Appelslakken eten planten?


Laurenz

Member
Lid geworden
16 juni 2019
Berichten
15
Leeftijd
25
Hoi,

Ik heb 2 dagen geleden 2 appelslakken gekocht bij de dierenwinkel.
Ik zie nu dat bij bijna alle planten de wortels uit de grond zitten en niet alles nog vast zit in de grond.
Ik vermoed dat de appelslakken de planten opeten
Dit zijn de foto’s van de slakken en planten:
17D94180-8500-45C1-843D-D3F066B8625C.png
63705EF2-E5C1-4AA5-9C6B-96620CB36427.png
5776426F-B36E-4E67-A72B-229088A06F2A.png
D15C4E74-49FC-4B0B-8809-4D1A61D308BA.png

EF616101-633D-4D43-A288-95A1BE6C20E3.jpeg

54EDE55A-BBA1-4BBE-A48D-C6969EBA8740.jpeg

4B959497-AA5A-4F14-A24B-C51B952FA858.jpeg


Zijn dit wel appelslakken?
De verkeerde soort?
Heeft het een andere reden?
Wat moet ik nu doen?
 
Dat ziet er inderdaad uit als een appelslak. Er zijn best een aantal soorten appelslakken en ik ken er maar 1 die van je planten afblijft namelijk de Pomacea diffusa. Dat is een appelslak waarvan het huisje aan de bovenkant iets in een puntje loopt en niet vlak is. Ik ben geen expert hierin maar als ik het even snel beoordeel is de slak die jij hebt geen diffusa.
 
Ik zie dit nooit bij mijn appelslakken en geef meer de schuld aan de stenen in je bakje, als een appelslak daar langs gaat verschuiven de stenen en maken de planten kapot, waarna de slakken dan van de plant kunnen eten.
Ik heb zelf een aantal grote slakken erin en zelfs de gevoeligste planten blijven heel.
 
Dat ziet er inderdaad uit als een appelslak. Er zijn best een aantal soorten appelslakken en ik ken er maar 1 die van je planten afblijft namelijk de Pomacea diffusa. Dat is een appelslak waarvan het huisje aan de bovenkant iets in een puntje loopt en niet vlak is. Ik ben geen expert hierin maar als ik het even snel beoordeel is de slak die jij hebt geen diffusa.
Oei
Dat ziet er inderdaad uit als een appelslak. Er zijn best een aantal soorten appelslakken en ik ken er maar 1 die van je planten afblijft namelijk de Pomacea diffusa. Dat is een appelslak waarvan het huisje aan de bovenkant iets in een puntje loopt en niet vlak is. Ik ben geen expert hierin maar als ik het even snel beoordeel is de slak die jij hebt geen diffusa.
Oh dat is wel spijtig, als ik ze genoeg ander voer geef bijv komkommer schijfjes zullen ze dan alsnog de planten eten?
En wat moet ik met de slakken doen als ze blijven eten?
 
Probeer inderdaad eens wat komkommer, algentabletten .
 
 
Ik heb er nu een schijfje komkommer in gedaan en ze eten er goed van, hopelijk zal dit het probleem oplossen. Zelf denk ik niet dat het probleem de stenen zijn maar anders ben ik genoodzaakt de slakken eruit te halen. Is er iemand die zeker weet of dit de verkeerde soort is?
 
Soorten onderscheiden is lastig en in mn link kun je volgens mij het onderscheid lezen.
 

Terug
Bovenaan