Apistogramma macmasteri


tomansky

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2011
Berichten
330
Locatie
Boxtel
Website
vissenpraat.wordpress.com
Hallo iedereen,

Ik heb een aantal maanden geleden 3 Apistogramma macmasteri's over genomen van iemand. Omdat de kleuren toen ik de vissen ophaalde wat bleker waren kon ik de geslachten niet goed zien. Volgens de verkoper zijn het 2 mannen 1 oudere en 1 jongere en 1 vrouw.

Nu ik de vissen vaker tevoorschijn zie komen twijfel ik over de geslachten. Kunnen jullie me helpen?
Ik denk zelf dat ik drie mannen heb :(


Vis 1:
mac1.jpg
mac1b.jpg


Vis 2:
mac2.jpg
mac2b.jpg


Vis 3:
mac3.jpg
mac3b.jpg
 
De bovenste vis kan ik niet helemaal goed beoordelen, maar ik denk dat je 3 mannen hebt.
 
Bedankt voor het meedenken. Vis 1 (de eerste twee foto's) schat ik zelf ook als man in omdat er ook duidelijk de fel blauwe stippen onder zijn ogen heeft.

Ik denk dat ik op 1 of andere manier met iemand moet gaan ruilen.
 
Bedankt voor het meedenken. Vis 1 (de eerste twee foto's) schat ik zelf ook als man in omdat er ook duidelijk de fel blauwe stippen onder zijn ogen heeft.

Ik denk dat ik op 1 of andere manier met iemand moet gaan ruilen.

Fel blauwe stippen is geen aanduiding voor een man. Aangezien de soort behoorlijk veel gekweekt is, zijn er verschillende stammen ontwikkeld. Er zijn verschillende stammen bekend met blauwe stippen/vlekken op de wang bij beide geslachten. Een betere indicatie is een blauwe anaalvin, welke al op jonge leeftijd ontwikkelt, en het patroon van de vlekken op de zijde van de vis.
Mijn beweegreden om de eerste vis als man te bestempelen is het overmatige rood in de rugvin, staartvin en borstvin. Daarnaast merk ik geen duidelijke gele ondertoon (maar dit kan door de foto komen), welke bij deze soort in principe al vroeg aanwezig is bij vrouwen.
 
Ik kom net bij toeval nog wat oudere foto's tegen van deze zelfde vissen en daar lijkt dat 1 van de vissen toch wel een vrouwtje te zijn.


foto van 2 september 2016
_MG_3137.jpg



10 december 2016
_MG_4377.jpg



Ik ga vandaag een nieuwe set foto's maken en die voor de zekerheid. Ik ga net zolang door totdat ik goede foto's heb van alle 3.
 
Er is een kans dat de bovenste foto een vrouw is, maar het zou ook kunnen dat het een verscholen mannetje is. Zijn het wildvang vissen? Wildvang-varianten hebben namelijk bijna nooit zoveel rood in de vinnen als de foto boven en onder.
 
Er is een kans dat de bovenste foto een vrouw is, maar het zou ook kunnen dat het een verscholen mannetje is. Zijn het wildvang vissen? Wildvang-varianten hebben namelijk bijna nooit zoveel rood in de vinnen als de foto boven en onder.

Ik weet niet of het wildvang vissen zijn, maar Ik denk het niet.

Welke lijkt een vrouwtje te zijn volgens jou?

Want ik zie twee foto's van mannelijke exemplaren.

Ik dacht de eerste foto (2 september) omdat deze vis toch overwegend geel gekleurd is.
 
helaas is het zo dat door het vele door kweken veel kenmerken al niet meer specifiek zijn voor een geslacht zo ook het rood in de vinnen zie je bij doorgekweekte vrouwen al wel
ook de gele kleur en zwarte borst vinnen zijn geen echt goede kenmerken aangezien mannen zich zeer goed kunnen camoufleren als vrouw
wel kun je het vaak aan de bouw van de vissen zien vrouwen zijn vaak wat gedrongen en mannen wat langer gerekt
de eerste foto in het te koop topic doe mij toch echt denken dat dat een vrouw is.
 

Terug
Bovenaan