Aqaurium met tussenschots verwarmen


Noran

Member
Lid geworden
12 februari 2023
Berichten
16
Leeftijd
17
Hoi. Ik ben Noran en heb een vraag over dit aquarium.
Hoe doe ik dit aquarium verwarmen ? Hij is 1 Meter breed en verdeeld in 5 vaken. In iedere tussenschot zit een gat met een spons die wel het water doorlaat , maar niet de dieren. Mijn vraag is : hoe doe ik het aquarium verwarmen zonder dat in 1 vak het water te heet wordt en de andere vakken koud blijven?
 

Bijlagen

  • 20230305_171230.jpg
    20230305_171230.jpg
    59.5 KB · Weergaven: 73
Hoe groot zijn die vakjes? En waar gaat het water als het door die gaten is gegaan, naartoe?
(en wat wil je er in gaan houden?)
 
Lijkt wel op verkoopbakjes bij de lfs. Hoe groot zijn die bakjes afzonderlijk? En qua filtering? Lijkt wel alsof elk vak afzonderlijk een filter heeft op de foto.
 
20x50x30cm per vak . Ik wil kleine garnalen houden .
Het water gaat naar de ander vakken via de sponzen als je 1 vak vult .
 
Een vak is 20x50x30 cm .
Iedere bak heeft inderdaad een losse filter, maar dat is al geregeld. Een man in Belgiƫ heeft dat aquarium gemaakt en hebben we van hem gekocht. Die maakt alle aquariums zelf .
 
je kunt overal een 25watt verwarming inhangen, dat werkt gegarandeerd.

Ik denk niet dat de tussenschotten de warmte vanaf 1 vak door geven. En dan zou het water in 1 vak warm worden en de laatste lauw. Maar dat zou je moeten uitproberen denk ik. Door bijvoorbeeld in het middelste vak een verwarming te hangen en dan kijken hoe warm de buitenste vakken uiteindelijk wordt.
 
Oke. Dankje voor de tip .
 
Denk dat ze gewoon allemaal warm worden.
Eerste vak te warm zal niet gebeuren want dan slaat de verwarming gewoon uit.
Het water zal zich gewoon vermengen.
 
Oke
 
Je kan ook in een van de twee buitenste vakken een verwarming plaatsen, en daarnaast een opvoerpompje. Een kleintje. Of een superfish-filtertje, dat werkt ook. Daar een slang aan, slang over alle vakken heen doen en in het laatste vak uit laten komen. Dan stroomt het vanuit dat laatste vak via de sponsjes weer terug naar het beginvak. Snap je wat ik bedoel? :)

Liever zoiets denk ik dan werkelijk ieder vak een verwarming geven.

Wel even zorgen dat die sponzen niet dichtslibben, en de tussenschotten wat ruimte over hebben aan de bovenkant voor het geval er toch een spons het water niet goed door zou laten. Je kunt zo nodig het opvoerpompje regelen (afknijpen) met een kraantje, zodat je precies de stroming krijgt die jij wilt. Dat je niet vast zit aan de stroming die het pompje toevallig geeft en dat misschien geen goede match is zeg maar.
 
Oke. Dat is ook handig inderdaad . Dankje
 
Ik heb een 115x50x45 bak / 3 met glazen tussenschotten.
Heb geprobeerd om de middelste bak te verwarmen, maar de andere bakken komen niet lekker mee.
De middelste bak zou 32graden moeten zijn om de andere 2 op 25/26 te krijgen, en dat is in een aquarium kamer waar de temperatuur in deze tijd van het jaar sowieso al rond de 23c hangt.

Kortom: praktischer om elke bak zijn eigen kleine verwarming te geven.
 
Je kan ook in een van de twee buitenste vakken een verwarming plaatsen, en daarnaast een opvoerpompje. Een kleintje. Of een superfish-filtertje, dat werkt ook. Daar een slang aan, slang over alle vakken heen doen en in het laatste vak uit laten komen. Dan stroomt het vanuit dat laatste vak via de sponsjes weer terug naar het beginvak. Snap je wat ik bedoel? :)

Liever zoiets denk ik dan werkelijk ieder vak een verwarming geven.

Wel even zorgen dat die sponzen niet dichtslibben, en de tussenschotten wat ruimte over hebben aan de bovenkant voor het geval er toch een spons het water niet goed door zou laten. Je kunt zo nodig het opvoerpompje regelen (afknijpen) met een kraantje, zodat je precies de stroming krijgt die jij wilt. Dat je niet vast zit aan de stroming die het pompje toevallig geeft en dat misschien geen goede match is zeg maar.

An sich een (goed) idee, toch zou ik bang zijn dat de 1 harder gaat pompen dan de ander en je last krijg van overstromingen.
Ook ga je de systemen schakelen, dus mocht je in 1 van de bakken gezeik hebben met ziektes dan is het in de anderen ook raak.
 
An sich een (goed) idee, toch zou ik bang zijn dat de 1 harder gaat pompen dan de ander en je last krijg van overstromingen.
Ook ga je de systemen schakelen, dus mocht je in 1 van de bakken gezeik hebben met ziektes dan is het in de anderen ook raak.
Ja je moet het wel een beetje failsafe maken. šŸ™ƒ Net zoals je bijv bij een bioloog rekening moet houden met het slechtste scenario (voldoende extra capaciteit en bonuspunten voor aansluiting riool).

Ziektes, tsja, klopt. Mijn tactiek is dan juist om alles te koppelen, zodat het watervolume maximaal is. En dat dan goed biologisch filteren. Dan kan er m.i. weinig fout gaan. Het ontstaan en verspreiden van ziektes gebeurt nooit toevallig, het is te sturen.

Zal wel gek klinken. Maar ik geloof niet dat catastrofale uitbraken mogelijk zijn in een evenwichtig draaiend systeem.
 
Nog 1 vraag. Kan er mss een warmte mat onder het aquarium inplaats van n verwarming?
 

Terug
Bovenaan