Aquarium Computer V2


R

Redeque

Guest
Iets meer dan en jaar geleden wilde ik een monitoring systeem voor mijn Juwel Vision 260.
Een kant en klaar systeem is te duur maar met internet kan je alles leren dus.......
Ik ga leren solderen en programmeren en dan mijn systeem bouwen!

Hup op youtube en leren maar.

V1 is redelijk goed gelukt en kon de basis dingen.
Toen ging ik echter verhuizen en heb ik de hobby stil gezet.
Juwel is ondertussen weg een een 200cm aquarium is besteld.
Dus tijd voor V2.


Gaat de goede kan op dus tijd voor een eerste update
Heb veel ervaring opgedaan met de eerste versie dus alles is dan mogelijk.......toch :c

Als eerst maar wat foto's want hierna komt een lap tekst voor de liefhebber.

Centrale unit met de 3 arduino nano controllers
A5LNXFBY2QHi-r4chsvhJbXFxaxfL4AC.jpeg


De achterkant (beetje zooitje geworden want bleek toch niet altijd zo te werken als ik had gedacht).
A5LNXFBY2QHi-r4chsvhJbXFxaxfL4AC.jpeg


230V unit met Attiny85
A5LNXFBY2QHi-r4chsvhJbXFxaxfL4AC.jpeg


Voorbeeld van de solenoid kleppen:
A5LNXFBY2QHi-r4chsvhJbXFxaxfL4AC.jpeg



De eerste vraag die je dan moet stellen is, wat moet het doen en hoe ga ik dat doen.
Voor het gemakt heb ik hem opgedeeld in 4 aparte taken welke ik allemaal een eigen controller gegeven heb.

Sensor Arduino:
TTbio: Temperatuur van de bioloog
TTaq: Temperatuur van het aquarium
Flbio: Aantal L/hr (flow) vanaf opvoerpomp dus vanaf bioloog naar aquarium
Flcirc: Aantal L/hr (flow) bodem afvoer of wel het potfilter.
kWh: Hoeveelheid watt stroomverbruik.
PH: zegt het al, meet de PH
PCB temp: Temperatuur van alle electronica en stuurt hiermee een ventilatortje aan.
Zijn taak is om continue de gegevens van de sensoren te verzamelen zonder hier in gestoord te worden. Zend zijn gegevens naar schakel arduino.


Schakel Arduino welke meerdere taken heeft maar primair water verversing:
Ss: Solenoid valve sewer, water klep naar het rioool
Sa: Solenoid valve aquarium, drinkwater water klep naar het aquarium)
Sc: Solenoid valve, klep in drinkwaterleiding.
LsHH: Hoog hoog water niveau aquarium.
LSH: Hoog water niveau
LSL: Laag water niveau
TTww: Temperatuur warm water
Flww: Flow van het drinkwater naar aquarium

Deze krijgt een aantal knoppen en een LCD scherm.
LCD laat waarden zien van sensor arduino en de optie om een X hoeveelheid liter water te kiezen.
Indien zeg 20% gekozen wordt zal er automatisch 20% van het totale water volume ververst.
Water toevoer is voorzien van een water thermostaat welke altijd ingesteld is op 25°C.
Sinds deze kan falen is dit beveiligd middels een sequence:
1) Sc en Ss gaan open water gaat spoelen naar het riool.
2) CV springt aan maar duurt 15sec voordat ik warm water krijg
3) TTww controleerd water temperatuur en indien deze temperatuur binnen 30sec 24-26°C is stap 5, anders stap 4
4) Water temperatuur niet bereikt, wacht 5 minuten en begin stap 1. Indien weer geen succes wacht 1H en probeer wederom. Indien weer geen succes, stop en geef fout melding op LCD.
5) Water temperatuur ok, open Sa en sluit Sc waardoor water naar aquarium gaat. In leiding naar aquarium zit flow meter FLww
6) Indien FLww 20% van totale water flow voorbij heeft zien komen sluit Sa, en Sc.
Waarom zit er Sc er dan in vraag je je misschien af. Dit is puur een extra borging dat als een klep blijft hangen dat de watertoevoer toch gestopt worden. (Bij stroom uitval gaan kleppen automatisch dicht).

Ook zal hij de taak hem om automatisch water bij te vullen indien dit nodig is.
Deze gaat ook per sequence:
LSHH magniet actief zijn. Dit een detectie strip helemaal aan het randje van het aquarium welke heel het systeem plant gooit om overstromen (wat niet zou kunnen want komt overloop op de bioloog) te voorkomen.
LSL (laag niveau meting in bioloog) actief
LSH (hoog niveau meting in bioloog niet actief)
Start water ververs sequence zoals hierboven reeds beschreven.
Flww zal hoeveelwater bijhouden
LSL niet actief en LSH actief. Stop water toeveoer sequence en sla hoeveelheid aangevulde water en verstuur dit samen met sensor data naar Wifi arduino. Zo kan ik altijd zien hoeveel water er automatisch ververst is sinds laatste handmatige verversing.

230V arduino:
Schakel arduino heeft tevens een draadloze verbinding met 230V arduino.
230V arduino kan de solenoid schakelen van het CO2 systeem en kan alle pompen stoppen.
Indien PH (van senor arduino) hoog is zal CO2 solenoid open sturen.
Schakel arduino krijgt een "voeder" knop welke een draadloos signaal stuurt naar 230V arduino welke de pompen stopt voor 15minuten.
Deze arduino staat totaal los het grote systeem uit veiligheid. De module zelf is al physiek gescheiden zodater geen overdracht kan zijn tussen 230V en 12V middels optocouplers (voor de kenners). Voor de zekerheid is er ook nog apart afgezekerd op de 12V voeding.


Wifi arduino:
Deze zorgt ervoor dat alle verzamelde data van bovenstaande ge-upload wordt naar het internet zodat ik wat met die data kan. Deze data wordt verwerkt en kan ik overal ter wereld bekijken. Tevens wordt er een SMS gestuurd naar mijn mobiel indien waarden overschreden worden.
Deze controler is apart omdat een succesvolle upload enkele seconden in beslag neemt waardoor deze op dat moment geen data kan ontvangen. Niet handig als je continue data op wilt halen of iets wilt schakelen.


TO DO LIST
- Behuizing maken voor de centrale arduino unit met ruimte voor LCD, knoppen en PH printplaat.
- Behuizing maken van 230V arduino
- Alles in elkaar zetten en laatste testen uitvoeren alvorens te installeren.


Niet slect voor iemand die vrij recentelijk niets van electronica of programmeren af wist.
Met een beetje moeite en een hoop schelden kom je een heel eind! :thumbs:
 
Leuk gedaan zo, maar waarom niet met 1 mega of due?
Wel leuk gedaan, veel mogelijkheden en veel potentie.
Zijn alle solonoids gesloten in de spanningsloze stand?
 
Dat had zeker gekund maar heeft meerdere redenen.

Arduino Nanos (clones) zijn zo spot goedkoop dat ik er gelijk 10 gekocht heb. Door het leer proces heb ik er ook een paar gefrituurd. Wordt een dure grap anders.

Wilde graag master-slave setup proberen. Omdat het kan.

En ik wilde ze als wachdog gebruiken voor elkaar. Als er 1 uitvalt dat ik melding krijg. Tevens als er nu 1 uitvalt gast de rest netjes door.


Solenoids zijn inderdaad NC. Anders wordt het een feest bij stroom uitval.
 
Leuk om te volgen, ik heb gisteren net ook een Arduino mega besteld om eens wat mee te spelen.
Ik kan vast veel van je opsteken :)
 
ahha, tjah goede keuze dan.
en ze communiceren met I2C?
wou dat ik zoveel zin had om er zoveel tijd in te steken, wat een uitzoek werk en gepuzzel allemaal.
 
Leuk om te volgen, ik heb gisteren net ook een Arduino mega besteld om eens wat mee te spelen.
Ik kan vast veel van je opsteken :)
Goed om te horen! Verslavende hobby hoor en heeft me vast gepakt en niet meer losgelaten. Gelukkig perfect te combineren met de aquarium hobby.

Als je wat wilt weten hoor ik het wel maar ben verre van een expert!


ahha, tjah goede keuze dan.
en ze communiceren met I2C?
wou dat ik zoveel zin had om er zoveel tijd in te steken, wat een uitzoek werk en gepuzzel allemaal.

Ze communiceren inderdaad via I2C.
Gebruik hiervoor een aangepaste versie van de EasyTransfer Library. Schakel arduino is de master en de ander 2 de slave.

Er zit inderdaad honderden uren werk in om precies de reden die je al geeft. Uitpuzzel werk omdat een groot deel ervaring opdoen en leren is. Mijn vrouw is zo'n lapjes knutsel doos dus die zit ook avonden aan de eettafel. Nu kan ik er tenminste bij zitten.
..
 
Ok, eerste vraag:

Hoe heb je de sensor voor het waterniveau gerealiseerd?
Zelf zit ik te denken om iets te maken met wat lasdraad en krimpkous.

Ook heb ik wel een analoge sensor gezien maar ik denk dat deze het niet lang uit zal houden in een vochtige omgeving.
 
Ok, eerste vraag:

Hoe heb je de sensor voor het waterniveau gerealiseerd?
Zelf zit ik te denken om iets te maken met wat lasdraad en krimpkous.

Ook heb ik wel een analoge sensor gezien maar ik denk dat deze het niet lang uit zal houden in een vochtige omgeving.


Mijn hoog en laag meting middels een switch:
pzYTsGPr03KqUASVTKyUUauMghi1jrlM.jpeg

5v toevoer en retour op digitale of analoge pin.
Alles is kunstof, inclusief het gewricht, dus gaat niet kapot en speciaal gemaakt voor water en zelfs zout water.

Mijn hooghoog, heb ik inderdaad gewoon twee koper draden over de rand hangen ongeveer 5mm uit elkaar.
5v in en retour naar analoge pin.
Verschil tussen in en uit het water is zeer goed te zien op de analogRead()

Heb dus wel gekozen om twee aparte systemen te gebruiken
Faalt het 1 het ene systeem dan heb je nog je back-up.
Faalkans wordt zo exponentieel kleiner.
 
Potverdorie!

Netje hoor. Im impressed.

Betreft dat lapjes knutselen, hahahaha ik zie het helemaal voor me.

Als ik met de bak bezig ben dan is de vrouw altijd aan't strijken.
 
je hebt een punt daarmee hoor, ik heb geen idee waarom "iedereen" alles over de lengte van de bak doet, miss makkelijker met onderhoud?
 
Ik vind het in basis een mooie oplossing die zeker wel perspectief biedt.Nu is het "regulier" zo dat we meestal vooraan een wat lichtere buis/balk
met blauw erin plaatsen en meer naar achteren een buis/balk die wat geliger is en rood bevat. Dit zou goed zijn voor de plantengroei, die je juist
achterin omhoog wilt hebben.

Met de verticale opstelling lijkt mij dit moeilijker te verwezenlijken, omdat je iedere kleur/kleurcombinatie van de voorruit naar de achterruit hebt,
of je moet op led niveau kunnen gaan aansturen.........

Al met al wel interessant en ben heel benieuwd hoe je het gaat doen
 
Heb veel gezocht maar kan er ook geen foto van vinden maar ben heel benieuwd of het er anders uit ziet.

In het TL tijdperk is dat zo maar met goede LED hoeft dit niet meer. Allemaal vol spectrum.

Ook ik ben benieuwd naar wat ik ga doen...
Hoop nog op meer commentaar.
 
Bedankt, wat doe je met de luchtvochtigheid en temperatuur meting van je lichtkap.
Ik heb daar ook nog over zitten denken maar vroeg me af of het wel zin had de verzadigde lucht af te zuigen.
 
Is puur om in de gaten te houden of dat de ventilatie wel z'n werk doet en
de vochtigheid niet te hoog is op het moment dat de power-LEDs ingeschakeld worden.

Voor een gewone lichtkap hebben al die metingen niet zo veel zin..
 
Fijn dat ik het nu aan iemand kan vragen wat zit daar ook al tijdje mee.

Heb je actieve ventilatie?
Zo ja op hoeveel % vochtigheid regel je deze? Merk je extra verdamping op?
Gebruik je dekglas?

Zit er toch ook aan te denken om zelf high power less te installeren.
Al moet ik zeggen dat er steeds meer goede en betaalde led balken op de markt komen.
 
Ja,
ik gebruik actieve vertilatie in de vorm van twee ventilatoren die van boven op het koellichaam blazen.
Het formaat en de aansturing van de fans is zo gekozen dat het koellichaam,
niet warmer word dan 2 graden boven de omgevingstemperatuur..
De luchtvochtigheid daalt dan naar ongeveer 40 procent.

Ja, ik heb wel last van veel verdamping ondanks dat het een klein aquarium is. ( 50 x 30 )

De lichtkap licht bij mij boven op een vrij hoge stellage die ik zelf gemaakt hebt en,
het is dus eigenlijk een open aquarium. Maak geen gebruik van een volledige dekruit maar
heb de bovenzijde wel voor de deel afgeschermd om de verdamping toch te beperken.

Power-leds zijn leuke dingen om een beetje mee te experimenteren maar niet
geschikt voor grote aquaria met gesloten lichtkappen waar je toch een aardige plantengroei wil hebben.
Mocht je ermee aan de gang gaan, dan kan ik aanraden om betrouwbare leveranciers te kiezen..
 
Dat is goede informatie, bedankt!
Heb er aan zitten denken om wat in elkaar te gaan knutselen maar als ik jouw zo hoor ga ik wel op zoek naar een goede kant en klaar product.
 
Indien zelf gemaakt of ook vanaf gerenomeerd fabrikant?
 
Sinds het aquarium er staat begonnen met Beta testen.
Op een defecte verbinding en een paar kleine bugs in de software valt het niks tegen.
Heb 2 van de 3 flow meters gecalibreerd. De derde flow meter, in de pers van de opvoerpomp, is nog niet binnen helaas.
Een volledige test kan ik dus nog niet doen.

Ampere meter heb ik laatste calibratie aan gedaan maar was eigenlijk van zichzelf al goed genoeg.

PH meter wacht ik op verleng kabel en pas hierna ga ik calibereren.

Voor de level switches heb ik een standaardje gemaakt van PCV omdat ik makkelijk wilde kunnen verstellen.
De bodem heb ik vol gedaan met stenen uit de bioloog dus gaat nergens heen.
Onder level switch zorgt voor de regeling. Bovenste is ter bescherming als de onderste faalt.
Laag laag bescherming heb ik niet want zit al in de pomp.

(ik krijg de foto niet gedraaid om één of andere reden)
qtcd-3XzOwrnAdXttx39d5qzCmJloa8l.jpeg


Lekker kabel zooitje!
qtcd-3XzOwrnAdXttx39d5qzCmJloa8l.jpeg
 
Mijn zelf in elkaar geknutselde DS18B20 plug kon de druk van het waternet niet aan.
De DS18B20 zat "erin geplakt" met aquairum kit maar dit bleek niet bestand met een binnen vijver als resultaat.
Dacht dat het wel goed zat want gebruik deze plug al jaren maar toen zat deze geinstalleerd in een pot filter dus veel lagere druk.

FAIL! :stom:
28h1oxg.jpg



Nu heb ik het gelijk goed aangepakt en thermowells besteld.
Heb contact gehad met de verkoper en de DS18B20 zou erin moeten passen.
Door de aard van de installatie heb ik ook een langere nodig.
Deze is langer dan de DS18B20 zelf maar de rest vul ik wel op met thermopasta (voor CPU)
eUpxGdSXvIjKNnVbJGYTIiwp1ftRabaR.jpeg


Wordt vervolgd.
 
Een teveel aan thermo pasta kan nadelig werken op de warmte overdracht ;)
Weet niet hoeveel je van plan was te gebruiken?
 
Sensor gaat er maar 2cm van de 6cm in dus wilde de laatste 4cm vol proppen met pasta.

Wat zou jij voorstellen dan?
 
Sensor dieper erin stoppen
Maar weet niet in hoeverre het uitmaakt met zo'n sensor, bij koelkoppen moet er zo min mogelijk tussen om de warmte geleiding zo goed mogelijk te laten verlopen
 
Dieper erin stoppen is logisch natuurlijk maar verkoper zei dat dit niet ging sinds DS18B20 verdikking heeft door de mantel.
Mantel er af slopen is misschien wel een optie.

Mijn gedachten was dat als er niks tussen zit er stilstaande lucht tussen zit en dat isoleerd natuurlijk.
 
De waterproof DS18B20 ?
Die "verdikking" is niks anders dan een stukje krimpkous om je draad tegen extreem buigen te beschermen.
Je zou ook een niet waterproof versie in die stalen huls kunnen stoppen die jij een paar posts terug liet zien.
Denk namelijk niet dat er zoveel verschil tussen een bestaande waterproof zit en een niet waterproof in zo'n huls.
Als je me een btje kan volgen.
 
Ik snap precies wat je bedoeld.
Ga er mee aan de slag en laat je het resultaat weten.
 
Gestart met maken van de bezhuizing.
Was de eerste keer maar dik tevreden met het resultaat!


iQxxvpGE-92sdOkI_ltSGemqMx4nfZfd.jpeg



Gelijk ook de pcb voor de PH probe gemonteerd.
iQxxvpGE-92sdOkI_ltSGemqMx4nfZfd.jpeg
 
Gisteren voor het eerst alles aangesloten en het heeft gewerkt op de testbank maar nu wil het echt niet meer.
Zodra ik mijn LCD en de PH meters samen aansluit (met de rest) loop de hele boel vast.

Het lijkt er op dat de I2C bus vast loopt en dat is erg vervelend.
Heb ook een ribbon kabel gebruikt dus misschien is de impendancy wel te groot maar heb dat probleem nooit gehad.
Vanavond maar eens klooien met een andere kabel en andere pull-ups op de I2C bus.

Heb natuurlijk ook heel leuk die master slave arduino's bedacht maar ook dit werkt allemaal met I2C.
PH meter is ook master-slave dus ben ook bang dat dit niet goed gaat op de I2C bus.
Maakt het verhaal eigenlijk complexer dan het zou kunnen zijn.

Wordt vervolgd maar loopt even niet zo lekker.
 
Denk dat je teveel op de bus hebt en daardoor teveel packets die botsen of vermist raken waardoor alles in mekaar stuikt
 

Terug
Bovenaan