Aqua mest van Aqua Firma


D@nny H

Well-known member
Lid geworden
20 februari 2016
Berichten
706
Locatie
Hoofddorp
Website
www.instagram.com
Ik was op de vivarium en heb daar 2 proeflessen plantenvoeding van Aqua Firma gekregen.
Het zijn 2 flesjes 1 met een doorzichtige voeding en 1 flesje met een bruine vloeistof.

10ml van elk zou voldoende moeten zijn voor 100ltr aquarium water per week.

Ik ben zaterdag na de wekelijkse waterwissel gestart met dit product.
Dus een echte 1e indruk heb ik nog niet.
Tevens zijn er vorige week een boel nieuwe planten in het aquarium gegaan die ik op de vivarium heb gekocht.

Hebben jullie al ervaring met dit product?
 
Ik heb ze ook gekregen maar nog niet gebruikt. Het zal wel enige weken duren dat de planten daaraan zijn gewend dus ik ben wel benieuwd naar je ervaringen hiermee.
 
Ook ik heb twee van die flesjes gekregen.
Alleen is nergens terug te vinden hoeveel het van alles toevoegd.

Vandaar dat ik het maar voor de kamer planten gebruik.

De heldere vloeistof is nitraat, kalium en fosfaat. Dat maak ik sowieso goedkoper zelf.

En ook voor de bruine zijn voor minder geld goede oplossingen te koop.
 
Ook ik heb twee van die flesjes gekregen.
Alleen is nergens terug te vinden hoeveel het van alles toevoegd.

Vandaar dat ik het maar voor de kamer planten gebruik.

De heldere vloeistof is nitraat, kalium en fosfaat. Dat maak ik sowieso goedkoper zelf.

En ook voor de bruine zijn voor minder geld goede oplossingen te koop.
5 ml. per 100 liter water van beide flesjes, wekelijks zonder CO2 gebruik. Met CO2 gebruik 10 ml. per 100 liter wekelijks. Dit staat op het flesje evenals wat er precies inzit.

ik gebruik ze nu wel, mijn planten zullen mij vertellen hoe het bevalt!
 
5 ml. per 100 liter water van beide flesjes, wekelijks. Dit staat op het flesje evenals wat er precies inzit.

Dat is de dosering zonder CO2.

En er staat wat er in het flesje zit. Maar zet dat maar eens om naar wat er in het aquarium komt.
 
5 ml. per 100 liter water van beide flesjes, wekelijks zonder CO2 gebruik. Met CO2 gebruik 10 ml. per 100 liter wekelijks. Dit staat op het flesje evenals wat er precies inzit.

ik gebruik ze nu wel, mijn planten zullen mij vertellen hoe het bevalt!
Hoeveel, kalium, nitraat, fosfaat, magmesium, ijzer etc. Voeg je dan toe?
 
Daarvoor zal je de mengverhouding moeten kennen. Denkelijk kiest men ervoor om de dosering zo eenvoudig mogelijk te maken. Dit geldt trouwens ook voor merken als Easy Life en andere merken , bijvoorbeeld.
Van easy life kun je achter halen wat het toevoegd.


63BE8352-51E4-4962-96AF-D52C64DC81CD.png



2B62A00C-B0F5-4DAE-816D-1FF53C4BEA00.png
 
Van easy life kun je achter halen wat het toevoegd.


Bekijk bijlage 154958


Bekijk bijlage 154959
Dat klopt Dirk! Maar je moet er wel naar zoeken evenals bij andere merken. Niet dat ik een voorkeur heb, overigens. Ik ben nieuwsgierig naar het resultaat met Aquamest. Planten reageren altijd vrij snel dus weet ik dan ook of er verschil is met de producten van Backplay (medelid) die ik normaal gebruik en waarvan ik wel weet wat er inzit én in welke dosering.
 
Ben ook wel benieuwd maar ben denk een beetje teveel control freak om dit in mijn bak te proberen.
Wel leuk dat je het gaat testen. Ga je ook de regelmatig je nitraat en fosaat testen?
 
Ben ook wel benieuwd maar ben denk een beetje teveel control freak om dit in mijn bak te proberen.
Wel leuk dat je het gaat testen. Ga je ook de regelmatig je nitraat en fosaat testen?
Ja, dat ga ik nu wel doen want ik wil wel weten hoe het staat met mijn water waarden. Dit doe ik dus nu wat vaker dan gebruikelijk met mijn Colombo druppeltest.
 
Het constante testen doe ik de laatste tijd steeds minder. Ik kijk vooral naar de vissen en garnalen met name de kleuren.
Tevens kijk ik goed naar de plantengroei (vorm snelheid van groei).
Dat doe ik ook bij de 3 garnalen aquariums dat zegt meer dan de druppeltesten.


Ben ook wel benieuwd maar ben denk een beetje teveel control freak om dit in mijn bak te proberen.
Wel leuk dat je het gaat testen. Ga je ook de regelmatig je nitraat en fosaat testen?
 
Het constante testen doe ik de laatste tijd steeds minder. Ik kijk vooral naar de vissen en garnalen met name de kleuren.
Tevens kijk ik goed naar de plantengroei (vorm snelheid van groei).
Dat doe ik ook bij de 3 garnalen aquariums dat zegt meer dan de druppeltesten.
Het gaat er in dit geval om hoeveel voeg je toe als je dat spul gebruikt.
 
Zal vanavond ff een fotootje van mijn bakkie maken. Ik heb nog wel een foto maar er staan sinds afgelopen zondag wat nieuwe plantjes in die ik op de beurs gekocht heb dus moet ff een nieuwe maken.
Staat er eindelijk redelijk mooi bij.
@Sanneke80 is de lekker aan het rommelen geweest in mijn Rio.

Dit is mijn garnalen bakkie alvast

20171109_190821.jpg
 
Die sporen kunnen best ok zijn maar die macro fles is best duur.
Maak je makkelijk zelf goedkoper
 
Ja ik zou het ook zelf maken maar ja sommige mensen hebben liever het gemak van de kant en klare natuurlijk.
 
Die sporen kunnen best ok zijn maar die macro fles is best duur.
Maak je makkelijk zelf goedkoper
Klopt met de poeders van planted box kan je 6 liter maken voor 30 euro. Tenminste als je het doet volgens de handleiding dan.
Ik ben nu aan mijn 2e 2litetfles bezig en heb voor ruim nog een keer in het zakje zitten.
 
Mist de verhouding het zelfde is.
Nu 10ml op 100ltr aquariumwater per week.
Ik weet nog met de EI die ik toen volgde dat er meer dan 10ml per 100ltr per week gebruikt moest worden.

Klopt met de poeders van planted box kan je 6 liter maken voor 30 euro. Tenminste als je het doet volgens de handleiding dan.
Ik ben nu aan mijn 2e 2litetfles bezig en heb voor ruim nog een keer in het zakje zitten.
 
Mist de verhouding het zelfde is.
Nu 10ml op 100ltr aquariumwater per week.
Ik weet nog met de EI die ik toen volgde dat er meer dan 10ml per 100ltr per week gebruikt moest worden.
Als je geen co2 geeft moet je indd 30ml per 100 liter water geven per week.
Als je geen co2 geeft 10ml per 100 liter water.

Maar ik geef en co2 en 15ml per 100 liter water.
Dus ik ben van de EI methode afgestapt .
Ik heb nog nooit zo weinig algen gehad als nu en de water waardes zijn stabiel.
 
Ei wat ik ooit gebruikte was iets van 60ml per week op 100 ltr. en als je co2 gaf was de concentratie van de sporenelementen iets sterker. Mbt macro was er geen verschil in dosering.

Ieder zijn voorkeur natuurlijk.
Ik probeer dit product gewoon uit en zie wel of het bevalt.
 
Ik probeer dit product gewoon uit en zie wel of het bevalt.
De kosten van dit product zijn natuurlijk gerelateerd aan de grote van je aquariums.
Bij kleinere bakjes heb je minder nodig en zijn de kosten niet zo hoog en dan zou het gemak van kant en klaar het wel waard zijn.
Hoe groter de bak hoe meer het loont om het zelf aan te maken.

Maar ben wel benieuwd hoe het je bevalt.
 
Mbt macro was er geen verschil in dosering.

Dat ligt eraan hoe je het aanmaakt want als je dosering van de verpakking volgt dan voeg je respectievelijk 83 en 4 gram toe op 500ml en dan is voor een dosering van 20/2 de hoeveelheid fosfaat dubbel.
Maar je kan het inderdaad wel zo aanmaken dat het gelijk is qua hoeveelheid stockoplossing.
 
Aqua-mest, 't is niet mijn ding. Even vooraf; de bemesting is uitgetest in een Rio 180. Men geeft een dosering aan van 10 ml. uit elk flesje op 100 liter water per week. Uitgaande van een waterhoeveelheid van zo'n 150 liter water netto in mijn bak 'heb ik iets meer dan 2 ml. gedoseerd per dag(!). Als resultaat merkte ik dat mijn Nitraat gehalte sterk terug loopt en mijn Fosfaat gehalte loopt op! Mijn beginwaardes waren NO3 10 en PO4 1.0 mg/l. Nu zijn ze: NO3 5 en PO4 meer als 2.5 mg/l. Kijkend naar mijn planten valt op dat met name mijn Ludwigia raar reageert d.w.z. de bladeren worden bruinrood, veel minder rood als voorheen. Voor mijn gevoel is er iets niet goed met de verhoudingen in dit product. Om geen narigheid te krijgen stop ik hier mee en ga over naar mijn eigen producten.
Het is niet mijn bedoeling om hierover te oordelen of zelfs te veroordelen, 't is, als gezegd, niet mijn product en zal het ook niet gaan gebruiken.
 
Hoe lang heb je het gebruik Ben?
Verhoogt fosfaat zit je zeker niet op te wachten.
Welk product gebruikte je voorheen?

Ik doseer per week en merk tot op heden nog geen negatieve reacties van de planten en of vissen.
Ook geen algen.

Ik zal de waarde eens meten.

Aqua-mest, 't is niet mijn ding. Even vooraf; de bemesting is uitgetest in een Rio 180. Men geeft een dosering aan van 10 ml. uit elk flesje op 100 liter water per week. Uitgaande van een waterhoeveelheid van zo'n 150 liter water netto in mijn bak 'heb ik iets meer dan 2 ml. gedoseerd per dag(!). Als resultaat merkte ik dat mijn Nitraat gehalte sterk terug loopt en mijn Fosfaat gehalte loopt op! Mijn beginwaardes waren NO3 10 en PO4 1.0 mg/l. Nu zijn ze: NO3 5 en PO4 meer als 2.5 mg/l. Kijkend naar mijn planten valt op dat met name mijn Ludwigia raar reageert d.w.z. de bladeren worden bruinrood, veel minder rood als voorheen. Voor mijn gevoel is er iets niet goed met de verhoudingen in dit product. Om geen narigheid te krijgen stop ik hier mee en ga over naar mijn eigen producten.
Het is niet mijn bedoeling om hierover te oordelen of zelfs te veroordelen, 't is, als gezegd, niet mijn product en zal het ook niet gaan gebruiken.
 
Hoe lang heb je het gebruik Ben?
Verhoogt fosfaat zit je zeker niet op te wachten.
Welk product gebruikte je voorheen?

Ik doseer per week en merk tot op heden nog geen negatieve reacties van de planten en of vissen.
Ook geen algen.

Ik zal de waarde eens meten.
Een week en drie dagen heb ik het gebruikt, nl. direct na ons bezoek, op zondag, aan het Vivarium. Dagelijks heb ik met een druppeltest gemeten. Je zag het verloop over de tijd gezien. Mogelijker wijs is e.e.a. wel aan te passen als je zou weten wat er precies in welke fles zit én in welke verhouding. Een argument overigens ook al eens geuit door Dirk Bazuin. Dat ga ik niet uitzoeken, ik ben uitgegaan van de geadviseerde dosering. Zelf gebruik ik normaal de producten van medelid Backplay die ik wel naar wens kan doseren en bij mij ook goede resultaten geven.
 
1 week en 3 dagen is nog niet erg lang wie weet zat het oude product nog in het aquarium water.
Ik ben afgelopen zaterdag na een 50% waterwissel begonnen en wil het een maand aankijken.

En natuurlijk meten is weten je moet doen waar je aquarium goed op reageert.
Ik zal morgen een meten.
 

Terug
Bovenaan