlijk logischer om van bezetting dus vervuiling uit te gaan IPV water volume.

Maar het duurt dan wel een stuk langer voordat die vervuiling langs t filter komt
 
Ja maar het grotere volume en oppervlak zou dat juist ook op kunnen vangen.
 

Terug
Bovenaan