Apistogramma Cacatuoide man?


J

Joan1995

Guest
Beste iedereen,

Ik heb zo'n maand geleden twee vrouwtjes en een mannetje gekocht van de Apistogramma Cacatuoide. Een van de twee vrouwtjes had zo'n anderhalve week jongen en alles ging goed, tot gisteren. Bij thuiskomst was het mannetje nergens meer in het aquarium te bekennen. Na een zoektocht hebben we hem uitgedroogd achter de aquariumkast gevonden.

Het orriginele plan was om een net te gaan spannen over het aquarium zodat dit niet nog een keer kon voorkomen, en dan een nieuwe man te gaan halen. Nu zie ik vanmorgen dat er geen enkel kleintje meer over is en dat het ene "vrouwtje" het andere door de bak jaagt. Als ik het "vrouwtje" beter bekijk valt me op dat naar mijn idee zich steeds meer kenmerken van een man aan het ontwikkelen zijn. Ik zou dan ook graag willen weten of jullie denken dat dit een mannetje of een vrouwtje is, en wat ik nu het beste verder kan doen.

WhatsApp Image 2019-07-26 at 08.19.10.jpeg


Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Met vriendelijke groet,
Joan
 
Ben er ook bang voor idd. Op de foto lijktie wat geler dan in het echt, dan is hij een stuk meer oranje. Wel zonde van de andere man, dat was een mooi exemplaar. Denk eerlijk gezegd dat die de bak uit is gejaagd omdat ik nergens heb kunnen vinden dat het springers zijn.
 
Ik ben er niet helemaal zeker van. De zwarte buikvinnen doen mij aan een vrouwtje denken en eigenlijk de hele kleurstelling terwijl de kuif en staartvin weer een beetje naar een man neigt. Hoe ziet het andere 'vrouwtje' er uit?
 
Tjah, klopt Ton. Helaas was het niet zo duidelijk dat we het op tijd in de gaten hebben gehad.

Daniel deze is wel oranje, die kleur komt niet goed uit op de foto. Het andere vrouwtje is een stuk geler. Ze zijn ook allebei bijna even groot, waardoor wij er ook vanuit gegaan zijn dat het vrouwtjes waren, ook doordat die waarvan we denken dat het een mannetje is geen zwarte accenten in de rug en staartvin heeft.

Foto met beide vissen is even voor de vergelijking van de kleur.
WhatsApp Image 2019-07-26 at 08.19.10.jpeg
WhatsApp Image 2019-07-26 at 10.46.25(1).jpeg


De gelere vis is zeker weten een vrouwtje, heeft ook al een nestje gehad waar helaas niks meer van over is. De andere is misschien een erg late man die zich nu pas begint te ontwikkelen? Ik weet niet in hoeverre dat kan. Begint ook nu pas agressiever gedrag te vertonen. Het dode mannetje was tot gisteren het dominantst in de bak.
 
Ik zie net dat ik perongeluk weer het mannetje heb geüpload als "foto van het vrouwtje". Bij deze de juiste foto.

WhatsApp Image 2019-07-26 at 10.46.25.jpeg
 
Heb je gelijk in Cédric, maar zo helder had ik er toen nog niet over nagedacht. Denk dat ik in ieder geval een nieuw vrouwtje ga halen om de agressie te verdelen en dan even afwachten hoe de situatie zich ontwikkelt.
 

Terug
Bovenaan