aquarium beschermen tegen trillingen van luide verbouwingen in flat?


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
261
Leeftijd
39
Het is geen ziekte maar wel letterlijk moordende stress, dus ik plaats hem hier maar in.
In onze flat wordt 2 a 4 keer per jaar wel een apartement verbouwd, en het geluid van alle boorhamers en dergelijke is dan zo luid dat wij elkaar soms zelfs schreeuwend niet kunnen verstaan, of wij alles voelen trillen.
Voor ons is het naar maar voor de vissen is het nog veel erger.. Gaan allemaal onder in de tank zitten en dit blijft dan zo voor 1 a 2 weken ongeveer, en 2 keer gingen er visjes dood kort nadien.
Er is nu weer een verbouwing gaande en ik vrees voor de 3e keer dat het mis gaat.
Is er een bepaald systeem op de markt om aquaria tegen trillingen te beschermen?
En in hoeverre is geluid en factor en in hoeverre is trillingen een factor?
Wat ik mij ook afvraag los van dit.. is er geen wet die flat bewoners beschermd tegen geluid of trillingen van boven een bepaald niveau?
 
Er zijn heel veel regels over het veroorzaken van overlast en ook de VVE heeft daar iets over te zeggen
Maar het is niet zo dat er overdag niet gewerkt mag worden en enige overlast is daarbij niet te voorkomen
Dat hoort er een beetje bij als je in een ouder appartement woont.
Er is wel wat tegen te doen maar dat vergt een behoorlijk investering en een flinke verbouwing

ik denk dat de trillingen voor de vissen erger zijn dan het geluid (van een stevige muziek lijken ze zich in ieder geval weinig aan te trekken)
tegen trillingen kan je de bak best goed tegen beschermen door de kast of de bak zelf op dempend materiaal te plaatsen en los van de constructieve muren te houden
 

Terug
Bovenaan