Aphysemion Striatum


M

MissMalawi

Guest
Ik ben met mijn opa een killivissoort uit gaan zoeken.
Wilde een speciaalbakje.

Ben als begin even begonnen met een koppeltje want dit leek me even verstandiger om te kijken hoe het gaat. Bak is in iedergeval mooi vol geplant + drijfplantjes.

Aangezien de gardneri niet beschikbaar was heeft mijn opa (heeft zelf ook al jaren killivissen). Mij de aphysemion striatum aanbevolen.

Nu wil ik toch gaan proberen met dit koppeltje te gaan kweken.
Mijn opa heeft me al tips gegeven maaaar ik wil natuurlijk altijd nog extra advies van de lieve forumgenoten!
Dus als er tips zijn hoor ik het heeeel graag.

( ik weet dat ik eigenlijk meerdere killies erin wilde hebben maar ik vond het verstandiger om even te oefenen met een soort )
 
Hoi Stephanie,

Mooie vis en goed om rustig aan te beginnen. Leuk zo'n opa.
Ik heb geen ervaring met specifiek de A. Striatum, maar ik begrijp dat het een vrij makkelijk te kweken vis is.

Om de killivissen "in de mood" te krijgen kan je ze goed voeren.
b.v. Diepvries rode/witte muggelarf afgewisseld met levend voer(b.v. watervlooien, of artemia, of enchytree�n, of fruitvlieg zijn goed)

In ieder geval is het een voorwaarde om ook goed klein voedsel klaar te hebben staan als de visjes uit gaan komen.
Goed voedsel, is levend voedsel, b.v. microworm en de pas geborene kunne ook al Artemia aan.
Waarschijnlijk kan je wel via opa hieraan komen.

In het algemeen is een temp tussen 22gr. en 26gr goed om te kweken.
Weet niet goed hoe je filtert, maar regelmatig waterwissels doen. (minimaal 1x p.w. een kwart)
Blijft er veel voedsel op de bodem achter dan bodem afhevelen.(minder voeren)

Je kan een aantal setups kiezen om te kweken.
Permanente setup: Hierbij kies je er voor om de eitjes in de bak met de ouders uit te laten komen.
De vissen gaan de eitjes leggen in de planten of als dit niet gebeurt kun je een paar "kweekmoppen" in het aquarium plaatsen.
De kans is er dat de ouders de jonkies opeten, als je goed voert valt dit wel mee en er zijn genoeg verstop plekken in de bak.
Als de eitjes gelegd zijn kun je verwachten dat de eitjes na 2/3 weken uitkomen.

Een andere manier is om de eitjes meer gecontroleerd uit te laten komen. Je kan de mop controleren op eitjes en als er aardig wat in zitten kan je deze in een plastic zakje vochtig opbergen. Ik gebruik hiervoor de ziplock zakjes van steviger plastic die je luchtdicht kan afsluiten.
Opbergen op een plek waar een vrij constante temperatuur is en donker(minimaal 20 gr. Af en toe controleren of er geen eitjes beschimmelen anders deze verwijderen(eitjes zijn dan niet meer doorzichtig maar wittig).
Het is leuk om de ontwikkeling van het visje in het eitje te volgen door af en toe met een vergrootglas te kijken. Na 2 tot 3 weken zullen er oogjes vanuit het eitje je aanstaren. Dan zijn ze gereed om uit te komen.
Uit laten komen doe je door de mop met eitjes in een klein bakje met water(aquarium water) te leggen. Na een paar uur zul je de kleine visjes zien rondscharrelen. Ze eten gelijk Artemia of micro wormen.
Doe wat drijvende waterplanten en mos in het v=bakje. Elke dag het water verversen bij de jonkies en bodem afhevelen. Geleidelijk aan waterpeil verhogen en overzetten naar groter bakje.

Waarschijnlijk ben je hierna wel met het killivisvirus besmet

groet,
Andr�
 
Super bedankt voor de goede tips !
Ik ben van plan die afzetmoppen te proberen. M'n opa heeft het al een aantal keer laten zien.
Ik filter over turf (scheen goed te zijn voor killivissen ofzoiets).
Oehh ik ben echt super enthousiast over killies, vind ze zo onwijs leuk!
Mijn opa heeft ook een aantal killisoorten en kweekt er regelmatig mee, helaas heeft hij zelf geen aphysemion striatum meer dus kon geen extra koppeltjes krijgen hihi.
Ga binnekort maar een opzetje maken met mijn "kweekpoging" ik durf dat met een vergrootglas nog niet helemaal aan... Ik denk dat ik ze in een kweekbak plaats (iets hogere temp. dan het aquarium waar ze nu in zitten maar voor de rest goede waterwaarden). Voeren gaat al goed ;) geef ze regelmatig levendvoer aangezien m'n opa altijd enorm veel heeft h�h� lekker goedkoop voor mij ;).
Ze eten meestal binnen 5min alles weg wat ik geef dus eten doen ze wel :)

Ben benieuwd of het gaat lukken ! Eerst maar even m'n examentoets week overleven (volgende week) en daarna maar rustig aan even wat gaan proberen.

Het killivirus heb ik al !!! Helaas aangestoken door de familie hier hahahah.
Ik was eerst meer van de labyrinth vissen, heb getracht om chocolade gourami's te kweken maar dat is maar 1x gelukt hihi.

Ik hoop dat het lukt ! Zal zeker een verslagje proberen te maken als het zover is :)
Super bedankt voor de tips !
 
Gaaf zo'n opa.

Kweken kan in 30x20x20 met een paartje of een trio. Zelf filter ik de bakken niet, maar ververs 1 tot 2 keer in de week zo'n 50 procent. In de bak heb ik naast een paar moppen (zowel voor de eieren als om in te schuilen) en een goede pluk Najas en Lemna trisulca. Een keer in de week de mop controleren en de eitjes met een pluk vochtige turf in een plastic zakje leggen. Opgieten wanneer je oogjes ziet en dan de visjes overzetten in een ander bakje wanneer ze uitkomen. Wanneer ze groeien langzaam aan het waterniveau verhogen en wanneer ze groter zijn overplaatsen in een uitzwemmer.
 
Heel goed, succes met de toetsweek en ben benieuwd naar het vervolg
 
Bedankt Jeffrey !!
Filter heb ik wel maar misschien dan gewoon vaak water verversen.
Ga volgende week maar proberen super bedankt voor de snelle reacties

Ps; super leuk inderdaad zo'n opa hihi. Een echte visliefhebber net als ik :)!
Hij heeft veel killivis soorten maar ook nog een aantal labyrinth vissen en corydorassen :)
Af en toe geeft hij me de taak om zijn bakken (incl kweekbakken) te onderhouden, super leuk altijd :).
 
@zeebaars bedankt ! Ga m'n best doen en houdt jullie zeker op de hoogte !
 

Terug
Bovenaan