Anke-Anquarium's Dubai 100

  • Onderwerp starter Anke - Anquarium
  • Startdatum

Zeker mooie vissen... En wb het scholen, het ene moment wel en 't andere niet... Maar ze zitten ook pas net in de bak. Ik heb alleen 't idee dat de stroming in de bak te sterk is voor ze, maar toen we gisteren de uitstroom van de filter wat verder dicht hadden gezet ging de filter lekken... Gelukkig zagen we het optijd (dat wil zeggen nadat er een aardige plas op de vloer was ontstaan, gelukkig was 't waterniveau maar 'n cm gezakt ofzo). Dus nu de uitstroom maar weer helemaal open gezet. Misschien dat ik toch wil gaan kijken naar een andere uitstroom ipv de spraybar... Maar daar moet ik me nog even over inlezen/informeren...
Mag ik vragen waarom je denkt dat de stroming te sterk is? Wellicht werkt het om de uitstroom anders te richten, maar dat die toch vol open kan blijven staan.
En als je toch wilt knijpen, zou ik de kogelkraan van de intake afsluiten. Dan zou je filter niet moeten gaan lekken omdat je geen extra druk opbouwt binnenin, wat wel gebeurd als je de kogel van de uitstroomslang knijpt
 
Mag ik vragen waarom je denkt dat de stroming te sterk is? Wellicht werkt het om de uitstroom anders te richten, maar dat die toch vol open kan blijven staan.
En als je toch wilt knijpen, zou ik de kogelkraan van de intake afsluiten. Dan zou je filter niet moeten gaan lekken omdat je geen extra druk opbouwt binnenin, wat wel gebeurd als je de kogel van de uitstroomslang knijpt
Is het niet zo dat de pomp zichzelf dan leegpompt? Dat lijkt me niet zo wenselijk. In de instructies staat ook dat je nooit de intake dicht mag zetten.

Ik hanteer zelf een stevige stroming in de bak maar ik zorg ook dat er plaatsen zijn met weinig stroming. Zo kunnen de vissen zelf een rustig plekje opzoeken als ze dat willen. Maar 90% van de tijd hangen ze recht voor de uitstroom ;) het zijn echte marathonzwemmers!
 
Is het niet zo dat de pomp zichzelf dan leegpompt? Dat lijkt me niet zo wenselijk. In de instructies staat ook dat je nooit de intake dicht mag zetten.

Ik hanteer zelf een stevige stroming in de bak maar ik zorg ook dat er plaatsen zijn met weinig stroming. Zo kunnen de vissen zelf een rustig plekje opzoeken als ze dat willen. Maar 90% van de tijd hangen ze recht voor de uitstroom ;) het zijn echte marathonzwemmers!

Het kan zijn dat je pomp warm gaat lopen of zelfs dat het propellertje scheef getrokken word in zijn behuizing en dan dus gaat aanlopen en schade krijgt. MAAR, ik heb dit zelf eigenlijk nooit gezien als ik intake knijp. Nu... het ligt er natuurlijk aan hoever je hem knijpt. Als je hem 50% knijpt word het wel veel.. maar 20% moet prima kunnen.

Je trekt de pomp niet leeg mits dat hij lek is. Wat Killerfish zegt klopt wel. Als je de outtake knijp zou je potentieel overdruk kunnen creeeren waardoor je pomp water naar buiten lekt. Als je de intake knijpt dan trekt je pomp als het waren vacuum en dus lucht naar binnen. Zorg dus dat je pomp goed gesloten is en dan kan hij geen lucht zuigen (TIP: 9 van de 10 pompen kun je compleet onderwater draaien. Een Eheim classic met nood filtering zet ik altijd in mijn sump en desnoods compleet onderwater.Eventuele lekken leggen dan tenminste je pomp niet droog. Hij trekt dan vals water ipv valse lucht. ) . Dit werkt prima.
 
Zeker mooie vissen... En wb het scholen, het ene moment wel en 't andere niet... Maar ze zitten ook pas net in de bak. Ik heb alleen 't idee dat de stroming in de bak te sterk is voor ze, maar toen we gisteren de uitstroom van de filter wat verder dicht hadden gezet ging de filter lekken... Gelukkig zagen we het optijd (dat wil zeggen nadat er een aardige plas op de vloer was ontstaan, gelukkig was 't waterniveau maar 'n cm gezakt ofzo). Dus nu de uitstroom maar weer helemaal open gezet. Misschien dat ik toch wil gaan kijken naar een andere uitstroom ipv de spraybar... Maar daar moet ik me nog even over inlezen/informeren...
Je kan ook de gaatjes groter maken.
 
Mag ik vragen waarom je denkt dat de stroming te sterk is?
Ik had dat idee omdat er een aantal steeds langs de achterwand op en neer bleven zwemmen, en naar mijn mening staat daar de minste stroming.

Ik hanteer zelf een stevige stroming in de bak maar ik zorg ook dat er plaatsen zijn met weinig stroming. Zo kunnen de vissen zelf een rustig plekje opzoeken als ze dat willen. Maar 90% van de tijd hangen ze recht voor de uitstroom ;) het zijn echte marathonzwemmers!
Hoe doe je dat dan, plekken maken met weinig stroming?

Je kan ook de gaatjes groter maken.
Dat is natuurlijk ook een idee. Maar je kunt ze daarna natuurlijk nooit meer kleiner maken... Ik heb nu de spray bar er helemaal af en er niets op gezet. De uitstroom gaat nu van links achter naar rechts voor.
 
Je kunt ook 2 hele kleine pompjes tegen elkaar laten instromen, maar het is maar net wat je vissen willen.

Als je een constante stroming wilt maar iets minder heftig is wat hier al geschreven word een goeie oplossing
Maar je kunt dus ook 2 pompjes tegen elkaar laten instromen. Hierdoor krijgt je een constante wisseling van turbulente stromingen.
Elke hoekje en gaatje krijgt dan dus wel een keer stroming.
Let wel op dat sommige vissen deze drukte niet fijn vinden en liever in een stabiele stroming hangen.
 
ik zie zo nog niet veel verschil iig, behalve dat e nu niet meer voor de achterand op en neer zwemmen. weet alleen niet of nu t water wel helemaal door de bak heen circuleert. Planten beginnen alleen langzaam allemaal t te begeven lijkt wel. en of dat nou ligt aan submers/emers of dat er een andere oorzaak is...geen idee. Ik duik iig zo nog even de bak in om alles weg te snoeien waar gaten inzitten of wat aan t verkleuren is en zal daarna wel een foto posten, misschien dat iemand dan weet wat er scheelt. Ik voeg iig dagelijks 3,6 ml easy carbo toe en 2,5 ml profito...geen idee wat ik nog meer zou moeten doen...
 
Even voor ik rigoureus aan 't snoeien ga vast foto' 's van voor:
IMG_20180523_200353.jpg
wilde net beginnen toen ik me bedacht, dus 't netje met alvast wat plantenresten hangt lekker lelijk boven in de foto :)
IMG_20180523_200205.jpg
IMG_20180523_200158.jpg
IMG_20180523_200151.jpg
IMG_20180523_200146.jpg
 
En na:
Klein beetje snoeiafval:
IMG_20180523_212653.jpg


Leeg aquarium:
IMG_20180523_213154.jpg

Is dit een stekje? Ik zie geen wortels... Maar wel kleine blaadjes aan een steel:
IMG_20180523_211836.jpg

Meneer stoort zich ondertussen nergens aan en eet vrolijk verder:
IMG_20180523_212553.jpg
 
Mooie bak hoor! Dat verslijmen zou trouwens kunnen komen door een nitraat en fosfaat tekort. Voegde zelf ook alleen easy carbo en profito toe, maar ook mijn planten begonnen na enkele weken het allemaal te begeven. Heb toen mijn waarde gemeten en heb 0,0 mg/l fosfaat en zeer minimaal nitraat in mijn bak :juggle: Dacht dat dit ook in profito zat, maar niet dus. Nu maar fosfaat en nitraat apart besteld zodat ik die waarden naar 2 mg/l en 20 mg/l kan brengen.

Verder ben ik echt jaloers op je ancistrus xD Ik heb er zelf ook één, inmiddels al 3 jaar, maar zij laat zich heeeeel zelden zien... Alleen als het licht uit is komt ze kijken of wanneer er voer is. Maar met voeren is ze bij één beweging in de buurt van het aquarium ook direct weg :stom:
 
Thanks... Zeker als straks de planten eenmaal goed groeien en aanslaan, dan is 't zeker mooi!
De planten zijn niet aan 't verslijmen, er komen gewoon gaten in de bladeren... Maar wie weet nu ik weer rigoreus gesnoeid heb gaan ze wel groeien... Sommigen zijn inmiddels kleiner dan hoe ik ze kreeg.

De ancistrussen ben ik ook heel blij mee, zitten er 5 in (hoop dat ik ze uiteindelijk ook alle 5 kan houden als ze gaan groeien, want eigenlijk is 't een beetje teveel voor in mijn bak). Ze zijn geen van allen schuw, tenminste nog niet. "vroeger" in mijn oude bak had ik er 3, maar die lieten zich ook zelden zien. Ik doe wel steeds bewust voor 't raam voeren, tabletjes altijd op dezelfde plek (rechts van 't hout) en de komkommer steeds links van 't hout...
 
Wat er gebeurt is het volgende:
1. ten eerste heb je je planten via APO (Aquaplantsonline gekocht). Prima leverancier maar je krijgt de planten dan rechtstreekt van de kweker. Dat betekent dat veel planten in hun emerse vorm bij je aankomen. Dit deel zal afsterven terwijl de plant in je aquarium staat, maar er komen nieuwe, submerse delen voor terug;
2. door het fosfaat- (en waarschijnlijk nitraat-)tekort komen de planten voedingsstoffen tekort. Ze gaan daarom voedingsstoffen uit oude, reeds bestaande delen trekken, die hierop verwelken. Langzaamaan eet je plant zichzelf dus op en blijft er steeds minder over.
 
Laatst bewerkt:
OK, duidelijk... Dus ook nog fosfaat toevoegen en als nitraat te laag is dat ook... Morgen nog maar eens meten dus.
 
Eergisteren 't water getest... Had er ook maar een po4 test bij gehaald, beter eerst testen voor zomaar vanalles toe te voegen. Deze waardes kwamen eruit:

KH 8
Ph 7.5
No2 <0.01
No3 5
Po4 0.2
Fe 0.1
Co2 8

Dus...toch nog nitraat en fosfaat toevoegen? Of misschien andere opties? Ik heb sowieso geen voedingsbodem, wel bij de meeste planten een bolletje in de bodem gestopt... Zal morgen ook nog ff een fotootje maken en posten (t blijft tenslotte een fotoalbum)
 
Mooie waarden wel hoor.
No3 mag naar 20.
Po4 naar 2,0.

Let wel even goed op. De flesjes van Nitro en Fosfo rekenen met eenheden per 500L. Delen door 5 dus bij het doseren.
 
Als je no3 en Po4 een verhouding van 20/2 hanteert komt alles dik in orde
 
Let wel even goed op. De flesjes van Nitro en Fosfo rekenen met eenheden per 500L. Delen door 5 dus bij het doseren.

Delen door 5 en dan x 1,8 dan toch? Zit toch 180 l in?

Hierbij maar weer wat foto's van vandaag... Gewoon omdat 't kan
IMG_20180602_170839.jpg
IMG_20180602_170135.jpg
IMG_20180602_170105.jpg
IMG_20180602_170047.jpg
 
Delen door 5 en dan x 1,8 dan toch? Zit toch 180 l in?

Hierbij maar weer wat foto's van vandaag... Gewoon omdat 't kan
Bekijk bijlage 251894 Bekijk bijlage 251895 Bekijk bijlage 251896 Bekijk bijlage 251897
180L bruto, min substraat, planten, bevolking, en min het feit dat hij niet tot de nok toe vol zit. Ik denk max. 140L netto. Maar zelf onderdoseer ik liever dan dat ik overdoseer.

Delen door 5 en keer 1,5 en dan zit je ook prima.
 
180L bruto, min substraat, planten, bevolking, en min het feit dat hij niet tot de nok toe vol zit. Ik denk max. 140L netto. Maar zelf onderdoseer ik liever dan dat ik overdoseer.

Delen door 5 en keer 1,5 en dan zit je ook prima.
Mee eens, onderdoseren altijd beter dan overdoseren ... Eruit halen is zo lastig, moet je gelijk weer een x aantal liters water gaan verversen...
 
Hoi Anke, tijdje niets meer gezien van je; alles onder controle?
 
Let er wel op dat je bij onderdoseren geen tekorten aan voeding in je water krijgt want de planten hebben wel voldoende voeding nodig.
 
Hoi Anke, tijdje niets meer gezien van je; alles onder controle?

Zeker een tijd niet meer gezien...nee, niet alles onder controle. Bijna geen plant meer over helaas. Bijna alles van mijn starterspakket weg kunnen gooien. Vissen doen t gelukkig wel goed. Heb inmiddels een flinke bos vallisineria erin gezet omdat ik van mijn vorige bak nog weet dat dat planten zijn die t eigenlijk altijd wel doen. Zal straks wel even een foto maken van mijn kale bak .
Ik hoop dat de vallisineria wel aan wil slaan, want anders is mijn laatste optie nog om hem helemaal leeg te trekken en opnieuw te beginnen maar dan met voedingsbodem. Ik heb nu NL bij de planten van die voedingsbollen zitten aangezien ik dacht dat t daarmee ook moest gaan, heel plaatselijk de planten voeding toedienen, maar daar heb ik me dus wrs in vergist...
Ook wel wat last van alg gehad, heb nu siporax filter medium in de pomp liggen maar die ligt er echt pas vanaf vandaag in, dus kan nog niet zeggen of die werkt.
 
IMG_20181024_223041.jpg
geen mooie foto, maar wel vrij duidelijk dat er bijna geen plant meer over is...durf geen close ups te maken ivm alg...bak ziet er niet mooi uit
 

Terug
Bovenaan