Aquarium komt niet op de goede temperatuur


H

Hidde Strikwerda

Guest
Hallo allemaal,

In de bijlage heb ik foto's van mijn aquarium opstelling geplaatst. Ik heb een 60L tank met afmetingen 60 x 30 x 30. Ik gebruik als filter/pomp de elite stingray 15. Ik gebruikte eerst de 100w heater die ik had gekregen bij de tank. Helaas kon ik, zelfs als ik de heater op 32 graden zette, de temperatuur van de tank niet hoger krijgen als 23 graden. Toen heb ik dus bij de aquariumwinkel een nieuwe heater gekocht, die ook 100w vermogen heeft, maar geschikt is voor een tank van 70-100 liter. Met deze heater krijg ik de temperatuur van de tank op 25 graden terwijl de heater op 32 graden staat.

Ik vroeg me nu dus af of jullie misschien weten waarom de temperatuur in de tank niet hoger komt, en waarom de heater wel aangeeft dat hij zo hoog staat? Daarnaast vroeg ik me af of het in de winter misschien nog lastiger gaat zijn om de tank op temperatuur te houden aangezien buitentemperaturen dan lager zullen zijn?

Ik kijk uit naar jullie reacties,
Hidde Strikwerda

WhatsApp Image 2018-09-05 at 15.07.38 (2).jpeg


WhatsApp Image 2018-09-05 at 15.07.38 (1).jpeg


WhatsApp Image 2018-09-05 at 15.07.38.jpeg
 
Wat is de omgevingstemperatuur en op welke waarde wil je de bak hebben?
 
Hallo Ton,

Ik woon in Groningen. Temperatuur zijn momenteel meestal begin 20 overdag en begin 10 in de nacht. Ik zou niet weten wat mijn kamertemperatuur is.

Ik weet nog niet precies hoe warm ik de bak wil hebben, maar ik vond het opvallend dat hij maar op maximaal 25 graden kan komen.

Groeten,
Hidde
 
Mogelijk ook even met de stroming spelen of de plaats van de heater.
 
Dat heb ik beide al gedaan. Ik had de heater eerst verder weg van de pomp. Toen bereikte de tank maar een temperatuur van 24 graden. Dit is dus tot nu toe de optimale positie van de heater.

Groeten,
Hidde
 
Een bak van dit formaat moet gemakkelijk te verwarmen zijn met een 100 Watt element. Dus vraag ik me af welk soort/merk er gebruikt wordt.
 
Ik heb diverse 60cm bakjes en gebruik daarin buizen van 50W en die krijgen het hier in Groningen ook met gemak op 24-25 graden hoor.
 
Ik heb hier ook een open bak en dat is ook daar geen probleem.
 
Open kap scheelt wel een factor 2 volgens mij. Dun glas helpt ook niet, koude omgeving is funest. Als er met 2 totaal verschillende verwarmingselementen hetzelfde probleem is dan kun je er haast vergif op innemen dat de omstandigheden niet ideaal zijn.

Nog even dit. Of je een verwarmingselement nu op 25 of op 35 graden zet, hij zal niet sneller opwarmen naar de gewenste temperatuur. Stel de heater daarom gewoon in op de gewenste temperatuur en niet op iets raars (want voor hetzelfde komt er nog een lekkere warme nazomerdag en kun je dode visjes uit je bak vissen).
 
Als je de heater op maximaal instelt, blijft deze dan continu branden en verwarmen, zonder resultaat? Zo ja, dan zijn de omstandigheden van dergelijke aard dat de 100W het niet voor elkaar krijgt.

Slaat de heater uit, dan denkt de heater dat deze de gewenste temperatuur heeft bereikt, terwijl jij meet (waarmee en hoe) dat de temperatuur anders is. Stap 1 is je "test" thermometer binnen redelijke grenzen accuraat? Zo ja, thermostaat probleem. Zo nee, eerst ff op orde maken en nogmaals checken. Blijkt het een thermostaat probleem te zijn, terug naar de winkel gaan.

Succes met puzzelen
 
Als er een kap op zit, met 15 watt buis. kom je aan de 23 graden. zonder verwarming. OPen bak is niet handig. Verwarming met 100 wattt ben je duurder uit in stroomverbruik.
 
ik zie ook dat de nacht temperatuur laag is.
van het huis (of de ruimte waarin het aquarium staat)

hoe is de temperatuur smorgens?
 

Terug
Bovenaan