Apistogramma borelli vrouw 'adopteerd' jonge Apistogramma cacatuoides


V

visstisck

Guest
Aangezien mijn Apistogramma cacatuoides regelmatig een nest hebben gebruik ik de jongen soms als levend voer.

Dit maal had ik een aantal jongen in de bak van mijn Apistogramma borelli's gedaan. Ik had verwacht dat ze binnen een mum van tijd opgegeten zouden worden. Maar tot mijn grote verbazing werd de vrouw weer knalgeel en begon de man weg te jagen.Ze begon de jongen te verzamelen.

En sinds een aantal dagen zwemt de borelli vrouw met de jonge cacatuoides door de bak heen. Vond het wel bijzonder.

Ben benieuwd hoe lang de vrouw nog broedzorg heeft voor de jongen.
 
Nou Mascha en Ivo ik zou het wel heel fijn vinden als visstick hier ook zijn ervaring blijft delen want ik vind dit wel heel interessant hoor..
 
Ik zeg ook nergens dat dat niet moet. Maar daar zit gewoon zo veel meer kennis dat we er juist hier van kunnen leren!

~ Ivo
 
Jep, 'stealing fry' heet dat. Gebeurt in de natuur tussen concurrerende vrouwtjes ook, maar dan (neem ik aan) van dezelfde soort, omdat die natuurlijk bij elkaar leven. Waarschijnlijk ziet je borelli het verschil niet tussen borelli jongen en caca jongen. Wel leuk dat het zo gemakkelijk gaat.

Vraag me af of het niet vaker in het aquarium gebeurd. Soms zie je dat een vrouwtje jongen heeft en opeens heeft een ander vrouwtje een paar dagen later ook jongen.
 
Ja, van dat jongen stelen had ik ook gelezen. Maar wist niet dat ze het ook bij jongen van een andere soort zouden doen.

Bij mijn andere borelli vrouw had ik een paar oudere jonge borelli's bij gedaan (scheelt 1,5 week met elkaar).Daar moest ze niks van hebben. Daar zag ze dus wel verschil in.
 
Vreemd inderdaad. Je zou verwachten dat een caca vrouwtje andere "signalen" door zou geven als een borelli vrouwtje. Heb je al iets geopend op apistogramma.com?
 
Nee, nog niet, was de laatste dagen wat lui.:(
 
Verwacht daar niet te snel antwoord. Zijn ze niet zo actief. maar ben ook benieuwd
 
mss zei:
Verwacht daar niet te snel antwoord. Zijn ze niet zo actief. maar ben ook benieuwd
Degenen van wie ik mogelijk antwoord verwacht kijken toch wel meerdere keren per week eventjes :)
 
Mijn Engels is toch niet zo goed, dus inschrijven bij Apistogramma.com leek mij niet zinvol. Maar de vrouw heeft nog steeds broedzorg over de jonge cacatuoides.Ook de man lijkt ze geaccepteerd te hebben. De jongen mogen nu gewoon bij de man komen (en andersom).
 
Zal ik het voor je vragen? :)

~ Ivo
 
Ja graag. Ben wel benieuwd.
 
Inmiddels wat antwoorden gehad, kort en krachtig waren deze:

- moederlijk instinct dat bij veel diersoorten (ook zoogdieren) voorkomt
- is ook gedocumenteerd in de literatuur voor A. borellii, zelfs met jonkies uit andere genera

~ Ivo
 
Het heeft een andere wending gekregen.De jonge cacatuoides zwemmen nog rond.Maar vandaag heeft het vrouwtje eieren gelegd.Tot drie uur geleden was er niks aan de hand.Maar ik zag zo net dat het vrouwtje flink toegetakeld is.Met name haar kop.Wat blijkt,het mannetje zat de eieren te bewaken en jaagde het vrouwtje weg.het vrouwtje was erg in paniek leek het wel.Ze probeerde.steeds bij haar eieren te komen maar dit liep telkens uit op een gevecht.Heb de man nu er uit gehaald.het vrouwtje lijkt nu rustiger en waakt ju over de eieren.Morgen ga ik er Sera baktopur er in doen,in de hoop.dat het snel zal genezen.
 
Gister keek ik even in de grote bak, waar ik tijdelijk de borelli's in had zitten samen met altispinosus.Tot mijn grote schrik zag ik iets bewegen, dacht dat het een insect was. Maar het bleek een jonge borelli te zijn. Even later zag ik er nog ��n.

Ze zijn nog klein, maar de karakteristieke streep is al te zien. Ook lopen de twee elkaar regelmatig uit te dagen als ze elkaar tegen komen.

Mascha&Ivo zei:
Inmiddels wat antwoorden gehad, kort en krachtig waren deze:

- moederlijk instinct dat bij veel diersoorten (ook zoogdieren) voorkomt
- is ook gedocumenteerd in de literatuur voor A. borellii, zelfs met jonkies uit andere genera

~ Ivo
Bedankt!Wel bijzonder, had het namelijk wel eerder van zoogdieren verwacht dan van vissen.
 

Terug
Bovenaan