Anotaties bij Co2 toevoeging en advies, meningen gevraagd


Nee John, je maakt een denkfout! Immers hoe meer CO2 je toevoegt, door levende have of door CO2 toevoeging uit een fles, hoe lager de PH wordt.
Dus overdag wordt de PH hoger omdat de planten meer CO2 omzetten ( fotosynthese) dan dat er wordt toegevoegd, is afgeregeld op 6.8, dus op dat punt opent de eetronische regelaar de CO2 toevoer, en snachts wordt er GEEN Co2 meer toegevoegd, maar ook niet gebruikt, terwijl de levende have in die tijd wel CO2 produceert, dus gaat de PH verlaging, door natuurlijke oorzaak, gewoon door, bij mij is dat al sinds jaar en dag ongeveer, 0,4 Punt per nacht. Logisch toch?
 
Dat klopt Wim maar als je zoals ik vroeger niet met een controller werkt dan zal de ph juist stijgen omdat er geen co2 wordt toegevoegd. Ik ging er dan ook even vanuit dat je geen controller gebruikt ;)
Toen is zonder werkte was de ph overdag rond de 6.8 en tijdens de nacht 7.1 en door de co2 eerder aan te laten gaan was dat weer op peil als het licht aanging.

Volgens mij raad men daarom ook altijd aan om de co2 1-2 uur voor het licht aan weer aan te laten gaan om de gestegen ph weer te laten zakken. Wellicht heb jij dan veel productie van co2 tijdens de nacht maar dat herken ik niet uit mn oude bakken zonder controller.
 
Het natuurlijke co2 verloop is dat er overdag altijd minder co2 in het water zit, en in de nacht juist meer.

Maar dat gaat alleen op, als jou waterwaardes ook voldoen aan natuurlijk water.
Dus van nature al zacht en zuur.
Het water van Wim voldoet daaraan, want hij gebruikt alleen regenwater als ik me niet vergis.

Dan even de situatie van John en veel andere aquarianen.

Wij gebruiken water dat niet echt een natuurlijke samenstelling heeft. Meestal gewoon kraanwater.
Dat water is hard en heeft een hoge pH (om de leidingen te beschermen)

Dus wat wij met onze co2 installatie proberen te doen, is op een onnatuurlijke wijze voldoende co2 in dat water te krijgen.
Dus wijnwillen meer co2 in dat water hebben, dan dat er van nature in kan zitten.

Hierdoor wil die co2 zowel overdag alsook ‘s nachts zo snel mogelijk weer uit dat water.

Dus zodra onze co2 dosering stopt, gaat de pH omhoog.

Daarom is het ook veel zuiniger om met regenwater of met osmosewater te werken. Kost gewoon minder co2.

Maar als ik voor mijn eigen spreek. Ik heb geen ruimte meer om met osmose te werken.
Kan nergens een vat water kwijt. Dus dan doen we maar 2 maanden met een fles co2…….
 
Ik gebruik, helaas al een paar jaar GEEN regenwater meer. Heeft meerdere oorzaken, maar kort gezegd gebruik ik dus gewoon kraantjeswater.
Wel gebruik ik altijd waterbereider en altijd dezelfde manier van plantenbemesting. Mijn water waardes zijn gewoon heel erg stabiel en dat wat ik hierboven aangeef, aangaande de stijging /daling van de PH is gewoon hetzelfde gebleven. Ook is mijn water zacht Kh en Gh bewegen zich tussen 3 en 5. KRAANTJES water.

Blijf daarom bij mijn stelling, dat snachts een toename van de CO2 plaatsvindt, ook of juist zonder externe CO2 toevoeging, door de flora en fauna in je bak en dat smorgens, nadat het licht aangaat, de planten weer CO2 gaan opnemen en dan stijgt de PH dusdanig dat uiteindelijke de elektronische regelaar weer CO2 gaat toevoegen om de PH weer stabiel in de door mij gestelde grenzen te houden.
 

Terug
Bovenaan