Aquarium bestendig materiaal


Dit is inderdaad leuk materiaal. Ik heb het onder de merknaam Protex. Je kunt het, met een stanleymes, snijden en het is vochtbestendig. Het is verlijmbaar met secondenlijm.
top dan ga ik dat gebruiken voor de achtergrond van de kweekbak, even kijken wanneer ik bij hornbach in de buurt ben
 
Zou iemand een aquarium weten dat past bij dit design? moet vierkant zijn van onder en redelijk hoog. Zo ver weer ik alleen de lido 120 die te groot is of de dure dennerle 60l. Je hebt de zen 30 liter maar die is te klein voor mijn idee neem ik aan. Ook heb je de trofis maar wederom prijzig
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou iemand een aquarium weten dat past bij dit design? moet vierkant zijn van onder en redelijk hoog. Zo ver weer ik alleen de lido 120 die te groot is of de dure dennerle 60l. Je hebt de zen 30 liter maar die is te klein voor mijn idee neem ik aan. Ook heb je de trofis maar wederom prijzig
De juwel lido 120 of 200 is vierkant, en hoog;)
 
binnenkort krijg ik de nieuwe bak, dan kijken hoe ik die heuvel ga maken. Ben ook aan t kijken voor custom made heuvels van klei. Ookal zou zelf maken leuker zijn maar vind het lastig iets te vinden. Heb namelijk geen kleioven en Piepschuim lijkt me lastig.
 
Valt wel mee hoor, en je hebt er ook geen rotzooi van in huis.


Drie maand nadat mijn kamer wit was geworden door het piepschuim vond ik die witte bolletje nog:mad::engel::D;)

Maar heel moeilijk is het niet te bewerken. Ik heb eerst met een broodmes het ruw uitgesneden, daarna een kleiner mesje, en daarna met een hittebron eroverheen;)

Kijk hier eens:
https://www.aquaforum.nl/threads/aquarium-paludarium-mix.155794/
https://www.aquaforum.nl/threads/zelfbouw-achterwand-alweer.99403/

Zij maakt echt prachtige achterwanden:daisy:
 
Drie maand nadat mijn kamer wit was geworden door het piepschuim vond ik die witte bolletje nog:mad::engel::D;)

Maar heel moeilijk is het niet te bewerken. Ik heb eerst met een broodmes het ruw uitgesneden, daarna een kleiner mesje, en daarna met een hittebron eroverheen;)

Kijk hier eens:
https://www.aquaforum.nl/threads/aquarium-paludarium-mix.155794/
https://www.aquaforum.nl/threads/zelfbouw-achterwand-alweer.99403/

Zij maakt echt prachtige achterwanden:daisy:

Top bedankt, mijn projectje is niet zo bijzonder, gewoon een holle heuvel. Moet wel niet te stijl zijn en zand een beetje vasthouden ookal zal ik dat met stenen kunnen doen
 
Bergen en heuvels (ligt eraan hoe groot ze moeten worden) kun je simpel maken van meerdere 'piepschuim' platen op elkaar geplakt en daarna uitsnijden. Of door gebruiken te maken van 'hanging baskets' voor planten en die bekleden met glasvezelmatten.
 
Bergen en heuvels (ligt eraan hoe groot ze moeten worden) kun je simpel maken van meerdere 'piepschuim' platen op elkaar geplakt en daarna uitsnijden. Of door gebruiken te maken van 'hanging baskets' voor planten en die bekleden met glasvezelmatten.

Ja waarschijnlijk ga ik meerdere platen op elkaar plakken heb maar 10cm ofzo nodig in hoogte, waarmee zou dat het beste zijn. En ik moet epoxy er over doen neem ik aan
 
In ieder geval een polystyreenlijm.
In plaats van epoxy kun je ook kiezen voor tegellijm, hier kun je ook gemakkelijk een kleurtje aan geven.

Is epoxy nodig aangezien ik geen verf over het piepschuim ga doen
 
Piepschuim alleen is niet giftig, dus als je alleen piepschuim gebruikt, lijkt het me niet nodig. ;)
Hopelijk is het piepschuim ruw genoeg zodat niet al het substraat eraf gaat. Ik zal het sowieso niet te stijl maken en m.b.v. stenen tegenhouden. Er komen ook alleen garnalen is dus de vis zal niet veel doen. Gaat er sowieso mooi uit zien weet ik nu al
 
Hopelijk is het piepschuim ruw genoeg zodat niet al het substraat eraf gaat. Ik zal het sowieso niet te stijl maken en m.b.v. stenen tegenhouden. Er komen ook alleen garnalen is dus de vis zal niet veel doen
Als je zoiets maakt, met piepschuim van zo'n 2 cm hoog, glijdt het zand er niet af, denk ik:
IMG_2404.PNG
 
Ik ga denk ik ook een plastic pedaalemmer zak vaccuum over het piepschuim doen zodat er die witte bolletjes niet afbreken. Aan de binnenkant van de heuvel zit er dan open piepschuim en wil liever niet dat er daar garnalen/vissen aan zitten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik geb styrofoam gebruikt voor mijn achterwand. Net wat dikker, met een redelijk mes uitstekend te bewerken
 
Ik heb na een lange tijd weer even aan dit project gezeten en er is resultaat! Eerst heb ik een stukje decoratie gemaakt vanuit van dat "blue foam", dit is heel goed te bewerken en ook te verven nadat er een laagje cement op is gedaan. Het probleem hiermee was dat het heel erg blijft drijven en onmogelijk is te zinken tenzij je een hele lading stenen gebruikt of het vast kan lijmen aan een wand.

Wat ik hierna heb gedaan is het gebruiken van polymeer klei. Ik heb gebruik gemaakt van sculpey premo klei wat ook door meerdere mensen al gebruikt is, met name in amerika. Aangezien dit product nog niet 100% bewezen is voor het gebruik in aquaria heb ik het volgende gedaan:
  • De klei allereerst iets overbakken, ipv 30 minuten op 130C heb ik bijna een uur gedaan.
  • Vervolgens heb ik de decoratie 2 dagen laten weken in water.
  • De laatste stap was toch nog een test met enkele garnalen, hiervoor heb ik garnalen bij de decoratie gedaan in een bakje bij de decoratie voor wederom 2 dagen. Alle garnalen hadden het gered en aten goed, vandaar dat ik het nu in de bak heb gedaan.
Dan is het fototijd:

Bekijk media item 1683
20190511_100311.jpg


Momenteel is de decoratie, naar mijn mening te groot en ook niet heel mooi. Dit komt omdat ik eerst wilde testen of het allemaal goed zou werken voordat ik dagen zou besteden aan details. Maar dat is dus wat er gaat komen ;)
 

Terug
Bovenaan