aquarium bouwen


R

Renzovds

Guest
hey

ik ga binnenkort een aquarium bouwen...
ik had graag hier wat tips van jullie :D
het aquarium zal volgende afmetingen hebben: 150cm lengte, 40cm diepte en 100cm hoogte.
de dikte van het glas zou ik 20-25mm nemen....of meer?
en tips over silicone en dergelijke zijn meer dan welkom.
het aquarium komt op een verhoog te staan dat ik ga metsen...me kast in verwerkt.
de lichtkapweetik ng niet hoe ik die ga maken....tips zijn welkom :D
ik heb gelezen dat er onder het aquarium best nog een bodemplaat onderkomt....dit best uit betonplex?

alvast bedankt alemaal ;)
Renzo
 
Welkom op het forum :)

Heb er "voorlopig" geen commentaar op he? laat dat duidelijk zijn ;)
maar waarom in godsnaam 100 cm hoogte?
 
15mm is meer dan zat, mijne is 250x80 en is 12mm. Enne glas van 12mm of meer is niet goedkoop he ;)
Vind het ook wat vreemde maten... Die 100cm zou ik liever in de breedte zien. Heb je gelijk meer keus kwa vis ;)
 
Ben benieuwd.
Die meter hoogte is errug hoog hoor . En waarom?......je kan dan niet bij je bodem voor onderhoud en het licht kan de planten niet bereiken!
 
80 cm is echt wel een maximum in de aqua wereld...anders mag je er wel een duikersoutfit bij kopen hahaha :D
Er schijnt ergens een site te zijn...daar vul je je gewenste maten in...en dan berekent dat tooljte zelf de minimale dikte uit.. :)
Ik zou zeggen...ga is opzoek...ik weet die site niet meer


Groeten
 
Er zijn bakken die een meter diep zijn, alleen zie je die niet veel. Inderdaad vanwege onderhoud, maar ook vanwege de glasdikte... Dat licht de bodem niet zou bereiken is kul.
 
meksjoef zei:
Er zijn bakken die een meter diep zijn, alleen zie je die niet veel. Inderdaad vanwege onderhoud, maar ook vanwege de glasdikte... Dat licht de bodem niet zou bereiken is kul.

Hoezo kul?? Meen je serieus dat de onderste bladeren genoeg licht ontvangen op 1 meter diepte? Mag je er aardig wat licht bovenhangen.
 
/De afmetingen van het aquarium
E�n van de belangrijkste factoren voor de hoeveelheid verlichting die voor een beplant aquarium benodigd is,� zijn de afmetingen van het aquarium. Doordat de lengte van de TL buizen meestal evenredig toenemen met de lengte van het aquarium is het wattage van de te gebruiken lampen meestal een vaststaand fijt ten opzicht van de lengte van het aquarium. Waardoor de variabelen waar verder mee gerekend moet worden de hoogte en de breedte van het aquarium zijn. Voor de breedte van het aquarium moet er rekening gehouden worden dat een TL balk slechts een beperkt bereik heeft dat het kan verlichten, waardoor er vaak meerdere TL balken nodig zijn om de gehele breedte van het aquarium te verlichten. Echter doordat het licht in het water geabsorbeerd wordt is het van belang de hoogte van het aquarium niet te verwaarlozen bij de keus van de verlichting. In ieder geval moet men er rekening mee houden dat op 50 cm water diepte er nauwelijks meer licht van het belangrijke rode spectrum tot de bodem reikt, waardoor bij een waterdiepte ( = aquariumhoogte - bodemdikte)� van meer dan 50 cm TL verlichting nog slechts matig voldoet voor het aquarium. Verder kan men dus stellen dat voor een aquarium van 40 cm hoog men met minder TL balken kan voldoen dan bij een aquarium van 50 cm hoog wanneer de aquariums de zelfde breedte hebben. Een veel gegeven eenheid van verlichtingssterkte is dan ook Watt per liter, waarbij zowel met de lengte, breedte en hoogte van het aquarium rekening gehouden wordt. Met behulp van een advies in Watt per liter wordt enigszins rekening gehouden met het grotere lichtverlies in hogere aquariums. Aangezien hierbij voor een aquarium met een de afmetingen 40*50 cm (breedte*hoogte) de hoeveelheid TL balken gelijk zijn als aan een aquarium met de afmetingen 50*40 cm (breedte*hoogte). Echter de afstand tussen de TL balken voor het hoge aquarium is wel een stuk kleiner, waardoor de verlichtingsterkste in het hoge aquarium met deze eenheid per oppervlak groter zal zijn dan in het lage aquarium. Echter bij aquariums met afwijkende hoogtebreedte verhoudingen kan het wel eens voorkomen dat er nog maar zo weinig ruimte tussen de TL balken komt te zitten dat het praktisch niet meer mogelijk is de berekende hoeveelheid TL balken te installeren.

bron.. dewinters
 
Oke, maar er word hier uitgegaan van TL... Hoe met LED, HQI of spots?
Verder zal dat opgaan voor een slabak... Voor een normaal aquarium lijkt dat mij niet een direct probleem.
 
Ja geldt ook voor die soorten verlichting. In een aquarium heb je te maken met lichtverlies door breking van het water, lichtverlies in golflengte naarmate het water dieper wordt en lichtverlies door absorptie en reflectie (door "vuil" in het water).
 
Bij tl's heb je dan het probleem dat je kap gewoon te krap is om genoeg lengte aan tl kwijt te kunnen.
Bij leds heb je veel " power" nodig bij die diepte..duur grapje ( denk maar aan zoutwaterbakken)...en ook koeling dan van die leds.
 
Aquariaan1967 zei:
80 cm is echt wel een maximum in de aqua wereld...anders mag je er wel een duikersoutfit bij kopen hahaha :D
Er schijnt ergens een site te zijn...daar vul je je gewenste maten in...en dan berekent dat tooljte zelf de minimale dikte uit.. :)
Ik zou zeggen...ga is opzoek...ik weet die site niet meer


Groeten

Mogelijk bedoel je deze site: http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium

Volgens die calculator zou je dan 16mm glas moeten nemen, dikker kan uiteraard ook.
 
hey

de maten zijn niet alledaags :D ik weet et :)
maar et is niet onmogelijk toch?

van het licht dat is wel een interessant punt.

de reden dat de bak zo hoog zou worden is omdat het een bak word voor scalare... ik weet het min. voor deze vis is 50cm.

mijn opa had vroeger ook zon aquariums over een hele muur zelfs....met scalares.....jammer dat ik deze nooit zelf heb kunnen zien.

met het licht kan ik ook rekening houden met mijn plantenkeuze...
ik zou ook een soort van terras maken dus een deel van degrond lich zoizo al een stuk hooger.

qua onderhoud zal het uiteraard minder makkelijk zijn... iemand ervaring hiermee?

opmerkingen en tips zijn welkom ;)
 
12334421223 zei:
hey

de maten zijn niet alledaags :D ik weet et :)
maar et is niet onmogelijk toch?

van het licht dat is wel een interessant punt.

de reden dat de bak zo hoog zou worden is omdat het een bak word voor scalare... ik weet het min. voor deze vis is 50cm.

mijn opa had vroeger ook zon aquariums over een hele muur zelfs....met scalares.....jammer dat ik deze nooit zelf heb kunnen zien.

met het licht kan ik ook rekening houden met mijn plantenkeuze...
ik zou ook een soort van terras maken dus een deel van degrond lich zoizo al een stuk hooger.

qua onderhoud zal het uiteraard minder makkelijk zijn... iemand ervaring hiermee?

opmerkingen en tips zijn welkom ;)

Als het een bak met scalare wordt dan is 40cm diepte(breed)veel te weinig. ;)
 
ow echt?

ik heb gelezen dat de hoogte en lengte aleen belangerijk waren....natuurlijk de diepte ook wel die moet geen 20cm maar zijn ofzo :D

maar hoeveel cm voor diepte zou jij dan aanraden?
 
12334421223 zei:
hey

de maten zijn niet alledaags :D ik weet et :)
maar et is niet onmogelijk toch?

van het licht dat is wel een interessant punt.

de reden dat de bak zo hoog zou worden is omdat het een bak word voor scalare... ik weet het min. voor deze vis is 50cm.

mijn opa had vroeger ook zon aquariums over een hele muur zelfs....met scalares.....jammer dat ik deze nooit zelf heb kunnen zien.

met het licht kan ik ook rekening houden met mijn plantenkeuze...
ik zou ook een soort van terras maken dus een deel van degrond lich zoizo al een stuk hooger.

qua onderhoud zal het uiteraard minder makkelijk zijn... iemand ervaring hiermee?

opmerkingen en tips zijn welkom ;)

Hoe lang zijn jouw armen?
strek ze onder 45 graden naar beneden.
Hoe ver kom je dan?


Om in zo,n bak onderhoud uit te voeren ,zwembroek aan.
 
ik weet et nie zo makelijk... :D
de bakhoogte is gedaald naar 90cm hoogte :)
maar ik kan de diepte wat langer maken....maar hoeveel dan?
 
Zo ik lees,heb je geen ervaring,he.

Koop dan een bak.
Glas voor zo,n bak is ook niet goedkoop.
 
ik heb wel wat ervaring....maar misschien nog niet zoveel jaren als jullie :) ik ben 18 jaar dus :D
ik heb thuis al betta's , platy's , molly's , kardinaal neons , Afrikaanse blauwoogjes , gastromyzons , pseudogastromyzons , glasmeervallen , japonica garnalen en red sacura garnalen.... maar de scalare heb ik nu nog maar een paar maanden :)
 
Bertus zei:
12334421223 zei:
hey

de maten zijn niet alledaags :D ik weet et :)
maar et is niet onmogelijk toch?

van het licht dat is wel een interessant punt.

de reden dat de bak zo hoog zou worden is omdat het een bak word voor scalare... ik weet het min. voor deze vis is 50cm.

mijn opa had vroeger ook zon aquariums over een hele muur zelfs....met scalares.....jammer dat ik deze nooit zelf heb kunnen zien.

met het licht kan ik ook rekening houden met mijn plantenkeuze...
ik zou ook een soort van terras maken dus een deel van degrond lich zoizo al een stuk hooger.

qua onderhoud zal het uiteraard minder makkelijk zijn... iemand ervaring hiermee?

opmerkingen en tips zijn welkom ;)

Hoe lang zijn jouw armen?
strek ze onder 45 graden naar beneden.
Hoe ver kom je dan?


Om in zo,n bak onderhoud uit te voeren ,zwembroek aan.

Wat doen jullie allemaal op de bodem, dat die diepte zo belangrijk is? ��n van mijn aquariums is 80cm diep en daar doe ik eigenlijk nooit iets op de bodem. Heb daar geen planten in en is daarom gewoon niet nodig....
 
12334421223 zei:
ik heb wel wat ervaring....maar misschien nog niet zoveel jaren als jullie :) ik ben 18 jaar dus :D
ik heb thuis al betta's , platy's , molly's , kardinaal neons , Afrikaanse blauwoogjes , gastromyzons , pseudogastromyzons , glasmeervallen , japonica garnalen en red sacura garnalen.... maar de scalare heb ik nu nog maar een paar maanden :)

O,zo.

Dat is ook niet mis.

Kijk gewoon op google.
Het bouwen (plakken) van een volglasaquarium met ... - NBAT


Het bouwen (plakken) van een volglasaquarium met siliconenkit. Er bestaan
twee methoden: De statische constructie. Waarmee de vier zijruiten op de bodem
...
www.nbat.nl/starters/aquariumbouw.html -



Bouw van een groot aquarium


Bouw van een groot aquarium. ... Het is d Je eigen aquarium bouwen ... maar en
vertellen u hoe te handelen, maar u moet het grootste gedeelte zelf gaan doen.
www.natuurvrienden-zwolle.nl/index.php/ ... uwaquarium -


Kan ook gedeeltelijk met betonplex. 18 mm.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... nJguZJcpzk


Voor jou dan hoger.
 
Wat doen jullie allemaal op de bodem, dat die diepte zo belangrijk is? ��n van mijn aquariums is 80cm diep en daar doe ik eigenlijk nooit iets op de bodem. Heb daar geen planten in en is daarom gewoon niet nodig....

Plantjes, mijn leistenen af en toe optillen om eronder de troep af te hevelen, dat soort dingen ;)
 
Van jou had ik dat al door :) Maja planten zijn in de meeste Cichliden bakken toch geen optie :)
 
de hoogte van de bak ga ik nog wel eens bekijken....maar ik wil hem toch min 80 hoog hebben :)
allesinds al bedankt voor tips en links ;)

ik denk dat het toch een leuke ervaring is om een aquarium eens zelf te kunnen maken....
ik weet nog niet waneer ik eraan zal beginnen... ik wil eerst wat informatie enzo. een plan maken... het bouwen hiervan is niet iets waar je gewoon eens effe rap rap doet vind ik :D

dit is geen afsluitingsbericht....
dus verdere tips zijn welkom :D
 
Nee, dar moet je niet lichtvaardig over denken.
Komt een flinke druk op het glas.
Een geklapte bak ben je niet blij mee.
 
Kan je niet beter een keert oefenen met een kleine bak voor je zo'n joekel gaat bouwen?

Mvg.
 
ik heb hier nog wat glas thuis.... kan mischien eerst een kweekbak maken voor men japonica garnalen :)
deze zitten in men aquarium bij men vissen dus kan daar nie zomaar brakwater van maken :D
 

Terug
Bovenaan