Aplocheilichthys normani verdwijnen langzaam


YDB

Active member
Lid geworden
30 augustus 2023
Berichten
28
Leeftijd
33
Locatie
Leipzig
Sinds einde vorig jaar kwam het wel eens voor dat er om de paar weken een lichtoogvisje verdween. Nu dacht ik dat dit kwam doordat ze zeer gevoelig zijn, maar het lijkt dat er toch iets anders aan de hand is. Bij de laatste drie exemplaren dat zijn verdwenen, is het me opgevallen dat degene die uitvalt/verdwijnt telkens een klein gezwelletje ontwikkelt vlakbij de kop/kieuwen. Ik heb er enkele foto's van proberen maken en had gehoopt dat jullie wat verduidelijking konden maken.. De foto's lijken redelijk groen, maar voor één of andere reden maakt de camera op mijn telefoon het groener dan in werkelijkheid.



Bedankt alvast!
 

Bijlagen

  • Media (1).jpeg
    Media (1).jpeg
    174.8 KB · Weergaven: 21
  • Media.jpeg
    Media.jpeg
    176 KB · Weergaven: 19
Normani komt uit oerwoud/savanne riviertjes. Schoon stromend water zonder organische vervuiling.
Ammonia, nitraat en nitriet beschadigen de kieuwen.
Zou het daar toch echt in zoeken. Zeker als je wildvang hebt. Vaker een waterwissel en minder voeren.
Eigenlijk moet je ze houden in water zonder nitraat, laat staan nitriet/ammonia.

M.v.g. John.
 
Wat vragen waarmee we wellicht meer duidelijkheid kunnen krijgen:

- Hoe groot is de bak?
- Wat zijn de bewoners?
- Welk voer geef je ze?
- Wat voor filter draait erop, en met welke filtermaterialen erin?
- Hoe vaak en op welke manier wordt het filter onderhouden?
- Hoe is de stroming door de hele bak? Veel/weinig?
- Heb je evt een overzichtsfoto?

Het is moeilijk te zien op de foto, maar bij witte plekken zijn vaak bacteriën betrokken. De aantallen bacteriën hangen dan weer sterk samen met o.a. de filtering. Ammoniak, nitriet en nitraat zou je in een goed draaiende en onderhouden bak niet op schadelijke niveaus verwachten. Sowieso veroorzaken die stoffen geen witte plekken.
 
Wat vragen waarmee we wellicht meer duidelijkheid kunnen krijgen:

- Hoe groot is de bak?
- Wat zijn de bewoners?
- Welk voer geef je ze?
- Wat voor filter draait erop, en met welke filtermaterialen erin?
- Hoe vaak en op welke manier wordt het filter onderhouden?
- Hoe is de stroming door de hele bak? Veel/weinig?
- Heb je evt een overzichtsfoto?

Het is moeilijk te zien op de foto, maar bij witte plekken zijn vaak bacteriën betrokken. De aantallen bacteriën hangen dan weer sterk samen met o.a. de filtering. Ammoniak, nitriet en nitraat zou je in een goed draaiende en onderhouden bak niet op schadelijke niveaus verwachten. Sowieso veroorzaken die stoffen geen witte plekken.
Bacteriën zou je ook niet in een goed draaiende bak verwachten Gino.
Deze situatie is al in een eerder topic besproken. Ik verzorg enkele honderden lichtogen, een soort of 15 en er is een gouden regel: nitraat liever niet. Bijna alle problemen starten daarmee.

M.v.g. John.
 
Bacteriën zou je ook niet in een goed draaiende bak verwachten Gino.
Deze situatie is al in een eerder topic besproken. Ik verzorg enkele honderden lichtogen, een soort of 15 en er is een gouden regel: nitraat liever niet. Bijna alle problemen starten daarmee.

M.v.g. John.
Bacteriën zijn altijd aanwezig, in duizenden tot miljoenen stuks per milliliter water. Hoeveel er zitten hangt samen met de organische belasting in een bak en hoeveel van die belasting je filterbacteriën weten weg te nemen. Voor alle vissen is het van belang dat de bacteriedruk beperkt blijft, maar voor blackwater-soorten (als deze soort dat is, ik weet dat niet) nog meer. Daarom ook mijn vragen over de filtering. :)

Nitraat is voor alle vissen waar dat ooit wetenschappelijk voor onderzocht is, geen groot probleem gebleken. Je moet echt denken aan honderden mg/L om de eerste effecten te gaan zien. De lever van een vis kan dat heel effectief verwerken. Ik zou me om die stof dus niet zo'n zorgen maken. Maar goed, als er ergens bewijs van te vinden is dat zelfs een lage concentratie nitraat bij deze soort al kwaad kan.... ik hoor het graag. Het zou wel bijzonder zijn als deze soort anatomisch afweek wat dat betreft.
 
Wat vragen waarmee we wellicht meer duidelijkheid kunnen krijgen:

- Hoe groot is de bak?
- Wat zijn de bewoners?
- Welk voer geef je ze?
- Wat voor filter draait erop, en met welke filtermaterialen erin?
- Hoe vaak en op welke manier wordt het filter onderhouden?
- Hoe is de stroming door de hele bak? Veel/weinig?
- Heb je evt een overzichtsfoto?

Het is moeilijk te zien op de foto, maar bij witte plekken zijn vaak bacteriën betrokken. De aantallen bacteriën hangen dan weer sterk samen met o.a. de filtering. Ammoniak, nitriet en nitraat zou je in een goed draaiende en onderhouden bak niet op schadelijke niveaus verwachten. Sowieso veroorzaken die stoffen geen witte plekken.
Om even te antwoorden op je vragen:
Hoe groot is de bak?
Rio 240: 120*40*50

Bewoners:
- 1x Ancistrus
- 6x Farlowella
- Koppel Apistogramma viejita 'Gold'
- Koppel A. cacatuoides (komen meer vrouwtjes op termijn)
- Koppel Microgeophagus ramirezi
- Koppel dwarsbandsnoekje

Ik voer ze afwisselend:
- Vlokkenvoer (totaalvoeder tetra)
- Oase Organix korrels
- Rode muggenlarven uit de vriezer
- JBL pleco pellets
- Komkommer/courgette
De eerste drie voer ik twee soorten voeder alle dagen, er blijft nooit iets nadat ik ze heb gevoederd. De twee laatste voer ik één van de twee elke dag. De komkommer/courgette blijft maximaal 10 uur in de bak liggen.

De filter is een JBL CristalProfi Greenline e901 met in de bovenste twee laden zitten de sponzen die er bij zaten en in de onderste lade zit er siporax.

De filter reinig ik om de 6 weken en hier reinig ik meestal enkel de middelste tray (uitspoelen van deze sponzen), hierna gaat de bovenste tray naar het midden en zo wisselt het af.

De stroming is moeilijk te beschrijven.. De outlet geeft beweging aan de meest verre planten, maar de vissen kunnen gemakklijk tegen de stroming inzwemmen. Je ziet alle planten heel rustig heen en weer bewegen.

Overzichtsfoto zojuist genomen:
Media (2).jpeg


Er wordt ook CO2 toegevoegd en de nodige plantenvoeding. De waterwaardes heb ik gisteren nog getest (NO2, NO3, pH zijn de enige die ik heb) en deze waren inorde. De bak zelf draait al sinds eind vorige zomer en alle andere bewoners doen het goed. De laatste die zijn toegevoegd zijn de A. viejita en dat was 6 weken terug.
 
Bacteriën zijn altijd aanwezig, in duizenden tot miljoenen stuks per milliliter water. Hoeveel er zitten hangt samen met de organische belasting in een bak en hoeveel van die belasting je filterbacteriën weten weg te nemen. Voor alle vissen is het van belang dat de bacteriedruk beperkt blijft, maar voor blackwater-soorten (als deze soort dat is, ik weet dat niet) nog meer. Daarom ook mijn vragen over de filtering. :)

Nitraat is voor alle vissen waar dat ooit wetenschappelijk voor onderzocht is, geen groot probleem gebleken. Je moet echt denken aan honderden mg/L om de eerste effecten te gaan zien. De lever van een vis kan dat heel effectief verwerken. Ik zou me om die stof dus niet zo'n zorgen maken. Maar goed, als er ergens bewijs van te vinden is dat zelfs een lage concentratie nitraat bij deze soort al kwaad kan.... ik hoor het graag. Het zou wel bijzonder zijn als deze soort anatomisch afweek wat dat betreft.
Gino, ik begin mijn eerste reactie duidelijk met organische belasting. Dat is waar alle ellende begint, een hoger nitraat gehalte is een duidelijk gevolg en daar beginnen de problemen en zo verklaar ik dat ook.. Zeker bij jungle/savanne soorten zoals normani.
Met bacteriën bedoelde ik een bacteriële infectie. Dat er bacteriën in een aquarium leven dat weet ik wel.
heb je wel eens lichtogen gehouden?

M.v.g. John.
 
Om even te antwoorden op je vragen:
Hoe groot is de bak?
Rio 240: 120*40*50

Bewoners:
- 1x Ancistrus
- 6x Farlowella
- Koppel Apistogramma viejita 'Gold'
- Koppel A. cacatuoides (komen meer vrouwtjes op termijn)
- Koppel Microgeophagus ramirezi
- Koppel dwarsbandsnoekje

Ik voer ze afwisselend:
- Vlokkenvoer (totaalvoeder tetra)
- Oase Organix korrels
- Rode muggenlarven uit de vriezer
- JBL pleco pellets
- Komkommer/courgette
De eerste drie voer ik twee soorten voeder alle dagen, er blijft nooit iets nadat ik ze heb gevoederd. De twee laatste voer ik één van de twee elke dag. De komkommer/courgette blijft maximaal 10 uur in de bak liggen.

De filter is een JBL CristalProfi Greenline e901 met in de bovenste twee laden zitten de sponzen die er bij zaten en in de onderste lade zit er siporax.

De filter reinig ik om de 6 weken en hier reinig ik meestal enkel de middelste tray (uitspoelen van deze sponzen), hierna gaat de bovenste tray naar het midden en zo wisselt het af.

De stroming is moeilijk te beschrijven.. De outlet geeft beweging aan de meest verre planten, maar de vissen kunnen gemakklijk tegen de stroming inzwemmen. Je ziet alle planten heel rustig heen en weer bewegen.

Overzichtsfoto zojuist genomen:
Bekijk bijlage 374796

Er wordt ook CO2 toegevoegd en de nodige plantenvoeding. De waterwaardes heb ik gisteren nog getest (NO2, NO3, pH zijn de enige die ik heb) en deze waren inorde. De bak zelf draait al sinds eind vorige zomer en alle andere bewoners doen het goed. De laatste die zijn toegevoegd zijn de A. viejita en dat was 6 weken terug.
Je bak ziet er mooi uit. Ik blijf echter wel bij de gevoeligheid voor nitraten, zou eens een nieuwe druppel test kopen.
Lichtogen zijn pure carnivoren kijk dus uit met droogvoer waar veel koolhydraten in zitten dat verteren ze moeilijk.

John.
 
Je bak ziet er mooi uit. Ik blijf echter wel bij de gevoeligheid voor nitraten, zou eens een nieuwe druppel test kopen.
Lichtogen zijn pure carnivoren kijk dus uit met droogvoer waar veel koolhydraten in zitten dat verteren ze moeilijk.

John.
Hey John,

Bedankt voor de info! Ik wil in de toekomst ook een kweekje opzetten met artemia, hier gaan ze allemaal tekeer op. Het droogvoer van Tetra (vlokkenvoer) vertouw ik inderdaad niet zo, maar het voer van Oase Organix, werd me verkocht als een kwaliteitsvoer..

Misschien moet ik er toch maar eens over nadenken om de volledige set te kopen van jbl voor mijn waterwaardes te testen.

Y.
 
Om even te antwoorden op je vragen:
Hoe groot is de bak?
Rio 240: 120*40*50

Bewoners:
- 1x Ancistrus
- 6x Farlowella
- Koppel Apistogramma viejita 'Gold'
- Koppel A. cacatuoides (komen meer vrouwtjes op termijn)
- Koppel Microgeophagus ramirezi
- Koppel dwarsbandsnoekje

Ik voer ze afwisselend:
- Vlokkenvoer (totaalvoeder tetra)
- Oase Organix korrels
- Rode muggenlarven uit de vriezer
- JBL pleco pellets
- Komkommer/courgette
De eerste drie voer ik twee soorten voeder alle dagen, er blijft nooit iets nadat ik ze heb gevoederd. De twee laatste voer ik één van de twee elke dag. De komkommer/courgette blijft maximaal 10 uur in de bak liggen.

De filter is een JBL CristalProfi Greenline e901 met in de bovenste twee laden zitten de sponzen die er bij zaten en in de onderste lade zit er siporax.

De filter reinig ik om de 6 weken en hier reinig ik meestal enkel de middelste tray (uitspoelen van deze sponzen), hierna gaat de bovenste tray naar het midden en zo wisselt het af.

De stroming is moeilijk te beschrijven.. De outlet geeft beweging aan de meest verre planten, maar de vissen kunnen gemakklijk tegen de stroming inzwemmen. Je ziet alle planten heel rustig heen en weer bewegen.

Overzichtsfoto zojuist genomen:
Bekijk bijlage 374796

Er wordt ook CO2 toegevoegd en de nodige plantenvoeding. De waterwaardes heb ik gisteren nog getest (NO2, NO3, pH zijn de enige die ik heb) en deze waren inorde. De bak zelf draait al sinds eind vorige zomer en alle andere bewoners doen het goed. De laatste die zijn toegevoegd zijn de A. viejita en dat was 6 weken terug.
Mooie bak! Dank je wel voor de uitgebreide antwoorden. Het is zo op afstand niet goed mogelijk om zekerheid te krijgen over wat je vissen mankeerden. Maar er zijn wel een aantal punten die je eventueel kunt nagaan om je bak gezonder te maken voor de vissen. Kijk maar of je er iets mee kunt/wilt. :)

De filtering is iets aan de magere kant voor de vissen die je (alles bij elkaar) wilt gaan houden. Je kunt dit verbeteren door:
- De blauwe sponzen zoveel mogelijk met rust te laten zodat het ecosysteem daarin intact blijft (niet meer spoelen tenzij het filter slecht doorloopt).
- De siporax te vervangen door spons, want dat heeft een grotere biologische capaciteit.
- Eventueel kun je een voorfilter gebruiken om je sponzen te ontzien van grotere deeltjes, zodat ze goed hun werk kunnen blijven doen. Je kan bijv een netje over de intake van het potfilter doen, of een grof stuk spons.

En wat ook helpt: probeer alle vissen (incl de "planteneters") enkel voer te geven met een hoog eiwitgehalte. Liefst 45-50% of meer. In de praktijk is dat vooral voer waar veel dierlijk en weinig plantaardig materiaal in zit. Dat is beter verteerbaar voor je vissen, zelfs voor algeneters e.d..

Hierdoor komen er minder koolhydraten in je bak. Vissen verteren die niet zo goed, maar bacteriën des te beter. Die bacteriën groeien dan harder en geven (door opname van die koolhydraten in hun lichaam) extra snel verstopping van je filter. Als je komkommer en dat soort dingen weet weg te laten, scheelt dat een stukje belasting. :)

Wat verder nog goed is voor je vissen en je filterbacteriën is een goede beluchting. Dus met het filter het wateroppervlak goed in beweging krijgen. (Ik weet niet in hoeverre je spraybar dat nu voor elkaar krijgt.) Dit botst wel met je toediening van CO2.

Gino, ik begin mijn eerste reactie duidelijk met organische belasting. Dat is waar alle ellende begint, een hoger nitraat gehalte is een duidelijk gevolg en daar beginnen de problemen en zo verklaar ik dat ook.. Zeker bij jungle/savanne soorten zoals normani.
Met bacteriën bedoelde ik een bacteriële infectie. Dat er bacteriën in een aquarium leven dat weet ik wel.
heb je wel eens lichtogen gehouden?

M.v.g. John.
Ik snap nu beter wat je bedoelt. :) Alleen, ik weet niet of we met organische belasting hetzelfde bedoelen? Ik bedoel ermee: aminozuren, eiwitten, koolhydraten en andere producten die in het water komen afkomstig van rottend voer, blaadjes, dode beesten enzovoort. In een aquarium komen die stoffen (door de hoge visbezetting) al gauw in grotere concentraties voor dan in het wild, met aanwakkering van bacteriegroei tot gevolg.

Stikstofverbindingen zoals nitraat kunnen indirect wel van organische belasting komen, dus ze kunnen samenhangen met een grote input van vissenvoer en dat soort dingen, maar de stoffen an sich kunnen een vis fysiologisch niet veel doen. Er is geen (bekende) manier waarop een nitraat van 5 of 10 of 50 mg/L het welzijn van zo'n lichtoogje kan dwarsbomen. Die kieuwen pompen wel door.

Ik heb ze zelf overigens nooit gehouden. Maar wel mooie beesten. :)
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan