Antennebaarzen ziek! Hulp gevraagd


sub

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2018
Berichten
124
Leeftijd
24
Nu heb ik dus alle inrichting eruit gehaald, behalve de bodem. Alles opnieuw ingericht en de glazen met een schoon spons schoongemaakt. Filter verschoond in de aquariumwater. Tijdens het inrichten werd de water iets mistig. Ik had de vissen voor even in een grote vissenkom gezet met de aquariumwater. Nu zitten ze weer in de bak en zwemmen ze actief. Alleen happeren ze wel veel met hun mond. En de kieuwen bewegen voortdurend. Dit snap ik niet want ik had na de inrichting de bak ververst met 30% osmosewater. Dit had een ph waarde van 5-6. Zou het door de nitriet komen? De bodem is amper aangeraakt (vuil opgezogen). De kleuren zijn wel erg fel.

Dus vandaag keek ik naar ze rond ochtend, en ze zitten bijde op de bodem, bewegen amper en happeren veel. De mannetje heeft zand onderzijn vinnen en een wit pluisje op de bovenvin. Miss is de slijmvlies niet goed? De bak ziet er mistig uit, maar ik geloof niet dat het door de nitriet komt.

A33BDA3F-096A-4613-859A-05C39934E8FF.jpeg
6699FAFF-3A43-4F8D-A4CB-302DC4CA657B.jpeg
9275DAD1-B780-40B8-910E-447EFDB5E23B.jpeg


Kan ik een vloeistof middel invoegen om ze te genezen? Of is dat weer slecht voor de waterwaarden na de verversing en inrichting?

Ik hoor het graag.

Dank
 
De ph is dus van 6,8 naar 5-6 gegaan in 1 keer? Hoe heb je ze overgewent? Wat is de ph nu?;)
 
De ph is dus van 6,8 naar 5-6 gegaan in 1 keer? Hoe heb je ze overgewent? Wat is de ph nu?;)
Kan ik de ph nu al meten? Of heeft dat een tijdje nodig nadat de verschillende ph waarden zijn toegevoegd van osmose
 
Kan ik de ph nu al meten? Of heeft dat een tijdje nodig nadat de verschillende ph waarden zijn toegevoegd van osmose
Heo bedoel je? Heb je alleen osmosewater toegevoegd? Niet over turf filteren oid? ;)
 
:thumbs:

Maar waarom denk je dat de ph nog zal schommelen? Hoe heb je de vissen overgewent? Test de ph maar;)
ben eerder bang dat er iets anders mis is zoals de nitriet. Ze zitten allebei op de bodem en de mannetje lijkt wel iets op zijn lichaam te hebben. Een wit pluisje en zand. Alsof het aan hem plakt. Verder happen ze constant
 
ben eerder bang dat er iets anders mis is zoals de nitriet. Ze zitten allebei op de bodem en de mannetje lijkt wel iets op zijn lichaam te hebben. Een wit pluisje en zand. Alsof het aan hem plakt. Verder happen ze constant
Dan test het nitriet en ammoniak/ammonium :daisy:

Maar ik snap het nog steeds niet echt-
-ph was eerst 6,8?
-vissen gingen in een andere bak, jij hebt de bak verandert
-toen gingen de vissen terug, en je denkt dat die ph nu 5-6 is. Hoe heb je ze overgewent? ;)


Dat pluisje is mischien schimmel, heb je daar een betere foto van?
 
Je hebt het steeds over nitriet, maar heb je dit al gemeten dan? Meten is weten, wat zijn je waterwaarden nu, en wat waren je waterwaarden voor de werkzaamheden?
 
Dan test het nitriet en ammoniak/ammonium :daisy:

Maar ik snap het nog steeds niet echt-
-ph was eerst 6,8?
-vissen gingen in een andere bak, jij hebt de bak verandert
-toen gingen de vissen terug, en je denkt dat die ph nu 5-6 is. Hoe heb je ze overgewent? ;)


Dat pluisje is mischien schimmel, heb je daar een betere foto van?
Nee, de ph had ik gemeten met de druppeltest en dit was zelfs 7,5. Ik bedoel dat de ph van de osmosewater wat ik kocht, 5-6 is. :) ze gingen tijdelijk (20min) in een grote vissenkom voor het inrichten van de bak.
 
Je hebt het steeds over nitriet, maar heb je dit al gemeten dan? Meten is weten, wat zijn je waterwaarden nu, en wat waren je waterwaarden voor de werkzaamheden?
waterwaarden ervoor:

Ph- 7,5
Kh niet gemeten
No2 - 0
No3 - 25

Ik meet rond 2 uur de waterwaarden opnieuw
 
Nee, de ph had ik gemeten met de druppeltest en dit was zelfs 8. Ik bedoel dat de ph van de osmosewater wat ik kocht, 5-6 is. :) ze gingen tijdelijk (20min) in een grote vissenkom voor het inrichten van de bak.
En wat is de ph nu? En het nitriet, ammoniak/ammonium?

De ph van osmosewater kun je vgm niet meten, want het heeft geen buffer, dus het verandert heel snel.;)
 
Maar weten jullie waarom er een wit pluisje boven zijn vind hangt, zand ondervinnen? Vind best raar. Het plakt/kleeft gewoon aan hem
 
Ph kan je direct meten. Maar waarom zou je je vissen in een kom zetten tijdens werkzaamheden aan je bak? Dat is echt het slechtste wat je kan doen. Gewoon in de bak laten zitten, en de bak zoveel mogelijk met rust laten. Als er een biologisch evenwicht in je bak is, hoef je hem echt niet elke week leeg te halen. Sterker nog, als je dit wel doet, zal er nooit een evenwicht in je bak ontstaan. Daarnaast vraag ik me ernstig af of je weet waar je mee bezig bent, als je osmose water gebruikt om een bak met ph 8 te verversen. Antennebaarsjes zijn zeer gevoelige visjes, die kunnen hier absoluut niet tegen! In jouw geval denk ik dat je je vissen beter stabiele waarden uit de kraan kan geven, dan dat je gaat rommelen met osmose water, en ze daarmee bloot stelt aan ernstige schommelingen in de waterwaarden.
 
Maar weten jullie waarom er een wit pluisje boven zijn vind hangt, zand ondervinnen? Vind best raar. Het plakt/kleeft gewoon aan hem
Ik kan het niet echt duidelijk zien, maar ik denk schimmel, en dat kan komen door stress etc. Het een nitriet ammoniak/ammonium vergiftiging zijn, maar dat weten we oas als jij dat meet:juggle:

Het kan ook zijn dat het een grote schrok was voor de visjes, die wisselende ph waardes. Daarom wil ik graag weten wat de oh nu is en hoe je ze hebt overgewent. Door die schrok en stress etc kan die schimmel ook ontstaan. ;)
 
In jouw geval denk ik dat je je vissen beter stabiele waarden uit de kraan kan geven, dan dat je gaat rommelen met osmose water, en ze daarmee bloot stelt aan ernstige schommelingen in de waterwaarden.
Om ze langer te laten leven, zonder ziektes is het wel goed dat sub de ph verlaagt. Maar dat moet hij wel stap voor stap doen, en niet in 1 keer....;)


Sub, een ph van 6-6,5 is wel goed, hoeveel gram turf zit erin? Wat is nu de kh?;)
 
Ph kan je direct meten. Maar waarom zou je je vissen in een kom zetten tijdens werkzaamheden aan je bak? Dat is echt het slechtste wat je kan doen. Gewoon in de bak laten zitten, en de bak zoveel mogelijk met rust laten. Als er een biologisch evenwicht in je bak is, hoef je hem echt niet elke week leeg te halen. Sterker nog, als je dit wel doet, zal er nooit een evenwicht in je bak ontstaan. Daarnaast vraag ik me ernstig af of je weet waar je mee bezig bent, als je osmose water gebruikt om een bak met ph 8 te verversen. Antennebaarsjes zijn zeer gevoelige visjes, die kunnen hier absoluut niet tegen! In jouw geval denk ik dat je je vissen beter stabiele waarden uit de kraan kan geven, dan dat je gaat rommelen met osmose water, en ze daarmee bloot stelt aan ernstige schommelingen in de waterwaarden.
het is niet zo dat ik me verveelde om de inrichting. De bodem had bodemrot en aangezien ik de bak biotopisch had ingericht was er weinig ruimte op de bodem. Daarom haalde ik de planten met verrotte wortels en de stenen eruit zodat ik de bodem kon reinigen. Dit deed ik alleen aan de oppervlakte. Ik had momenteel geen andere bak dus ik zette ze in de kom met hun eigen aquariumwater en zandbodem. Meer verversen hun bak met osmosewater maar had niet geweten dat het beter was uit de kraan? Normaal ververs ik 10-20% van de bak, dit was gewoon een uitzondering.
 
Om ze langer te laten leven, zonder ziektes is het wel goed dat sub de ph verlaagt. Maar dat moet hij wel stap voor stap doen, en niet in 1 keer....;)


Sub, een ph van 6-6,5 is wel goed, hoeveel gram turf zit erin? Wat is nu de kh?;)
Ik ben nu aan het studeren. Ben rond 2 thuis dus dan meet ik het gelijk :)
 
Ik hoop maar niet dat het zo erg is die schimmel :rolleyes:
Nee hoor, bij mij hielp een zoutbadje.

Maar deze vissen zijn echt gevoelig, ook de wildvang, ze willen zuiver water. Je moet de ph langzaam laten veranderen. Niet in 1 keer, dat kan veel stress geven, dus dan komen de ziektes eerder...;)
 
Nee hoor, bij mij hielp een zoutbadje.

Maar deze vissen zijn echt gevoelig, ook de wildvang, ze willen zuiver water. Je moet de ph langzaam laten veranderen. Niet in 1 keer, dat kan veel stress geven, dus dan komen de ziektes eerder...;)
alweer erg duidelijk! :) ik zal daarmee rekening houden, laat ik je de waarden om 14:00 weten. :thumbs:
 
Nee hoor, bij mij hielp een zoutbadje.

Maar deze vissen zijn echt gevoelig, ook de wildvang, ze willen zuiver water. Je moet de ph langzaam laten veranderen. Niet in 1 keer, dat kan veel stress geven, dus dan komen de ziektes eerder...;)
ze zijn helaas allebei overleden. In mijn mening lag het door de stress. De waterwaarden waren ook erg aan het schommelen. Een wijze les. De waterwaarden waren:

No2 (nitriet) - 0
No3 - 25
Ph - 7,5
Kh - 6
Gh niet gemeten
 
Zonde maar geen hele grote verrassing natuurlijk.
Wees verstandig en zorg eerst dat je oa de bak in orde hebt voor je nieuwe koopt aub.
 
ze zijn helaas allebei overleden. In mijn mening lag het door de stress. De waterwaarden waren ook erg aan het schommelen. Een wijze les. De waterwaarden waren:

No2 (nitriet) - 0
No3 - 25
Ph - 7,5
Kh - 6
Gh niet gemeten
Oei, jammer...


Volgende keer zorgen voor stabiele waardes en als je moet veranderen doe het dan langzaam. Bij vissen is de omgeving veel belangrijker dan bij mensen, kleine veranderingen in de omgeving (lees water) hebben direct gevolgen op de vis zelf. Jij had hier te maken met wildvang ramirezi's. Dit zijn al geen beginnervisjes, willen zuiver water en een lage ph...

Ga je opnieuw beginnen met ramirezi's?
Apistogramma borellii is ook een mooie dwergcicliden die in 60cm kan, dat is geen moeilijke vis en kan op water tot een ph van 7,5;)
 
Oei, jammer...


Volgende keer zorgen voor stabiele waardes en als je moet veranderen doe het dan langzaam. Bij vissen is de omgeving veel belangrijker dan bij mensen, kleine veranderingen in de omgeving (lees water) hebben direct gevolgen op de vis zelf. Jij had hier te maken met wildvang ramirezi's. Dit zijn al geen beginnervisjes, willen zuiver water en een lage ph...

Ga je opnieuw beginnen met ramirezi's?
Apistogramma borellii is ook een mooie dwergcicliden die in 60cm kan, dat is geen moeilijke vis en kan op water tot een ph van 7,5;)
ik ga weer met de ramirezi’s, alleen dit keer laat ik de bak een tijdje indraaien. Als ik alles stabiel heb en een extra bak voor noodzaken, dan haal ik ze weer. Wat ik jammer vind is dat ze een koppel waren en eitjes legden, dit zie je niet vaak.

Denk je dat ramirezis dnel koppels vormen als er een man en vrouw in een kweekbak worden gezet?
 
Wat ik jammer vind is dat ze een koppel waren en eitjes legden, dit zie je niet vaak.
Jawel hoor, bij mij legden ze ook direct eitjes

Koop nakweek en zorg voor een ph van 6. In de winkel kun je (meestal) wel zien of er al een koppel is gevormt al je er eventjes voorzit;)
 
Jawel hoor, bij mij legden ze ook direct eitjes

Koop nakweek en zorg voor een ph van 6. In de winkel kun je (meestal) wel zien of er al een koppel is gevormt al je er eventjes voorzit;)
heb je momenteel ramirezi’s dan? :)
 
heb je momenteel ramirezi’s dan? :)
Jep:daisy:

Vrouwtje is alleen overleden...
Geen idee hoe. Ph is 5, gebruik 100% osmosewater, ik zag niks aan haar...
Dit was nakweek, mischien kunnen ze niet meer tegen zo'n lage ph? Maarja ging vanaf november goed:juggle:;)
 
Jep:daisy:

Vrouwtje is alleen overleden...
Geen idee hoe. Ph is 5, gebruik 100% osmosewater, ik zag niks aan haar...
Dit was nakweek, mischien kunnen ze niet meer tegen zo'n lage ph? Maarja ging vanaf november goed:juggle:;)
Oh dan heb ik me maat gevonden :), wat voor aquarium zitten ze dan, puur kweek of?

En hoe kreeg je je ph zo laag :petjeaf:
 
Oh dan heb ik me maat gevonden :),
En ook nog eens 1 jaar leeftijsverschil:D:p
wat voor aquarium zitten ze dan, puur kweek of?
60 cm orinoco biotoop, zie onderschrift. Niet speciaal voor de kweek, maar ik krijg wel 3 extra bakjes, 2 voor de parosphromenus en dan eentje als extra daar zouden jonkies inkunnen;)


Ik gebruik 100% osmose water met 250g aquavital zwartturf. Kh is dus lager dan 1, heb dus geen buffer, de turf is dan nu de buffer. Nadeel is wel dat je goed moet opletten, niet veel verversen, optijd turf vervangen, want als je iets verkeerd doet kun je een ph drop krijgen. Heb ik een keertje gehad, ph ging lager dan 4,5(lager ging mijn test niet...), in 1 dag, doordat ik de turf vergeten was te vervangen en toen er teveel indeed....:help:
Tja, ramirezi man kreeg schimmel, zoutbadje en na een paar dagen was het gelukkig weer over.;)
 
En ook nog eens 1 jaar leeftijsverschil:D:p

60 cm orinoco biotoop, zie onderschrift. Niet speciaal voor de kweek, maar ik krijg wel 3 extra bakjes, 2 voor de parosphromenus en dan eentje als extra daar zouden jonkies inkunnen;)


Ik gebruik 100% osmose water met 250g aquavital zwartturf. Kh is dus lager dan 1, heb dus geen buffer, de turf is dan nu de buffer. Nadeel is wel dat je goed moet opletten, niet veel verversen, optijd turf vervangen, want als je iets verkeerd doet kun je een ph drop krijgen. Heb ik een keertje gehad, ph ging lager dan 4,5(lager ging mijn test niet...), in 1 dag, doordat ik de turf vergeten was te vervangen en toen er teveel indeed....:help:
Tja, ramirezi man kreeg schimmel, zoutbadje en na een paar dagen was het gelukkig weer over.;)
top! ik heb binnekort 4 bakken en daarmee ga ik serieus aan de kweek.
 

Terug
Bovenaan