Apistogramma Agasizii jaagt


D

DylanD078

Guest
Goededag,

Ik heb 2 stellen Cichlides in mijn bak, waaronder een koppel Agasizii en een koppeltje Borelli.

De eerstgenoemde is overduidelijk de baas hier.
Nu alleen sinds een paar dagen jaagt het mannetje echt alle vissen in mijn bak op. Waaronder roodneuszalmen of mijn Botia's. Het vrouwtje zit nu vaak verstopt.

Mijn vraag is, zou dit zijn omdat ze bezig zijn met proberen voort te planten?
Niet dat het uitkomt, want liggen ook 3 L nummers in de bak.
Maar het is vervelend om te zien voor de andere visjes als hij dit blijft doen.

Groetjes!
 
Dat klinkt idd als territorium vorming/verdediging.
Hoe groot is je bak?
 
Dat is ook niet heel ruim voor 2 koppeltjes en andere bodemvissen.
 
Dat is ook niet heel ruim voor 2 koppeltjes en andere bodemvissen.
Mijn bak is heel rustig wat betreft het visbestand. En ruim voldoende schuilplekken.
12x roodneuszalmen
5x nannostomus
4x cichlide
4x corydora paleteus
3x L nummer
3x botia (kleine)
Zit er ook al geruime tijd in. Alleen vorige mannetje agassizii is overleden. Zit sinds 2 maanden een nieuw exemplaar. Die nu pas dit gedrag vertoont.
 
Ik vind 4 apistos, 3 botias, 4 cory's en 3 L nummers niet bepaald rustig voor 1 meter...
Ook zijn de meeste scholen te klein. Corydoras, botias en Nannostomus moeten in groepen van minimaal 6 exemplaren worden gehouden.
 
Ik vind 4 apistos, 3 botias, 4 cory's en 3 L nummers niet bepaald rustig voor 1 meter...
Ook zijn de meeste scholen te klein. Corydoras, botias en Nannostomus moeten in groepen van minimaal 6 exemplaren worden gehouden.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, nannostomus houd je vanaf 5 stuks. En breid je uit met een grotere bak.
De Botia's kloppen. Zijn 2 van weg tijdje terug.
Deze L nummers zijn nog steeds klein. Bedoeling is wel ooit groter te gaan. Maar duurt gewoon lang voor ze groot zijn en zijn plecos van maximaal 10 a 11 cm volgroeid. Op de roodneuszalmen na is er haast geen activiteit in de bak. Gewoon rustig dus.

Daarbij gaan we een beetje off topic geloof ik.
 
We kunnen het natuurlijk wel of niet met elkaar eens zijn maar lijkt me gewoon het bewijs dat het mannetje geen andere vissen in zijn territorium wil hebben dat groter is dan er ruimte voor is blijkbaar en veroorzaakt allemaal stress,voor de vis zelf en de rest dus niks geen rust.
Als straks bv het andere koppeltje ook nestdrang krijgt heb je helemaal feest.
 
Zou misschien kunnen dan, vind het alleen appart dat ik dit bestand al een hele poos heb en er niks aan de hand is geweest nooit niet.

Alleen met dit nieuwe mannetje na een paar maandjes. Maar je noemt het dus nestdrang?
Wat betekent dus dat ze eventueel proberen eitjes te leggen?
 
Ik ben geen expert maar denk het wel.
 
Ik ben geen expert maar denk het wel.
Dankjewel voor reacties,
Alleen is dit niet meer dan normaal dan ongeacht de grootte van je bak
Nog keer opgezocht maar cichlides houd je in een bak vanaf 80cm. Groter altijd beter natuurlijk maar
 
Is ook niemand die zegt dat je bak te klein is voor ze maar in combinatie met andere vissen die in dezelfde waterlaag vertoeven wordt het al snel oppassen,dat maakt het verschil.
 
Zou misschien kunnen dan, vind het alleen appart dat ik dit bestand al een hele poos heb en er niks aan de hand is geweest nooit

Stel je stopt een paar vissen bij elkaar en het gaat goed, betekent dat niet dat het altijd goed gaat uiteraard.

Kan zijn dat het tijdelijk is ivm nestgedrag. Kan zijn dat die zijn medebewoners spuugzat is en nu constant blijft jagen
 
Kan zijn dat het tijdelijk is ivm nestgedrag. Kan zijn dat die zijn medebewoners spuugzat is en nu constant blijft jagen

Ja precies, nou ik kijk het even aan. De visjes worden er geloof ik niet echt gestrest van zijn prima op kleur en niet bang voor hem. Vind het alleen zelf een vervelend gezicht als dit blijft, vandaar ook mijn topic. Dankjewel
 
Nannostomus kun je prima in een grotere groep houden. Sterker nog ik heb zelf de nannostomus eques in een groep van 15 gehouden in mijn 60x40x60cm bak. Ging helemaal top. Borelli en agassizii samen is een slechte combi. De agassizii wordt veel groter en wil graag warmer water dan de Borelli. Daarbuiten is de Borelli de meest vreedzame Apistogramma en de Agassizii juist een van de meest agressieve soorten. 1 man en 2/3 vrouwen in een meter bak prima, twee soorten, niet prima naar mijn mening. Zeker niet deze combi. Een foto van je bak zou helpen met je probleem met de agressieve man. Zou heel goed kunnen dat als je het vrouwtje al een tijdje niet hebt gezien dat ze eieren hebben. Maar dan mag je je alvast voorbereiden want zodra de jongen vrij zwemmend zijn wordt het echt leuk.
 
Het zou mij niet verbazen als het komt van stress. Dwergcichliden hebben de bodem graag voor zichzelf, in ene ruime goed ingerichte bak kunnen er 2 soorten dwergcichliden gehouden worden. Bij voorkeur dan een holenbroeder en een substraat legger. In grotere bakken zou je ook kunnen combineren met een schooltje corydoras, of botia's of L-nummers. Dit is echter geen grote bak en dit alles zit bij elkaar. Hierdoor krijgt meneer aggasizzi het op zijn heupen en probeert de orde te herstellen. Zou me dus niet verbazen als de agressie blijft, en het niet met voortplanting te maken heeft.
 

Terug
Bovenaan