Apistogramma Borelli met jongen


tomansky

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2011
Berichten
330
Locatie
Boxtel
Website
vissenpraat.wordpress.com
Mijn Apistogramma borelli's hebben weer jongen en ik wil er graag wat over houden. De vorige keer werd alles opgegeten door de overige bewoners in de bak. Ik zit er nu aan te denken om een paar jongen in een garnalen aquarium te zetten zonder ouders.... gaat dat werken?

Video van de jongen:
https://vimeo.com/293790724
 
De ouders geven broedzorg, de jongen nemen die broedzorg over.
als je de jongen nu al gaat scheiden missen ze veel "informatie" van hun ouders, ik zou dat dus niet doen.
Ouders met jongen en al overzetten zou ik ook niet doen, dit zal veel stress opleveren.

Zijn wat dat betreft 2 dingen die je kan doen m.i.

De bak met een filtermat opdelen waardoor de rest v/d vissen er niet meer bijkan.
Het nu laten gaan zoals het gaat, en op ten duur de ouders uitvangen om ze in een aparte bak opnieuw een poging te laten doen.
 
Het makkelijkste is om de andere vissen tijdelijk even ergens anders onder brengen.
Weet waar je aan begint, voor je het weet heb je tientallen borelli's over.
 
Ik heb bij de cacatuoides de jongen pas overgezet toen de ouders amper meer broedzorg gaven. Tot die tijd verdedigde de ouders ze en kon er niemand in de buurt komen. Ik heb ze toen apart gezet in zo'n xl breeder box van superfish totdat ze groot genoeg waren zodat ze niet meer opgegeten konden worden. Let op dat de bak waar je ze in zet niet te groot is. Bij mij brachten de ouders voer naar de jongen, maar in een grote bak kunnen ze het zelf slecht vinden.

Maar inderdaad, weet waar je aan begint. Ik heb er nu 7 over, waarvan het merendeel vrouwen. Leven als groep nu nog prima samen. Ze zijn nu bijna een jaar oud en nu eigenlijk pas op een grootte waarvan ik zou zeggen dat ze verkoopbaar zijn. Er gaat dus wel een behoorlijke tijdsinvestering in zitten. Overigens wel hele leuke vissen om mee te kweken, ook door de broedzorg enzo.
 
De ouders geven broedzorg, de jongen nemen die broedzorg over.
als je de jongen nu al gaat scheiden missen ze veel "informatie" van hun ouders, ik zou dat dus niet doen.
Ouders met jongen en al overzetten zou ik ook niet doen, dit zal veel stress opleveren.

Zijn wat dat betreft 2 dingen die je kan doen m.i.

De bak met een filtermat opdelen waardoor de rest v/d vissen er niet meer bijkan.
Het nu laten gaan zoals het gaat, en op ten duur de ouders uitvangen om ze in een aparte bak opnieuw een poging te laten doen.

Dat is niet mijn ervaring. De broedzorg zit er gewoon instinctief in. Inprenting is niet nodig. Zowel bij maanvissen, ramirezi en apistogramma.
 
Dat is niet mijn ervaring. De broedzorg zit er gewoon instinctief in. Inprenting is niet nodig. Zowel bij maanvissen, ramirezi en apistogramma.
Ik denk zelf ook dat broedzorg grotendeels instinctief is. Als je bv. kijkt naar ramirezi's, waarvan ze beweren dat die geen broedzorg hebben omdat ze zonder ouders opgroeien, zodra het water maar zacht en zuur is, blijken ze wel ineens broedzorg te hebben. Ook de eerste keer!
 
Deze poging is mislukt helaas. Het vrouwtje heeft 2 dagen met de jongen door de bak gezwommen, maar ik denk dat de overige bewoners, de jongen hebben opgegeten.

Ik heb sinds vandaag wel een extra aquarium over en kan bij een nestje de overige bewoners over zetten.
 

Terug
Bovenaan