Apistogramma Borelli oordeel uiterlijk?


C

Calimero

Guest
Hallo,

Toch even de kenners raadplegen :) Zie hieronder een foto van mijn Borelli man. Ik heb het idee dat ze aardig op kleur beginnen te komen maar vraag me wel af of de donkere horizontale streep over het lichaam een bepaalde betekenis kan hebben. De vrouw heeft ook geregeld de donkere streep over het lichaam en is wat schuwer dan de man.

Ze zitten nu ongeveer 1,5 maand in een Lido 120. Samen met een school kardinalen en Peckoltia Vittata/Panaque maccus.

Zien jullie nog bijzonderheden naar aanleiding van het uiterlijk? Of ziet die er goed uit?

Alvast bedankt!

IMG_20170115_165732.jpg
 
Ziet er goed uit! Heel normaal ogend en gezond wat mij betreft.
Een Apisto heeft verschillende "gezichten", die wisselen per gemoedstoestand. Jouw mannetje is hier in een soort schutkleur, aangezien er geen vrouwtje in de buurt is. Als het vrouwtje in de buurt is, komen de paaikleuren tevoorschijn als het mannetje bereid is. Dit geldt ook voor vrouwtjes. Wanneer een Apisto vrouwtje een broedsel heeft of bereid is om een broedsel te leggen zal ze in de regel een gele kleur krijgen.
Ook een leuk detail is het in de gaten houden van de kleur van het oog van de Apisto. Als deze bijna volledig zwart lijkt, is de vis agressief of is er een andere vis zijn of haar territorium ingezwommen.
 
Bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat die er gezond uit ziet. Ik zal dat van de ogen eens in de gaten houden.
 
Ziet er goed uit! Heel normaal ogend en gezond wat mij betreft.
Een Apisto heeft verschillende "gezichten", die wisselen per gemoedstoestand. Jouw mannetje is hier in een soort schutkleur, aangezien er geen vrouwtje in de buurt is. Als het vrouwtje in de buurt is, komen de paaikleuren tevoorschijn als het mannetje bereid is. Dit geldt ook voor vrouwtjes. Wanneer een Apisto vrouwtje een broedsel heeft of bereid is om een broedsel te leggen zal ze in de regel een gele kleur krijgen.
Ook een leuk detail is het in de gaten houden van de kleur van het oog van de Apisto. Als deze bijna volledig zwart lijkt, is de vis agressief of is er een andere vis zijn of haar territorium ingezwommen.

Naar mijn mening goed verwoord. :thumbs:
 
Dat van het oog is onjuist. Ook in de meest neutrale of kalme toestand kan het oog pikzwart zijn.
Verder mee eens.
 
Dat van het oog is onjuist. Ook in de meest neutrale of kalme toestand kan het oog pikzwart zijn.
Verder mee eens.
Ah oke, dacht dat dat gelinkt was aan agressiviteit en/of territoriumgedrag.

Heb even gezocht op het internet en kwam deze studie tegen: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-62252009000400013
Het hoort inderdaad bij de kleur welke de Apisto toont en niet bij agressie. Maar volgens mij blijkt uit dit onderzoek wel dat de kleur van de ogen verandert in een kleurtoestand welke weer gelinkt kan worden aan een toestand van gevaar en in kalme toestand boven het substraat hangen. Of ik moet dat verkeerd interpreteren?

"In the second most common pattern, called "stripe-spot" (Figs. 2c-d), the animal became pale, with conspicuous lateral stripe, lateral blotch and caudal spot. The eyes became darker, the suborbital stripe turned faint or absent and the lateral bars in the flanks became visible. This pattern was found mainly when the individuals were still above the substratum (resting, 89%, n = 406; Fig. 3); when disturbed by a sudden movement nearby; by the presence of a predator; or when involved in persecution/aggression events (fleeing, 32%, n = 34). This pattern was rarely observed in large males (over 60 mm TL)."


Dit betreft overigens een andere soort dan de A. borelli, maar het is een voorbeeld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die kennen we. Een leuke studie, met heel wat voorbeelden over kleurpatronen en hoe uiteenlopend die kunnen zijn!
Maar nog geen reden zwarte ogen te vereenzelvigen met agressie of territoriumdrift ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is zeker waar!
De reden dat ik de studie hier plakte was om informatie door te geven over de kleurpatronen.

Met dit onderzoek wou ik zeker niet mijn gelijk halen. :)
Mijn stelling dat zwarte ogen bij agressie passen wordt namelijk duidelijk ontkracht door de studie, aangezien in rustmodus de donkere ogen ook voorkomen. Dit kleurpatroon wordt zelfs vaker waargenomen in rustmodus dan wanneer er agressie in het spel is.
 
de mooiste foto die wij hebben van onze agassizii man is met gitzwarte ogen en daar was hij volkomen kalm, prachtig om te zien :)
 
Super leerzaam dit, want bij mijn Cacatuoides kleuren de ogen soms ook pikzwart, maar ik wist niet wat dat betekende.
 

Terug
Bovenaan