appelslakken gaan dood ?

Henry en annette

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2012
Berichten
323
Locatie
Sittard
Er zijn al 2 appelslakken van 2,5 cm dood binnen 4 dagen .
Heeft iemand een idee waaraan dat kan liggen .
Gezelschapsbak 200x60x70.
Vissen doen het verder goed en kleinere slakken ook .
Heb alleen co2 iets verhoogd staat op 10mg /l
Heb ze vier weken geleden in de winkel gekocht .
Groet Henry.
 
Slakken zijn heel gevoelig voor metalen! Dus zullen zij er het eerst onderuit gaan bij bvb koper of andere metaal ophopingen in het water. Je kan op enkele metalen testen maar ik denk niet dat dit inbegrepen is in alle basis testsets. Daarbij is een dode slak een grote belasting dus zou ik zoiezo een deel van het water preventief verversen. Heeft u onlangs werken gehad aan het water? (in huis of in de straat?)
 
Misschien iets van Botia s die deze slakken aanvallen?
 
Geen werkzaamheden aan mijn water gehad .
Ik heb er inderdaad 2 botia.s inzitten ,maar zie ze nooit achter mijn slakken aangaan of doen ze dat s'nachts .
ik krijg ze niet gevangen?
 
Mijn vader heeft ook Botia s en daar gingen juist ook de Appels eraan. Zegt misschien niet alles maar toch;)
 
Dank je ,dan toch maar proberen mijn botia's te vangen. Suggesties hoe te vangen ?
 
Ja ik zeg alleen maar wat de ervaring bij mn vader is maar goed......
 
Dit is al de tweede keer dat mijn appelslakken dood gaan dus de kans is groot dat het de botia;s zijn .
Mijn botia's zie ik maar zelden mijn slakken de hele dag ,dus die wil ik niet missen en dadelijk eten ze ook mijn andere slakken op .

DSC01561.JPG
 
Die is erg mooi en ik heb 12 Tylo s in een 65 liter nano. Denk eraan dat deze de sprieten niet intrekken zoals Appels wel doen dus als je vissen hebt die graag pikken daaraan dan kan dat problemen geven. Ik heb ze daarom ook in een speciaalbak zonder vissen. ik heb er 1,5 jaar geen jongen bij gehad maar nu lopen er opeens zo n 12 kleintjes rond.
 
Mijn botia's zie ik maar zelden mijn slakken de hele dag ,dus die wil ik niet missen en dadelijk eten ze ook mijn andere slakken op .

Mn vader ziet ze af en toe en alleen rond de voedertijd zie je ze voor de ruit heen en weer banjeren.
 
Ja klopt alleen via voedertijd .maar niet voor de raam maar door de hele bak.
Ik zal de tylo ;s goed in de gaten houden of de andere vissen er vanaf blijven .
ik heb regenbogen als hoofdvissen.
 
Heb je al eens kleine Tylo s gehad? Die zijn ook erg leuk om te zien en ook erg klein. Ik gok zo rond de halve centimeter.
 
Ik heb ze twee weken geleden pas gekocht toen ik mijn regenbogen ging ophalen.
340 km gereden naar Belgie (incl retour). maar heel grappig hoe ze hun huisje meeslepen .
De kweker had in al zijn visbakken tylos en appelslakken zitten en ook nog anderen.
Hij vertelde mij dat appelslakken goed waren voor je jonge vissen en eitjes omdat ze een bepaalde stof uitscheiden
Welke heb jij ?
 
Ik heb de Tylo orange en yellow dacht ik. Ook een paar Taunus zitten erbij. Je hebt er ver voor moeten rijden zeg. Die jij hebt qua kleur heb ik jammer genoeg weer niet. Dat verhaal over stoffen ken ik niet.
 
De Tylo orange zijn ook heel mooi ,het huis valt niet zo op maar de slak zelf wel .
Bij mijn slakken is het net andersom,het blauw valt heel goed op ook al zitten ze verscholen.
Ik wilde graag regenbogen die niet iedereen heeft.en dat ik zeker weet waar ze vandaan komen .
In de winkel koop je alleen de algemene en weet je nooit uit welk gebied ze komen.
vandaar dat ik ze via IRG belgie heb gekocht .In Nederland moest ik nog verder rijden.
Ik woon in het zuiden en de meeste regenboogliefhebbers wonen in het noorden.
 
Laatst bewerkt:
Die is erg mooi en ik heb 12 Tylo s in een 65 liter nano. Denk eraan dat deze de sprieten niet intrekken zoals Appels wel doen dus als je vissen hebt die graag pikken daaraan dan kan dat problemen geven. Ik heb ze daarom ook in een speciaalbak zonder vissen. ik heb er 1,5 jaar geen jongen bij gehad maar nu lopen er opeens zo n 12 kleintjes rond.

Mocht je er een paar kwijt willen dan hoor ik het graag.
 
Terug
Bovenaan