Antennebaarsje koppel aquascape


Nigel

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2017
Berichten
693
Leeftijd
29
Dag allemaal,

Via facebook zag ik wat inspiratie van een koppel antennebaarsjes in een aquascape en ik was gelijk enthousiast. Toch maar niet gekocht aangezien ze de "schaal" wat aantasten in een 80x40x40 cm bak. Ze zijn een stuk forser dan mijn blauwe neons. Vandaag was ik in de winkel en ik zag ze en toen begon het toch weer te kriebelen. Mijn idee is eigenlijk om ze het hele jaar in de bak te houden en bij de final shot voor de wedstrijden er even uit te halen (wel een beetje zielig :( )

Nu wil ik graag jullie mening horen over het volgende:
Het plan is een koppel (man / vrouw) in een 80x40x40 cm aquascape samen met amano garnalen, vuurgarnalen en 18 blauwe neons. Mijn water is relatief gezien hard. De gh is ongeveer 12 in de bak. TDS 209. Temperatuur wil ik dan op ongeveer 24-25 zetten. KH 9 en PH 7,5 ( mijn kraanwater). Nu voeg ik flink wat co2 toe waardoor de ph wat zal zakken. Ik weet dat deze vis van zuur water houdt. Maakt het verschil dat mijn ph zakt door co2 of maakt dit geen verschil en is mijn kraanwater gewoon te hoog qua ph? Verder staat er een rescape op het programma over twee maanden waardoor het koppel een maand ongeveer in een 60x30x30 bakje zal zitten met de overige bewoners (zonder co2). Is dit een probleem? Daarnaast voer ik nu gewoon heel fijn voer aan mijn tetras. Wat zal ik de antennebaarsjes geven? Na de rescape zal er wel een flinke bak licht boven hangen (wat misschien wat minder fijn is voor deze vissen). Wel zullen er overhangende spiderwood stukken zijn en een soort grotje waar ze in kunnen schuilen. Gaat een koppel de "bioload" flink verhogen of valt dit mee?

Jozsef-Baksai.jpg
 
Als je deze cichliden in jouw bak zet, zul je niet langer dan ongeveer een half jaar plezier van ze hebben. Dat is wat weinig voor een vis die toch 4/5 jaar oud kan worden.
Je hebt gewoon niet de goede waterwaardes voor deze vissen: lage PH, lage KH, lage GH, geen CO2toevoeging en wel schoon gekleurd water maar ook graag rommeltjes op de grond. Ook inderdaad liever niet teveel licht.
Even doorzoeken voor een andere blikvanger dus ;)
 
Als je deze cichliden in jouw bak zet, zul je niet langer dan ongeveer een half jaar plezier van ze hebben. Dat is wat weinig voor een vis die toch 4/5 jaar oud kan worden.
Je hebt gewoon niet de goede waterwaardes voor deze vissen: lage PH, lage KH, lage GH, geen CO2toevoeging en wel schoon gekleurd water maar ook graag rommeltjes op de grond. Ook inderdaad liever niet teveel licht.
Even doorzoeken voor een andere blikvanger dus ;)
Precies.

Als alternatief zou je naar Apistogramma soorten kunnen kijken, meestal kunnen die op een hogere pH.
 
Jammer! :( En als ik een koppel kan vinden gekweekt in hard water?
 
Is de Altispinosa dan geen mooi alternatief :S
 
En zie maar eens een koppel te vinden. Want een groep zou ik niet in 80cm willen houden.
 
En zie maar eens een koppel te vinden. Want een groep zou ik niet in 80cm willen houden.

Is een koppel vinden zo moeilijk dan?
 
Ja. Een koppel ontstaat pas als de jonge dieren in een groep opgroeien. In de LFS zijn ze nog te jong, dus je kan dan nog geen koppel uitzoeken.
 
Ik heb een lokale broeder gevonden die kweekt op zacht water voor de eitjes maar de jonge laat op groeien in hard water / kraanwater.
 
Tsjah, eigenwijs is ook wijs :D .
Maar laat vooral weten hoe het gaat met je Ramirezies en vooral als het goed gaat want dat zou ik het allerliefst horen ;) Kun je meteen doorgeven wie de kweker is want ik denk dat ie z'n visjes bij verschillende leden best kwijt kan. We horen hier voornamelijk de slechte ervaringen dus zou fijn zijn als er ook positieve ervaringen bijkomen van visjes die het langer uithouden dan ong. een jaar :D
 
Tsjah, eigenwijs is ook wijs :D .
Maar laat vooral weten hoe het gaat met je Ramirezies en vooral als het goed gaat want dat zou ik het allerliefst horen ;) Kun je meteen doorgeven wie de kweker is want ik denk dat ie z'n visjes bij verschillende leden best kwijt kan. We horen hier voornamelijk de slechte ervaringen dus zou fijn zijn als er ook positieve ervaringen bijkomen van visjes die het langer uithouden dan ong. een jaar :D


Het is idd wat eigenwijs van me.. ik hoop dat ik mezelf en jullie niet ga teleurstellen. Ik houd jullie op de hoogte. Het gaat om sierviskwekerij aquariumgek in Oosterhout.

Wat raad je qua voer aan naast het fijne tetra/nano voer wat ik thuis heb staan?
 
Ik zou ze voeren met osmose water en turf. Dan om de buikjes te vullen nog wat artemia.
 
Artemia, zwarte en witte muggenlarven, daphnia.
 
Aquascape en ramirezi's, ikzelf zou niet voor de combinatie kiezen. Want (dwerg)cichliden houden van schoon water. Bij ramirezi's komt er ook nog bij dat ze van (heel)zacht en zuur water houden, bij voorkeur ook een hogere temperatuur (ik zou zeggen vanaf 26 graden). Ik weet niet wat voor planten je hebt, maar sommige planten kunnen niet tegen een hogere temperatuur. Ook de co2 lijkt mij niet echt bevorderlijk voor ramirezi's.
Ook zou ik ramirezi's in een aquarium houden waarbij de verlichting niet al te fel is (en die je heb je juist wel weer nodig om de planten te laten groeien). Mijn ervaring is dat ze ontzettend mooi kleuren als het licht niet al te fel is.

Wat verder niet mag ontbreken (vind ik dan) zijn (amandel/beuken/berken)bladeren waarop ze hun eieren kunnen afzetten en een fijne zandbodem. Ook een paar stukken (kien)hout en een paar (grote) planten om de 'zichtlijnen' te doorbreken zodat ze voor elkaar kunnen schuilen als dat nodig is.

Ik gaf mijn ramirezi's vooral zwarte en witte muggenlarven, artemia, daphnia etc. Maar geen rode muggenlarven, nadat er twee keer een Apistogramma aan overleden was na het eten van rode muggenlarven (kan ook toeval zijn). Droogvoer gaf ik ze ook, zo'n drie keer per week. Maar vaak aten ze er niet zoveel van.

Andere dwergcichliden kunnen misschien wel op normaal water gehouden worden, maar ik betwijfel of die wel zo goed tegen de extra co2 kunnen.
 
ook nog bij dat ze van (heel)zacht en zuur water
Wat bedoel je met heel zacht? Mijne ramirezi's zitten op een ph van 5 op 100% osmosewater en er zijn er al drie doodgegaan, geen idee wat ik verkeerd doe... Mischien kan de nakweek niet meer tegen deze ph? Overweeg om wildvang te halen:juggle:;)
 
Wat bedoel je met heel zacht? Mijne ramirezi's zitten op een ph van 5 op 100% osmosewater en er zijn er al drie doodgegaan, geen idee wat ik verkeerd doe... Mischien kan de nakweek niet meer tegen deze ph? Overweeg om wildvang te halen:juggle:;)

Behalve zacht en zuur water, is het van belang om de waterwaardes ook zo stabiel mogelijk te houden. Tegen schommelingen kunnen ze ook niet zo goed tegen. Niet alleen de pH is van belang voor zacht water,Voegde je verder niks toe bij je osmosewater? En wat was je kh waarde? En hoevaak had je de ph waarde gemeten?

Bij een te lage kh waarde kreeg ik schommelingen in de pH. Als je de waterwaardes niet stabiel kunt houden dan kun je ze nog beter op normaal kraanwater houden. Van de schommelingen gaan ze in ieder geval zeker dood.

Heb ook geen idee wat je verkeerd doet, soms ligt het niet altijd aan de eigenaar. Maar ik heb in diverse winkels ramirezi's gezien en er is echt verschil in de kwaliteit (of hoe zeg je dat bij vissen?). Een dierenwinkel hier in de buurt verkoopt bv. ramirezi's voor 3-4 euro, maar de beestjes zijn vaak mager (tot zelfs ingevallen) en zien er fragiel uit.
Bij een speciaalzaak betaal je misschien wat meer, maar meestal zijn ze vaak gezonder en kunnen beter tegen een stootje.
Zo'n 10-15 jaar geleden kocht ik mijn eerste ramirezi's bij een winkel in Hilversum. Dat waren sterke ramirezi's, daarvoor moest je nog moeite doen om die om zeep te helpen (bij wijzen van).

Maar moet eerlijk bekennen dat ik ook ramirezi's gewoon op kraanwater had. Had er me toen nog niet in verdiept. Maar ze werden zelfs ouder dan 6 maanden, sommigen had ik al 2 jaar. Maar door een ziekenhuisopname moest ik ze tijdelijk bij iemand onderbrengen en dat was niet zo goed gegaan.

Sinds een paar jaar heb je ook 'sluierstaarten' ramirezi's en 'balloon ramirezi's (of een combinatie tussen die twee). Of in een geheel andere kleur dan de kleur die ze oorspronkelijk hebben/hadden. Dus kan me ook zomaar voorstellen dat ze kapot gefokt zijn.
 
Behalve zacht en zuur water, is het van belang om de waterwaardes ook zo stabiel mogelijk te houden. Tegen schommelingen kunnen ze ook niet zo goed tegen. Niet alleen de pH is van belang voor zacht water,Voegde je verder niks toe bij je osmosewater? En wat was je kh waarde? En hoevaak had je de ph waarde gemeten?
Kh is lager dan 1, maar ik filter over turf, dit is nu mijn buffer ipv de kh. Heb eens 4 keer op 1 dag getest, ph was telkens 5, lijkt mij dus gewoon stabiel. Ververs wekenlijk 10%.;)
Sinds een paar jaar heb je ook 'sluierstaarten' ramirezi's en 'balloon ramirezi's (of een combinatie tussen die twee). Of in een geheel andere kleur dan de kleur die ze oorspronkelijk hebben/hadden. Dus kan me ook zomaar voorstellen dat ze kapot gefokt zijn.
Klopt, vind de wildvorm toch mooier:D:p
 
Kh is lager dan 1, maar ik filter over turf, dit is nu mijn buffer ipv de kh. Heb eens 4 keer op 1 dag getest, ph was telkens 5, lijkt mij dus gewoon stabiel. Ververs wekenlijk 10%.;)

Klopt, vind de wildvorm toch mooier:D:p

Het zijn vaak tere visjes die ook moeilijker tegen stress kunnen. Oorzaak is ook niet altijd te achterhalen
Zijn broertje, de altispinosa, is wat dat betreft veel makkelijker; die kan ook op normaal kraanwater gehouden worden. Alleen wordt inderdaad een slagje groter.

Het schijnt dat Utaka soms wildvang ramirezi's te koop heeft. Om je een idee te geven hoe ze in het wild er uitzien:

https://mikolji.com/article/ram-cichlid-mikrogeophagus-ramirezi-wild
Dat is nog wel eens wat anders die felgekleurde ramirezi's die je van 10 meter afstand nog ziet.;)
 
De ramirezi is en blijft een gevoellig visje. Ik weet dat Utaka in Amersfoort vaak wildvang heeft zitten, volgens de eigenaar hebben ze met de wildvang veel minder gedonder als met de nakweek. Blijft wel dat ook wildvang vatbaar is voor ziektes. De oplossing is inderdaad om dit visje op zacht water te houden met een lage ph, echter zou ik niet tot een ph van 5.0 gaan, maar het eerder rond de 6.0 houden. Naar mijn mening is de oplossing tot deze visjes succes vol houden om vaak, maar kleine beetjes water te verversen, de temperatuur relatief hoog te houden, inderdaad een graad of 26, en vaak, maar kleine beetjes te voeren.

Omdat ze zo gevoellig zijn zou ik ze lekker in een dicht beplante bak houden, als je de juiste beplanting kiest, heb je ideale water waardes, mooi zuiver water. Wel wat kans op alg, want toevoegingen en co2 kan dan weer niet. Drijfplanten zijn wel een goede optie, want je wilt absoluut geen nitraat met deze beestjes. Ik zou ze met een rustige kleine tetra houden, en niet te veel anders krijgt de ramirezi niet genoeg voer als je kleine beetjes voert, en grote hoeveelheden wil je niet ivm nitraat issues.
 
Het zijn vaak tere visjes die ook moeilijker tegen stress kunnen. Oorzaak is ook niet altijd te achterhalen
Zijn broertje, de altispinosa, is wat dat betreft veel makkelijker; die kan ook op normaal kraanwater gehouden worden. Alleen wordt inderdaad een slagje groter.

Het schijnt dat Utaka soms wildvang ramirezi's te koop heeft. Om je een idee te geven hoe ze in het wild er uitzien:

https://mikolji.com/article/ram-cichlid-mikrogeophagus-ramirezi-wild
Dat is nog wel eens wat anders die felgekleurde ramirezi's die je van 10 meter afstand nog ziet.;)



Je weet dat er verschillende kleur variante zijn in het wild van de Ramirezi? :) Ik dacht dat de gene uit Venezuela het mooiste was :) Volgens mij komt de Ramirezi uit Colombia in de buurt met wat wij als Ramirezi zien. Dit ivm de gevaarlijke situatie in Venezuela waardoor daar zo goed als geen vis meer vandaan komt.
 
Je weet dat er verschillende kleur variante zijn in het wild van de Ramirezi? :) Ik dacht dat de gene uit Venezuela het mooiste was :) Volgens mij komt de Ramirezi uit Colombia in de buurt met wat wij als Ramirezi zien. Dit ivm de gevaarlijke situatie in Venezuela waardoor daar zo goed als geen vis meer vandaan komt.

Ja dat weet ik.;) Hangt van de vindplaats af zeg maar. Ook bij de altispinos is dat het geval.
 
De ramirezi is en blijft een gevoellig visje. Ik weet dat Utaka in Amersfoort vaak wildvang heeft zitten, volgens de eigenaar hebben ze met de wildvang veel minder gedonder als met de nakweek. Blijft wel dat ook wildvang vatbaar is voor ziektes.

Laatste keer dat ik wildvang ramirezi zag hij utaka waren er amper zonder witte pluis op het lichaam (en er zaten er toch een hoop in die bak) dus zelfs de wildvang is nog bets gevoelig. Nou is meeste schimmel best goed te behandelen, zeker ook omdat het op de slijmhuid leek te zitten, maar toch gweft het aan hoe gevoelig deze prachtige visjes zijn)
 

Terug
Bovenaan