Aphysemion Striatum


M

MissMalawi

Guest
Ik ben met mijn opa een killivissoort uit gaan zoeken.
Wilde een speciaalbakje.

Ben als begin even begonnen met een koppeltje want dit leek me even verstandiger om te kijken hoe het gaat. Bak is in iedergeval mooi vol geplant + drijfplantjes.

Aangezien de gardneri niet beschikbaar was heeft mijn opa (heeft zelf ook al jaren killivissen). Mij de aphysemion striatum aanbevolen.

Nu wil ik toch gaan proberen met dit koppeltje te gaan kweken.
Mijn opa heeft me al tips gegeven maaaar ik wil natuurlijk altijd nog extra advies van de lieve forumgenoten!
Dus als er tips zijn hoor ik het heeeel graag.

( ik weet dat ik eigenlijk meerdere killies erin wilde hebben maar ik vond het verstandiger om even te oefenen met een soort )
 
Hoi Stephanie,

Mooie vis en goed om rustig aan te beginnen. Leuk zo'n opa.
Ik heb geen ervaring met specifiek de A. Striatum, maar ik begrijp dat het een vrij makkelijk te kweken vis is.

Om de killivissen "in de mood" te krijgen kan je ze goed voeren.
b.v. Diepvries rode/witte muggelarf afgewisseld met levend voer(b.v. watervlooien, of artemia, of enchytree�n, of fruitvlieg zijn goed)

In ieder geval is het een voorwaarde om ook goed klein voedsel klaar te hebben staan als de visjes uit gaan komen.
Goed voedsel, is levend voedsel, b.v. microworm en de pas geborene kunne ook al Artemia aan.
Waarschijnlijk kan je wel via opa hieraan komen.

In het algemeen is een temp tussen 22gr. en 26gr goed om te kweken.
Weet niet goed hoe je filtert, maar regelmatig waterwissels doen. (minimaal 1x p.w. een kwart)
Blijft er veel voedsel op de bodem achter dan bodem afhevelen.(minder voeren)

Je kan een aantal setups kiezen om te kweken.
Permanente setup: Hierbij kies je er voor om de eitjes in de bak met de ouders uit te laten komen.
De vissen gaan de eitjes leggen in de planten of als dit niet gebeurt kun je een paar "kweekmoppen" in het aquarium plaatsen.