Aquarium bestendig materiaal


J

Justinvd

Guest
Weet iemand aquarium bestendig materiaal dat gesneden kan worden en gebruikt voor constructies zoals een holle heuvel?
 
piepschuim als je er cement en daarna epoxyhars over heen doet.
en sommige soorten klei
 
piepschuim als je er cement en daarna epoxyhars over heen doet.
en sommige soorten klei
Is een soort kunstof niet mogelijk? Of tast dat de waterkwaliteit aan? Ik had namelijk het idee om voor een nieuw aquarium een heuvel te creeren maar dan hol vanbinnen zodat dit een goede schuilplek is
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met plexiglas is ook goed te werken.
 
ik zou klei gebruiken en dan in de oven doen. Werkt makkelijk en ziet er rotsachtig uit
 
ik zou klei gebruiken en dan in de oven doen. Werkt makkelijk en ziet er rotsachtig uit
Ik zou er sowieso substraat overheen doen dus uiterlijk is niet direct van belang is echt alleen ter versteviging
 
Ik zou er sowieso substraat overheen doen dus uiterlijk is niet direct van belang is echt alleen ter versteviging
als je een hol wilt maken van een berg dan zou ik alsnog klei gebruiken. Is best stevig, makkelijk vorm te geven en niet duur en kost niet bijzonder veel moeite.
 
als je een hol wilt maken van een berg dan zou ik alsnog klei gebruiken. Is best stevig, makkelijk vorm te geven en niet duur en kost niet bijzonder veel moeite.
Top ,weet je ook een materiaal voor een platte achtergrond van kleur? De achterkant is melkglas en is voor een kweekbak binnen in de grote bak
 
Top ,weet je ook een materiaal voor een platte achtergrond van kleur? De achterkant is melkglas en is voor een kweekbak binnen in de grote bak
een platte achtergrond. papier plak je zo achter je aquarium en je bent klaar?
 
een platte achtergrond. papier plak je zo achter je aquarium en je bent klaar?
Het moet binnen in het aquarium omdat de achterkant melkglas is. En de kweekbak hangt binnen het aquarium dus in het water
 
Het moet binnen in het aquarium omdat de achterkant melkglas is. En de kweekbak hangt binnen het aquarium dus in het water
aah dan zou het het mooist zijn. Als je een co2flipper hebt en voeding toevoegt. een gaasje met daarachter lavamos.
Als je dat niet hebt zou je denk ik iets van plastic wel erin kunnen doen maar dit weet ik niet zeker.
 
aah dan zou het het mooist zijn. Als je een co2flipper hebt en voeding toevoegt. een gaasje met daarachter lavamos.
Als je dat niet hebt zou je denk ik iets van plastic wel erin kunnen doen maar dit weet ik niet zeker.
kan je klei bakken in eigen oven? en zo ja welke soort klei
 
Dat
Als jouw oven 850 C aankan is het geen probleem, maar haalt hij maar 220 C, heb je een probleem ;)
Dacht ik al dan maar zoeken naar een soort plastic dat geen schadelijke stoffen afgeeft aan het water
 
Stuk plexiglas heet maken en buigen maar. bv. om een lantaarnpaal heen.
 
Stuk plexiglas heet maken en buigen maar. bv. om een lantaarnpaal heen.
Top dat is wel een goed idee heb ook nog wel een brander dus dat zou kunnen werken. Weet je misschien ook iets donkerkleurig om aan de binnenkant van een kweekbak te gebruiken als achtergrond. De kweekbak hangt in het aquarium en dus folie aan de achterkant is niet mogelijk. Hierdoor ontstaat er ook snel alg op 1 kant van het bakje(dicht bij de lamp). Piepschuim is te doen maar is snel heel dik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stuk plexiglas heet maken en buigen maar. bv. om een lantaarnpaal heen.
Heb ik nog wel eens terrassen van gemaakt.
Gwn boven het gasfornuis en “prakken” met een vork.
En toen epoxy erop gesmeerd en grind erin gestrooid
 
Weet je misschien ook iets donkerkleurig om aan de binnenkant van een kweekbak te gebruiken als achtergrond.

Een stukje zwart plexiglas misschien?
Of een stuk van het materiaal uit onderstaande link. Dat is eigenlijk een dubbelwandig plastieken "plaatje" (vrij dun en plooibaar) dat makkelijk op maat te snijden is en gemaakt is om in de bak te gebruiken.

https://www.azaqua.nl/benodigdheden/1064-substrate-supports-20x25cm-2-stuks.html
 
Dacht ik al dan maar zoeken naar een soort plastic dat geen schadelijke stoffen afgeeft aan het water

Ik denk eigenlijk dat het meeste plastiek dat in de voeding/keuken wordt gebruikt vrij safe is omdat het in aanraking komt met voedingswaren. Dergelijk materiaal moet aan vrij strikte voorwaarden voldoen inzake afgifte van stoffen dus het lijkt me veilig, maar 100% zeker ben ik nu ook niet.
Normaal gezien moet er op elk product wel ergens een vermelding te vinden zijn inzake de gebruikte kunststof.
Als je dit weet kan je het vervolgens hier eens posten en dan kunnen andere leden de geschiktheid misschien bevestigen/ontkrachten?

Ik denk dan aan voorwerpen zoals dunne snijplanken, vergieten, voedselbewaardozen, mengkommen, voedsel-emmertjes en zo meer.
Misschien vind je wel iets met de (bijna) juiste vorm waardoor het makkelijker werken is, bekleden kan je dan inderdaad doen zoals Tuinkabouter al aangaf...
 
Zou het voor een achterwand ook mogelijk zijn iets va

Top dat is wel een goed idee heb ook nog wel een brander dus dat zou kunnen werken. Weet je misschien ook iets donkerkleurig om aan de binnenkant van een kweekbak te gebruiken als achtergrond. De kweekbak hangt in het aquarium en dus folie aan de achterkant is niet mogelijk. Piepschuim is te doen maar is snel heel dik
Een stukje zwart plexiglas misschien?
Of een stuk van het materiaal uit onderstaande link. Dat is eigenlijk een dubbelwandig plastieken "plaatje" (vrij dun en plooibaar) dat makkelijk op maat te snijden is en gemaakt is om in de bak te gebruiken.

https://www.azaqua.nl/benodigdheden/1064-substrate-supports-20x25cm-2-stuks.html
Dit is perfect top! Even kijken of ik dit mee kan bestellen met iets of ergens anders vinden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk eigenlijk dat het meeste plastiek dat in de voeding/keuken wordt gebruikt vrij safe is omdat het in aanraking komt met voedingswaren. Dergelijk materiaal moet aan vrij strikte voorwaarden voldoen inzake afgifte van stoffen dus het lijkt me veilig, maar 100% zeker ben ik nu ook niet.
Normaal gezien moet er op elk product wel ergens een vermelding te vinden zijn inzake de gebruikte kunststof.
Als je dit weet kan je het vervolgens hier eens posten en dan kunnen andere leden de geschiktheid misschien bevestigen/ontkrachten?

Ik denk dan aan voorwerpen zoals dunne snijplanken, vergieten, voedselbewaardozen, mengkommen, voedsel-emmertjes en zo meer.
Misschien vind je wel iets met de (bijna) juiste vorm waardoor het makkelijker werken is, bekleden kan je dan inderdaad doen zoals Tuinkabouter al aangaf...
ik kan inderdaad voor het hol een beslagkom gebruiken en dan zo bewerken dat het voor mij goed werkt. Zal wel een stuk ruwer gemaakt moeten worden zodat het wel echt een heuvel blijft en niet al het substraat eraf valt
 
Is je vis zo groot dat je er een beslagkom voor nodig hebt? Of volstaat een beklede kokosnoot ook?
 
Ik wil voor een aquascape een heuvel creeren in een kubus aquarium met daarop een boom(met mos). En dan heb ik daaronder schuilplaats voor mijn l144 jongen die ik daarin wil groot brengen tot ze groot genoeg zijn om te verkopen etc. Het hebben van een grote "grot" in die heuvel zal het namelijk een stuk mooier maken. Het zal overigens niet een hele beslagkom zijn ik zal een stuk eraf snijden.
 
Geweldig idee Justin, ben benieuwd wat en hoe je het gaat maken.
 
Geweldig idee Justin, ben benieuwd wat en hoe je het gaat maken.
Ja ik zal een nieuwe post maken wanneer ik ermee begin, eerst een goed aquarium zoeken. Ik dacht aan de lido 120. maar die is best prijzig. Eens even kijken op marktplaats. Wil graag een kubus/vierkant als aquarium zodat de heuvel het beste tot zijn recht komt
 
Ik wil voor een aquascape een heuvel creeren in een kubus aquarium met daarop een boom(met mos). En dan heb ik daaronder schuilplaats voor mijn l144 jongen die ik daarin wil groot brengen tot ze groot genoeg zijn om te verkopen etc. Het hebben van een grote "grot" in die heuvel zal het namelijk een stuk mooier maken. Het zal overigens niet een hele beslagkom zijn ik zal een stuk eraf snijden.
Waarom geen heuvel maken met piepschuim, en dan epoxy eromheen? Dat is denk ik makkelijker, want van een beslagkom glijd de bodem zo weer af lijkt me.;)
 
Waarom geen heuvel maken met piepschuim, en dan epoxy eromheen? Dat is denk ik makkelijker, want van een beslagkom glijd de bodem zo weer af lijkt me.;)
ja daar dacht ik ook aan, moet inderdaad een ruw oppervlak hebben. Zal gewoon lekker moeten gaan knutselen. Ik ga sowieso een 3d ontwerp maken van het idee. Het lastigste zal zijn om een mooi aquarium te vinden met een vierkant oppervlak
 
upload_2018-1-20_11-9-55.png
upload_2018-1-20_11-10-23.png


Even een kort design van hoe ik het eruit zal willen laten zien. maar dan natuurlijk de heuvel en ondergrond van substraat en misschien wat grasmatten. Hangt van de verlichting en dergelijke af
 
Mooi idee!!


Hoe hoog wil je het heuveltje?
 
Zal niet heel erg uitmaken maar ik gok 10 centimeter
Ooo, dan zou het ookwel lukken met een schaal oid. Dacht dat hij hoger werd;)

Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien, fotoalbum aanmaken!:deal::D;)
 
Ooo, dan zou het ookwel lukken met een schaal oid. Dacht dat hij hoger werd;)

Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien, fotoalbum aanmaken!:deal::D;)
Ja dat gaat gebeuren haha, maar eerst een goed aquarium ervoor vinden. Ik ben maar een arme student
 

Terug
Bovenaan