Aquarium computer, wie komt er met de oplossing.....


Aqua-Leon

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2013
Berichten
79
Locatie
Bourran(Frankrijk)
Beste allemaal,

Opdist moment ben ik bezig met het ontwerp van een nieuw aquarium. Als ik de spullen binnen heb en aan de slag kan zal ik dit delen op een ander deel van dit forum.

Waar ik tegenaan loop is dat ik mijn verlichting(T5), ph,temperatuur etc graag zou willen automatiseren.
Een profilux kopen is natuurlijk de weg van de minste weerstand, maar dat kost ook een flinke duit.

Wat mij opvalt is dat er op ons forum diverse hobbyisten zijn die bijvoorbeeld met een Arduino zelf een systeem bouwen. Ik ben dan ook vaak onder de indruk van de mogelijkheden en bijvoorbeeld de grafische weergave en verzameling van data.

Wat ik me nu afvraag, want zo handig ben ik zelf nou ook weer niet, is er op het forum niet iemand op het idee gekomen om een product als dit te maken voor mede- hobbyisten, of verder nog, iets te ontwikkelen wat zelfs in de winkel terecht zou kunnen komen?

Ik heb sterk het idee dat slim bouwen van zoiets kan leiden tot een concurrerende computer t.o.v. Bijvoorbeeld de profilux.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
groet,
Leon
 
Robo-tank.ca

Daar heb ik mijn controller vandaan en ben er best tevreden over
 
Robo-tank heb ik bekeken en dat ziet er goed uit!
Ik heb wel het idee dat je hier veel meer mee kan dan ik uiteindelijk nodig heb.

Ik kwam ook tegen de Profilux light. Betaalbaar en voor de verlichting volgens mij een goede oplossing. Daar kan geen ph of temperatuuur mee worden gelezen of aangestuurd, maar de CO2 kan ook met een aparte CO2 regelaar.

Heeft iemand ervaring met de Profilux light?
 
Zover ik het begrijp kan je met beide genoemde oplossingen geen t5 schakelen laat staan dimmen heb je zo en zo aparte schakeling vsa voor nodig
 
Robo-tank heb ik bekeken en dat ziet er goed uit!
Ik heb wel het idee dat je hier veel meer mee kan dan ik uiteindelijk nodig heb.

Ik kwam ook tegen de Profilux light. Betaalbaar en voor de verlichting volgens mij een goede oplossing. Daar kan geen ph of temperatuuur mee worden gelezen of aangestuurd, maar de CO2 kan ook met een aparte CO2 regelaar.

Heeft iemand ervaring met de Profilux light?
Klopt, maar dat zou ook kunnen met een profilux of apex.

Maar met de huidige hardware van de robo-tank heb je geen extra kastjes en toestanden nodig om dimmen mogelijk te maken.

Wel worden er geen sensoren of printen bijgeleverd voor ph meting etc.

Maar om T5 te dimmen heb je sowieso al dimbare EVSA nodig..
 
Dit is de mijne, gebaseerd op Arduino (Mega) en een Nextion scherm. Licht, temperatuur en PH aansturing.

 
Zover ik het begrijp kan je met beide genoemde oplossingen geen t5 schakelen laat staan dimmen heb je zo en zo aparte schakeling vsa voor nodig
Je zou in een Arduino omgeving wel T5 TL kunnen dimmen. Dit omdat een Arduino PWM signalen kan sturen maar ook analoge signalen, lees; voltages. In samenhang met een dimbaar voorschakelapparaat is dit dus te ontwikkelen.
 
Dit ziet er erg goed uit Ben, is dit iets wat je zelf gebouwd hebt?
 
Lastig, lastig, lastig....

Omdat het dimmen met een controller op T5 toch wel een onderneming lijkt, toch maar weer eens de blik op LED gezet.
Grote voordeel is natuurlijk dat het mooi te programmeren is. Nadeel wellicht toch de lichtopbrengst t.o.v. een T5.

Deze kwam ik tegen, redelijk betaalbaar. Iemand ervaring met de producten van www.aquariumverlichtingkopen.nl ?
En als iemand dit toepast, welke samenstelling van balken heb je dan gekozen?

groet,
Leon
 
Dit ziet er erg goed uit Ben, is dit iets wat je zelf gebouwd hebt?
Inderdaad zelf gebouwd. De schermen zijn getekend met Inkscape, een gratis tekenprogramma.
Het werkt met een Arduino Mega en een Nextion scherm. E.e.a. is geprogrammeerd in C.
 
Lastig, lastig, lastig....

Omdat het dimmen met een controller op T5 toch wel een onderneming lijkt, toch maar weer eens de blik op LED gezet.
Grote voordeel is natuurlijk dat het mooi te programmeren is. Nadeel wellicht toch de lichtopbrengst t.o.v. een T5.

Deze kwam ik tegen, redelijk betaalbaar. Iemand ervaring met de producten van www.aquariumverlichtingkopen.nl ?
En als iemand dit toepast, welke samenstelling van balken heb je dan gekozen?

groet,
Leon
Allereerst de vraag; hoe groot is je bak? Wat zijn je uiteindelijke bedoelingen? Wil je een plantenbak? Welke planten of een ongelimiteerde keuze? Of ga je voor totaal iets anders?
Zelf adviseer ik altijd om te gaan voor kwaliteit, dit om te voorkomen dat er later weer gekocht moet worden omdat de aanschaf teleurstelde. Bij de door jou aangehaalde voorbeelden is niet te zien welke kwaliteit leds er gebruikt worden. Er worden alleen kleurmogelijkheden aangegeven zonder iets te vertellen over de gebruikte leds, soort, intensiteit mogelijkheden etc.
Bij kwaliteits merken zal je deze gegevens altijd vinden.
 
Het gaat om een aquarium van 160 x 50 x 50, waterhoogte zal ca 45cm. zijn. Het wordt een doorkijkaquarium waar aan weerszijde een hoge begroeiing komt, naar het midden toe steeds lager blijvende planten. Het zal wat kleur betreft ook variëren, dus wil er zeker ook rood in. Valt denk ik niet onder de categorie zwaar beplant, maar zoals je al zegt Ben, ook ik wil gaan voor kwaliteit.
 
Het gaat om een aquarium van 160 x 50 x 50, waterhoogte zal ca 45cm. zijn. Het wordt een doorkijkaquarium waar aan weerszijde een hoge begroeiing komt, naar het midden toe steeds lager blijvende planten. Het zal wat kleur betreft ook variëren, dus wil er zeker ook rood in. Valt denk ik niet onder de categorie zwaar beplant, maar zoals je al zegt Ben, ook ik wil gaan voor kwaliteit.
Wanneer er rood in komt is veel licht noodzakelijk! Dan moet ik toch adviseren om te kijken naar bijv. HVPGold, JMB, Daylight etc. Wordt het toch wat duurder...
Zelf gebruik ik trouwens JMB. Ook ik heb een plantenbak met nogal wat rood. Zie mijn fotoboek.
 
Prachte bak Ben!
Heb je fotoboek gezien. Mooi stuk techniek ook, echt aandacht voor alles!

Ik ben inmiddels ook aan het kijken naar HVP en JMB.

Het blijft lastig, misschien toch wat ik gevonden had en bij tegenvallende resultaten achteraf nog 2 x T5 bijplaatsen. Ik woon in Zuid- Frankrijk en met de zomertemperaturen hier is T5 i.v.m. de hoge temperatuur eigenlijk alleen toe te passen als ik de bak in de zomer ga koelen. Met LED verwacht ik dat een kortstondig wat te hoge temperatuur nog wel te doen is, desnoods met een zelf gefabriceerde koeler met PC- ventilatoren om het iets te temperen. Met T5 weet ik zeker dat ik serieus moet gaan koelen.

In ieder geval bedankt voor je tips en hulp.
Als ik een keuze heb kunnen maken dan laat ik dat hier nog weten. Later zal ik een ander topic openen om de opbouw van mijn nieuwe aquarium hier te delen.

groet,
Leon
 
Prachte bak Ben!
Heb je fotoboek gezien. Mooi stuk techniek ook, echt aandacht voor alles!

Ik ben inmiddels ook aan het kijken naar HVP en JMB.

Het blijft lastig, misschien toch wat ik gevonden had en bij tegenvallende resultaten achteraf nog 2 x T5 bijplaatsen. Ik woon in Zuid- Frankrijk en met de zomertemperaturen hier is T5 i.v.m. de hoge temperatuur eigenlijk alleen toe te passen als ik de bak in de zomer ga koelen. Met LED verwacht ik dat een kortstondig wat te hoge temperatuur nog wel te doen is, desnoods met een zelf gefabriceerde koeler met PC- ventilatoren om het iets te temperen. Met T5 weet ik zeker dat ik serieus moet gaan koelen.

In ieder geval bedankt voor je tips en hulp.
Als ik een keuze heb kunnen maken dan laat ik dat hier nog weten. Later zal ik een ander topic openen om de opbouw van mijn nieuwe aquarium hier te delen.

groet,
Leon
Wanneer je zelf iets maakt, dus ook met een temperatuur controller ingebouwd, kun je natuurlijk sturen wanneer er warmte toegevoegd moet worden maar uiteraard óók wanneer er gekoeld moet worden. Dit is zelfs vrij simpel in een C programma, voor een Arduino, toe te voegen.
 
Wat ik me nu afvraag, want zo handig ben ik zelf nou ook weer niet, is er op het forum niet iemand op het idee gekomen om een product als dit te maken voor mede- hobbyisten, of verder nog, iets te ontwikkelen wat zelfs in de winkel terecht zou kunnen komen?

Bovenstaande komt uit mijn eerste post.
Ik stel je tips en hulp op prijs Ben, maar de essentie van deze post zit juist in het feit of er niet iemand is die er aan gedacht heeft iets als dit te vermarkten. Als tegenhanger van de nu bestaande grote merken die over het algemeen vrij prijzig zijn.

Ik ben zelf ondernemer en best bereid mensen die dit idee hebben, maar niet weten hoe zo iets aan te pakken, te helpen.

Groet,
Leon

Ps. Mijn aquarium komt deze week binnen. Pomp, verwarming en verlichting deze of de volgende week. Ik maak een topic aan zodat een ieder die dit leuk vind de voortgang kan volgen.
 
Wat ik me nu afvraag, want zo handig ben ik zelf nou ook weer niet, is er op het forum niet iemand op het idee gekomen om een product als dit te maken voor mede- hobbyisten, of verder nog, iets te ontwikkelen wat zelfs in de winkel terecht zou kunnen komen?

Bovenstaande komt uit mijn eerste post.
Ik stel je tips en hulp op prijs Ben, maar de essentie van deze post zit juist in het feit of er niet iemand is die er aan gedacht heeft iets als dit te vermarkten. Als tegenhanger van de nu bestaande grote merken die over het algemeen vrij prijzig zijn.

Ik ben zelf ondernemer en best bereid mensen die dit idee hebben, maar niet weten hoe zo iets aan te pakken, te helpen.

Groet,
Leon

Ps. Mijn aquarium komt deze week binnen. Pomp, verwarming en verlichting deze of de volgende week. Ik maak een topic aan zodat een ieder die dit leuk vind de voortgang kan volgen.

Het product maken voor medehobbyisten.
Uiteraard is deze vraag al erg vaak bij mij gekomen. Toch blijkt dit veel ingewikkelder dan op het eerste gezicht lijkt. Allereerst is de configuratie bij iedereen verschillend evenals de wensen voor deze configuratie. Verder blijkt dat de men moet leren omgaan met de gemaakte producten wanneer er iets mee is. Je kunt nl. niet bij elk probleem op elk moment bijspringen. Je moet dus iets weten over de gemaakte computer. Dan is er nog zoiets als verantwoordelijkheid over eventuele problemen en/of fouten in bijvoorbeeld software. Wat gebeurd er wanneer, laten we zeggen er teveel CO2 toegevoegd wordt en alle vis doodgaat? Wie zoekt uit of er sprake is van een fout in het product of mogelijk onoordeelkundig gebruik? Moet ik de mogelijkheden om zelf wijzigingen in te voeren, laten we zeggen, volledig blokken? Er is hier iemand geweest die spullen maakte, ook voor anderen. Een aantal mensen namen het artikel tegen betaling op. De kennis lag uitsluitend bij de maker die vervolgens is gestopt. Een aantal mensen, ook op deze site, zitten nu met een computer waar niet meer goed mee is te werken. Voor mij is dit de grond geweest om deze weg niet te volgen. Wel ben ik bereidt om daar waar vragen zijn hulp te bieden voor zover dat in mijn vermogen ligt.
 
Hoi Ben,

heel duidelijk verhaal! Je zult dan inderdaad een product moeten maken wat "hufterproof" en betrouwbaar is. En natuurlijk ook breed inzetbaar met veel mogelijkheden maar ook duidelijk beperkingen aangeven. Wijzigingen blokken misschien niet, maar wel begrenzen.

Maar ik begrijp heel goed wat je hierboven zegt, het is niet "zomaar" even iets op de markt zetten.
In ieder geval bedankt voor jouw reactie.

Groet,
Leon

PS. hoewel ik alle materialen binnen heb heeft de aannemer wat achterstand opgelopen met het verbouwen van de woonkamer/keuken waar ook het aquariummeubel moet komen te staan.
Ik heb het project maar even op hold gezet want met het gesjouw en geloop binnen wil ik niet dat er iets beschadigd....
 

Terug
Bovenaan