Appelslakken!


S

Sterrekind

Guest
Ben net stad en land afgeweest, en overal hetzelfde verhaal. De appelslak mag niet meer verkocht worden, het dier is invasief geworden in Spanje en mag dus niet meer verhandeld worden.

Heb nu een zebraslakje ( ieuw) gehaald, toch maar een keer het illegale slakkencircuit in dan....
 
Huh?! Wat vreemd?? Dat is toch raar? Mogen de appelslakken nog wel gehouden worden? ( degenen die ze al hebben) Mogen ze ook nog via marktplaats verkocht worden?
 
je mocht ze nog houden maar niet kweken en verdelen dacht ik gelezen te hebben
 
Niet kweken, en zeker niet verkopen. De gewone appelslak heeft zich kennelijk zo ontwikkeld dat deze in Spanje kan overleven in het wild, en dat is dus een groot probleem. Zelfs bij Hornbach hoorde ik dit verhaal.
 
Ze mogen alleen niet meer ingevoerd worden, de handel erin is hier in Nederland nog steeds niet verboden. E.e.a wordt aan de wetgever over gelaten om daarin iets te regelen. Tot nu toe is dat helemaal nog niet gebeurd, en aangezien ze in Den Haag wel wat beters te doen hebben (hoop ik) zal dat ook nog wel enige tijd duren
 
Druk met kruipen voor Rusland zeker in Den Haag...
 
En de handel is wel verboden aldus zowel de dierenwinkel medewerker als de Hornbach-medewerker. Die had het over controles die ze wel eens kregen, en dat hij zeer zeker het risico niet ging lopen met appelslakken. Als het gewoon nog is toegestaan om kweek te verkopen, dan zou die hele controle ook onzinnig zijn denk ik.
 
Sterrekind zei:
Druk met kruipen voor Rusland zeker in Den Haag...

Nee,hoe e het best het geld uit onze zakken kunnen kloppen.
En dan weer Milarden aan Griekenlad kunnen geven.
Anders vallen die banken weer om.


Nee,wij vallen niet,zeker.
 
Sterrekind zei:
En de handel is wel verboden aldus zowel de dierenwinkel medewerker als de Hornbach-medewerker. Die had het over controles die ze wel eens kregen, en dat hij zeer zeker het risico niet ging lopen met appelslakken. Als het gewoon nog is toegestaan om kweek te verkopen, dan zou die hele controle ook onzinnig zijn denk ik.

Veldhuis verkoopt ze gewoon nog..ook online.
Op Marktplaats ook.
En als je ...appelslakken online kopen....in google zet dan krijg je zat koopmogelijkheden.
 
Gek is dat, en online kopen is ook gek aangezien verzenden ook al niet mag. Het is wat met die slakken :D
 
Toch nog maar even de tekst zoals die vorig jaar al gepubliceerd is :

Alle soorten slakken van het genus Pomacea, de appelslakken die als algeneters in aquaria gebruikt worden, zijn met directe ingang verboden in
de gehele Europese Unie. Aanleiding hiertoe is een plaag van appelslakken inrijstvelden in de Ebro-delta in Spanje. Formeel is het houden van
appelslakken niet langer toegestaan, maar de precieze invulling daarvan is aan de lidstaten.

Uitgangspunt hiervoor is het daadwerkelijke risico voor de natuur en de productieplanten. In Nederland wordt dit risico niet hoog geacht. De import van appelslakken is verboden en fytosanitaire certificaten voor waterplanten dienen een verklaring te bevatten dat die planten zijn onderzocht en vrij bevonden van appelslakken en/of hun eieren.

Controle vindt plaats bij import, maar ook in de vrije natuur. Bij verkooppunten en particulieren zullen geen controles plaatsvinden. Het is
echter wel van groot belang geen appelslakken in de vrije natuur uit te zetten. Dit geldt overigens voor ALLE dieren. Het is bovendien bij wet
verboden!

In Nederland is verder hier wettelijk nog niets over geregeld (nogmaals ze hebben in Den Haag even wel wat beters te doen), er mag dus ook gewoon nog met hier gekweekte exemplaren gehandeld worden
 
Kijk eens hier op het forum bij ` aangeboden`......zo ben ik ook aan mijn jonge appelslakken gekomen.....prima adres!
 

Terug
Bovenaan