Aquaball of Pickup voor in mijn 54L bakje?


P

Petrik

Guest
Beste allemaal,

Ik sta op het punt mijn standaard Juwel filter van mijn 54L bak te vervangen voor een kwalitatief beter filter. Filter is erg lastig in gebruik. Ruimte voor een extern filter heb ik helaas niet.
Mijn oog is gevallen op de volgende twee binnenfilter:

De Aquaball 130
http://www.eheim.com/en_GB/products/tec ... uaball-130

De Pickup 60:
http://www.eheim.com/en_GB/products/tec ... /pickup-60

Nu ben ik nog niet zo lang met aquaria bezig en vraag me af welke van de twee ik het beste kan nemen. Volgens mij zijn het beide prima filters.
De Pickup filter lijkt iets makkeljker schoongemaakt te kunnen worden. De Aquaball heeft weer net iets meer flow als de Pickup.

Ik ben op zoek naar een vooral stille pomp. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze pompen?

De pomp zal naast mijn bestaande pomp ingedraaid moeten worden (2-4 weken?). Kan iemand tips geven over hoe de filtering ingesteld dient te worden?
Als de nieuwe pomp het veel beter doet dan mijn oude zal de nieuwe pomp het meeste water filteren terwijl het filter nog geen of minder bacterien bevatten.

Laatste vraag is of ik het standaard filter materiaal kan laten zitten of dat ik met meerdere lagen moet gaan werken. Huisige standaard Juwel filter heeft een groene spons.
 
Welkom,Petrik op het AF.

Zijn allebei goeie filters,hoor.
En geruisloos.
Ik heb zelf de 2006.
Daar zitten 2 sponzen in.
Deze doe ik even in een beetje aquawater onderdompelen,en uit knijpen.

Zeg er wel bij,Heb er ook een extern bij staan.
Dus,is voor mij schoon maken geen punt.

Haal jij de Juwel weg,moet je er aan denken,dat je ook en groot aandeel bacterie weghaalt.
Maar,het Kan wel,in de bodem zitten ook bacterie. die het dan weer opvangen.
De groene spons is een nitraat spons,die niet meer gebruiken,nitraat is voor de planten.
 
Ik heb de aquaball 60 in mijn bak en ben er erg tevreden over. Je hoort hem totaal niet, behalve als je hem instelt dat hij luchtbelletjes in het water blaast. Schoonmaken is zo gepiept. Hij gaat makkelijk open, knijp het sponsje uit in aquarium water en plaats hem weer terug.
Ik heb verder geen ervaring met andere filters, dus kan niet vergelijken.
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Qua geluid zit het dus met beide wel goed zo te lezen.
De groene spons zat standaard in het Juwel filter. Gelukkig gaat deze vervangen worden.
De pomp gelijk vervangen is dus wel een optie. Dat is mooi. Ik dacht dat je ook hier opnieuw in moest draaien. Gezien je postcount (Bertus) neem ik dit graag van je aan. Scheelt ook weer gerommel met 2 pompen in 1 bak.
 
Nee,je hoeft niet opnieuw in te draaien.
Maar,je raakt Veel bacterie kwijt.
Hou dat altijd in je achterhoofd,he.
Dus het filter op zich nooit schooonmaken.

Laat het nieuwe filter eerst een week meedraaien,zodat hij verzadigt is,dan de Juwel weg snijden.
Met lang mes.



Heb hier zelf op 60 cm de Eheim Ecco 2234.
sN-hwPmwisjNIdb22dL2goG5FoCcabhJ.jpeg
 
Filters maak ik pas schoon als de doorstroom slecht is. Dit zal voor de evt. nieuwe pomp nog wel een tijdje duren.

Dat laatste stukje snap ik even niet Bertus. Een week mee draaien wel maar het wegsnijden van de Juwel filter met een lang mes.

Moet ik er een stuk spons afsnijden om in mijn nieuwe filter te gebruiken tijdens die week? Je zal vast iets anders bedoelen..

En heb helaas zelf geen ruimte voor een Ecco of een ander extern filter.
 
Ik heb twee Aquaballs en een Biopower. Het zijn goede filters, makkelijk te reinigen, maar zoooooooo lelijk !!!
Een "handige" ronde vorm in een rechthoekige bak?????? Mij ontgaat de logica, evenals van de kleur maar alla.
 
Ja het oog wil uiteindelijk ook wat he :) Natuurlijk helemaal in een aquarium. Ook daarom zit ik aan een Pickup te denken. Kan ik mooi in een hoekje kwijt en valt niet te veel op. Lijkt me ook net iets handiger schoonmaken gezien ik de behuizing er zo uit kan pakken. Hoewel ik de opties van de Aquaball qua uitstroom afstellen, pijpjes voor aan het wateropperlvlak etc, ook wel interessant vind. De Pickup is volgens mij alleen rechten en uit of aan.
 
Denk dat bedoelt wordt dat je de kunststof bak waar het juwel in zit het best los kunt snijden met een lang mes
 
Ok en mijn nieuwe filter daar tussen proppen om zo mee te draaien?
 
AadMec zei:
Ik heb twee Aquaballs en een Biopower. Het zijn goede filters, makkelijk te reinigen, maar zoooooooo lelijk !!!
Een "handige" ronde vorm in een rechthoekige bak?????? Mij ontgaat de logica, evenals van de kleur maar alla.

Het grote voordeel van de lelijke ronde vorm is dat er nooit vissen tussen de glaswand en filterbehuizing kunnen sukkelen. Ikzelf gebruik een Biopower. Ik heb hem een tijdje zonder uitstroompijpje gebruikt en toen is er een kuhli naar binnen gezwommen waardoor m'n andere vissen die dag gemalen vis gegeten hebben...
 
Petrik zei:
Ok en mijn nieuwe filter daar tussen proppen om zo mee te draaien?

Nee, als je de juwel filterbehuizing uit de bak wilt verwijderen, zodat je weer meer ruimte hebt ;)
 
Petrik zei:
Ok en mijn nieuwe filter daar tussen proppen om zo mee te draaien?

Nee, EERSt je nieuwe filter een week mee draaien.
DAARNA pas je filter weg halen.
anders gooi je gelijk die bacterie weg.

En kijk voor een filter op Marktplaats.
Scheelt je meer als de helft.
 
lucas1711 zei:
AadMec zei:
Ik heb twee Aquaballs en een Biopower. Het zijn goede filters, makkelijk te reinigen, maar zoooooooo lelijk !!!
Een "handige" ronde vorm in een rechthoekige bak?????? Mij ontgaat de logica, evenals van de kleur maar alla.

Het grote voordeel van de lelijke ronde vorm is dat er nooit vissen tussen de glaswand en filterbehuizing kunnen sukkelen. Ikzelf gebruik een Biopower. Ik heb hem een tijdje zonder uitstroompijpje gebruikt en toen is er een kuhli naar binnen gezwommen waardoor m'n andere vissen die dag gemalen vis gegeten hebben...

Idd nooit zo naar gekeken. Bij een ander vierkant filter is er idd al een een Cory klem komen te zitten.

Awwww neeeeeee !!!

De Biopower heeft een zwart / grijze kleur : Minder opvallend dan dat gore groen hahahaha. Gelukkig hebben ze er nog wat rode knoppen opgezet zodat je 'm toch blijft zien hahahaha.
 
Ok het is nu duidelijk mensen. Mijn pomp zit niet aan mijn bak gekit dus een mes heb ik niet nodig :) Vandaar de verwarring haha
 
De aquabal heeft geen sterke zuiging omdat de gehele ommanteling wordt gebruikt voor de aanzuiging van water. En niet een enkel buisje of een roostertje. Daarnaast kan je hem simpel groter maken. Dus nog zwakker
Ideaal bij jonge visjes.
 
Heb de Pickup 2008 bij mijn LFS opgepikt. Ben er nu al blij mee. Wat een verschil t.o.v. De standaard Juwel pomp. Nu er twee pompen in zitten moeten de vissen aardig doorzwemmen tegen de stroming in. Even in de gaten houden dus.

De Pickup leek me voor mij zelf net iets makkelijker in onderhoud.
 

Terug
Bovenaan