apistogramma borelli houden in 60 cm (54 liter)


S

seahorse

Guest
20161221_121946.jpg
kan je de apistogramma Borelli houden in het aquarium dat jullie op de foto zien zo nee welke aanpassingen moet ik dan doen?
alles wat jullie kennen over dit visje mag je zeggen en moet je bladeren op de bodem leggen? als het moet welke?
en kan je deze vis makkelijk te verkrijgen in de buurt van kampenhout?
kan je de vis verkrijgen in de nemo en co?
ik ben bang voor het grind en kunnen de planten die jullie zien goed bij de a.borelli?
alvast bedankt grtjes seahorse

20161221_121946.jpg
 
uiteraard zet ik er nog heel veel planten bij trouwens welke planten raden jullie aan?
ik hoop dat ik deze prachtige vis kan houden in mijn aquarium(pje)
nog een klein vraagje hebben ze drijfplanten nodig
P.S ik ga ze alleen met otocinclus vittatus(schrijf ik het goed?)houden
grtjes seahorse
 
Op deze site staat een hoop informatie: http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/apistogramma-borellii-blauwe-dwergcichlide
De bak zelf is niet heel groot voor een A. Borelli. 80 cm zou een stuk idealer zijn, maar het is een zachtaardige vis. Behalve in de paartijd. Naast Otocinclus Vittatus zou ik daarom een scholenvis als zogenaamde "Dither" in de bak zetten. Deze zorgt voor wat afleiding bij het mannetje en neemt stress weg bij het vrouwtje. Ook heb ik gemerkt dat veel Apisto's het meer naar hun zin hebben als er vissen boven hen zwemmen. In het wild zwemmen immers ook vissen boven hen en als er gevaar dreigt, zullen deze zich gaan verschuilen. Dit resulteert bij de Apisto's dan in het gevoel van gevaar. Wat ook in je bak (in mindere mate) ontstaat zonder scholenvis. Vissen die ik hiervoor erg geschikt vind zijn o.a. Nannostomus soorten, aangezien deze niet heel lastig zijn en ook vaak uit de natuurlijke biotoop van Apisto's komen.
Bladeren is zeker een aanrader, ook stukken hout en halve kokosnoten vallen in de smaak.
Een zandbodem vinden ze ook fijn, aangezien het detritus-eters zijn.
 
kan deze bodem blijven of niet want vervangen is redelijk lastig aan gezien ik een kleine 4 weken ben aan het indraaien en ik neem aan als ik mijn bodem vervang mijn hele bacterie cultuur naar de vaantjes is en aangezien ik een kleine 4 weken ben aan het indraaien kan het een dure grap worden als ik de bodem moet vervangen ik wil niet lastig doen maar over de dither kan ik niets vinden mischien de wetenschapelijke naam van de vis
en super bedankt voor de tips
grtjes seahorse
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bodem zou ik in dit geval niet vervangen, het kan geen kwaad om geen zandbodem te hebben voor deze vissen
 
kan deze bodem blijven of niet want vervangen is redelijk lastig aan gezien ik een kleine 4 weken ben aan het indraaien en ik neem aan als ik mijn bodem vervang mijn hele bacterie cultuur naar de vaantjes is en aangezien ik een kleine 4 weken ben aan het indraaien kan het een dure grap worden als ik de bodem moet vervangen ik wil niet lastig doen maar over de dither kan ik niets vinden mischien de wetenschapelijke naam van de vis
en super bedankt voor de tips
grtjes seahorse
"Dither" is de functie van de vis, en geen specifieke soort. Nannostomus soorten doen het heel goed als ditherfish, maar andere scholenvissen zullen ook genoeg zijn.
Zelf vind ik Nannostomus beckfordi een mooie soort.
 
over de dither kan ik niets vinden mischien de wetenschapelijke naam van de vis
en super bedankt voor de tips

Een dither vis is eigenlijk een soort bijvisje. En kan van alles zijn.

Je hebt bijvoorbeeld een cichlide paartje of harem in je bak.
En als bijvis (dithervis) zet je er een schooltje kleine visjes bij.

Deze kleine visjes dienen als afleiding voor de cichliden.
Maar ook als een soort extra veilig gevoel. Want als deze visjes rustig zwemmen is de kust veilig.

Misschien hebben ze nog meer functies, maar dat weet ik even niet.
 
bedankt voor de reacties allemaal
en ik neem aan dat er nog veel planten bij moeten maar welke planten zijn dat?
grtjes seahorse
 
nog 2 kleine vraagjes zullen de vissen als ik er nog veel planten bijzet gelukkig zijn want als ze niet gelukkig zijn dan doe ik het niet.
en welk hout gebruik je het beste want er zijn veel soorten houd bv spiderwood,kienhout,savannehout,driftwood...enz
alvast bedankt grtjes seahorse
 
De A. Borelli komt uit de Pantanal, dus je zou wat informatie op deze website kunnen vinden: http://www.apistogramma.com/forum/threads/pantanal-for-borellii.17614/

Het ligt er volledig aan of je een biotoop-aquarium wil hebben of gewoon een naar jouw smaak mooi ingerichte bak. Wel zou ik best wat hout in de bak doen en een dichte beplanting.

Onderstaand een biotoop-aquarium, welke op die website te vinden is. Dit is de omgeving waar de Borelli in het wild voorkomt.
tank-jpg.jpg
 
super bedankt maar ik ben super slecht in inrichten en weet echt niet hoe ik zoiets kan maken want ik denk dat je daarvoor een speciale lijm nodig hebt en mijn budget is niet echt groot meer ik kan nog 75 euro gebruiken aangezien ik al 150 euro gebruikt heb en ik denk dat ik daarvoor de cryptocoryne links er uit moet doen en bang ben dat ik mijn hele bak ga verprutsen en ook nog is over die nannostomus soorten ik lees overal dat je ze in 80 cm moet houden
grtjes seahorse
 
Geen enkel probleem, het was enkel een voorbeeld hoe deze vissen gehouden kunnen worden :) Een mooi stukje hout en wat extra plantjes is al voldoende. Je zou ook aan een achterwand kunnen denken, bijv. een stuk zwart karton wat je er achter plakt.

Er zijn verschillende Nannostomus-soorten welke prima in 60cm kunnen, o.a. N. Marginatus, N. Beckfordi en N. Trifasciatus. Ik heb zelf op dit moment N. Mortenthaleri in mijn 80 cm, maar die zou ik niet aanraden als bijvis. Ze zijn nogal duur en onderling best agressief.
 
super bedankt!!!
ik was van plan om er een achterwand poster achter te plakken van stenen
de waterlelie achtige planten op de foto zijn wel mooi ik dacht dat ik deze ook in mijn vijver had en groeien deze planten snel?
en hoeveel van de N.Beckfordi kan ik in mijn aquarium houden?
dus kortom planten en hout erbij en vissen kunnen erin en welke vissen zet je er het best eerst in en nog een klein vraagje kunnen deze vissen samen met volwassen japonica garnalen?
 
Bedoel je Hydrocotyle Leucocephala? Dat is geen moeilijke plant en groeit snel :)

Je zou in principe een groepje van 10 N. Beckfordi kunnen houden in je bak. Deze vis houdt zich in het midden en bovenin op, dus zal het territorium van de A. Borelli niet verstoord worden.
Ik zou eerst beginnen met een scholenvis (zoals N. Beckfordi), pas in een later stadium met de Otocinclus Vittatus en de Apistogramma Borelli. De Otocinclus is best een zwak visje en in een pas ingedraaide bak kun je ze misschien kwijtraken mochten je waterwaardes toch niet stabiel blijken. Dit geldt ook voor de Borelli's.
Met de combinatie Japonica garnalen en chicliden heb ik geen ervaring. De stelregel is wel alles wat in de mond past, wordt opgegeten. Een mannetje wordt al gauw 7cm
 
kan deze plant trouwens subtropisch alsook de japonica's als de N.beckfordi?
 
is deze soort trouwens fantastisch moeilijk aangezien ik een beginneling ben maar het is ook niet dat ik niet met de hobby bezig ben want ik kan elke zaterdag en zondag vrijmaken
grtjes seahorse
 
moeilijk? nee niet echt.

gewoon koel houden 20-22, zorgen dat ze niet te hard water hebben en 30% verversen en dan zou het goed moeten komen :)

enige wat zou kunnen is dat de man + vrouw die je bij elkaar zet echt geen goeie match is, dan zul je 1 van de 2 om moeten ruilen en kijken of het volgende "stel" wel goed met elkaar om gaat.
 
kan deze plant trouwens subtropisch alsook de japonica's als de N.beckfordi?
Braziliaanse klimop kan gehouden worden tussen de 20°C en 28°C en komt ook voor in de biotoop van A. Borelli.

is deze soort trouwens fantastisch moeilijk aangezien ik een beginneling ben maar het is ook niet dat ik niet met de hobby bezig ben want ik kan elke zaterdag en zondag vrijmaken
grtjes seahorse
A. Borelli is een "beginners-apisto" te noemen. Als je rekening houdt met de eisen van deze vis is er weinig aan de hand. Let goed op je waterwaardes en vooral op nitraat, daar kunnen ze niet zo goed tegen. Waterverversen is belangrijk, maar wel met beleid. Kleine verversingen, dus minder drastische schommeling, is gewenst. En het allerbelangrijkste is letten op het gedrag van je vissen zoals RichD al heeft gezegd. Dit maakt het ook veel leuker voor jezelf, want dat maakt deze vissen prachtige huisdieren! :)
 
bedankt maar nu lees ik dat de N.Beckfordi tropisch is dus dat die niet thuishoort in mijn aquarium weet je een andere dithervis die in mijn aquarium kan?
 
De hoeveelheid planten is best prima, maar je hebt nog een paar stukjes hout nodig waar ze ook onderdoor kunnen zwemmen. Er zijn geen regels hoe je het inricht, gewoon wat rommelen, op een stoel bij gaan zitten,wat dingetjes vverzetten, nog eens kijken, etc. Het is jouw bak, dus de enige die het mooi moet vinden ben jij.

Ik heb(had) borelli opal (zoek nog nieuwe plek voor vrouw) en al past 60 cm wel, ik denk dat iedere kleine cichliden beter ietsje groter zit.
Ik had ze met chinese danio gold.
 
Chinese danio's houden van zwemmen, 60 cm is te klein.

Borelli kan prima in 60 cm, bijvisje is bijvoorbeeld Hyphessobrycon amandae. Niet te warm houden.
 
het word een subtropisch oever aquarium kan hij daarin?
 
er komen nog veel takken in aangezien het een oever aquarium
Een zandbodem vinden ze ook fijn,

kan ik ook een laag zand op de bodem leggen en gaat daardoor niet de hele bacterie cultuur verloren grtjes seahorse
 
Chinese danio's houden van zwemmen, 60 cm is te klein.

Borelli kan prima in 60 cm, bijvisje is bijvoorbeeld Hyphessobrycon amandae. Niet te warm houden.
Heb je volledig gelijk in. Bedankt voor de tip. ;)
 
Borelli kan ook prima zonder verwarming dan gaat ie mee , in hoeverre dat lukt binnenshuis , met de dag en nachttemperatuur.
meeste planten kunnen dat ook prima aan, word vaak toch niet koeler dan 16-18 graden in een woonkamer.
ik zou in een 60 cm een koppel houden en er verder geen bijvis bijzetten, das mijn mening , 60 cm is al snel klein en als je hem wil aankleden als biotoop dan moet er hout veel planten bij dan word het al snel krap
wil je dit toch doen dan zou de Aphyocharax anisitsi wat kunnen zijn klein schooltje 6 st.
 
Je doet Apistogramma's te kort zonder zandbodem.

Hier ben ik het volledig mee eens, zeker als het om de Borelli gaat. Deze blijven een stuk kleiner, mocht je nou een kelleri of een Apistogramma Barlowi hebben, dit zijn muil broeders die een stuk groter worden, hier zou je misschien weg kunnen komen met een hele kleine grind soort.

Verder kan de Borelli in mijn ervaring prima op 60cm. Stop er inderdaad lekker veel hout in met wat planten, de braziliaanse kilmop is biotoop correct en een ontzettend makkelijk plant en groeit in mijn ervaring ook redelijk vlot. Wat ook een optie is is om gebruik te maken van valisineria, dit groeit ook mega snel door je hele bak heen en dimt het licht een beetje. Hieronder een voorbeeld van mijn 60cm aquarium toen ik de apistogramma borelli had. Helaas ben ik de foto's van de Borelli zelf kwijt geraakt op 1tje na.

IMG_0634.JPG
IMG_0633.JPG
 

Terug
Bovenaan