Apistogramma Man ovale plek


R

RvanWijk

Guest
Hey mensen,

Een aantal weken 3/4 heeft mijn Cacatuioudes man een ovaal plekje op de zijkant iets onder vin. Ik dacht dat een het een beschadiging was van het jagen en zwemmen. Het was vrij klein en zag er onschuldig uit. Nu viel me vanochtend op dat deze plek is gegroeid echter de ontlasting is goed, eten doet die meer dan goed, zwemt normaal rond en vertoont normaal gedrag.

Is dit een beschadiging of moet ik me zorgen maken?
 
Als het groter wordt is dat meestal niet zo positief,heb je een foto?
 
Als het groter wordt is dat meestal niet zo positief,heb je een foto?

Klopt vandaar ook mijn zorgen.. overigens een kanttekening. Het vrouwtje is een week geleden gestorven aan wormen waar er een kuur is geweest. Afgelopen woensdag voor 50% ververst en vrijdag gemeten met de volgende waardes:

Ph 7,5
Kh 8
Gh 12
Nitriet 0,0

Via druppeltest gemeten. Er zit een nieuwe vrouw in die het verder naar behoren doet.

Yes heb ik daar zie je het wel duidelijk!

D5B5F162-828F-4947-99BA-842EF4A07052.jpeg
 
Als het op z'n kop zat zou het vrijwel de gatenziekte kunnen zijn maar nu twijfel ik,de plek lijkt er wel heel veel op vind ik.
Ben benieuwd wat de experts morgen zeggen als ze wakker zijn.
 
Als het op z'n kop zat zou het vrijwel de gatenziekte kunnen zijn maar nu twijfel ik,de plek lijkt er wel heel veel op vind ik.
Ben benieuwd wat de experts morgen zeggen als ze wakker zijn.

Eens dat vermoeden kreeg ik ook maar de rest van zijn lichaam is volledig vrij vandaar dat ik het zo vreemd vind + als die nou zwakker werd zou ik het ook gaan begrijpen maar er gebeurd verder niks vreemds met de vis.
 
Niemand?
 
Kijk anders eens bij Bassleer.com in de ziekten database of je het daar herkent. JBL heeft dat ook dacht ik.
 
Kan ook een wondje zijn. Kijk eens naar zijn ontlasting. witte slijmerige draden duid op gatenziekte. stoppen dan ook met eten. Door wormenkuur gebrek vitmines/mineralen? Inderdaad is meestal eerst de kop aan de beurt. In korte tijd meteen 1 z on groot gat is vreemd meestal begint met van klein naar groot en dat is niet in een paar dagen.
 

Bedankt! Ga ik eens op kijken.

Kan ook een wondje zijn. Kijk eens naar zijn ontlasting. witte slijmerige draden duid op gatenziekte. stoppen dan ook met eten. Door wormenkuur gebrek vitmines/mineralen? Inderdaad is meestal eerst de kop aan de beurt. In korte tijd meteen 1 z on groot gat is vreemd meestal begint met van klein naar groot en dat is niet in een paar dagen.

Klopt! Ontlasting is bruin en normaal ik zag 1 of 2x iets wits erbij komen maar niet slijmerig of draden. Hij stopt ook niet met eten wacht nog steeds sochtends netjes op zijn voer.

De kop is nog steeds niks aan te zien. De gehele vis overigens niet buiten die plek. 4 weken terug ongeveer was hij vrij klein waar die nu iets in uitgebreid dat vind ik het vreemd eraan. Het heeft vrij lang geduurd waar je dan ook zou verwachten als het een ziekte is dat hij ander gedrag gaat vertonen dat is alleen niet het geval.
 
Even een update. Heb na het aanraden van de LFS een zoutbad gedaan. Hun gaven te kennen dat het geen flagellaten of gatenziekte is. Nu ben ik 5 dagen verder en lijkt het er niet beter op te worden. Het lijkt zelfs erger te worden (zie foto) hij heeft een klein gaatje in de vin bij de plek en nu twijfel ik of die dat al had. Het gedrag is nog steeds prima, eet goed, vertoond nog steeds paringsgedrag en is actief. Het is nu 5 weken geleden dat het eerste plekje kwam. Zoals je op de foto ziet heeft hij ook een dun sliertje ontlasting nog daar.

IMG_2522.jpg
 

Terug
Bovenaan