Anke-Anquarium's Dubai 100

  • Onderwerp starter Anke - Anquarium
  • Startdatum

ok, maar dat word dan denk ik elke 5-6 dagen een half uur...gaat met stapjes van een half uur met de ingebouwde timer :)
Dat is prima, zo nauw luistert het ook weer niet :D

En morgen dus ff zoeken naar easy carbo. Zijn er nog eventueel andere producten op de markt die ik kan gebruiken? We hebben hier alleen een boerenbond, en die hebben maar een klein assortiment. En anders zal ik van t weekend naar de lfs een dorp verder moeten ofo...
Verder zou ik niet teveel met spullen aan de haal gaan. Veel middeltjes tasten ook de bacteriepopulatie in je bak aan en dat wil je nu juist voorkomen.
https://www.aquasabi.com/aquascaping-wiki/algae/easy-carbo-treatment
 
Als ik dat artikel lees zou ik nog bijna bang worden... Handschoenen, veiligheidsbril...

Misschien beter dan ook maar een weekje overslaan met de profito? Ik neem aan nl dat algen ook heel blij worden van plantenvoeding... En hoe zit 't met waterwissel? Ik wilde nl sowieso de eerste 4 weken geen waterwissel toepassen op mijn bak, maar zou dat dan misschien toch wel verstandig zijn?
OH, en ik doe dagelijks een heeeeel klein beetje vissenvoer in 't water want dat zou ook goed zijn voor de opstart. Dat dan ook maar achterwege laten?
 
Als ik dat artikel lees zou ik nog bijna bang worden... Handschoenen, veiligheidsbril...

Misschien beter dan ook maar een weekje overslaan met de profito? Ik neem aan nl dat algen ook heel blij worden van plantenvoeding... En hoe zit 't met waterwissel? Ik wilde nl sowieso de eerste 4 weken geen waterwissel toepassen op mijn bak, maar zou dat dan misschien toch wel verstandig zijn?
OH, en ik doe dagelijks een heeeeel klein beetje vissenvoer in 't water want dat zou ook goed zijn voor de opstart. Dat dan ook maar achterwege laten?
Mijn plan van aanpak zou zijn:

1. Verlichting terugschroeven naar 6 uur per dag;
2. Zoveel mogelijk alg losmaken van de planten en zoveel mogelijk stof van de bodem doen opdwarrelen
3. Na 2. doe je een 50-70% waterwissel waarbij je zoveel mogelijk troep meezuigt
4. wat overblijft na 3. haal je met de handen eruit, een oud visnetje leent zich hier goed voor, als je stevig achtjes draait in het waterwordt alles zo je netje ingetrokken
5. Stoppen met het visvoer
6. Als al je opruimwerkzaamheden klaar zijn doseer je voor deze week 50% van de aanbevolen hoeveelheid Profito, en je 'week' loopt dan dus vanaf de dag dat je hebt schoongemaakt tot 7 dagen later. Dus niet vandaag schoonmaken en zondag weer doseren b.v.
 
Gelukkig zit niet op alle planten alg!
IMG_20180425_195128.jpg

Deze foto genomen gisteren na waterverversen/schoonmaken.
 
Ik heb hier dezelfde bak en ik denk gelet op de draadalgen dat je een co2 tekort hebt. De bruine zijn normaal bij de opstart verder en die trekken wel weg.
Je zou carbo kunnen gaan gebruiken of veel drijvers toevoegen wat de intensiteit vermindert.
Kun je de waterwaarden meten en dan met name de kh en de ph? Rode planten zijn vak ook wat meer eisend en emerse planten moeten nog wennen aan onderwater.

Daarbij kan nh3/4 van de opstart een boost voor de algen zijn.
 
Ik heb vandaag 4 ml easy Carbo toegevoegd zodra de verlichting aanging. Verlichting staat nu op 6 uur. Kan nog niet goed testen, moet er nog opuit voor druppeltjes dus doe 't nu nog met een teststrips. Die gaf vandaag als waardes:
PH 7.6
KH 10
Gh >7
NO2 0
NO3 0

Maar ik moet zeggen dat dat giswerk is aangezien die kleuren gewoon bijna niet te vergelijken zijn. NO3 zat steeds op 10 en die zit nu dus op 0 (volgens de stripjes)... Maar die 10 die ik eerder dacht kan toen ook goed al 0 geweest zijn... :S

Welke waardes MOET ik kunnen testen in mijn gezelschapsbak... Wat is belangrijk om te weten?
 
Ha Anke, hoe staat het ervoor?
 
Ha Anke, hoe staat het ervoor?
Redelijk... Nog erg veel bruine aanslag op de bodem en decoratie, gisteren zag ik ook wat zwarte alg op de puntjes van het Naaldgras. Groene draadalg lijkt een heel eind weg. Ben nu wel sinds vorige week dagelijks 4ml easy Carbo aan 't toevoegen.
Wilde vandaag eigenlijk ook weer de bodem en decoratie en indien nodig de planten schoon gaan maken. En dus ook wat water verversen.
 
Mooi plantenpakket.

Je moet nu echt een goed voedingsplan hebben.

Nitraat zeker op 10 houden. Fosfaat op 0,5.
Profito bevat geen nitraat en fosfaat. Dat moet je apart geven.

Easy carbo is mijn inziens gif. Dus ben daar geen fan van.

Je kunt CO2 toevoegen. Of het licht minderen en korter aan doen. Je kan ook een middag pauze inlassen.

Zorg wel voor wat oppervlakte beweging als je geen CO2 toevoegd. Zo komt er juist weer CO2 in de bak.

Ook zonder CO2 kun je een mooie plantenbak hebben. Je moet dan zorgen voor minder felle verlichting.
En een pauze inlassen.

Het is altijd een kwestie van evenwicht. Voeding, licht en CO2.
 
Redelijk... Nog erg veel bruine aanslag op de bodem en decoratie, gisteren zag ik ook wat zwarte alg op de puntjes van het Naaldgras. Groene draadalg lijkt een heel eind weg. Ben nu wel sinds vorige week dagelijks 4ml easy Carbo aan 't toevoegen.
Wilde vandaag eigenlijk ook weer de bodem en decoratie en indien nodig de planten schoon gaan maken. En dus ook wat water verversen.
Goed om te horen. Ik weet niet of je al eens gesnoeid hebt sinds het planten? Het is altijd een goed idee om eens in de paar dagen of eens in de week de mindere bladeren te snoeien. Bij de meeste planten kun je ze vrij makkelijk los trekken, zeker als ze al rot zijn. Dit helpt ook weer tegen de algen omdat die zich vaak vestigen op de mindere bladeren.

Mooi plantenpakket.

Je moet nu echt een goed voedingsplan hebben.

Nitraat zeker op 10 houden. Fosfaat op 0,5.
Profito bevat geen nitraat en fosfaat. Dat moet je apart geven.

Easy carbo is mijn inziens gif. Dus ben daar geen fan van.

Je kunt CO2 toevoegen. Of het licht minderen en korter aan doen. Je kan ook een middag pauze inlassen.

Zorg wel voor wat oppervlakte beweging als je geen CO2 toevoegd. Zo komt er juist weer CO2 in de bak.

Ook zonder CO2 kun je een mooie plantenbak hebben. Je moet dan zorgen voor minder felle verlichting.
En een pauze inlassen.

Het is altijd een kwestie van evenwicht. Voeding, licht en CO2.
Volgens mij heeft Anke nog geen vissen in het aquarium. Ik neem aan dat je bezwaar over de Easycarbo vooral om de gezondheid van de vissen draait. Dat is dus niet aan de orde in dit geval. Feit blijft dat het vele malen eerder 'vergif' is voor de algen (en dus de algen tegengaat) dan voor vissen e.d. Met garnalen en Easycarbo heb ik dan weer geen ervaring.

In dit geval denk ik inderdaad dat een combinatie van te weinig fosfaat en nitraat, maar vooral teveel licht de problemen veroorzaakt hebben. Nu is het een kwestie van bijhouden en dan draait het wel bij.

En ja, als je de mogelijkheid hebt dan inderdaad fosfaat en nitraat toevoegen. Wellicht gelijk meenemen als je de druppeltests gaat halen? Kijk wel uit met het nitraat toevoegen als je eenmaal vissen hebt trouwens, want die veroorzaken ook weer nitraat aan het einde van de cyclus :)
 
Ik heb er inmiddels de gupjes uit het kleine aquarium in gedaan. Vond 't zo zielig voor ze in die kleine bak... Tot nu toe doen ze 't super!
Er is genoeg stroming aan de oppervlakte, dus dat moet ook voor CO2 in de bak zorgen.
Zowel nitraat als nitriet meet ik met de strips beide op 0 nogsteeds... Fosfaat heb ik geen test voor.
15254543921211358081082.jpg

Heb nog niet gesnoeid, maar was eigenlijk van plan gisteren alles schoon te maken en inderdaad "rotte" bladeren te verwijderen, maar dat is me niet gelukt en half werk heeft ook geen nut, dus dat heb ik maar even uitgesteld tot vanavond.
W. B de verlichting.... @biljoenblik je schrijft een middagpauze inlassen... Dus ik zou ook de verlichting smorgens 3 uur aan kunnen doen, dan 3 uur uit en dan weer 3, 5 uur aan (ben net vandaag naar 6,5 uur gegaan... Was 6 uur)
 
Zo, vandaag weer even wat aangepast... Stukje hout erin ipv de decoratie die er eerst in lag... En, een paar prachtige albino ancistrussen erin gezet!
Ook maar even een testset aangeschaft, dan kan ik iig goed 't water in de gaten houden.

Ik kan wel een heel verhaal gaan typen, maar foto' 's zeggen meer dan 1000 woorden:
IMG_20180506_200112.jpg
IMG_20180506_195953.jpg
IMG_20180506_195911.jpg
IMG_20180506_195856.jpg
 
IMG_20180508_084903.jpg

Sorry voor de spiegeling... Maar vond 't te leuk om niet te plaatsen!
 
Het Naaldgras begint al mooi uit te groeien! Wordt straks een mooi veldje, menig voetbalclub gaat jaloers zijn
IMG_20180513_170807.jpg
 
Wat zijn het toch schitterende beesten:
IMG_20180513_171152.jpg
IMG_20180513_171208.jpg
lunch:
IMG_20180513_171734.jpg
 
Prachtig zeg! Hoe staat het er nu voor met je algenprobleem? En heb je hier en daar al wat moeten snoeien?
Ja ben echt fan van de ancistrus. had precies dezelfde ook in mijn oude bak "vroeger"...verder wil ik wel echt voor andere vissen gaan kiezen, maar deze MOEST gewoon terug komen! Corydoras zie ik ook heel graag, maar deze had ik net iets hoger op mijn lijstje staan...

Algen zijn eigenlijk wel weg, ben ook maar weer gestopt dus met easy carbo. Nou dagelijks profito erin (de wekelijkse hoeveelheid gedeeld door 7). Heb verder vooral dode bladeren moeten verwijderen...en moet vanavond weer een duik nemen zag ik al...planten zijn zich echt aan het omzetten naar onderwater. Alles wat links staat wil ook nog niet zo explosief groeien. Rechts groeit het echter allemaal heel goed. Het naaldgras begint wel al te vermeerderen (maar dat had ik ook al op de foto gezet...

Draadalg bij jou al onder controle, @Mafkees ?

Ik heb alleen in mijn bak wel flink ijzer tekort (0)...zal ook de testset vanavond er weer eens bijpakken, kijken hoe het nu is...
 
IMG_20180517_202222.jpg

Zo, gisteren maar weer even de bodem gezogen en de planten weer netjes gemaakt. Vandaag 't water getest.
Temp. 25,5
KH. 9
pH. 7.5
NO2. <0,01
NO3. 1
Fe. 0,05
CO2. 9
 
Je NO3 is te laag. Die moet richting de 10-15 gezien de hoeveelheid planten. Ik heb hetzelfde probleem en daarom heb ik net plantenvoeding gekocht.
 
Je NO3 is te laag. Die moet richting de 10-15 gezien de hoeveelheid planten. Ik heb hetzelfde probleem en daarom heb ik net plantenvoeding gekocht.
Ijzer is denk ik ook aan de lage kant? Ik voeg dagelijks profito toe (de wekelijkse hoeveelheid gedeeld door 7) maar zou ik dan beter andere plantenvoeding toevoegen? Ben hier pas sinds vorige week mee gestart. Easy carbo ben ik mee gestopt. Algen zijn wel verdwenen...
 
Als je geen alg probleem hebt, en je planten groeien goed zou ik niks veranderen.
 
Als je geen alg probleem hebt, en je planten groeien goed zou ik niks veranderen.
Dat is het nou net...niet alle planten groeien even goed, maar kan ook zijn dat dat dan langzame groeiers zijn. Alles wat rechts in de bak staat doet het heel goed, en alles wat links staat doet het minder, groeit niet hard, bladeren waar gaten in komen...maar wie weet ligt dat wel aan het feit dat ze zich aan het omzetten zijn naar onder water...daar is mijn kennis niet groot genoeg voor!
 
Lijkt op een voedseltekort.
Je geeft geen koolstof meer lees ik, aangezien je algen weg zijn. De planten hebben dit ook nodig ( Easy Carbo ) of beter nog gasvormig CO2 ---> bijv. bio-co2.
Aardig wat licht boven je bak, dus plantenvoeding en co2 nodig.
Minder licht, dan minder voeding en geen co2 nodig.
 
Lijkt op een voedseltekort.
Je geeft geen koolstof meer lees ik, aangezien je algen weg zijn. De planten hebben dit ook nodig ( Easy Carbo ) of beter nog gasvormig CO2 ---> bijv. bio-co2.
Aardig wat licht boven je bak, dus plantenvoeding en co2 nodig.
Minder licht, dan minder voeding en geen co2 nodig.
Dus toch dagelijks easy carbo toe blijven voegen, en dagelijks profito...dan verder nog iets? Of is dat genoeg voeding?
 
IMG_20180519_163340.jpg

Mooi schooltje van 21... Ze moeten nog even bijkomen en acclimatiseren... Zodra ik ze losgelaten heb maak ik nog wel even een foto...
 
Leuk hoor Anke, goed bezig! Wat voor vissen zijn dit?
De gymnocorymbus ternetzi...en ze doen meteen hun werk al, zitten al achter de baby gupjes aan (en hebben er al enkele gepakt)
IMG_20180519_171602.jpg
IMG_20180519_170948.jpg
 
Ja, haha, Idd... En ze hebben nog zat te killen... Onze dochter vind dat alleen zielig voor de baby gupjes :oops:
 
Wat een leuke vissen. Ze scholen mooi zo te zien
Zeker mooie vissen... En wb het scholen, het ene moment wel en 't andere niet... Maar ze zitten ook pas net in de bak. Ik heb alleen 't idee dat de stroming in de bak te sterk is voor ze, maar toen we gisteren de uitstroom van de filter wat verder dicht hadden gezet ging de filter lekken... Gelukkig zagen we het optijd (dat wil zeggen nadat er een aardige plas op de vloer was ontstaan, gelukkig was 't waterniveau maar 'n cm gezakt ofzo). Dus nu de uitstroom maar weer helemaal open gezet. Misschien dat ik toch wil gaan kijken naar een andere uitstroom ipv de spraybar... Maar daar moet ik me nog even over inlezen/informeren...
 

Terug
Bovenaan