Anticonceptie of anderszins voorkomen voortplanting bij vissen


W

Weemism

Guest
Hoi allen,

beetje gekke vraag in deze forumsectie wellicht (waar het doorgaans over het tegenovergestelde gaat), maar ik begin me langzaam zorgen te maken over de voortplantingsdrang van m'n Platys. Ik had al een advertentie geplaatst, maar daar is tot dusver nog geen reactie op gekomen, in de tussentijd zie ik echter steeds meer jonge vissen in m'n bak rondzwemmen die ook het kannibalistische gedrag van de ouders weten te vermijden vanwege de beschutting die ze tussen de planten vinden. De moedervissen lijken ook continu zwanger.

Het zal vrees ik niet lang meer duren voor ik met een enorme overpopulatie aan Platys zit, met de jonge vissen erbij geteld zit ik inmiddels richting de 25 van deze soort in een Rio 125 (naast m'n overige bestand), en dat zal alleen maar toenemen met alle problemen van dien, zeker ook gezien hun nogal vervuilende karakter (het lijken net goudvissen in dat opzicht).

Vraag is dus, het probleem van overijverig voortplantende vissen, hebben jullie hier zelf ervaring mee, en hoe ga je ermee om? Euthanaseren zou voor mij een allerlaatste optie zijn natuurlijk, verkoop/weggeven is moeilijk aangezien het niet bepaald dure of bijzondere vissen zijn, de LFS accepteert v.z.i.w. geen vissen die niet van een vertrouwde leverancier komen (althans niet mijn LFS), of gebruiken de dieren als levend voer voor grotere vissen van wat ik wel eens heb gelezen, dus ik ben op zoek naar een andere oplossing.

Ik heb wel eens gelezen over anticonceptie bij vissen d.m.v. toevoegingen aan het water, maar voor zover dat echt een reële optie is ook dat lijkt me niet de meest gezonde oplossing voor de rest van het bestand.

Dus, help!
 
Klein groepje rouwtetra's toevoegen. Ben je zo van de jonkies en aankomende jonkies af.
 
Wellicht heb je een mogelijkheid wat grotere vissen toe te voegen (lees hier vaker over de rouw/zwarte tetra (Gymnocorymbus ternetzi) dat deze wel raad weet met jonge visjes.. Anticonceptie heb ik nog nooit over gehoord in een aquarium qua middeltje, denk persoonlijk ook niet dat je daar aan moet beginnen

Edit; ik zie dat @RichD1011 me voor was. Pagina nog niet ververst :oops:
 
Ik heb hetzelfde probleem gehad, uiteindelijk met veel pijn en moeite mijn Platy's naar de LFS kunnen brengen en daarna besloten dat ik echt 100% klaar ben met levendbarenden.
 
nu heb ik ook wel gelezen de geleidbaarheid van het water verhogen lijkt ook te werken om de boel in te perken
kan alleen het artikel nergens meer vinden dus hoe of wat en hoe:S
maar mischien dat er bij een ander lid een :!gaat branden
 
Dank voor jullie reacties. Eens dat ik eigenlijk idd dus niet met chemische anticonceptiemiddelen aan de gang wil om voor de hand liggende redenen. Ik zal het maar eens opnieuw overleggen met de LFS, laatste keer was meer dan een jaar terug in de hoop dat ik ze daar dan alsnog kan slijten.

Andere vissen inbrengen zoals zwarte en/of rouwtetra's zal ik even moeten onderzoeken dan, nadeel is dat de bak nu al overbevolkt begint te raken, en de tetra's ook moeten passen bij de huidige bakparameters.

Zoals @bderooij al aangeeft voor mij ook de laatste keer dat ik aan levendbarenden begin, daar heb ik heb destijds onvoldoende over nagedacht n.a.v. eerdere ervaringen met guppen, maar dat probleem loste zich uiteindelijk vanzelf op. Daarnaast had ik ook niet verwacht dat zoveel jongdieren het zouden gaan overleven.

Wordt vervolgd.
 
Goede voorlichting doet misschien ook wonderen:D:D;)
Ik vrees dat het wat hardleerse leerlingen zijn :).

Rouw-/ zwarte tetra's zouden trouwens goed moeten kunnen wat ik ervan heb gelezen inmiddels. Enige vraag is wel of het samen gaat met de vuurgarnalen die ik ook heb, maar vrees dat die ook niet veilig zullen zijn?
 
Tja, die heb je er altijd tussen zitten jammer genoeg;)

Ik durf niet te zeggen of ze je garnalen opeten maar het zou zomaar kunnen gelet op het gedrag.
 
je zit niet zover van boekel af een half uurtje rijden ongeveer zie ik informeer eens bij auqabeek of zij je platy's niet willen overnemen ik kan alleen niet zeggen of ik ze ooit gezien heb in hun kwekerij maar een telefoontje en je weet het en ben je al bij heevis geweest?
 
je zit niet zover van boekel af een half uurtje rijden ongeveer zie ik informeer eens bij auqabeek of zij je platy's niet willen overnemen ik kan alleen niet zeggen of ik ze ooit gezien heb in hun kwekerij maar een telefoontje en je weet het en ben je al bij heevis geweest?
Heevis idd, en Aquarium Coenen in Best. Ik ga vanmiddag toch even langs bij Coenen voor een stel rouwtetra's waarschijnlijk. Zou het probleem met de nieuwe aanwas dan iig moeten oplossen wat ik hier uit de tips lees, en zal dan nog eens een keer vragen of ze evt. het overschot willen overnemen. Het aantal volwassen dieren valt overigens nog wel mee, dus die kan ik nog wel handhaven, het is vooral dat ik tussen de 5-10 kleintjes zie rondzwemmen, en dat het voortplanten zonder ingrijpen alleen maar zal toenemen waarna het dus echt een probleem wordt.

Maar dank voor de reactie natuurlijk!
 
Heevis idd, en Aquarium Coenen in Best. Ik ga vanmiddag toch even langs bij Coenen voor een stel rouwtetra's waarschijnlijk. Zou het probleem met de nieuwe aanwas dan iig moeten oplossen wat ik hier uit de tips lees, en zal dan nog eens een keer vragen of ze evt. het overschot willen overnemen. Het aantal volwassen dieren valt overigens nog wel mee, dus die kan ik nog wel handhaven, het is vooral dat ik tussen de 5-10 kleintjes zie rondzwemmen, en dat het voortplanten zonder ingrijpen alleen maar zal toenemen waarna het dus echt een probleem wordt.

Maar dank voor de reactie natuurlijk!

Even een late reactie, maar toch. Ik ben zaterdaghulp bij Coenen en als je iets niet kwijt kan kan je het gewoon brengen... We kunnen er alleen geen vergoeding voor terug geven ivm. ziektes. Mocht je nog problemen hebben met het overschot dan laat maar iets weten.:thumbs:
 
Misschien een optie om alleen de mannen of vrouwen over te houden? Of nog een aquarium kopen en dan de geslachten gescheiden houden. Als je weer eens jongen nodig hebt, zet je er weer een roman bij.
 

Terug
Bovenaan