aqaurium frame maken


visjesnl

Member
Lid geworden
22 oktober 2022
Berichten
5
Leeftijd
24
hi,

Ik wil graag een aqaurium frame voor 2 juwel 110 aqauria bouwen, ik wil ze op dezelfde kast hebben. Nu heb ik een ontwerp gemaakt van hoe ik denk wat een stevig frame zou zijn. Onthoud het zijn 2 aparte aqauria op 1 kast de afmetingen zijn 200x50x70. Hopelijk kunnen jullie mij vertellen of het frame goed zou zijn of niet, en zo niet, wat kan er beter. Ik voeg 2 afbeeldingen toe eentje met de onderste laag apart, middelste laag apart en bovenste laag apart. En eentje van het complete frame. Voor meer toelichting of vragen laat maar weten

=
Afbeelding1.png
Afbeelding2.png

vriendelijke groeten
 
Dat ziet er goed uit! Zoals ik het zie op jou tekening ligt de bovenste laag compleet op de steun poten, zo heb je voldoende steun. Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor hout je gaat gebruiken maar dit is ruim voldoende sterk en doordacht. Je gaat ruimte tussen de 2 aquarium overhouden als ik het goed begrijp?
 
Hoe zorg je dat het geheel niet gaat scharen?
 
zeker sterk genoeg. (Wellicht iets overdreven zelfs) zelf zou ik de binnenste staanders achterwege laten. Dan hou je in de onderkast ook nog wat ruimte over. Zorg ervoor dat het bovenframe recht is. Eventueel voorzien van een watervaste multiplex plaat.

Tegen het scharen heb ik de achterkant voorzien van een dikke plaat. Kan je direct spullen tegenaan schroeven. Van voor naar achter heb ik schoren geplaatst maar je zou je ook een plaat tegen de zijkanten aan kunnen schroeven.
 
Ik zou het gewoon maken van aluminium profielen. Heb al mijn stellingen zo gemaakt.
Als je even gaat googelen op handytube is het wel te vinden.
Worden netjes op maat gezaagd en zet je zonder schroeven in elkaar 👌🏼
 
hi,

Dat ziet er goed uit! Zoals ik het zie op jou tekening ligt de bovenste laag compleet op de steun poten, zo heb je voldoende steun. Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor hout je gaat gebruiken maar dit is ruim voldoende sterk en doordacht. Je gaat ruimte tussen de 2 aquarium overhouden als ik het goed begrijp?
Ja de aquaria hebben een lengte van 83cm en zullen meerendeels rusten op de 1ste - 2de en de 4de - 5de balken van het binnenste gedeelte. En daar tussen is het gewoon een open ruimte met niks erop.
 
zeker sterk genoeg. (Wellicht iets overdreven zelfs) zelf zou ik de binnenste staanders achterwege laten. Dan hou je in de onderkast ook nog wat ruimte over. Zorg ervoor dat het bovenframe recht is. Eventueel voorzien van een watervaste multiplex plaat.

Tegen het scharen heb ik de achterkant voorzien van een dikke plaat. Kan je direct spullen tegenaan schroeven. Van voor naar achter heb ik schoren geplaatst maar je zou je ook een plaat tegen de zijkanten aan kunnen schroeven.
hi,

ik heb nu deze schoren geplaats (zie afbeelding) zou dit voldoende zijn? En zou ik in mijn geval gewoon een extra plaat kunnen toevoegen om scharen te verkomen? De afmetingen zijn 200x50x70.
Afbeelding3.png
 
hi,

ik heb nu deze schoren geplaats (zie afbeelding) zou dit voldoende zijn? En zou ik in mijn geval gewoon een extra plaat kunnen toevoegen om scharen te verkomen? De afmetingen zijn 200x50x70.Bekijk bijlage 374037
Dat zou ik zonder twijfel aandurven. Een extra plaat kun je er altijd tegenaan schroeven.
 
Meer dan stevig genoeg lijkt mij. Kijk eens naar de fabrieksonderkasten, op 2 meter misschien twee à drie tussenschotten en zelfs nog zonder frame.
Op jouw zeer degelijke ontwerp verlies je uiteindelijk ook veel ruimte. Als je goed en degelijk plaatmateriaal koopt hoeft het niet zo enorm te zijn. De verticale druk op degelijk materiaal kan heel veel dragen. Goed waterpas afstellen zodat de draagkracht evenredig wordt verdeeld is een van de belangrijkste zaken en natuurlijk goede verbindingen/koppelstukken.
 
Al zet je hier een 200x50x70 aquarium bovenop, ben je nog steeds ver boven de grens van sterk genoeg.
Nu heb j 4 tussenschotten getekend. Persoonlijk zou ik daar 3 kastjes van +-60cm van maken.
Qua maat hout ben je met 44x69mm balkjes zeker sterk genoeg.
Zoals eerder vermeld, leg er wel een vlakke houten plaat bovenop, zodat de aquaria volledig ondersteund zijn (belangrijker dan waterpas)
 

Terug
Bovenaan