Anentome Helena Vragen en Opmerkingen

P

Prisci

Guest
Ik lees op verschillende plaatsen dat Helena's maar ��n eitje (per keer) per week afzetten. Toch zit mijn bak altijd wel vol met eitjes.. die vervolgens niet lijken uit te komen.
Leggen de slakken onbevruchte eitjes? Ik heb namelijk maar ��n volwassen Helena en ��n jong (ongeveer een halve tot een centimeter kleiner dan de volwassen versie) Voorheen had ik drie volwassenen, maar twee zijn al een paar maanden geleden overleden.

Wanneer zijn de jongen geslachtsrijp?

En trouwens, ik heb nu zo'n drie keer gezien dat een van de slakken een garnaal aan het oppeuzelen was. Dit ondanks dat ik wel eens heb gehoord dat ze garnalen met rust laten.
Misschien zijn er meer mensen met de combinatie garnalen & helena's. Ik vraag me af of zij dezelfde ervaring hebben.
 
Totaal niet. Waren het levende garnalen????
Zijn het geen andere eitjes?
Heb ze nooit gezien, maar ze schijnen eruit te zien als een mini pizza Calzone.
 
Slaketende slak Anatome Helena - Visaquarium


De volwassen exemplaar van de Anentome Helena is ongeveer 3 cm groot. ... Bij
de voortplanting zet hij onderwater ��n eitje per week af, het eitje komt na een ...
www.visaquarium.nl/a/slak-etende-slak


Zijn het toch andere eitjes. poelslak misschien.
 
Het zijn deze eitjes:

prisci131.jpg


@AadMec Daar heb je wel een punt.. ik heb niet gezien dat ze levende garnalen vingen, ze jagen bij mij toch niet echt actief, ze liggen te wachten tot er wat langs komt. Ik dacht dat er wellicht dat de garnalen nieuwsgierig waren naar de zuiger die boven het zand uit steekt en zo per ongeluk gepakt werden. Maar misschien is het gif wat de slakken inspuiten niet sterk genoeg om een garnaal te verlammen. Het kan ook zo zijn dat ze net op een andere manier het loodje hadden gelegd en de slak het kadaver op at.
 
Dat zijn helena eitjes idd,dat van 1 ei per week klopt volgens mij echt niet.
Met m'n vorige inrichting zag ik regelmatig hele kleintjes maar tegenwoordig blijft het alleen bij ontzettend veel eitjes en heb geen idee waarom ik nu geen nakweek meer zie.

Ze lusten garnalen iig dat is geen twijfel en ze zullen zeker ook zwakke garnalen kunnen pakken maar gezonde exemplaren lijkt me heel sterk.
Het slurfje van de helena wat je ziet is ook niet het slurfje waar ze mee eten want dat heb ik ook al meerdere keren gezien.
 
Geen/minder voedsel meer John?
 
Naar mijn idee niet maar weet het niet zeker natuurlijk,zit ook te denken of ik sindsdien een vis of vissen heb die de hele kleine slakjes eten bv.
Zal denk ik nooit beatwoord worden maar aan de volwassen slakken zal het iig niet mankeren want er is werkelijk bijna geen plekje in de bak waar geen eitjes van ze zitten.
 
Raar zeg, mijn bakken krioelen van de Helenajongen, maar ik heb nog nooit een eitje gezien hahahaha.
Moet wellicht toch eens langs de opticien. Noem me dus voortaan HANS !
Ooit 1 slakje overgenomen (bleek al bevrucht), inmiddels tientallen verkocht / weggegeven. Merk wel dat de aanwas minder is als de andere slakken op beginnen te raken. Kortom : Er is een afremmechanisme volgens mij.
 
Ah wilde net zelf een topic aanmaken hierover maar deze is er al. Dank voor die foto, daar heb ik er dus ook massa's van in mijn garnalenbakje! Ik had er drie Helena's ingezet omdat ik het wel even welletjes vond met het slakkenplaagje dat er zat, en nu beginnen de Helena's er zich duidelijk wel erg thuis te voelen.

Als ze wat groter zijn maar eens informeren of de dierenwinkel om de hoek er interesse in heeft...
 
Inmiddels 3 maanden verder maar kruipt er nu dus behoorlijk wat aan nakweek van de helena's in de bak.
 
Terug
Bovenaan