Aplocheilichthys Normani in gezelschapsaquarium?


M

Muzrub

Guest
Ik ben al een tijdje bezig met het visbestand in mijn Lido 120, die ondertussen 2,5 weken staat in te draaien.
Nu was ik eergisteren in de LFS en zag ik daar een stel normani's zwemmen, en ik was zwaar onder de indruk van het uiterlijk van dit visje.

Nu heb ik nog geen ervaring met killi's en weet ik niet of ze geschikt zijn voor een gezelschapsaquarium, want ik ben niet van plan er een speciaalbak van te maken.

De beoogde medebewoners zouden garnalen, een koppel/harem van een Apistogramma of Mikrogeophagus soort zijn, en eventueel nog Corydoras Habrosus. Zou dat problemen opleveren? Ik hoor wel eens dat killi's garnalen eten, maar het lijkt me niet dat die in het bekje van de normani passen?

Als de Apisto's niet samen zouden gaan met de Normani's, wat is dan een goed alternatief voor een 'blikvanger'?
 
Je apisto's eten met liefde garnalen.
De door jouw genoemde killifish is erg moeilijk in onderhoud wegens de grote gevoeligheid voor verkeerde waterwaardes.
 
Ik heb vroeger een grote groep garnalen samen met Apistogramma Borelli gehouden. De Borelli's snoepten soms wel eens een jong garnaaltje, maar de groep bleef maar groeien, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om.

Ik lees op het internet juist dat ze vrij gemakkelijk zijn voor wat betreft de waterwaarden.

Heb jij zelf ervaring met de normani's? Hoe ging dat?
 
Ik heb er een schooltje van.
Had ook gelezen dat het moeilijke visjes waren die zonder echte aanleiding plots kunnen sterven.
Ik heb er lang geen problemen mee gehad, tot deze zomer toen de temperatuur van 22-23 naar 27 graden ging.
Op de warmste dagen stierven er altijd een paar. In totaal is 3/4 gestorven, buiten het warme weer was er niets veranderd.

Leuke visjes vind ik het persoonlijk niet.
Op foto's zie je ze een school vormen, dat doen ze hier dus niet.
Ze hebben nogal last van stress als er in de bak gewerkt word, ze schieten dan alle kanten op en staan dan lange tijd geparalyseerd door angst stil.
De ogen veranderen dan ook.
Als het licht uitgaat duiken ze naar de bodem en botsen dan tegen de ruiten.
Dit heb ik wat kunnen minderen door nachtverlichting te plaatsen.
 
Ja heb er zelf ervaring mee, binnen een 3tal maanden was de complete groep overleden.
 
Hmm. Het wordt 's zomers heel erg warm in m'n huis omdat de isolatie slecht is, dus dan is dat misschien niet zo'n goed idee.

Yvonne, waar lag het bij jou aan? Hoe was de temperatuur bij jou?
 
Ze worden sowieso niet oud, anderhalf/2jaar is al erg oud.
 
De oorzaak hebben we nooit kunnen achterhalen, de waardes waren altijd gewoon goed, geen enkele andere vis/garnaal had ergens last van in die bak, heb dan ook maar gewoon me er bij neer gelegd dat het inderdaad een moeilijke vis is.
 
Hmm. Dan is het misschien geen goed idee. Zou de Pseudepiplatys annulatus wel een optie zijn met deze medebewoners?
 
Ikzelf had de epiplatys dageti, en die zijn stukken makkelijker in het houden als die lichtoogjes.
 
Ik heb die lichtoogjes ook (een twintigtal) en heb er eigenlijk nooit problemen mee. Ze planten zich ook gemakkelijk voort bij mij. Ik zie regelmatig een klein lichtoogje tegen de stroom inzwemmen bovenin de bak. Ze worden ook volwassen al blijft dat aantal redelijk beperkt.
Dus ik verschiet er een beetje van dat ze hier als moeilijk omschreven worden. Dat is zeker niet mijn ervaring.
 
De Dageti wordt 7cm volgens AquaVisie, is dat niet wat aan de grote kant voor een Lido 120?
 
Totaal niet vergelijkbaar die twee soortjes. Beiden leuk, dat wel.
Een hele groep wegvallen kan een keer gebeuren, daarmee is nog zeker niet gezegd dat een soortje lastig te houden is of zwak. Ik vind daarnaast veel en veel meer berichten op het internet dat het een 'easy fish' en 'suited for beginners' is, dan 'difficult'. Zegt niet alles, maar ik zou me niet meteen bang willen laten maken. Je kunt er toch nog eens verder naar zoeken ze op het internet, naar andere ervaringen?

~ Ivo
 
Mijn ervaring is ook dat ze vrij makkelijk zijn hoor. Heb ze nu bijna een jaar bij de kogelvisjes zitten en heb nog geen uitval gehad.
 
Ik lees wel dat ze niet van licht houden. EEn flinke portie rijfplanten toevoegen denk ik dan!

Muzrub zei:
De beoogde medebewoners zouden garnalen, een koppel/harem van een Apistogramma of Mikrogeophagus soort zijn, en eventueel nog Corydoras Habrosus.
De Apistogramma en Mikrogeophagus zou ik niet bij de rest van het bestand vinden passen. Op een enkele soort na moeten die allemaal een stukje warmer en voor lichtoogjes en Corydoras habrosus hou je de bak best wat koeler (graadje of 22/23 is prima), voor garnalen maakt het niet zoveel uit. Ook is 60cm voor de meeste soorten Apistogramma en Mikrogeophagus best krap, ook al is de bak net ietsje dieper.

Als koppel/haremvisje kun je misschien denken aan Aphyosemion australe 'gold'. Past perfect bij die temperatuur en is geweldig mooi. Kun je misschien zelfs wel 2 koppeltjes of 2 mannen met 4 vrouwen van houden.
Dario dario is ook nog een leuk soortje die zeker goed past qua bakmaat en temperatuur. Schijnen soms moeilijke eters te zijn omdat ze leven voer zouden prefereren, maar met een grote garnalenpopulatie vinden ze wel wat, want het zijn zeker rovertjes, maar uitroeien zullen ze een populatie niet.

~ Ivo
 
Muzrub zei:
De Dageti wordt 7cm volgens AquaVisie, is dat niet wat aan de grote kant voor een Lido 120?

Die website heeft heel veel foutieve antwoorden.
Hier waren ze maximaal 5 cm.
 
Wat een fantastisch mooi visje Ivo, dat klinkt zeker als een goed idee. Goed om te horen ook dat de normani's gewoon goed te doen zijn :)
Dan kom ik dus uit op:

2m 4v Aphyosemion Australe
15 Aplocheilichthys Normani
10 Corydoras Habrosus
Xx Garnalen

Het aquarium is vrij dicht beplant, met voldoende schuilplaatsen en een donkere bodem. Ik zal binnenkort ook nog wat drijfplantjes regelen, en dan moet het helemaal goedkomen lijkt me?
 
Normani en australe zijn beiden oppervlaktevisjes dus dan kan je beter een keuze maken tussen deze twee.
 
Ik lees juist dat de Australe zich meer in het midden van de bak ophoudt?
 
A. australe zwemt overal. De normani's midden/boven. Normani's zijn makkelijk te houden visjes, niet gevoelig voor kleine waterwaarden schommelingen. Ze worden echter niet oud em een hoge temperatuur verkort het leven drastisch. Als je groep in een keer uitvalt dan ligt dat aan de wijze waarop je ze houdt, want het zijn sterke visjes.
 
Normani en australe zijn beiden niet lang levend na uiterlijk 2 jaar heb je het wel gehad.
 
Hoi Muzrub, ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik een klein schooltje blauwoogjes toegevoegd aan m'n gezelschapsbak. Ook ik was gefascineerd door hun uiterlijk. De eerste weken ging bijna de helft daarvan dood waardoor het voelde als een regelrechte miskoop. Nu, anderhalf jaar later, zijn geen van de visjes van het oorspronkelijke schooltje meer in leven helaas...maar heb nog wel circa 100+ stuks nageslacht verspreid over 3 bakken. Inmiddels zou ik een heel boek kunnen schrijven over deze visjes, dus mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag :)

Soms gaat er eentje dood aan de gevolgen van een witte schimmelinfectie welke niet besmettelijk of overdraagbaar lijkt te zijn...voor de rest vind ik het erg sterke visjes die totaal geen moeite lijken te hebben met verschillende waterwaarden.

Het is erg leuk om deze visjes te zien opgroeien en het duurt maanden voordat ze volwassen zijn, waarna ze gegarandeerd weer voor nageslacht zullen zorgen.
 
@HCM, ben erg benieuwd naar je boek . . . Van mij mag je je ervaringen hier vertellen met de blauwoogjes . . .
 
Leuk om te horen HCM, er zwemt ondertussen al een maand of 4 een groepje in het aquarium rond. Ik heb er 15 gekocht, waarvan er in de eerste week inderdaad 4 gesneuveld zijn. Maar de rest houdt zich sterk en ik merk dat ze gegroeid zijn, daarnaast tekenen er zich bij een aantal ook steeds langere en puntigere vinnen af, ik denk dat dat de mannetjes zullen zijn.
 

Terug
Bovenaan