Apistogramma elizabethae


S

Steven

Guest
Beste medeaquarianen,

Na een half jaar geleden weer begonnen te zijn met mijn aquariumhobby, ben ik nu bezig met een kweekbak/Zuid-Amerika biotoop. Ik heb vanaf mn 10e tot m'n 20ste vele soorten Apistogramma succesvol gehouden en gekweekt. Daarvoor had ik altijd een aantal 60cm bakken en 80cm bakken ingericht staan.
Van de week heb ik weer een 60cm (54l) bak klaargezet en deze draait nu in. De uiteindelijke bezetting zal 10x Nannostomus Espei en een koppel Apistogramma zijn. Ik neig naar A. bitaeniata, A. agassizii of een soort uit de Nijsseni groep. Welke ik in het verleden goed heb kunnen houden in soortgelijke aquaria.
Ook vind ik de A. elizabethae een schitterende vis, maar ik heb nooit het genoegen gehad om ze te houden.
De bak zelf is juist ingericht en zal geen moeilijkheden opleveren door ingegraven holen en schuilplekken in de vorm van hout en beplanting. Het water is voor 80% osmosewater. Hardheid en ph heb ik nog niet gemeten, want die meting heeft voor mij pas een waarde als de bak volledig ingedraaid is over 3 weken.

Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met de A. elizabethae en lijkt jullie deze geschikt voor een 60cm bak? O.b.v. de informatie die ik heb gevonden verwacht ik van niet, maar misschien heeft iemand positieve ervaringen met deze vis in een soortgelijke bak.

Alvast bedankt voor jullie informatie:)
 
Je weet zelf al aardig hoe de vork in de steel zit.
Enige opmerking van onze kant daarom is: heb je een reservebak staan, dan heb je meteen een backup klaar voor het geval het verkeerd uitpakt. Dat risico is er nl. altijd wel.
 
Dat is idd wel noodzakelijk. Ik heb een 80cm met een bewezen koppel A. panduro er in zitten, welke ik evt. zou kunnen uitvangen en in zo'n situatie zou omwisselen met de soort in de 60cm. Niet de meest handige oplossing, maar als ik moet ingrijpen dan zou dat kunnen. Met A. bitaeniata, A. agassizii en mogelijk ook A. elizabethae hangt het volledig af van de nukken van het mannetje of deze vis als koppel gehouden kan worden in een 60cm. Ik wil dit met name ondervangen door een volwassen vrouw uit te kiezen en een jong mannetje erbij te zetten
 
In 60*30*30 heb ik al A. nijsseni en A. baenschi gekweekt.
Zorg voor afleidingsvissen en voldoende schuilplaatsen/gezichtsbrekers.
Ik zou 2 halfwas dieren nemen. Want 't zou niet de eerste keer zijn dat een vrouw een man de dood injaagt...
 
Afleidingsvissen komen er zeker in, waarschijnlijk Nannostomus espei. Nannostomus soorten vind ik wel het meest geschikt voor afleiding van Apisto's. Aangezien ze vaak in dezelfde wateren worden gevangen als Apisto's, hard kunnen zwemmen en tegen een stootje kunnen. Het wordt een blackwater biotoop met veel hout, bladeren en Zuid-Amerikaanse planten. (verschillende Echinodurussen en een aantal Hydrocotyle soorten) Door al het hout en bladeren is het water na een week behoorlijk bruin :D Ik ben wel erg benieuwd hoe de planten het houden in dat water.
Er zijn 2 flinke holen ingegraven, met de opening van elkaar afgedraaid, zodat er geen zichtlijn is. De bak zal geen probleem worden voor Apisto's, mijn enige beperking is het gedrag van de vissen
 
Er zijn 2 flinke holen ingegraven, met de opening van elkaar afgedraaid, zodat er geen zichtlijn is.
Dit is leuk totdat moeders gaat vrijzwemmen met de zwerm larfjes. Dan heb je helemaal niks meer aan legholen met de opening van elkaar weg gedraaid.
 
Dit is leuk totdat moeders gaat vrijzwemmen met de zwerm larfjes. Dan heb je helemaal niks meer aan legholen met de opening van elkaar weg gedraaid.
Ja dat is zeker waar, maar ik denk dat de opzet in eerste instantie minder stress op zal leveren voor een vrouwtje met eieren. De kans dat ze de eieren dan opeet lijkt me kleiner. (Ook al is er een redelijke kans dat de eerste paar legsels van een Apisto vrouwtje opgegeten worden los van stress) Als de larfjes gaan zwemmen en door de bak geleid worden, zal ik op moeten letten of het mannetje geen agressiviteit toont richting het vrouwtje. Sommige Apisto soorten kennen broedzorg van beide ouders, maar er zijn ook een aantal soorten waarbij de mannetjes minder deelnemen.
 
Onze tip zou zijn: dikke laag bladeren. Wij hebben nu in de meterbak zeker 10 jonkies agassizii van verschillende formaten zwemmen.
We hadden en mannetje met 4 vrouwtjes. Onze indruk is dat alle jonkies die het hebben gemaakt zijn van de vrouwtjes die het meest teruggetrokken en tussen de bladeren leefden.
 
Bladeren komen er zeker in! Heeft een hoop voordelen voor de jonkies en voor de oudere vissen vind ik. Ik vraag me alleen of ik de gok moet nemen met A. elizabethae. Buiten het feit dat het behoorlijk zielig voor de vissen is als ik ze mogelijk te klein houd, zijn ze ook behoorlijk prijzig en vaak wildvang.
 
Heb je een update over hoe je het nu gedaan hebt met de bak en hoe de bak eruit ziet?
 
Uiteindelijk heb ik toch gekozen om de Elizabethae's te gaan houden in een 60 cm. Ik heb gekozen voor een koppel i.p.v. harem, gezien de territoria van de vrouwtjes. Inmiddels staat de bak alweer 5 maanden en heb ik 2 nestjes gehad, waarvan alle 2 opgegeten zijn. Agressiviteit valt gelukkig erg mee.

De bak ziet er zo uit:
6Fmov6.jpg


Het mannetje:
S2zyhL.jpg


7bbAXv.jpg


Het vrouwtje:
lrd21F.jpg


CvuO6s.jpg


Een van de 13 Nannostomus espei's:
T0YN4G.jpg
 
Ah ziet er goed uit! Mij werd het sterk afgeraden om deze op 60cm te houden ivm de grote die de mannetjes bereiken. Gelukkig gaat het bij jou goed!
 

Terug
Bovenaan